Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
studieflash.. og sorte billeder
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 19:04

Hej gruppe,

jeg har netop i dag investeret i et sæt billige studieflash (køfi) - gik
straks igang med at tage billeder - og resultatet: sorte billeder ??

Kameraet er et Nikon D-70s, sat på Manuel, lukkertid 125, blænde 5,6 -
studieflashene kan jeg kun få til at aktivere ved at lade dem være slaver af
en på kameraet påmonteret blitz (Nikon SB600). - Hvis jeg benytter en "sko"
og kabel direkte til studieflashene udløser de ikke ?

Jeg har kigget og kigget i manualen til kameraet, men kan ikke finde ud af
hvad jeg gør galt.

Nogen ideer ?

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 19:19

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "sko" og kabel direkte til studieflashene udløser de ikke ?
>
> Jeg har kigget og kigget i manualen til kameraet, men kan ikke finde ud af

Du skal nok have fat i en rigtig flash-trigger. Det du laver nu lyder som om
flashen udløser for pre-flash.
OBt.dk har en ir-trigger til små penge.

Hilsen Palle

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 19:58

> Du skal nok have fat i en rigtig flash-trigger. Det du laver nu lyder som
> om flashen udløser for pre-flash.
> OBt.dk har en ir-trigger til små penge.
>
> Hilsen Palle

Hej Palle,

helt korrelt observeret... og hér havde jeg været aaalt igennem flere
gange... men overset netop pre-flash

TAK for hurtigt og brugbart svar ! - nu kører det

(jeg kan dog stadigt ikke få skidtet til at flashe via syncro-skoen... så
indtil jeg har fået anskaffet den infrarøde dims, må jeg leve med at skulle
skyde bagud med min sb600)

venlig hilsen

JN

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 03-11-07 15:16

Hej Palle,

> [...]
>
> (jeg kan dog stadigt ikke få skidtet til at flashe via syncro-skoen... så
> indtil jeg har fået anskaffet den infrarøde dims, må jeg leve med at

Med rigtige analoge kameraer, var flash syncro tiden typisk på en 1/60, så
prøv og sæt den til det. Og så ellers sæt blænden efter, hvad din flashmåler
viser, for du har vel husket og købe sådan en også?

Per

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 18:45

> [...]
> flashmåler
> viser, for du har vel husket og købe sådan en også?

Hej Per,

alt fungerer som det skal nu - det viste sig at den indkøbte sko havde en
defekt - efter bytte virker alt som det skal.

M.h.t. flashmåler... ja på et tidspunkt skal en sådan anskaffes, men faktisk
synes jeg det er rimeligt nemt at "skyde" sig hurtigt frem til velbelyste
billeder med kameraet - det er jo een af fordelene ved det digitale.... og
først på ønskesedlen står nu den tidligere omtalte ir-trigger

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-07 15:17

> Du skal nok have fat i en rigtig flash-trigger. Det du laver nu lyder som
> om flashen udløser for pre-flash.
> OBt.dk har en ir-trigger til små penge.
>
> Hilsen Palle

Hej igen Palle,

så har jeg været inde hos OBT - rigtigt søde mennesker og god betjening - og
frem for alt, så fik jeg ir-triggeren til under halv pris af hvad en anden
forhandler forlangte

Og den fungerer suverænt !

Endnu engang tak for indspark samt link til OBT.

venlig hilsen

JN