Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode råd ønskes!
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 12-07-01 15:49

Hej allesammen.

I april måned skete der nogle forandringer i min fotografiske verden. Jeg
solgte mit dejlig mørkekammer, hvor jeg igennem flere år har kreeret en
masse (synes jeg selv) dejlige billeder. Pludseligt var det gået op for mig
at der gik utroligt lang tid mellem hver gang jeg var i mørkekammeret. Jeg
var næsten gået i stå. Jobbet som skolefotograf havde mættet mig
fotografisk(på trods af den ringe krativitet), og jeg indså nu at hvis jeg
skulle overleve som fritidsfotograf, amatør, hobbyfotograf eller hvad man nu
vælger at kalde det, så måtte jeg videre. Så ud røg mørkekammeret, og i
stedet fik jeg flyttet computeren ud i mørkekammeret (køkkenet) og
installeret den der med en filmscanner. Det var nu meget belejligt, for vi
fik nu mere plads både i stuen hvor PC'en tidligere havde stået, og en PC og
scanner fylder heller ikke nær så meget som et professionelt mørkekammer.

Så her sidder jeg nu, i de stadig nye omgivelser, og kigger på den nye
verden der er foran mig. Filmscanning. Jeg har sat mig et nyt mål. En
hjemmeside. Jeg har fundet ud af den værdi der ligger i at man kan vise sine
billeder frem 24 timer i døgnet. Intet andet medie kan vise mine billeder
frem på samme måde. Og jeg erindrer de gange jeg har hængt udstillinger op i
min egen by, hvordan jeg har kæmpet med rammer i dyre domme, pap-paspartou
og masser af syrefri lim. Hvilket arbejde det ikke har været. Og hvem ser
det. Ikke mange. Det er småt med publikum. alt for mange uinteresserede
menesker går lige forbi uden at skænke dem et blik. På internettet er det
lige netop de mennesker der har en interesse i mine billeder der kommer til
at se dem. Fordelene er indlysende.

Jeg har nu scannet hele mit negativregister. Jeg har nu et kontaktark af
alle negativer, og nu vil jeg kigge dem alle igennem og udvælge de bedste
til min hjemmeside. Jeg aner ikke selv hvordan man laver sådan en side, men
det bekymrer jeg mig ikke om, for jeg kender flere der gerne vil gøre det
for mig. Men det jeg er i tvivl om, det er om der er nogle bestemte
forholdsregler jeg skal tage i betragtning når jeg begynder at scanne? De af
jer der har en hjemmeside, må vide hvad man skal tænke på inden man scanner.
Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så store
rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?

Så hvis du har nogle gode råd, så er jeg lutter øre!

På forhånd tak og fortsat god sommer!

Tim Lerche Sørensen

Fra : Svenne Krap

Dato : 12-07-01 16:15

On Thu, 12 Jul 2001 16:49:01 +0200, "Tim Lerche Sørensen"
<35mm@film.dk> wrote:

..
>Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så store
>rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?

Nope.... Copyright fungerer ens af og på nettet.

Dit værk = dit copyright = andre skal på forhånd have lov af dig for
at kopiere/bruge dine billeder.

At det så er meget mere sløset håndhævet på nettet er en helt anden
sag.

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-07-01 16:54

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så store
> rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?
>
> Så hvis du har nogle gode råd, så er jeg lutter øre!

Dine rettighedder ændrer sig ikke fordi du publicerer dine billeder på
Internettet, men den almindlige Internet-bruger har ikke den store
respekt og forståelse for Loven om ophavsret, de kopierer alt hvad der
kan kopieres, så hvis du er meget "sart", så bør du nok ikke lægge dine
billeder ud på Internettet.

Hvis du ikke er "sart", så kan du gøre det, at du vælger at publicere
billederne i en relativ lille størrelse og en hård JPEG-komprimering,
det begrænser mulighedderne for misbrug, men det præsenterer ikke dine
billeder på den mest optimale måde.

Du kan også vælge at gøre som jeg gør, jeg lægger billederne ud i en
rimmelig høj opløsning og i en god JPEG-kvalitet, og så lader jeg
private kopiere alt det de vil, og opkræver kun betaling for kommerciel
brug, du kan læse hvordan jeg har formuleret mine vilkår på http://www.photo-gallery.dk

Jeg har også set at der nogle fotografer, der vælger at lægge et stort
vandmærke tværs henover billedet, det er dog meget skæmmende og grimt,
og jeg vil ikke gide at se på den slags billeder.

