Ehfisubstrat-filtermasse
Fra : Naess

Dato : 12-07-01 15:37

Hej Gruppe.

Jeg har en Eheim pumpe 2329 til mit 500 liters akvarium, som har tre
filterindsatser ( skuffe med filtermasse ). I hver skuffe kan der være 3 til
4 pakker Ehfisubstrat ( 1 liters pakker ) som hver koster kr.70.- , så det
bliver en pebret pris når man skal udskifte filtermassen, som jeg snart skal
gøre ( jeg ved godt at man kun skal udskifte 2/3 af massen ).
Prisen kr.70 er her i nordsjælland. Ifølge den lokale akvarieforhandler kan
man få én 10 liters pakke, men den koster stort set det samme som hvis jeg
køber 10 pk. 1 liters filtermasse.
Jeg vil gerne spørge gruppen her, om i kender nogle steder hvor
ehfisubstrat-filtermasse er billigere end de ovenstående priser, eller om i
ved hvor man kan bestille pr. postordre fra et sted på nettet ?
På forhånd tak.
--
Sincerely
Naess

( Please notice that my e-mail address is intended not to work )

http://www.shibumi.org/eoti.htm

Fra : Ikola

Dato : 19-07-01 23:46

Naess wrote in message <9ikcmb$2o44$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>ehfisubstrat-filtermasse er billigere end de ovenstående priser, eller om i
>ved hvor man kan bestille pr. postordre fra et sted på nettet ?

Med fare for et stikke hovedet ned i en heksekeddel vil jeg gerne komme med
følgende betragtninger:

Jeg har nætop haft lånt bogen "akvarie teknik" på biblioteket. Forfatteren
dokumenter det kemiske processer i akvaret utrolig godt, og jeg finder ham
derfor troværdig. Han skriver bla. nogenlunde som følgende:

Man kan i handelen købe nogle specielle biologiske sten, pakket i små poser
og solgt til skyhøje priser. Disse sten her ikke mere virkning end groft
kantet grus med kornstørrelse på 5-7 mm.

Hvis du gerne vil bruge Ehfisubstrat, kan du istedet købe et sæt nitrit
målepinde hos din fiskeforhandler for ca. 80 kr. Hvis nitrit værdien ser
fornuftig ud, ser jeg ingen grund til at udskifte de dyre sten. På denne
måde har du også bedre styr på hvor godt dit filter virker, istedet for at
bruge mange penge på noget der i forvejen kører perfekt.

mvh
René