Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Filmvending" i Hasselblad
Fra : Preben

Dato : 27-10-07 16:50

Hej

Har lige været ude og tage et par efterårsbilleder med mit Hasselblad
(V-serie) og da jeg har skudt den sidste film af og tager filmen ud
vender tape-stykket indad mod filmen selv. Det vil altså sige, at jeg
har fået vendt filmen forkert ved isætningen

Nu er spørgsmålet så! En almindelig 35mm film er ens på begge sider af
filmen, men på 120-filmen er jeg i tvivl om der sidder papir på
ydersiden hele vejen eller det kun er i starten!
Hvordan er det?

Er der i det hele taget kommet noget på denne film og skal den i
skraldespanden? Eller skal jeg sende den til fremkaldelse og se hvad der
er kommet på?

/ Preben

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-10-07 17:18

Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev :

>Det vil altså sige, at jeg
>har fået vendt filmen forkert ved isætningen

Er det virkelig muligt?
Åbenbart

>Nu er spørgsmålet så! En almindelig 35mm film er ens på begge sider af
>filmen, men på 120-filmen er jeg i tvivl om der sidder papir på
>ydersiden hele vejen eller det kun er i starten!

Der er papir hele vejen, ellers kan de ikke bruges i gamle
boxkameraer.

>Er der i det hele taget kommet noget på denne film

Kan jeg ikke forestille mig.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Preben

Dato : 27-10-07 18:15

> Er det virkelig muligt?
> Åbenbart

Det føler jeg mig overbevist om. Men det sorte vendte nu rigtigt i
starten, så måske det er oprulningen der måske er gået galt.

Lige meget hvordan jeg vender og drejer isætningen i hovedet og at det
"sorte" af filmen vendte udad kan jeg ikke fatte hvordan oprulningen kan
ske "forkert". Jeg kan kun trille filmen fremad i een retning. Jeg
fatter simpelthen ikke at det "sorte af filmen" vender udad på den
færdigoprullede film.

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-10-07 18:50

Preben skrev:

> [...]
> ske "forkert". Jeg kan kun trille filmen fremad i een retning. Jeg
> fatter simpelthen ikke at det "sorte af filmen" vender udad på den

Kan den være sat forkert på opsamlerspolen (det kan eks. lade sig gøre
på en gl. Rolleiflex)

New Images: http://olelarsen.eu/78/index.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-10-07 19:22

> Kan den være sat forkert på opsamlerspolen (det kan eks. lade sig gøre
> på en gl. Rolleiflex)

Ole, du har nok ikke helt ret, hvis det er tilfældet skal "håndsvinget jo
køres baglæns for at få flimen spolet op!

Langgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-10-07 21:09

Leif Langgaard skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ole, du har nok ikke helt ret, hvis det er tilfældet skal "håndsvinget jo
> køres baglæns for at få flimen spolet op!
>
> Langgaard

jeps og om det kan lade sig gøre på en Rasleblad aner jeg ikke - derfor
spørgeformen

New Images: http://olelarsen.eu/78/index.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-10-07 18:57

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der i det hele taget kommet noget på denne film og skal den i
> skraldespanden? Eller skal jeg sende den til fremkaldelse og se hvad der

Hej

Aldrig er det sket for mig, men jeg har fundet ud af at du må have vendt
filmrullen forkert inden du ruller det ud der skal over på "modtagerrullen".
Du har derved belyst papiret, og ikke filmen.

Det positive er at man lærer af disse fejl, men det hjælper dig jo desværre
ikke nu.

Langgaard

Fra : Preben

Dato : 27-10-07 19:30

> Aldrig er det sket for mig, men jeg har fundet ud af at du må have vendt
> filmrullen forkert inden du ruller det ud der skal over på "modtagerrullen".
> Du har derved belyst papiret, og ikke filmen.

Ja, det er også den konklusion jeg selv har lavet efter at have vendt og
drejet tingene i hovedet. Modtagerspolen kan ikke isættes forkert. Det
er umuligt.

> Det positive er at man lærer af disse fejl, men det hjælper dig jo desværre
> ikke nu.