Man kan også sætte sit navn ind nederst i højre eller venstre hjørne af
billedet, det skæmmer ikke billedet i væssentlig grad, det kræver noget
ekstra arbejde, og det begrænser ikke ulovlig kopiering.

Nå men jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så vil jeg slutte af med
at fortælle dig, at mit web-site http://www.photo-gallery.dk p.t. har
ca. 100 besøgende i døgnet, og hver bruger ser i snit på 30 fotos, og
mine besøgende kommer fra hele kloden, billeder taler jo alle sprog, og
nogle helt alm. billeder fra Danmark er lige så eksotiske for en
thailænder, som når vi ser billeder der nede fra.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fototal.dk

Dato : 12-07-01 18:54

> Og jeg erindrer de gange jeg har hængt udstillinger op i min egen
> by, hvordan jeg har kæmpet med rammer i dyre domme, pap-
> paspartou og masser af syrefri lim.

Der er nu stadig noget specielt over en knivskarp 20x30 cm forstørrelse
monteret i et 30x40 cm passepartout.
Jeg synes det er svært at præsentere sine billeder meget flottere, men jeg
er jo også bare et gammelt fjols .......

> Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så
> store rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?

I mange billedbehandlingsprogrammer kan man lægge et næsten usynligt
vandmærke ind i billedet.
Det er lidt svært at fjerne, men er dog langt fra nogen sikker beskyttelse
af dine billeder.
For under 100 billeder om året er det gratis at blive registreret, så man
kan lige så godt tage det med. Se mere på: http://www.digimarc.com/

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-07-01 21:21

"Fototal.dk" wrote:

> For under 100 billeder om året er det gratis at blive registreret, så man
> kan lige så godt tage det med. Se mere på: http://www.digimarc.com/

Alle de forsøg der har været på at lave digital mærkning og beskyttelse
af billeder er rene fiaskoer, det er lige som med musik og DVD-film, der
går ikke fem minutter, så er koden cracket.

Jeg har en licens til "Copyright" det var det allerførste program til
mærkning af billeder, det er et værdiløst kuriosum, og hvis du køber
Digimarc så får du også bare en værdiløs æske, der kan samle støv i reolen.

Dem der vil stjæle et billede kan jo bare lave en skærmdump, og så
klippe billedet ud og lave en ny arkivering, og så de ude over enhver
form for digital mærkning.

Derfor har jeg valgt at gøre privat brug af mine billeder gratis, og
sætte prisen for kommerciel brug så lav, at det slet ikke kan svare sig
at bruge tid på snyde.

For hvad hjælper det, at man med Digimarc finder ud af, at en privat
person i Italien har hugget et foto til sin hjemmeside, det koster jo en
formue at føre en ophavsretsag i udlandet, og det kan endda ende op med
at vise sig, at den sagsøgte er insolvendt.

Det er meget nemmere med firmaer, foreninger, organisationer og
lignende, de har ikke lyst til at blive dømt i en ophavsretsag, og få
dårlig omtale i medierne, så de skal nok sørge for at betale.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fototal.dk

Dato : 13-07-01 06:32

> Dem der vil stjæle et billede kan jo bare lave en skærmdump, og så
> klippe billedet ud og lave en ny arkivering, og så de ude over enhver
> form for digital mærkning.

Nej, du er da ikke!
Det digitale vandmærke ligger i selve billedets struktur. Det er der også
efter grabning, større udsnit og moderate reskaleringer.

Jeg siger ikke at det er umuligt at omgå digimarc - langt fra - men SÅ let
er det altså heller ikke.

Hvis det er så let, så er du da velkommen til at besøge galleriet på
http://www.fototal.dk grabbe et af mine billeder, fjerne vandmærket og sende
det til mig.
Så skal jeg nok sige om det lykkedes.

Mvh: Finn.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-07-01 22:57

"Fototal.dk" wrote:

> Jeg siger ikke at det er umuligt at omgå digimarc - langt fra - men SÅ let
> er det altså heller ikke.

Jeg må tilstå at det ikke bare lige kan gøres på 5 minutter, det skyldes
nok at PhotoShop på en eller anden måde respekterer og bevarer mærket.

Jeg har ikke forsøgt med et rigtigt crack, det vil kræve at jeg trævler
filen igennem med en hex-editor, men det vil nok værre smartere, hvis
jeg først laver en søgning efter info, for det skulle undre mig meget,
hvis der ikke allerede eksisterer et crack.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 18:50

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i en
> Hej allesammen.
SNIP
> Så hvis du har nogle gode råd, så er jeg lutter øre!

Hej Tim

Jeg glæder mig da til at se din side. Omkring copyright er det, som de
andre også har gjort opmærksom på, samme regler som alle andre steder.

Men det er så let at stjæle på nettet, og det bliver gjort i stor
stil.Men der findes redskaber hvormed man kan finde alle ens billeder på
nettet - og dermed bliver det jo lettere at få fat på synderne. Der
findes formentlig flere, men det mest anderkendte digitale vandmærke er
digimarc som du kan læse om på www.digimarc.com. Digitalt vandmærke kan
ikke umiddelbart ses, men der kan søges efter billeder med dit
vandmærke - og når det kan gøres på hele nettet.. ja, så gi´r fidusen
sig selv.

Adobe PS har integreret digimarcs vandmærke, men man skal ud at
investere i Digimarc - det er kun en demo der følger med Photoshop
(desværre).

Så held og lykke med dit forehavende.

Mvh

Kim

Fra : Per F Andersen

Dato : 12-07-01 19:42

> [...]
> Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så store
> rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?

Rent juridisk kan jeg kun tilslutte mig det der er skrevet: Du har
copyrighten
Det er nok mest en følelsessag om man ser det at andre evt. bruger sine
billeder som en hædersbevisning eller som et groft tyveri. Jeg hører nok til
de første (forudsat der ikke er tale om kommerciel anvendelse)

Vedr. scanning: I så høj opløsning (Tiff) at det kan beskæres og gengives
uden kvalitetstab i en passende kvalitet (som jpg)

Selv om det måske ikke behager dig vil jeg nu sige, at det næppe er særlig
fornuftigt at lade andre lave siden for dig!
Du er nødt til at gennemtænke meget nøje hvilke billeder du vil vise,
hvordan du vil organisere og
vedligeholde din side,
herunder også hvilke hjælpemidler du vil bruge (grafikprogrammer/
miniatureprogrammer/thumbs
(jeg forudsætter at du bliver ved i årevis!)

Når du først har produceret en helvedes masse billeder og lavet en struktur
er det meget besværligt og tidskrævende at gøre det om!

mvh Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-07-01 20:54

Per F Andersen wrote:

> Når du først har produceret en helvedes masse billeder og lavet en struktur
> er det meget besværligt og tidskrævende at gøre det om!

Ja det er exstremt vigtigt, for det er et kæmpe arbejde at gennemføre
selv små ændringer i strukturen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-07-01 10:16

"Per F Andersen" <perfa@solzz.dk> wrote:

>Når du først har produceret en helvedes masse billeder og lavet en struktur
>er det meget besværligt og tidskrævende at gøre det om!

Ja, det er I jo flere, der mener.

Men man laver vel ikke en side af den størrelse uden først at hælde
alle billederne i en database og derefter lave noget dynamisk
generering af siderne incl. thumbnails osv. ud fra databasens indhold?

Så kan man jo ændre præsentationen af hele sitet på meget kort tid.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : U. Pedersen

Dato : 12-07-01 21:33

<35mm@film.dk> wrote:

> [...]
>Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så store
>rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?

Nu knækker filmen, Tim er blevet digital

Velkommen i klubben
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-07-01 22:20

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i meddelelsen
<9ikdda$2p2i$1@news.cybercity.dk>...

>Hvad med copyright? Er der ikke noget med at man ikke har lige så store
>rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?

Der er ikke copyright på internettet, det er ophavsret. Ikke for at være
firkantet jeg siger det, bare for at informere.

>Så hvis du har nogle gode råd, så er jeg lutter øre!

Som de andre skriver så er det nærmest umuligt at sikre sine billeder.. Jeg
vil foreslå dig kun at ligge de billeder ud, som de føler du kan se blive
brugt andre steder, uden at du krummer tæer. Hvis du laver nogle gode
billeder / sjove, vil de med garanti blive gemt på folks computere og sendt
rundt til hinanden osv.

Jeg ville dog skrive mit navn neders på billederne evt. med en farve der
ikke er så let læselig, f.eks. grå på sort baggrund.. altså ikke pink på sor
baggrund.. :)

Glæder mig til at se nogle af dine billeder!

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,

Fra : Lyrik

Dato : 12-07-01 23:41

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message

> [...]
> rettigheder til sine billeder når man udgiver dem på nettet?
>
> Så hvis du har nogle gode råd, så er jeg lutter øre!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Copyright er et amerikansk begreb som ikke findes i Danmark-heldigvis! Vi
har loven om ophavsret.
Når du har lokket et medmenneske ud og se din side, for det må man formode
at du har lavet den for, så ligger dine billeder på hans kompjuter i samme
øjeblik at han ser på dem!

Er det det du vil forhindre? For så skal du ikke lave en side som er
offentlig tilgængelig. Så må du beskytte den med password, således at den
kun kan ses af dem som du giver passwordet.

Jeg vil formode, at det er kommerciel udnyttelse af dine billeder, andre end
dine egne kommercielle udnyttelser, naturligvis, at du vil forhindre.

Så skal du bare slappe af! Lad du bare folk "stjæle" dine billeder! Lige
såsnart de har lavet et flot forretningsmæssigt site og bruger et af dine,
åååh! Så unikke bilder!- Så er du der med dine advokater og presser deres
firmas økonomiske ressourcer til sidste dråbe!

Det kan jo blive en hel sport at jagte dem ikke? Så er du ligesom en alfons,
med mange "skibe i søen."- Jo flere firmaer der misbruger dine fotos, jo
flere penge tjener dine advokater ind til dig!

Så smid fortrinsvis dine alllerbedste billeder på nettet. Håb inderligt at
de bliver stjålet! Jo mere de bliver stjålet jo flere penge tjener du!

God fornøjelse, for nu skal det jo helst være en fornøjelse..))

Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 13-07-01 02:04

On Fri, 13 Jul 2001 00:40:30 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>åååh! Så unikke bilder!- Så er du der med dine advokater og presser deres
>firmas økonomiske ressourcer til sidste dråbe!

yes, og den tror vi selv på, not ?

Når et firma skal profilere sig på nette, så har de "nok" allerede de
billeder de behøver ellers vil jeg tro de hurtigt kan bestille dem.

Der findes sågar firmaer, der ikke orker at udtage patent, ene af den
grund, at det er firmaet selv der skal håndhæve at nogen misbruger
deres opfindelse.

Men et ordsprog siger jo også, at tyv tror tyv stjæler

Fra : Fototal.dk

Dato : 13-07-01 06:33

> Men et ordsprog siger jo også, at tyv tror tyv stjæler

Det hedder altså, at tyv tror hver mand stjæler.

Mvh: Finn.

Fra : Lyrik

Dato : 13-07-01 11:07

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message

OK! Jeg tog kun overskriften!

Er det ikke pisse-irriterende, at skærmen på din Sony Cybershot DSC S50,
bare suuuger! Snavs, og fedtefingre!?

Jeg var ved at fortvivle over det, indtil jeg fandt ud af, at GLASKERAMISK
KOGEPLADERENS (Jeg bruger Sterlings) gør skærmen glat og smudsafvisende.
<på eget ansvar>))

Hilsen
Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 13-07-01 13:12

On Fri, 13 Jul 2001 12:06:48 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Jeg var ved at fortvivle over det, indtil jeg fandt ud af, at GLASKERAMISK
>KOGEPLADERENS (Jeg bruger Sterlings) gør skærmen glat og smudsafvisende.
><på eget ansvar>))

Godt du skriver på eget ansvar, men det er da et forsøg værd.
Tak for tippet.
God weekend

Fra : U. Pedersen

Dato : 13-07-01 14:13

wrote:

>Jeg var ved at fortvivle over det, indtil jeg fandt ud af, at GLASKERAMISK
>KOGEPLADERENS (Jeg bruger Sterlings) gør skærmen glat og smudsafvisende.
><på eget ansvar>))
Hej Jens, nu håber jeg ikke du kræver patent på din opfindelse, for
det er bare supper, men jeg brugte Silver (vi havde ikke Sterling).

Fra : Gert Kethmer

Dato : 03-08-01 14:40

Hejsa . . .

Lidt sen respons på dit spørgsmål, men det er måske godt det samme . . . for
jeg har et modspørgsmål som er: hvordan føles transformationen fra
mørkekammer til en digital efterbehandling, lagring og præsentation af
værkerne?

Jeg vil selv i min foto-genopstandelse have lagret mine billeder digitalt på
den "rigtige" måde, så jeg vil undersøge markedet for filmscannere. Kan du
"anmelde" din Canoscan FS 2710 på 5 linier?

Gert