Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AI Servo..altid? (Canon 5D og højere)
Fra : Michaelbs

Dato : 02-11-07 11:16

Hvis man fotograferer et stationært objekt, vil der da være AF præcisions
forskel på at bruge One Shot AF frem for AI Servo?
Hvis svaret er nej, så kan man jo lige så godt altid kun bruge AI Servo og
man må faktisk undre sig over at One Shot overhovedet er en mulighed?
Min egen fornemmelse uden at jeg decideret har testet er, at der ikke er
forskel.

Hvad siger I?

mvh Michaelbs

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-11-07 12:37

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:472af8ee$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvis man fotograferer et stationært objekt, vil der da være AF præcisions
> forskel på at bruge One Shot AF frem for AI Servo?
jeg fik engang at vide af PW-service at der er en hvis fel tolerancen ved ai
servo som er størrer end one shot. Omdet så er rigtigt eller bare en dårlig
undskyldning ved jeg ikke.

Mvh Torben

Fra : rosenauer.dk

Dato : 02-11-07 12:47

Michaelbs wrote:
> [...]
> og man må faktisk undre sig over at One Shot overhovedet er en mulighed?
> Min egen fornemmelse uden at jeg decideret har testet er, at der ikke er

Min erfaring (5D/1DMK2/1DMK3) er ligeledes at såfremt der er tale om
stationært objekt (og stationært kamera) er der ingen forskel på
resultatet af OneShot AF kontra AI Servo.. om der er en masse teoretiske
forskelle skal jeg ikke kunne udtale mig om..

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 02-11-07 14:44

"rosenauer.dk" <martinFJERN@rosenauer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> resultatet af OneShot AF kontra AI Servo.. om der er en masse teoretiske
> forskelle skal jeg ikke kunne udtale mig om..

Ingen forskel. Så er der som jeg ser det vel overhovedet ingen grund til
nogensinde at stille den på One Shot?
Det eneste jeg kan se er, at der måske bliver sparet en anelse batteri ved
One Shot.

mvh Michael

Fra : CanonBonke

Dato : 02-11-07 18:07

> [...]
grund til
| nogensinde at stille den på One Shot?
| Det eneste jeg kan se er, at der måske bliver sparet en anelse

Naturligvis er der en grund til at One shot indstillingen findes.
Du kan fokusere og fastholde fokus, samtidig med at du ændrer
billedudsnittet di vil fotografere. Det er vel nærmest en regel,
at hovedmotivet ikke skal være i billedets centrum.

mvh Knud

Fra : Michaelbs

Dato : 02-11-07 18:34

"CanonBonke" <knud@wedebo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> billedudsnittet di vil fotografere. Det er vel nærmest en regel,
> at hovedmotivet ikke skal være i billedets centrum.

Det er så det jeg bruger alle de andre focuspunkter til :)

Hvis objektet er nogenlunde tæt på, bliver fokus lidt upræcist ved
focus-recompose teknikken.

mvh Michael

Fra : CanonBonke

Dato : 02-11-07 20:12

| Det er så det jeg bruger alle de andre focuspunkter til :)
|
| Hvis objektet er nogenlunde tæt på, bliver fokus lidt upræcist
> [...]

Bravo, du er hurtigere end mig til at ændre autofokuspunkter
mvh Knud, mest til flyvende fugle

Fra : Michaelbs

Dato : 02-11-07 21:38

> ved

> Bravo, du er hurtigere end mig til at ændre autofokuspunkter
> mvh Knud, mest til flyvende fugle

Hehe.. du har åbenbart ikke 5D. Der er det nemlig pærelet, da man kan sætte
"joysticken" bag på (og her tænker jeg ikke på det runde hjul) til at
varetage disse fokuspunktskift. Det er meget mere omstændeligt med de større
Canon kameraer..så vidt jeg er orienteret i hvert fald.

mvh Michael

Fra : AON

Dato : 03-11-07 00:01

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:472b8a9f$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> at varetage disse fokuspunktskift. Det er meget mere omstændeligt med de
> større Canon kameraer..så vidt jeg er orienteret i hvert fald.

