Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Montering af storformat print
Fra : Morten Storm

Dato : 05-11-07 19:43

Jeg har netop bestilt min første forstørrelse i 40 x 60 cm. Nu sidder jeg og
funderer over, hvordan jeg mest hensigtsmæssigt får det monteret til
ophængning på en væg?

Jeg vil ikke ha' store rammer og lignende, men allerhelst sætte det på en
tynd plastplade - jo tyndere, jo bedre - men stadig "formstabil" - og
derefter hænge denne på væggen.

Nogen, der har forslag til og/eller erfaringer med materialer og lim?

--
Venlig hilsen
Morten Storm

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-07 19:51

On 2007-11-05 19:43:26 +0100, "Morten Storm" <morten@FJERNESstyrke10.dk> said:

> [...]
> derefter hænge denne på væggen.
>
> Nogen, der har forslag til og/eller erfaringer med materialer og lim?

Prøv Art Expo i Århus. Jeg har brugt dem en del, og jeg er meget
tilfreds med deres service og håndværk.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Morten Storm

Dato : 05-11-07 20:01

"Thomas Schreiber" <find email på macfly.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv Art Expo i Århus. Jeg har brugt dem en del, og jeg er meget tilfreds
> [...]

Hej Thomas,

Tak for dit input! Jeg havde nok egentlig mere forestillet mig noget
"gør-det-selv" noget, men jeg vil da lige checke Art Expos muligheder.

--
Venlig hilsen
Morten Storm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-11-07 19:59

"Morten Storm" <morten@FJERNESstyrke10.dk> wrote in message
> [...]
> væggen.
>
> Nogen, der har forslag til og/eller erfaringer med materialer og lim?

Tjae du har jo næsten selv beskrevet fremgangsmåden -
en plast/plexiglas plade og en dåse 3M spraylim, jeg syns
en 40kr's skifteramme fra Ikea eller dit lokale supermarked
er en smukkere løsning, men det må du jo selv om..-max-

Fra : abacus

Dato : 05-11-07 21:58

On 5 Nov., 19:43, "Morten Storm" <mor...@FJERNESstyrke10.dk> wrote:
> [...]
> derefter hænge denne på væggen.
>
> Nogen, der har forslag til og/eller erfaringer med materialer og lim?

Hvis du har tænkt dig noget gør det selv på en tynd plade af et eller
andet materiale, så lim et stykke papir af nær samme tykkelse på
bagsiden, det forhindrer/mindsker faren for vridning af billedet.
Niels

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-11-07 22:34

"abacus"

[...]

Uhm - lyder som om du er ude i noget vandbasseret papsløjd
kliser, billeder er idag printet på plast så teknikken er anderledes.
;o9-max-

Fra : Kjeld

Dato : 06-11-07 03:33

> Uhm - lyder som om du er ude i noget vandbasseret papsløjd
> kliser, billeder er idag printet på plast så teknikken er anderledes.
> ;o9-max-

Du lyder efterhånden som NRE, og det er ikke en kompliment !

/Kjeld

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-11-07 19:21

"Kjeld"

> Du lyder efterhånden som NRE, og det er ikke en kompliment !
>
> /Kjeld

Det er faktisk sjovt - Kjeld - adskillige folk har idag krydset gaden
for at klappe mig på skulderen, for et eller andet jeg ikke lige kan
huske jeg har gjort, men fedt folk der mener jeg er en idiot også
bruger energi på at krydse over gaden og fortæller mig deres mening.
Uden dig var mit liv lyserødt, bvr jeg hader den farve, du er en helt..
-max-

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-11-07 22:49

"Morten Storm" <morten@FJERNESstyrke10.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derefter hænge denne på væggen.
>
> Nogen, der har forslag til og/eller erfaringer med materialer og lim?

Du kan få skum som du kan sætte det op på. Det er formstabilt, og rykker
billedet lidt længere ud fra væggen. Man kan få det i ca. 3 og 5mm tykkelse
mener jeg...

Mvh Anders

Fra : Morten Storm

Dato : 06-11-07 08:27

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan få skum som du kan sætte det op på. Det er formstabilt, og rykker
> billedet lidt længere ud fra væggen. Man kan få det i ca. 3 og 5mm
> tykkelse mener jeg...
>
> Mvh Anders

Hej Anders,

Det lyder interessant! Har du tilfældigvis et produktnavn eller en
forhandler, som kan lede mig på sporet af sagerne...?

På forhånd tak,
Morten

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-11-07 10:43

Morten Storm wrote:
> "Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Anders,
>
> Det lyder interessant! Har du tilfældigvis et produktnavn

Foamboard. Der er flere forhandlere, men f.x.
http://www.letraset.dk/nb_bagbeklaedning.html

Bo //

Fra : Morten Storm

Dato : 06-11-07 15:53

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Foamboard. Der er flere forhandlere, men f.x.
> http://www.letraset.dk/nb_bagbeklaedning.html
>
> Bo //

Perfekt! 1000 tak!

/Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-11-07 01:29

"Morten Storm" <morten@FJERNESstyrke10.dk> skrev

> Nogen, der har forslag til og/eller erfaringer med materialer og lim?

Hvis du limer, så er det vigtigt, at du også limer på pappets bagside. Dette
er vigtigt af hensyn til uens overfladespænding. Undlader du at baglime, så
vil pappet krumme, hvis du altså bruger pap.

Claus

Fra : Kell Christensen

Dato : 06-11-07 20:21

En tur i Silvan eller anden bix som skærer plade ud.
Køb en 6mm MDF plade i printmål minus 1mm på hver led.
Grund med Acrylmaling på begge sider. Rulle. Let slibning.
Placer foto nøjagtig, herefter dækpapir.
Fasthold med plade + lod i den ene ende.
Løft fri ende af foto og pårul tyndt lag PVA lim på pladen. (Trælim)
Rul fra midten og ud til kanter med rulle som f.eks. til linoliumsnit.
Vend molevitten og placer plade/lod i anden ende. Lim på rest osv.
Når det er tørt skæres kant af med skarp klinge.
Ønsker du at mattere kan du pårulle Blitsa Ultramat. 2 gange.

En rulle til hver fase og NUL støv eller småkorn - ej heller i lim.

Jeg bruger ikke noget på bagsiden (udover grundingen).
Jeg har klæbet dusinvis af 30x45 og 50x70, og de er totalt plane!
Printene suger ikke limen.

Prøv evt. med et par 20x30 først.

Jeg er i øvrigt gået over til at bruge vådrumsklæber for glasvæv.

Kell

Fra : Morten Storm

Dato : 06-11-07 20:58

Tak til alle, som har bidraget med råd og fif!!

--
Venlig hilsen
Morten Storm

Fra : tr

Dato : 19-11-07 22:19

> [...]
og
> funderer over, hvordan jeg mest hensigtsmæssigt får det monteret til

Hej...hvor fik du lavet billedet og er du tilfreds? Hvordan med prisen?
Mvh tr