Lugt-paranoia - samfundsproblem som Hvam-K~
Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-07 02:46

Lugt-paranoia - samfundsproblem som Hvam-Klovn kaster korrekt lys på.

I TV-komedien "Klovn" med Frank Hvam skal han købe sko men erfarer at lugt
af fodsvamp fra egne fødder og undlader at afprøve skoen, og skoene viser
sig for små og et vigtigt møde går i vasken pga fodsmerter og at han ikke
kan få skoene på igen.

Helt så komisk er folks hverdag sjældent, men vi har en samfundssindsyge med
at kropslugt hyler folk helt ud af den og de begår dumheder og får unødige
problemer. Tabu hindrer snak og dermed erkendelse af facts

Ligesom med de lort-pis problemer, jeg forsker i, er der brug for
folkeoplysning om, at ingen store sygdomme i Danmark - og næppe nogen
overhovedet - er skabt af dårlig hygiejne, som afsløres af kropslugt.

Siden kolera-epidemi 1853 har renlighed været status-symbol og ret
ligegyldig - og selv i kz-lejre, hvor lus overførte tyfus ville en times bad

moderne badeværelser næppe have hindret mange dødsfald.

Infektion er nemlig mere om lavt immunforsvar af psykiske grunde end om
smittekim (måske de to ting dog er lige vigtige vedr HIV/AIDS)

Står man tæt i kø og en person ikke har vasket sig, så kan man hovere "Tak
Gud at jeg ikke er så stinkende som ham der" men ingen får varige smerter i
næsen eller reel hovedpine af andres kropslugt. Og slet ikke
smitteoverførsel, som aldrig sker sammen med, at lugtmolekyler diffunderer
til din næse fra et nært menneskes armhuler eller skridt - sjældent over
afstand på over 1-2 meter.

Vore lokaler er store nok til at man oftest kan holde afstand på mere hvis
ikke i teater/bio

Fodlugt skyldes at sko hindrer ventilation mellem tæerne - kun når sko
aftages er det mærkbart - og evt på to meters afstand men næppe mere, siger
erfaring fra mig og de jeg har diskuteret emnet med. I et lille lukket rum
kan bagatel-genen virke på lidt flere meters afstand, men stadig uden
smitterisiko og man kan åbne vindue. Så alle bør hjælpe alle at holde
hysteri og fobi nede. Kan nogen modsige med erfaringer, der kan gentages og
evt lægges til grund for væddemål, som er god videnskab.?

Jeg havde en gæst der tog på vej over lugt fra de katte, som nu fornylig er
blevet forvist til min kones rum i huset og kattelemme i husets indre døre
er blokeret.

Han så en flue og mente at fluer spreder sygdom. En mikrobiologi-lektor jeg
spurgte på universitetet, havde aldrig hørt om bevis i ulande på at
smitteoverførsel er sket ved, at fluer har vekslet mellem at sidde på lort
og på mad.Det er en indlysende korrekt skrivebordsteoretisk mulighed, men
hvor rådnende ting ligger tæt, er der ofte fattige mennesker og hvor der er
fattige mennesker er der ofte lav selvtillid og dermed lavt immunforsvar og
megen sygdom. Dette er tabu, men sandt - vi er usaglige, når vi hellere går
op i hysteriske hæmninger end i videnskabelige beviser. Folk kan lide at se
ned på tabere som uhygiejniske dvs untermensch, som man har lov at foragte.

DET og kun det er drivkraft til fobierne, hysterierne og mobningen.

Smittespredning fra fattig til rig er ikke et væsentligt problem, så vidt
vides. HVIS de saglige forskere fornemmede håb om at kunne bevise et
sygdomsproblem, ville de have gjort det, for det er stof som medierne vil
svælge i, hvis der var beviser.

At forskning er ugjort er næsten et klippefast bevis på, at forskningen ikke
KAN gøres, objektivt og reproducerbart. Folks fordomme kører derud af, og
halvkvædet vise fra sundhedspersonal er tilstrækkelig til at underbygge
folks ønsketænkning

Inden jeg var i ulandene havde jeg altid sko på og havde uger med fodsvamp
og lugt næsten årligt - og frøs ofte om fødderne.

Efter jeg i Zambia og Afghanistan havde lært at gå barfodet og næsten altid
gør det nu, har de to problemer højst optrådt én dag om året i snit.

Begrebet aldersfascisme er mest brugt om, at unge ikke vil have ældre
kolleger og kompetente oldinge mobbes ud af arbejdsmarkedet og evt på
plejehjem. Jeg tror, at livet forkortes for nogle ældre ved at nonverbal og
anden mobning får dem til at føle usaglige mindreværdskomplekser, fordi de
har lidt kropslugt fx fra bukser med urininkontinensdryp.

I "Klovn" har mændene en loge, der i kor vitser højlydt "I dødens rige er vi
alle lige". Hvis man tilsvarende ofte udtrykte enighed om, at lugt bliver
ingen syg af og mobning af lugtende er værre end mobning af rygere - som
også er med mangelfuld videnskabelig basis - helt som klima-effekternes
AlGore-teorier er.

Renlighed er traditionelt et kvinde-territorie, og kvinder vil have magt til
at afgøre smagsdommeri - det er vigtig drivkraft til den skadelige mobning
(som jeg selv er ret "immun" overfor, men som jeg tror plager mange ældre)
For resten har jeg ikke haft alvorlig infektionssygdom nogensinde og på
studenterkollegie vandt jeg mange væddemål ved at spise mad som de andre
ville smide ud, og som jeg aldrig fik diarre af. SØG SANDHEDEN - det er god
hobby - men de dårligt kortlagte væsentlige sandheder , får man ofte kun
indsigt i ved at turde være lidt unormal. Universiteter bør følge (nogle
af )mine veje og vil så bekræfte alt og med troværdige vidner og
dokumentationsmulighed.