MS Windows
briani 27239
Omprogrammering af tastaturet
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-11-07 16:15

Jeg har købet et nyt tastatur. Det er godt nok,
men mine fingre insisterer på at trykke på skiftelåsen
i stedet for skiftetasten.

Er der en måde at omprogrammere skiftelåsen, så
den bare er en almindelig skiftetast?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : KentBM

Dato : 04-11-07 23:43

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Er der en måde at omprogrammere skiftelåsen, så
> den bare er en almindelig skiftetast?

Det er selvfølgelig ikke svaret på dit spørgsmål, men har du overvejet
at hive tasten af tastaturet? Og så sætte tasten tilbage, når du har
vænnet dig til, hvor skifttasten sidder. Den metode har jeg selv brugt
på scrolllock tasten.

--

Kent

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-11-07 23:16

KentBM skrev:

> [...]
> at hive tasten af tastaturet? Og så sætte tasten tilbage, når du har
> vænnet dig til, hvor skifttasten sidder. Den metode har jeg selv brugt

Det er jo ikke den elegante løsning, men i
mangel af bedres havelse... Af med knoppen.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 06-11-07 18:44

Jørgen Farum Jensen wrote :
> [...]
> men mine fingre insisterer på at trykke på skiftelåsen
> i stedet for skiftetasten.
>
> Er der en måde at omprogrammere skiftelåsen, så

Det kan klares i registreringsdatabasen - opret en fil med følgende
indhold angivet mellem de stiplede linier, og eksekvér den:

----filnavn: capslock2shift.reg---------------------
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout]
"Scancode
Map"=hex:00,00,00,00,00,00,00,00,02,00,00,00,2a,00,3a,00,00,00,00,00

Bemærk at linien med "Scancode Map" skal være én lang linie -
nyhedslæsere finder ofte på at "knække" linien.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-07 18:29

Klaus Jørgensen skrev:

> [...]
>
> Bemærk at linien med "Scancode Map" skal være én lang linie -
> nyhedslæsere finder ofte på at "knække" linien.

Tak for forslaget. Det vil jeg prøve, lige så snart en
eller anden lige har genopfrisket for mig hvordan man
laver en backup af registreringsdatabasen og eventuelt
retablerer den igen.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 07-11-07 20:30

Jørgen Farum Jensen wrote :

> Tak for forslaget. Det vil jeg prøve, lige så snart en
> eller anden lige har genopfrisket for mig hvordan man
> laver en backup af registreringsdatabasen og eventuelt
> retablerer den igen.

"Scancode Map" findes normalt ikke i forvejen, så for at komme tilbage
til normalt tastatur, skal man bare slette den igen.
Dette kan f.eks. gøres ved at lave en ekstra fil og erstatte
hex-værdierne med et minus-tegn:
"Scancode Map"=-