Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kontrollere om et objektiv er 'godt' ?
Fra : H.S.

Dato : 05-11-07 10:07

Hvis man nu, som nybegynder, står overfor at købe et objektiv, hvordan
kan man så se om objektivet er 'godt' - altså om det tegner skarpt
osv.
Jeg har, endnu, ikke tilstækkelig erfaring til at vide hvad man skal
se efter i et billede for at se om objektivet er godt - jeg kan
naturligvis se om et billede er skarpt - men findes der ikke en metode
hvorpå man kan tage et billede at et bestemt motiv, hvorpå man
forholdsvis nemt kan få en ide om objektivet er iorden ?

Ville være rart hvis man f.eks. står overfor at købe et brugt objektiv.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-11-07 12:01

"H.S." <hschytte@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

En avis klæbet op på en væg eller billeder af en husmurer som rgel ret
afslørende.

Men er man ude og handle brugt hos en anden, er det lidt vanskeligt at
stille an med alt det der skal til.
Og så er det det med tiden
Når du ser på en brugt optik, så se på standen. Specielt front og bagoptik
og se om der skulle være støv samlet indeni.
Tjek om blændebladene går frit og er rene og frie for olie.
Tag et par billeder af en mur og se efter i LCD-panelet, om det ser lige
skarpt ud. Ret meget mere kan du ikke gøre.

Forarbejdet med at finde ud af, hvad du kan forvente af objektivet klare du
hjemmefra over nettet. ved at læse lidt reviews om glasset inden da.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-07 19:38

Hej H.S.

Tjek for coma -> dvs. om billedet er skarpt i hjørnerne, bliver det
forvrænget så er der coma. Det kan ikke helt undgås i vidvinkel-optik

Tjek for astigmatisme -> dvs. om det tegner skarpt i hele billedplanet,
prøv at stille optikken lidt ud af fokus, tegner det så skarpt i nogle
dele af biledet, så er der tale om astigmatisme.

kromatisk abbreviation -> kontroller om farvegengivelsen er unøjagtig, i
særdeleshed er der forskel på skarpheden for de blå og røde farver.

Det er lige i korthed, hvad jeg kan huske, men ellers må du låne
følgende bøger om optik på biblioteket:
"Amateur Telescope Making" by Ingalls
"Telescope optics" by Rutten and Venroioij
"How to make a Telescope" by Jean Texereau

mvh.
Klaus Ankerstjerne Eriksen

--
Advarsel - spejlslibning kan være stærkt vanedannende!
http://www.aigis.dk/webdocastro/telescope_2007.html