Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filmscanning, filformater og Lightroom
Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-07 13:40

Når jeg scanner, har jeg mulighed for at scanne til Nikon's nef filtype.
Både Lightroom og Elements påstår filerne er defekte, men jeg kan tage
dem ind i Nikon Capture og bearbejde dem der.

Jeg har ledt efter en forklaring på at Adobe's programmer ikke kan bruge
filerne.

Er der nogen, der har forklaringen, og allerhelst suppleret med en løsning?

-Jeg ved godt at det er muligt at scanne til tiff, men nef fylder mindre.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-10-07 14:48

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message
> Når jeg scanner, har jeg mulighed for at scanne til Nikon's nef filtype.
> Både Lightroom og Elements påstår filerne er defekte, men jeg kan tage dem
> ind i Nikon Capture og bearbejde dem der.

Det har jeg også prøvet fra en Nikon LS-5000 scanner for at hente billederne
ind i Lightroom.
Den eneste forklaring jeg kan se er at den simpelthen ikke er understøttet -
på lige fod med kameramodeller som ikke er understøttet.
Derfor kører jeg med tiff.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-07 16:19

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> Den eneste forklaring jeg kan se er at den simpelthen ikke er understøttet -
> på lige fod med kameramodeller som ikke er understøttet.

Jeg var bare så naiv at tror at nef er nef og nef er det samme, uanset
hvor det kommer fra. Øvvv.

Min ide var at scanne til 16 bit pr farve, og IKKE lave korrektioner i
scannersoftwaren. Præcist som når man tager raw/nef med spejlreflex'en.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-10-07 18:17

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg var bare så naiv at tror at nef er nef og nef er det samme, uanset
> hvor det kommer fra. Øvvv.

Man kan (formodentlig) heller ikke åbne en Nikon D3 RAW fil i Lightroom.
Der kommer jo jævntligt ny RAW modul med understøttelse for flere
kameramodeller.

> Min ide var at scanne til 16 bit pr farve, og IKKE lave korrektioner i
> scannersoftwaren. Præcist som når man tager raw/nef med spejlreflex'en.

Samme her - men er tiff ikke lige så godt, hvis man ikke stiller nogen
korrektioner ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-07 19:56

Mogens Hansen wrote:

> Samme her - men er tiff ikke lige så godt, hvis man ikke stiller nogen
> korrektioner ?

-jo, men nef filer et mindre, og med udgangspunkt i 6x6 er det en
velkommen egenskab.

.... så jeg tiff'er bare deruad

Bo //

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-10-07 20:40

Bo Bjerre wrote:
> -jo, men nef filer et mindre, og med udgangspunkt i 6x6 er det en
> velkommen egenskab.

Hvordan er de mindre? Hvad er prisen? Hvis de anvender en eller anden
ekstra-tung kompression, tvivler jeg på de er væsentligt mindre end
TIFF med LZW komprimering (eller PNG for den sags skyld). Hvis de
anvender en tabsgivende komprimering er det ret interessant at se på
hvad man mister.

I ovenstående antager jeg at scanneren leverer data på sædvanlig vis,
altså som ægte pixels i stedet for digitalkameraernes skiften mellem
sensorværdier for de forskellige farvekanaler.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/