Joysticken findes også på smaskbillige 40D

aon

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 04-11-07 20:16

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> Det er så det jeg bruger alle de andre focuspunkter til :)
>
> Hvis objektet er nogenlunde tæt på, bliver fokus lidt upræcist ved
> focus-recompose teknikken.
>
> mvh Michael

Jeg går ut fra at du allerede er klar over det, men AF punktet i senter er
mye mer nøyaktig, og raskere en de andre AF punkter. Ihvertfall på en 5D

Mvh
Gunnar

Fra : Michaelbs

Dato : 04-11-07 22:19

"Gunnar Laurhammer" <gunnar.laurhammer@haugnett.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> mye mer nøyaktig, og raskere en de andre AF punkter. Ihvertfall på en 5D

ja, naturligvis. Men focus/recompose er jo heller ikke præcis AF teknik.
mvh Michael

Fra : CanonBonke

Dato : 02-11-07 18:19

> [...]

| resultatet af OneShot AF kontra AI Servo.. om der er en masse
teoretiske
| forskelle skal jeg ikke kunne udtale mig om..

Jeg har også lidt erfaring, især med 3-600 mm brændvidde, og
derude er det meget lidt der skal til at forstyrre fokus ved
Servo. En næsten usynlig gren eller lidt ændring af fokuscenter
på en vandoverflade/søbred kan forstyrre meget ved AI servo eller
AI Focus.
Ydermere tager kameraet billeder uanset om der er opnået fokus
eller ej, ved One Shot skal det have opnået fokus.
mvh Knud

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 02-11-07 17:03

> [...]
> man må faktisk undre sig over at One Shot overhovedet er en mulighed?
> Min egen fornemmelse uden at jeg decideret har testet er, at der ikke er

Ved stationære objekter synes jeg ikke at have oplevet den store forskel.
Derimod synes jeg at, hvis man bruger AF-udvidelsesfunktionen kan den finde
på at hoppe lidt, hvis man skal holde fokus indenfor et lille område, som
ikke dækker hele cirklen.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-07 17:02

> [...]
> man må faktisk undre sig over at One Shot overhovedet er en mulighed?
> Min egen fornemmelse uden at jeg decideret har testet er, at der ikke er

Jeg har ikke registreret nogen forskel på 5D, men har på 20D. One shot har
man brug for, hvis man fokuserer med udløsesknapper og gerne vil kunne låse
AF og rekomponere.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 02-11-07 18:35

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har ikke registreret nogen forskel på 5D, men har på 20D. One shot har
> man brug for, hvis man fokuserer med udløsesknapper og gerne vil kunne
> låse AF og rekomponere.

Klart nok men der bør man vel bruge de andre fokuspunkter i stedet.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-07 18:49

> Klart nok men der bør man vel bruge de andre fokuspunkter i stedet.

Ja, det kan man, men så vidt jeg husker, så starter fokusering med Ai Servo
med center AF punktet selvom alle punkter er aktive. Det kan checkes i
manualen. Jeg bruger altid center AF punktet med de 6 hjælpe AF punkter
aktiveret med en custom function, så har ikke eksperimenteret så meget med
det. Så min kommentar gælder altså med brug af center AF punktet alene (og
de 6 hjælpere). Du kan have ret i at med meget lille dybdeskarphed kan du
risikere at fokusering er unøjagtig med fokus-recompose teknikken. Men der
er en anden side, nemlig at center AF punktet er mindst dobbelt så
nøjagtigt, som de andre AF punkter på 5D. Det er kun center AF punktet og 2
af de 6 hjælpepunkter, der er højpræcisions AF sensorer. Så gad nok vide,
hvad der er bedst?
Mvh,
Hans

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 02-11-07 19:01

> [...]
> nøjagtigt, som de andre AF punkter på 5D. Det er kun center AF punktet og
> 2 af de 6 hjælpepunkter, der er højpræcisions AF sensorer. Så gad nok

Hvad er din erfaring så med AF-hjælpepunkterne når du benytter lang
brændvidde og fokuserer på et lille objekt med AI-servo? Jeg synes den kan
finde på at hoppe noget mere, end hvis man blot benytter center-AF-punktet.

MVH
Thomas

Fra : AON

Dato : 03-11-07 00:04

> [...]
> nøjagtigt, som de andre AF punkter på 5D. Det er kun center AF punktet og
> 2 af de 6 hjælpepunkter, der er højpræcisions AF sensorer. Så gad nok

Tja på 40D er de alle lige nøjagtige fra f/5.6
ellers har du ret Hans med det midterste punkt !

aon