Vedr. universitetsuddannelse (fyr fra Tyrk~
Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 05-11-07 22:21

Jeg skriver med en gut på nettet fra Tyrkiet, der godt kunne tænke sig at
studere "computer science" på et dansk universitet (men dog er han åben for
en masse linier). Han vil gerne vide om det er muligt at få engelsk
undervisning, så han ikke er presset til at lære det danske sprog så hurtigt
som muligt.

Mvh. Søren Kjeldsen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-11-07 09:48

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> writes:

> [...]
> en masse linier). Han vil gerne vide om det er muligt at få engelsk
> undervisning, så han ikke er presset til at lære det danske sprog så hurtigt

På Københavns Universitet er de fleste kurser på kandidatuddannelsen i
datalogi på engelsk, så det er absolut muligt at gennemføre studiet
uden at kunne dansk.

Det gælder dog ikke bachelorstudiet i datalogi, hvor de fleste kurser
er på dansk. Her er det en forudsætning, at man kan dansk.
Lærebøgerne er typisk på engelsk (undtagen på matematikkurserne), men
forelæsninger og eksamensopgaver er på dansk, så det er en
forudsætning at man kan læse og forstå dansk. Det er dog i reglen
muligt at besvare opgaver på engelsk.

   Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-07 16:33

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-2.diku.dk> wrote:

> På Københavns Universitet er de fleste kurser på kandidatuddannelsen i
> datalogi på engelsk, så det er absolut muligt at gennemføre studiet
> uden at kunne dansk.

Hvornår er den forringelse dog sket? Som bekendt er det en ynk at høre
danskere tale engelsk, og det gælder også akademikere.

De kan ganske simpelt ikke sproget godt nok, medmindre de mindst har en
bifagseksamen fra Engelsk Institut.

> [...]
> forelæsninger og eksamensopgaver er på dansk, så det er en
> forudsætning at man kan læse og forstå dansk. Det er dog i reglen

Vi havde dog en enkelt ungarsk forelæser på 1. del, der efter
studenterkrav blev tvunget til at tale engelsk. Hans dansk var
simpelthen for svært at forstå ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 08-11-07 12:02

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hvornår er den forringelse dog sket? Som bekendt er det en ynk at høre
> danskere tale engelsk, og det gælder også akademikere.

De fleste undervisere på DIKU taler engelsk godt nok til, at det ikke
er noget problem. Og de få, der ikke gør, holder deres undervisning
på dansk.

> De kan ganske simpelt ikke sproget godt nok, medmindre de mindst har en
> bifagseksamen fra Engelsk Institut.

Det er nog lidt overdrevet. Mange herfra ville iøvrigt nok sagtens
kunne bestå færdighedsdelen af bifagseksamen i engelsk (men ikke
litteraturdelen).

> Vi havde dog en enkelt ungarsk forelæser på 1. del, der efter
> studenterkrav blev tvunget til at tale engelsk. Hans dansk var
> simpelthen for svært at forstå ...

Laszlo er her ikke mere. Der er dog et par andre undervisere, der
holder deres førstedelsforelæsninger på engelsk, men de kan det
faktisk.

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 12:55

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-3.diku.dk> wrote:

> De fleste undervisere på DIKU taler engelsk godt nok til, at det ikke
> er noget problem.

Da jeg gik der var der ikke en eneste der gjorde det. Bortset fra de få
der havde engelsk som modersmål.

> Og de få, der ikke gør, holder deres undervisning på dansk.

Trods alt ...

> Det er nog lidt overdrevet. Mange herfra ville iøvrigt nok sagtens
> kunne bestå færdighedsdelen af bifagseksamen i engelsk (men ikke
> litteraturdelen).

Ja, mundtlig sprogfærdighed er jo afskaffet.

> Laszlo er her ikke mere.

Gået samme vej som Jakob Kraup?

> Der er dog et par andre undervisere, der holder deres
> førstedelsforelæsninger på engelsk, men de kan det faktisk.

Ja, professor Naur må jo rotere i sin ældrebolig. Fremover vil der ikke
være et dansk, datalogisk nomenklatur. Det akademiske latin er over en
omvej med dansk blevet erstattet af et akademisk engelsk.

Hvornår mon Københavns Universitet følger Handelshøjskolens eksempel, og
skifter navn?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-11-07 16:45

Per Rønne wrote:

> [...]
> danskere tale engelsk, og det gælder også akademikere.
>
> De kan ganske simpelt ikke sproget godt nok, medmindre de mindst har en

Torbens skriftlige engelsk er udmærket.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 23-11-07 18:00

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Torbens skriftlige engelsk er udmærket.

OK, så var det lige at jeg måtte checke:

<http://www.diku.dk/~torbenm/>

Ja, Torben er blevet lektor på DIKU, og du skriver 'skriftlige'.
Undervisning foregår gerne mundtligt.

Ja, det er jo efterhånden mere end 16 år siden jeg afleverede mit
speciale til Jakob Krarup, og der går år imellem at jeg kommer på mit
gamle institut.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-11-07 20:06

Per Rønne wrote:

> OK, så var det lige at jeg måtte checke:
>
> <http://www.diku.dk/~torbenm/>
>
> Ja, Torben er blevet lektor på DIKU, og du skriver 'skriftlige'.
> Undervisning foregår gerne mundtligt.

Jeg har aldrig mødt Torben, så jeg kan ikke udtale mig om hans mundtlige
engelsk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 26-11-07 12:12

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Jeg har aldrig mødt Torben, så jeg kan ikke udtale mig om hans
> mundtlige engelsk.

Tydelig dansk accent, men efter min bedste overbevisning forståeligt
og mestendels korrekt.

   Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-07 12:45

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-2.diku.dk> wrote:

> Tydelig dansk accent, men efter min bedste overbevisning forståeligt
> og mestendels korrekt.

Og ikke noget med at du er 'in the beginning of my period' .

Spørgsmålet er blot om det er nok, og om ikke selve det at der bruges et
fremmedsprog i undervisningen af danskere, leder til et lavere
abstraktionsniveau, samtidig med at det altid vil virke kunstigt.

Naturligvis skal der bruges engelsk, når der er mennesker til stede, der
ikke kan dansk. Men det er altså hørligt at det er de færreste danske
universitetslærere, der har tilbragt et skoleår på Eton College eller
lignende.

<http://www.etoncollege.com/Splash.asp>

Det er jo ikke ligefrem RP der kommer ud af munden på dem.

Naturligvis skal lærebøgerne være på engelsk, og naturligvis skal
russerne scannes for besvær med engelsk, så de kan komme på et intensivt
engelskkursus, arrangeret af det tidligere Engelsk Institut.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-11-07 16:37

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Tydelig dansk accent, men efter min bedste overbevisning forståeligt
> og mestendels korrekt.

På nivau med Klaus' mundtlige engelsk?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 27-11-07 10:47

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> På nivau med Klaus' mundtlige engelsk?

Det tænker jeg. Vi taler normalt ikke Engelsk med hinanden.

Torben

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-11-07 12:51

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> posting:

>Jeg skriver med en gut på nettet fra Tyrkiet, der godt kunne tænke sig at
>studere "computer science" på et dansk universitet (men dog er han åben for
>en masse linier).

Om han kan leve med at starte på en basis-del de første år, og at
han efterfølgende skal læse to sideordnede fag[1], kan han tage et
kig på http://www.ruc.dk/ruc_en/studying/list/bsc/

_____-
[1] Medmindre han stopper efter 3 år og fx fortsætter på
http://www1.itu.dk/sw491.asp

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk