Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedkritik og farvekorrektion i PS
Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 14:58

Hej alle

Jeg har smidt et par sommervarme portrætbilleder op på

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18643

og

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18621

og endelig

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18597

Kritik modtages meget gerne - også gerne gode råd omkring
farvestikskorrektion i Photoshop. Det er som om, at farverne ser
anderledes ud når de hentes ind i browseren - men hvordan kan man sætte
PS op så jeg undgår det ?

Mvh

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-07-01 15:28

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> farvestikskorrektion i Photoshop. Det er som om, at farverne ser
> anderledes ud når de hentes ind i browseren - men hvordan kan man sætte

Det er et kendt problem, at wintel platformen ikke har color
syncronisering, det viser sig ved at det samme billede ikke fremstår
ens, når det ses i forskellige programmer, og at udprint ikke svarer til
skærmbilledet.

Du skal have fat i et stykke software der hedder ColorSync, det har i
mange år været integreret i Mac'ernes systemsoftware, men til PC'er skal
programmet købes separat.

ColorSync sikrer korrekte farver fra indscanning til print, og det gør
at farver vises ens i alle programmer.

Jeg har faktisk lavet en color syncroniserings test på min
skærmtestside, nede på siden er der 3 felter med RGB-farverne dannet af
GIF'er og under dem de samme 3 farver defineret med html-kode, prøv at
sammenligne dem, hvis der er synlig forskel, så har du et alvorligt problem.

http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 12-07-01 23:00

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev >

> Jeg har faktisk lavet en color syncroniserings test på min
> skærmtestside,

> http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

Så' en side har jeg ofte manglet - bliver den liggende?

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : PER BRUUS

Dato : 13-07-01 00:40

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-07-01 02:08

PER BRUUS wrote:

> Sludder og vrøvl. Det er bare de færreste der kender til brugen
> af farvestyring, på wintel platformen.

Først påstår du jeg skriver "sludder og vrøvl", og så bekræftiger du at
der ikke som standard er styr på farvestyringen på wintel platformen,
hvad mener du...?

> Nej du skal ikke have fat i Colorsync. Dette er til farvestyring på
> Mac platformen. Jeg tror ikke du kan få det til windows

ColorSync findes også til wintel platformen, men det er nok ikke
indarbejdet i alle programmer, og det nok ikke alt hardware (scannere,
skærme og printere) der understøtter teknologien.

http://maccentral.macworld.com/news/9903/03.colorsync.shtml
http://www.apple.com/pr/library/1999/mar/02colorsync2.6.html

> Åben derefter photoshop og vælg colorsettings under edit
> menuen, jeg kan ikke huske hvad de kalder den i den Danske version.

Tsk - tsk - tsk...!

Hvilken indflydelse har det på en web-browsers eller en tekstbehandlers
måde at vise farver på, at du indstiller farve profilen i PhotoShop, for
mig at se, så anbefaler du at Kim at han forringer PhotoShop's
gengivelse af farverne, så de kommer til at ligne det hans andre
programmer med en ringere farvegengivelse kan levere.

Jeg begynder faktisk at forstå, hvorfor mange af de billeder, som
brugere i denne gruppe henviser til, ofte fremstår flade og som de slet
ikke er blevet justeret.

Du minder mig iøvrigt om en oplevelse jeg havde for mange år siden,
dengang var jeg ordstyrer i DTP-konferencen på POL ON-LINE, den var
hovedsagligt brugt af proff. grafikere og DTP'er, men pludselig begyndte
en ældre dame at skrive i konferencen, hun lavede "dtp" med noget
PaintShopPro og Word på en wintel PC'er, og hun ville vide hvorfor
hendes farvebilleder ikke fremstod ens i de to programmer.

Vi brugte meget tid og enegi på at forklare, at hendes problem skyldtes
manglende colorsycronisering, og så bad hun os forklare hvordan hun fik
det, og det kunne vi ikke klare, for dengang fandtes ColorSync
teknologien kun til Mac.

Hun blev meget vred, og skrev lange indlæg, hvor hun skælde os al hæder
og ære fra, fordi vi ikke ville hjælpe hende, hun blev endda så gal, at
hun klagede til POL ON-LINE's ledelse - og de forstod heller ikke et dyt.

Men jeg kan da slutte af med at sige, at ColorSync teknologien faktisk
er hovedårsagen til at Mac'erne i mere end 15 år har været næsten
enerådende indefor grafisk og fotografisk produktion, og at Mac'er også
har en stærk placering indenfor proff. vidio redigering.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : PER BRUUS

Dato : 16-07-01 02:55

> Først påstår du jeg skriver "sludder og vrøvl", og så bekræftiger du at
> der ikke som standard er styr på farvestyringen på wintel platformen,
> hvad mener du...?

Jeg mener at du selvfølgelig også på wintel kan bruge icc profiler,
men jeg vil give dig fuldstændig ret i at farvestyring er betydeligt
bedre implementeret på mac, hvorfor jeg da også selv anvender mac til
billedbehandling.

> [...]

> enerådende indefor grafisk og fotografisk produktion, og at Mac'er også
> har en stærk placering indenfor proff. vidio redigering.

Beklager, men jeg fatter ikke hvor du vil hen. ?

Spørgsmålet gik på hvordan han opnåede farvelighed fra photoshop
til web, til dette kræves der en profileret skærm samt anvendelse
af sRGB farverum, som er defacto std. farverum til web-publisering,
Hvordan mener du det forringer farvegenfivelsen i photoshop. ?
det hjælper sgu' da ikke at bruge en profil med et større farverum,
når Knud Eriks 14" no name monitor fra ruder konges tid,
ikke er i stand til at gengive dette farverum.

At du begynder at blande tekstbehandlings programmer og andekdoter
fra et tidligere liv ind, har ikke noget relevans for hverken spørgeren
eller
undertegnede.

Det vil da være meget bedre at du beskrev en arbejdsgang han kunne bruge
til noget, da det jeg har formuleret åbenbart er uforståeligt/ubrugeligt.
Men det
må du endelig ikke fortælle nogen, så skal jeg nok til at lave 50.000
billeder om.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk