Salg af hvalp
Fra : Sanne

Dato : 01-11-07 16:58

Hej NG

Jeg har "foræret" en racehund væk til en veninde.
Jeg vil alligevel lave en købskontrakt.
Kan jeg ikke deri skrive et eller andet med at der ingen klageret er ??
Eller hvordan formulerer man sådan noget ??
Jeg regner jo med det er en sund hvalp, men jeg er ikke interesseret i hvis
den f.eks får HD at skulle betale penge til hende eftersom den jo ikke har
kostet hende noget.
Vi er de bedste venner og har været det i 12 år, men man ved jo aldrig
hvordan tingene kommer til at se ud fremover, så bare for at sikre mig selv,
hvis I forstår.

Jeg undskylder at denne søde, dejlige hvalp lige pludselig bliver behandlet
som en anden vare af mig, men jeg håber I forstår hvad jeg mener.
Mvh
Sanne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-11-07 17:06

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> writes:

> Jeg har "foræret" en racehund væk til en veninde.
> Jeg vil alligevel lave en købskontrakt.
> Kan jeg ikke deri skrive et eller andet med at der ingen klageret er
> ?? Eller hvordan formulerer man sådan noget ??

Prøv at spørg i dk.videnskab.jura. Jeg er sikker på at sådan noget kan
formuleres, men der er sikkert nogle kloge hoveder der også ved hvordan.

> [...]
> Vi er de bedste venner og har været det i 12 år, men man ved jo aldrig
> hvordan tingene kommer til at se ud fremover, så bare for at sikre mig

Altid en god ide.

> Jeg undskylder at denne søde, dejlige hvalp lige pludselig bliver
> behandlet som en anden vare af mig, men jeg håber I forstår hvad jeg
> mener.

Lovmæssigt er en hvalp en vare ligesom et fjernsyn eller en bil. Så
jeg synes bare du er fornuftig.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : JB

Dato : 01-11-07 18:23

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg undskylder at denne søde, dejlige hvalp lige pludselig bliver
> behandlet som en anden vare af mig, men jeg håber I forstår hvad jeg

hej Sanne.

Spørg DKKs jurist, du finder tlf. nr. og tidspunkt i "Hunden".

Hilsen
Jytte

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-11-07 18:52

Sanne wrote:

> Jeg har "foræret" en racehund væk til en veninde.
> Jeg vil alligevel lave en købskontrakt.
> Kan jeg ikke deri skrive et eller andet med at der ingen klageret er
> ?? Eller hvordan formulerer man sådan noget ??

Måske DKK's standard kontrakt kan dække dit behov?
http://dansk-kennel-klub.cms123.com/files/pdf/Koebsaftale.PDF

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Sanne

Dato : 01-11-07 18:55

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Måske DKK's standard kontrakt kan dække dit behov?
> http://dansk-kennel-klub.cms123.com/files/pdf/Koebsaftale.PDF
>
> - Peter

Hej Peter

Det er sådan en jeg benytter mig af..

Mvh
Sanne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-11-07 20:38

Sanne wrote:

> Det er sådan en jeg benytter mig af..

Ok hvad er HD status på de linier der indgår i avlen?
HD er først og fremmest arveligt og ikke noget en hund "pludselig" kommer
til at lide af

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Sanne

Dato : 01-11-07 21:24

> Ok hvad er HD status på de linier der indgår i avlen?
> HD er først og fremmest arveligt og ikke noget en hund "pludselig" kommer
> til at lide af
>
> - Peter

Nu slyngede jeg bare lige HD ud for at komme med et eksempel.
Hvalpens aner har, på nær en, alle A i status, den ene der ikke har A har B

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-11-07 21:44

Sanne wrote:

> Nu slyngede jeg bare lige HD ud for at komme med et eksempel.

Ok
Hvis du kikker på vejledningen til købsaftalen så står der følgende vedr
mangler generelt
"Opdrætter hæfter for mangler der er arveligt betingede eller medfødte eller
er betinget af forhold hos opdrætter"

Men som en anden skrev så giv DKK's jurister et kald

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-07 22:09

> [...]
>
> Jeg undskylder at denne søde, dejlige hvalp lige pludselig bliver
> behandlet som en anden vare af mig, men jeg håber I forstår hvad jeg

Hvis I laver en aftaleseddel i to eksemplarer, underskrevet af begge parter,
hvor I skriver

"Hermed overdrager XX hunden YY til ZZ som en gave. ZZ overtager hermed det
fulde ansvar og alle forpligtigelser for hunden og XX er således fri for
ethvert ansvar og enhver forpligtigelse og garanti hvad angår hunden."

har jeg svært ved at se at du vil kunne komme til at hæfte for noget som
helst.

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 01-11-07 22:20

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> har jeg svært ved at se at du vil kunne komme til at hæfte for noget som

For en del år siden solgte jeg en kryptorcid hanhvalp for reg. pris. I DKKs
købsaftale skrev jeg at der ingen garanti var heller ikke efter købeloven,
da køber kun betalte reg. afgiften. Jeg har lige fundet aftalen frem, for at
se, hvad jeg skrev. Den er dateret 9-02-1998.

Det skrev køber under på, der blev så heller ingen problemer. Hunden blev
kastreret og lever så vidt jeg ved i bedste velgående.

Hilsen
Jytte

Fra : Sanne

Dato : 01-11-07 22:28

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> har jeg svært ved at se at du vil kunne komme til at hæfte for noget som

Hej Søren

Lyder som en god ide og det tror jeg , at jeg vil gøre.

Tak skal I alle have for tanker og ideer.

Mvh
Sanne

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-11-07 22:34

> [...]
> Vi er de bedste venner og har været det i 12 år, men man ved jo
> aldrig hvordan tingene kommer til at se ud fremover, så bare for

Jeg ved godt nok intet om "salg" af racehunde. Men min logik siger
mig, at når din veninde har fået hvalpen forærende, kan hun da ikke
kræve noget som helst af dig, hvis hvalpen bliver syg, selvom det
skulle vise sig at være noget medfødt. Hun skal da kunne bevise at
hun har betalt for den, hvis hun mener at hun har ret til forlange
penge af dig i det tilfælde.

Er din veninde klar over, at du vil lave sådan en kontrakt ? Ellers
kan der da meget nemt gå skår i venskabet, hvis I ikke har talt om
det forinden.

Hun må efter min mening være henrykt over, at hun har fået sådan en
dejlig (og sikkert også dyr) lille hvalp forærende, så hun også er
klar over, at hvis hunden bliver syg, så har hun påtaget sig
ansvaret, og må sørge for at den bliver rask igen, og selv betale
dyrlægeregningen. Det er så bare min mening.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : qfha

Dato : 02-11-07 07:25

On 1 Nov., 16:58, "Sanne" <laurb...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg undskylder at denne søde, dejlige hvalp lige pludselig bliver behandlet
> som en anden vare af mig, men jeg håber I forstår hvad jeg mener.

Hvis jeg var dig ville jeg tage det roligt, man kan ikke få erstatning
for noget man ikke har haft et tab på. Da hun ikke har betalt noget
kan hun heller ikke kræve noget tilbage.
mvh
qfha

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 02-11-07 17:33

> [...]
> Vi er de bedste venner og har været det i 12 år, men man ved jo aldrig
> hvordan tingene kommer til at se ud fremover, så bare for at sikre mig

Det kan aldrig komme til at koste dig mere, end du har solgt hunden for.
Da hunden ikke har kostet noget, kan du heller ikke komme til at betale for
evt. skavanker.

Du kan bare bruge en standardkontrakt og skrive at købsprisen er 0 kr.

Jeannie
http://ckcs.dk