Ja, jeg vender nok aldrig filmen forkert igen
Men når man står ude i skoven med alt for meget i lommerne og skal have
det hele går det jo galt... Nå, men heldigvis er det kun indsatsen der
er tabt. Ikke noget for nogen - kun mig selv!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-10-07 20:15

Preben wrote:

> [...]
> det hele går det jo galt... Nå, men heldigvis er det kun indsatsen der
> er tabt. Ikke noget for nogen - kun mig selv!

Gør som jeg: køb et par ekstra magasiner. -så kan Du lade hjemmefra, og
skifte hurtigt i felten. Intet andet kamera kan skifte film så hurtigt
som en Hassie

Næste mulighed er at have dias film i eet magasin og S/H i et andet .

Bo //

Fra : Preben

Dato : 27-10-07 21:39

> [...]
> som en Hassie
>
> Næste mulighed er at have dias film i eet magasin og S/H i et andet .

Jep, det er også min plan at få mig et par ekstra magasiner, men kommer
jo fra en SU så økonomien er ikke til bare at købe løs :-|
Tror jeg skal have en scanner før jeg køber ekstra udstyr til Hassien.
Overvejer stadig en Epson V750 Pro.

Men vandt jeg nogle millioner kunne det da godt tænkes *gg*, at
drømmeudstyret blev købt hurtigst muligt.

Synes det er sjældent at magasinerne sælges løst.

Men det at have flere forskellige typer film i forskellige magasiner har
hele tiden lydt ret smart. Det er ret vanskeligt at skifte film i "marken".

Skal til jylland og besøge min søster, svoger og niece i morgen, så jeg
håber lidt der kunne blive et portræt af niecen med Hassien. Det kunne
være super Desværre har hun været syg de sidste par dage, men man
kan jo altid håbe! Sådan nogle små størrelse på godt et år kan man jo
næsten ikke lade gå forbi kameraet.

Så tasken er pakket med et par sort/hvid ruller, en astia og en provia
film! Så er der vist til lidt af hvert.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-10-07 21:48

Preben wrote:

> Tror jeg skal have en scanner før jeg køber ekstra udstyr til Hassien.
> Overvejer stadig en Epson V750 Pro.

Jeg har en Nikon CoolScan 9000ED, så hvis Du kommer forbi, kan vi jo
lave en dag ud af det. Men vent lige et par uger, da jeg har en hel del
travlt...

> Synes det er sjældent at magasinerne sælges løst.

Jeg har købt et par stykker på ebay, til ca 100Eur.

> Men det at have flere forskellige typer film i forskellige magasiner har
> hele tiden lydt ret smart. Det er ret vanskeligt at skifte film i "marken".

Jeg har efter hånden lært at skifte film...

> [...]
> næsten ikke lade gå forbi kameraet.

> Så tasken er pakket med et par sort/hvid ruller, en astia og en provia

Astia til portrætter... Lækker film til hudfarver...

Bo //
-jeg er p.t. på jagt efter et flexbody til arkitektur/landskaber

Fra : Preben

Dato : 28-10-07 20:26

> Jeg har en Nikon CoolScan 9000ED, så hvis Du kommer forbi, kan vi jo
> lave en dag ud af det. Men vent lige et par uger, da jeg har en hel del
> travlt...

Det lyder som et godt tilbud. Vi kan jo lige skrives ved. Har dog enormt
meget at se til for tiden, men mon ikke vi kunne finde en dag om et par
uger!

> Jeg har købt et par stykker på ebay, til ca 100Eur.

Ja okay - det lyder ikke helt vildt. Men det er ligefør, at jeg skulle
finde et ekstra hus inkl. magasin så.

> Jeg har efter hånden lært at skifte film...

Men det er lidt vanskeligere at stå med hele grejet i marken kontra at
stå derhjemme.

Filmen blev dog også vendt rigtigt i dag

> Astia til portrætter... Lækker film til hudfarver...

Ja, men lyset var slet ikke til det i dag. Havde kun indendørs belysning
til rådighed, så det blev Ilford'en (XP2 Super) der blev afprøvet.
Desværre har jeg jo ikke det store mobile studie med dagslyslamper og
forskellige baggrunde.

Alt sådan noget står også på ønskesedlen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-10-07 19:39

Preben wrote:

> Ja okay - det lyder ikke helt vildt. Men det er ligefør, at jeg skulle
> finde et ekstra hus inkl. magasin så.

-Du kan evt finde en 500C/M her i huset, og den kan blive til salg...

Bo //