administrations program til mssql ala phpM~
Fra : Thomas

Dato : 12-07-01 15:01

Hej

Nogen der kender et problem lige som eller meget ala phpMyAdmin som blot er
i stand til at administerer en ms sql database.

Jeg har altid arbejdet i mysql men skal nu lave noget for en som bare vil
have det skal være i mssql. Men det er vel det samme query og det hele
bortset fra jeg skal huske at skrive mssql_query i stedet for mysql_query
ikke?

Mvh
Thomas

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 12-07-01 16:30

"Thomas" <thomas@websup.dk> wrote in message
> Hej
>
> Nogen der kender et problem lige som eller meget ala phpMyAdmin som blot
er
> i stand til at administerer en ms sql database.

Med MS Sql Server følger der et værktøj med, der hedder "Enterprise
Manager", heri kan du vise tabeller, tilføje nye kolonner, styre rettigheder
mm.

> [...]
> have det skal være i mssql. Men det er vel det samme query og det hele
> bortset fra jeg skal huske at skrive mssql_query i stedet for mysql_query

Det kommer an på om du bruger nogle mysql-specifikke ting (f.eks.
LIMIT(suk..jeg har stadig svært ved at tro at den ikke findes), REGEX mm.),
derudover skal du ændre diverse steder hvor du f.eks. indsætter dags dato
med NOW() til GETDATE() og sikkert også et par andre ting, som jeg ikke lige
kan komme i tanke om nu.

Til gengæld får du mulighed for at bruge subselects, transactions og
formentligt også at låse enkelte rækker i tabeller..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-07-01 16:45

On Thu, 12 Jul 2001 17:29:42 +0200, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

>Det kommer an på om du bruger nogle mysql-specifikke ting (f.eks.
>LIMIT(suk..jeg har stadig svært ved at tro at den ikke findes), REGEX mm.),

Jeg mindes at man i stedet for LIMIT fx bruger:

SELECT TOP 10 navn FROM tabel

(... ud fra hukommelsen)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 12-07-01 18:01

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Jeg mindes at man i stedet for LIMIT fx bruger:
>
> SELECT TOP 10 navn FROM tabel

Yup, den der kan man bruge, men den nytter jo ikke meget når det er sådan
her man gerne vil gøre:

SELECT navn FROM tabel LIMIT 3000,10

man kan også(for ca. samme effekt som "SELECT TOP X *") gøre sådan her, så
har man i det mindste direkte overførbarhed til sybase servere(top X tingen
er noget microsoft har tilført efter de købte sybase's database):

SET ROWCOUNT 10
SELECT navn FROM tabel
SET ROWCOUNT 0

Jeg er ikke sikker på hvordan det virker med php(har kun brugt det i
forbindelse med perl og MSSQL::DBlib & DBD:BC), men jeg går ud fra at
hvis man sætter den for et connection-handle, så holder det indtil man
disconnecter.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Christian Schmidt

Dato : 12-07-01 18:09

Peter Brodersen wrote:

> Jeg mindes at man i stedet for LIMIT fx bruger:
>
> SELECT TOP 10 navn FROM tabel

Alternativt kan man vist skrive SET ROWCOUNT 10, dvs.

mssql_query("SET ROWCOUNT 10");
$rs = mssql_query("SELECT * FROM aggemam");
mssql_query("SET ROWCOUNT 0");

Sidstnævnte er vigtig, hvis man bruger persistent connections, idet der
ellers går gevaldigt ged i den ved efterfølgende requests.

Christian

Fra : Christian Schmidt

Dato : 12-07-01 18:06

Thomas wrote:

> Nogen der kender et problem lige som eller meget ala phpMyAdmin som blot er
> i stand til at administerer en ms sql database.

Udover Enterprise Manager, der følger med MS SQL Server, har jeg
tidligere benyttet mig af programmet DBArtisan (fra et firma, der
vistnok hedder Embarcadero), der er noget mere fleksibelt end Enterprise
Manager (i hvert fald den, der hører til MS SQL Server 6.5). Man kan
svjh hente en gratis trial på firmaets væmmeside.

> [...]
> have det skal være i mssql. Men det er vel det samme query og det hele
> bortset fra jeg skal huske at skrive mssql_query i stedet for mysql_query

Jo, og så undlade at lave andet end SELECTs!

MS SQL er så godt som fortid for mig, men jeg rumsterede lidt med det
forleden (med PHP version 4.0.3 eller deromkring), og der var det min
erfaring, at efter INSERTs og vistnok også UPDATEs så duede
database-forbindelsen ikke længere, dvs. jeg måtte kalde
mssql_(p)connect påny. Skod!

Jeg er interesseret i at høre om andre har fået det til at virke
ordentligt.

Christian