/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Debian
Fra : Jesper FA


Dato : 12-07-01 17:06

Hvordan installere man Debian med software raid?
Dvs. så man ikke først skal til at lave det om efter installationen.
--
Jesper

 
 
Bo Lorentsen (15-07-2001)
Kommentar
Fra : Bo Lorentsen


Dato : 15-07-01 22:35

Jesper FA wrote:

> Hvordan installere man Debian med software raid?
> Dvs. så man ikke først skal til at lave det om efter installationen.

Må jeg anbefale at du installerere Potato og derefter opdaterer til en
2.4.x kerne (bunk evt.). Herefter er det ikke så vanskeligt at
installerer RAID. Du kan altid flytte dit "/home" når du har dit raid i
luften (hvis det er det du vil).

Jeg kan ikke komme på hvordan du vil installerer på et software raid.

/BL


Jesper FA (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Jesper FA


Dato : 16-07-01 13:44

Bo Lorentsen wrote:

> Må jeg anbefale at du installerere Potato og derefter opdaterer til en
> 2.4.x kerne (bunk evt.). Herefter er det ikke så vanskeligt at

Det var ca. planen + lidt andre pakker fra woody.

> installerer RAID. Du kan altid flytte dit "/home" når du har dit raid i
> luften (hvis det er det du vil).

Det jeg ville var sådanne set at have det hele mirrored.
At oprette dem og flytte kan jeg nok finde ud af. Det var mest mht. /
hvordan man gør det, men hvis man vil man man også godt flytte rundt med
den, det ville bare være noget lettere, hvis man kunne smidt det på med
raid fra starten.

> Jeg kan ikke komme på hvordan du vil installerer på et software raid.

Jeg synes bare jeg kan huske jeg på et tidspunkt så at Redhat 7.0 eller 7.1
kunne det, så det kan vel lade sig gøre.

--
Jesper

Bo Lorentsen (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Bo Lorentsen


Dato : 16-07-01 16:22

Jesper FA wrote:

> Det var ca. planen + lidt andre pakker fra woody.

Hmm, du kommer vist til at bestemme dig, "glibc" du ved

> > installerer RAID. Du kan altid flytte dit "/home" når du har dit raid i
> > luften (hvis det er det du vil).
>
> Det jeg ville var sådanne set at have det hele mirrored.

Hvad med :

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Root-RAID-HOWTO.html

og ellers er der jo :

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

Jeg har ikke selv lavet er RAID som root, da ikke kan overskue hvordan den vil
mounte hvis det går galt. Så jeg har en "boot disk" som jeg starter på og så 4
diske til RAID 0.

> At oprette dem og flytte kan jeg nok finde ud af. Det var mest mht. /
> hvordan man gør det, men hvis man vil man man også godt flytte rundt med
> den, det ville bare være noget lettere, hvis man kunne smidt det på med
> raid fra starten.

Hmm, du ender med et hardware raid

> Jeg synes bare jeg kan huske jeg på et tidspunkt så at Redhat 7.0 eller 7.1
> kunne det, så det kan vel lade sig gøre.

Jo da, men der er med i 2.4 kernen uden patch.

/BL


Jesper FA (16-07-2001)
Kommentar
Fra : Jesper FA


Dato : 16-07-01 23:55

Bo Lorentsen wrote:

>> Det var ca. planen + lidt andre pakker fra woody.
> Hmm, du kommer vist til at bestemme dig, "glibc" du ved

Det virker da ind til videre..
Men nej, jeg ved ikke helt med "glibc"? De andre debian maskiner jeg har
kører alle woody. Jeg har først skiftet til debian for 3-4 måneder siden.

> Hvad med :
>
> http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Root-RAID-HOWTO.html

Den vil jeg lige se på.

> og ellers er der jo :
>
> http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

Jep.

>> At oprette dem og flytte kan jeg nok finde ud af. Det var mest mht. /
>> hvordan man gør det, men hvis man vil man man også godt flytte rundt med
>> den, det ville bare være noget lettere, hvis man kunne smidt det på med
>> raid fra starten.
>
> Hmm, du ender med et hardware raid

Ikke helt..

>> Jeg synes bare jeg kan huske jeg på et tidspunkt så at Redhat 7.0 eller
>> 7.1 kunne det, så det kan vel lade sig gøre.
>
> Jo da, men der er med i 2.4 kernen uden patch.

Det er det ikke i de sene 2.2 kerner?

--
Jesper

Bo Lorentsen (17-07-2001)
Kommentar
Fra : Bo Lorentsen


Dato : 17-07-01 19:05

Jesper FA wrote:

> Det virker da ind til videre..
> Men nej, jeg ved ikke helt med "glibc"? De andre debian maskiner jeg har
> kører alle woody. Jeg har først skiftet til debian for 3-4 måneder siden.

Jeg har også lige skiftet for et par måneder siden, og let var det ikke når
man er vandt til RH eller mandrake

> > Hmm, du ender med et hardware raid
>
> Ikke helt..

Der er jo det med prisen

> > Jo da, men der er med i 2.4 kernen uden patch.
>
> Det er det ikke i de sene 2.2 kerner?

Af det jeg ved er software raid en patch til alle 2.2.x kerner.

/BL


Jesper FA (18-07-2001)
Kommentar
Fra : Jesper FA


Dato : 18-07-01 12:41

Bo Lorentsen wrote:

> Jeg har også lige skiftet for et par måneder siden, og let var det ikke
> når man er vandt til RH eller mandrake

Nej, det tager lige et par minutter at omstille sig, men så vinder Debian
også. Der meget af den normale opsætning der går lettere.

>> > Hmm, du ender med et hardware raid
>> Ikke helt..
> Der er jo det med prisen

Ja, en fin SCSI raid controler med 5 10.000 rpm diske er nok lidt overkill
til en hjemme firewall/router med under 200 MB software.

>> Det er det ikke i de sene 2.2 kerner?
>
> Af det jeg ved er software raid en patch til alle 2.2.x kerner.

Så er Debians std kerne patchet, for den giver mulighed for at loade raid
modulerne under install, men ikke lige at udnytte dem.

--
Jesper

Bo Lorentsen (18-07-2001)
Kommentar
Fra : Bo Lorentsen


Dato : 18-07-01 17:40

Jesper FA wrote:

> Nej, det tager lige et par minutter at omstille sig, men så vinder Debian
> også. Der meget af den normale opsætning der går lettere.

Helt enig !

> Ja, en fin SCSI raid controler med 5 10.000 rpm diske er nok lidt overkill
> til en hjemme firewall/router med under 200 MB software.

Hvad ! kom nu ! vær lidt ambisiøs

> >> Det er det ikke i de sene 2.2 kerner?
> >
> > Af det jeg ved er software raid en patch til alle 2.2.x kerner.
>
> Så er Debians std kerne patchet, for den giver mulighed for at loade raid
> modulerne under install, men ikke lige at udnytte dem.

Hmm, har du installeret "raidtools" ?

/BL


Jesper FA (18-07-2001)
Kommentar
Fra : Jesper FA


Dato : 18-07-01 20:16

Bo Lorentsen wrote:

>> Ja, en fin SCSI raid controler med 5 10.000 rpm diske er nok lidt
>> overkill til en hjemme firewall/router med under 200 MB software.
> Hvad ! kom nu ! vær lidt ambisiøs

Hvis ikke det var fordi det ville larme lidt mere, kunne jeg godt finde på
det.
Hmm.. ved siden af min Duren 700@1G med kæmpekøler og ekstra 8cm blæsere i
kabinettet kunne det nok være ligemeget.

>> Så er Debians std kerne patchet, for den giver mulighed for at loade raid
>> modulerne under install, men ikke lige at udnytte dem.
> Hmm, har du installeret "raidtools" ?

Nu har jeg, men jeg kunne ikke lige se hvordan jeg skulle få adgang til det
under installationen.. Mon ikke woody får et menupunkt til det når den
engang kommer.

--
Jesper

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste