/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Ubuntu 7.10 strøm/blæser på laptop i forho~
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 03-11-07 00:27


Hey...

Jeg bliver ved at vende tilbage til Ubuntu da jeg rigtig gerne vil lege med
den, men jeg forlader den gang på gang.

Sagen er på min Zeptop laptop 4200 starter blæseren "konstant" dvs. ca 1
gang i minuttet, og kører 5-10 sek.

Når jeg har Win XP kørende hører jeg aldrig blæseren.

..Nu prøvede jeg lige at smide på, og den er jo superfed, men blæseren
plager mig igen, og det eneste jeg har åbnet er min IM klient (kan ikke
huske hvad den hedder), og 1 eller 2 vinduer i Firefox, så det er ikke fordi
jeg kører den hårdt.

Er det muligt et sted at justere at den ikke behøver at køre så hårdt på
CPU'en, og jeg dermed kan slippe for min lårtørrer ?


Mvh

Kim



 
 
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-11-07 00:33

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> Sagen er på min Zeptop laptop 4200 starter blæseren "konstant"
> dvs. ca 1 gang i minuttet, og kører 5-10 sek.

Det kunne være at den ikke var genkendt som en laptop med
strømstyring, og derfor ikke drosler systemet ned. Har du
ACPI-problemer med kræet?


--
Thorbjørn Ravn Andersen

Kim Jørgensen (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 03-11-07 00:37


""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message
news:yu2d4us6x5y.fsf@luhmann.netc.dk...

> Det kunne være at den ikke var genkendt som en laptop med
> strømstyring, og derfor ikke drosler systemet ned. Har du
> ACPI-problemer med kræet?

Tja, det tror jeg ikke, hvad er det ?

Under strømstyring tror jeg den har opdaget det er en laptop, da der er et
faneblad under strømstyring hvor der står "on battery power"

// Kim



Thorbjørn Ravn Ander~ (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-11-07 02:10

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> > Det kunne være at den ikke var genkendt som en laptop med
> > strømstyring, og derfor ikke drosler systemet ned. Har du
> > ACPI-problemer med kræet?
>
> Tja, det tror jeg ikke, hvad er det ?

ACPI er biosrutiner som giver systemet mulighed for at aflæse og styre
faciliteter som strømstyring og batteriniveau osv.

At du kan se batteriet er ikke det samme som at CPU'en får besked på
at drosle ned, men vi er ude i det mere skumle hjørne af verden. Prøv
at søg på nettet om netop din model skal have en eller anden
tryllekommando ved opstarten.

Men lige hver TIME? Måske er det et cronjob der lige høvler noget
igennem?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Jesper Poulsen (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 03-11-07 02:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Men lige hver TIME? Måske er det et cronjob der lige høvler noget

Nej, hvert minut.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Kim Jørgensen (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 03-11-07 20:56


""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message
news:yu2zlxw5e3y.fsf@luhmann.netc.dk...
> "Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> At du kan se batteriet er ikke det samme som at CPU'en får besked på
> at drosle ned, men vi er ude i det mere skumle hjørne af verden. Prøv
> at søg på nettet om netop din model skal have en eller anden
> tryllekommando ved opstarten.

Hmm, kan sgu ikke finde noget om den ;o(

>
> Men lige hver TIME? Måske er det et cronjob der lige høvler noget
> igennem?


Nej, den gør det periodisk, nu testede jeg lige lidt på den idag, og hvis
den blot står stille, så siger den ikke et kvæk, men hvis jeg begynder at
bruge firefox, så starter den vel, ca. hvert minut til hvert andet, blæseren
kører dog kun i 5 sekinder, men det er stadig vildt irriterende, når man er
vant til at blæseren kun starter hvis maskinen får tæv.

// Kim



Thorbjørn Ravn Ander~ (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-11-07 22:37

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> writes:

> Nej, den gør det periodisk, nu testede jeg lige lidt på den idag, og hvis
> den blot står stille, så siger den ikke et kvæk, men hvis jeg begynder at
> bruge firefox, så starter den vel, ca. hvert minut til hvert andet, blæseren
> kører dog kun i 5 sekinder, men det er stadig vildt irriterende, når man er
> vant til at blæseren kun starter hvis maskinen får tæv.

Prøv at kigge lidt på top og se om der er noget der kører når det er.

Kan jo godt være noget der lige skal brænde lidt cpu af.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Kim Jørgensen (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 03-11-07 22:45


""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Prøv at kigge lidt på top og se om der er noget der kører når det er.
>
> Kan jo godt være noget der lige skal brænde lidt cpu af.


Hmm, hvad mener du med "top" , når blæseren starter er der intet andet igang
end FF.

// Kim



Leonard (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 03-11-07 23:26

On Sat, 3 Nov 2007 22:44:57 +0100, Kim Jørgensen wrote:

> Hmm, hvad mener du med "top" , når blæseren starter er der intet andet igang
> end FF.

Skriv top i et terminalvindue, så får du en oversigt over alle kørende
processer.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Kim Jørgensen (03-11-2007)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 03-11-07 23:54


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> Skriv top i et terminalvindue, så får du en oversigt over alle kørende
> processer.
>

Hej, tak for tippet....

Det lader til det er Firefox der sætter min blæser igang, for hvis jeg åbner
1 eller 2 FF vinduer så stiger mit CPU forbrug til 25-40 % iflg "Top".

Nu er jeg jo pænt meget novice på det her Linux/Ubuntu, men hvis jeg
sammenligner med min XP, så stiger CPU lige når jeg starter FF, og falder
herefter, uagtet at FF bruges, i Ubuntu står den pt. på 23% med 2 FF vinduer
åbne, hvor der ikke er aktivitet.

En ting mere som måske kan være en del af problemet:

Ram!

I den her laptop sidder der 512 mb, og jeg kan se at den rene ubuntu uden
noget igang, spiser ca. 400 mb. ram, jeg troede (naivt), at linux ikke
brugte så mange kræfter, men det kan måske være her problemet opstår.

Det skal siges at jeg kører medium på skærm lir, så jeg bruger ikke krudt på
elastiske vinduer osv.

// Kim



Jacob Larsen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 04-11-07 00:29

Kim Jørgensen wrote:
> I den her laptop sidder der 512 mb, og jeg kan se at den rene ubuntu uden
> noget igang, spiser ca. 400 mb. ram, jeg troede (naivt), at linux ikke
> brugte så mange kræfter, men det kan måske være her problemet opstår.

Har du trukket disk cache fra i dette tal? Du kan se flere detaljer i
outputtet af "free".

Linux er sådan indrettet at den bruger alt ledig RAM til disk cache, og
det falder mange Windows brugere for brystet når maskinen siger at den
bruger al RAM. Men bare rolig. Modsat Windows, så skal Linux nok frigive
RAM'en igen hvis der bliver brug for den til vigtigere ting.

/Jacob

Jesper Poulsen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 04-11-07 01:03

Jacob Larsen wrote:

> det falder mange Windows brugere for brystet når maskinen siger at den
> bruger al RAM. Men bare rolig. Modsat Windows, så skal Linux nok frigive

Det bemærkes også ved at swappartitionen kan være ubrugt, selv om alt
RAM er brugt.


--
Mvh
Jesper Poulsen

/Ole \(6000\) (04-11-2007)
Kommentar
Fra : /Ole \(6000\)


Dato : 04-11-07 01:32

Lige for at vende lidt tilbage til Kim's problem. I morgen skal jeg op til
en af mine venner og have sat min Kubuntu op. Jeg har det problem, som Kim
åbenbart også døjer med. Den bliver vildt varm, og jeg kan se, at laptop
mode ikke kører. Jeg har prøvet en gang før, men da jeg fatter HAT af Linux,
(det skal nok komme) prøvede jeg mig frem med grafikdriver og lidt andet,
men den blev så varm, at den lukkede ned. Hvordan får jeg den til at køre i
laptop mode? Den skriver at begge CPU'er kun kører ½ kraft, 1Ghz.

Skriv helt helt ned i sandkassesprog, da jeg er total ny i Linux, hehe.

Maskinen er en Dell XPS m2010 med intel core duo2 2 ghz og 2 Gb ram og ATI
X1800 grafikkort.


/Ole



Kent Friis (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 04-11-07 09:00

Den Sun, 04 Nov 2007 00:29:05 +0100 skrev Jacob Larsen:
> Kim Jørgensen wrote:
>> I den her laptop sidder der 512 mb, og jeg kan se at den rene ubuntu uden
>> noget igang, spiser ca. 400 mb. ram, jeg troede (naivt), at linux ikke
>> brugte så mange kræfter, men det kan måske være her problemet opstår.
>
> Har du trukket disk cache fra i dette tal? Du kan se flere detaljer i
> outputtet af "free".
>
> Linux er sådan indrettet at den bruger alt ledig RAM til disk cache, og
> det falder mange Windows brugere for brystet når maskinen siger at den
> bruger al RAM. Men bare rolig. Modsat Windows, så skal Linux nok frigive
> RAM'en igen hvis der bliver brug for den til vigtigere ting.

Det kan også snyde at X-processens RAM-forbrug nogen gange er
incl. video-RAM.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Karl Erik (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik


Dato : 04-11-07 10:14

Den Sat, 03 Nov 2007 23:53:39 +0100 skrev Kim Jørgensen:

> Nu er jeg jo pænt meget novice på det her Linux/Ubuntu, men hvis jeg
> sammenligner med min XP, så stiger CPU lige når jeg starter FF, og
> falder herefter, uagtet at FF bruges, i Ubuntu står den pt. på 23% med 2
> FF vinduer åbne, hvor der ikke er aktivitet.

Der sker mærkelige ting med FireFox. Ca. hvert 5 sekund bruger min
"hvilende" firefox.bin 0,7% cpu og ca. 8% mem. med 2 åbne faneblade.
Hvorfor mon?

> I den her laptop sidder der 512 mb, og jeg kan se at den rene ubuntu
> uden noget igang, spiser ca. 400 mb. ram, jeg troede (naivt), at linux
> ikke brugte så mange kræfter, men det kan måske være her problemet
> opstår.

512 mB. ram er alt nok til Ubuntu 7.10. Har det samme i min laptop og
swap bliver sjældent brugt.

> Det skal siges at jeg kører medium på skærm lir, så jeg bruger ikke
> krudt på elastiske vinduer osv.

Hvad mon ovenstående betyder på dansk?

mvh.
Karl Erik.


Kim Jørgensen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 04-11-07 17:47


"Karl Erik" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote in message
news:472d8d66$0$15900

>> Det skal siges at jeg kører medium på skærm lir, så jeg bruger ikke
>> krudt på elastiske vinduer osv.
>
> Hvad mon ovenstående betyder på dansk?


hehe, jeg skal prøve...

I Ubuntu 7.10 er der en feature der gør man grafisk kan lave noget
grafik-lir, der minder om Vista Aero, men for at dette ikke skulle trække
unødige ressourcer på systemet, havde jeg slået det fra.


Mvh

Kim



Kent Friis (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 04-11-07 18:11

Den Sun, 4 Nov 2007 17:47:09 +0100 skrev Kim Jørgensen:
>
> "Karl Erik" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote in message
> news:472d8d66$0$15900
>
>>> Det skal siges at jeg kører medium på skærm lir, så jeg bruger ikke
>>> krudt på elastiske vinduer osv.
>>
>> Hvad mon ovenstående betyder på dansk?
>
> hehe, jeg skal prøve...
>
> I Ubuntu 7.10 er der en feature der gør man grafisk kan lave noget
> grafik-lir, der minder om Vista Aero, men for at dette ikke skulle trække
> unødige ressourcer på systemet, havde jeg slået det fra.

Hmm, i første udgave var der nul ord der ikke findes i en dansk ordbog.
I oversættelsen "til dansk", er der mindst tre.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Kim Jørgensen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 04-11-07 18:29


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message news:472dfd14$0$90271

> Hmm, i første udgave var der nul ord der ikke findes i en dansk ordbog.
> I oversættelsen "til dansk", er der mindst tre.
>

Så prøver jeg med billeder:

http://www.youtube.com/watch?v=bvnQE1EAEZY&eurl=http://www.pcworld.dk/art/9127?page=1

// Kim



Karl Erik (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Karl Erik


Dato : 04-11-07 19:31

Den Sun, 04 Nov 2007 18:28:31 +0100 skrev Kim Jørgensen:

> Så prøver jeg med billeder:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=bvnQE1EAEZY&eurl=http://www.pcworld.dk/
art/9127?page=1
>
> // Kim

Vor herre til hest - Ja det har jeg sgu godt nok aldrig set ...
heldigvis

mvh.
Karl Erik.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408799
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste