Og så
Fra : Jesper

Dato : 17-10-07 17:16

I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
arbejder tjener 17.000 kr/md.

Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.

http://politiken.dk/udland/article396099.ece

--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-10-07 17:27

Jesper wrote:
> I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.
> Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.

De danske sygeplejersker får for lidt i løn, og når man sammenholder
det med at de ofte er gift med politibetjente, som også får for lidt
i løn[1]. Ja så er det altså at det kan knibe for dem at få det til
at løbe rundt.

I Indien bor nogle familier mellem jernbaneskinnerne og må leve af
at tigge, så alle der bor dårligt i Danmark pga. lav indkomst skal
holde deres kæft?

// Hans
[1] bortset fra dem der slet ikke burde få nogen løn, med mindre de
skifter job og bliver dørmænd på "In" eller lignede.
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-10-07 18:26

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> I Indien bor nogle familier mellem jernbaneskinnerne og må leve af
> at tigge, så alle der bor dårligt i Danmark pga. lav indkomst skal

I Danmark tjener dem der lever af at tigge mellem 15 og 30.000 skattefrie kr
om måneden

Hvad mon en indisk tiggerfamilie ville sige til sådanne beløb?

Fra : Zeki

Dato : 17-10-07 17:27

>I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.

Men med en årsindkomst på 14.000 kr/md, vil du sammelagt skulle betale ca
34% i skat i Finland.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 07:31

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> Men med en årsindkomst på 14.000 kr/md, vil du sammelagt skulle betale ca
> 34% i skat i Finland.

Det er da heller ikke så lidt - jeg tjener betydeligt mere, og betaler kun
40% i skat.

Men det er klart, at man ikke bare uden videre kan sammenligne.

Fra : Pernille

Dato : 17-10-07 17:32

>I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.
>
> Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.

Danske sygeplejesker er IKKE forkælede. De arbejder hårdt og har et kæmpe
ansvar.
De burde have løn i nærheden af lægers, da deres arbejde, efterhånden, også
inkluderer opgaver, som før var lægers.
Danske sygeplejesker bør, som lærere, politi og pædagoger, lønnes MEGET
bedre.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 07:32

"Pernille" <Hovedst@den> wrote in message

> [...]
> De burde have løn i nærheden af lægers, da deres arbejde, efterhånden,
> også inkluderer opgaver, som før var lægers.

Men en uddannelse, der er cirka halvt så lang. Selvom læger har en høj løn,
så skal man lige huske, at deres livstidsindkomst lider hårdt under, at de
typisk ikke opnår fuld løn, før de har studeret i ca. 10 år.

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 08:25

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Men en uddannelse, der er cirka halvt så lang. Selvom læger har en høj
> løn, så skal man lige huske, at deres livstidsindkomst lider hårdt under,
> at de typisk ikke opnår fuld løn, før de har studeret i ca. 10 år.

Det samme kan man ikke sige om lærere, der har samme uddannelseslængde,
mindre arbejdsbyrde/ansvar og væsentligt højere løn... og så demonstrerer og
hyler de endda mere end sygeplejerskerne gør.

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 08:32

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Det samme kan man ikke sige om lærere, der har samme uddannelseslængde,

Øh nej - jeg taler om læger her. De har en væsentligt længere uddannelse end
lærere.

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 08:41

> "Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message

> Øh nej - jeg taler om læger her. De har en væsentligt længere uddannelse
> end lærere.

Fint nok og der er jeg 100% enig (det var måske "lidt for implicit"), men
jeg taler om lærere.... hvis du kigger i resten af tråden, er det kun i
denne lille afstikker at læger er blevet nævnt.

Tim

Fra : Tim Petersen

Dato : 17-10-07 17:54

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
>I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.
>
> Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.
>
> http://politiken.dk/udland/article396099.ece

De danske sygeplejesker knokler røven ud af bukserne og har et ansvar du
ikke ville ønske dig for en løn der er direkte latterlig lav.

Deres løn er gudhjælpemig ikke bare lavere, men _væsentligt_ lavere en
f.eks. skolelæreres, der til sammenligning ikke laver dages gode gerning.

Tag f.eks. Wilstrup. Det er jo rystende at en dovent tåbe som ham får mere i
løn end en sygeplejerske.

Tim

Fra : Ivannof

Dato : 17-10-07 19:00

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tag f.eks. Wilstrup. Det er jo rystende at en dovent tåbe som ham får mere

Alt i alt snakker vi ikke så meget om at få mere i løn. Vi snakker reelt om
den ene faggruppe skal overhale en anden faggruppe lønmæssigt. Skal en
snedker tjene mere end en sygeplejerske eller er det omvendt.

Det er det, vi reelt snakker om!

Hilsen Ivan

Fra : Tim Petersen

Dato : 17-10-07 19:11

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> om den ene faggruppe skal overhale en anden faggruppe lønmæssigt. Skal en
> snedker tjene mere end en sygeplejerske eller er det omvendt.

Enig, og alligevel... Det er fuldstændig vanvittigt at sygeplejersker skal
knokle som de gør, for en løn der ligger _langt_ under hvad lærere f.eks.
får.

Udover selve grundlønnen er lærerne tilmed begavet med Danmarks vel nok
bedste pensionsordning. Reelt har lærerne (uden at vide det præcist) vel en
løn der ligger omkring de 28.000 / måned eller mere, og prøv at se hvad de
egentlig laver for alle de penge.

Hvad får sygeplejersker... 20.000 / måned?

Sygeplejersker har tilmed et damokles sværd hængende over hovedet; hvis de
laver en brøler, så er der sagsanlæg i luften.

Tim

Fra : Jan

Dato : 17-10-07 22:17

> [...]
>
> Sygeplejersker har tilmed et damokles sværd hængende over hovedet; hvis de
> laver en brøler, så er der sagsanlæg i luften.

Nu ved jeg ikke med lærere men de dovne kontorfolk der sidder på kommunerne
rundt omkring har mellem 25 og 30000 hvis de ikke har væsentligt ansvar.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 07:42

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message
> Deres løn er gudhjælpemig ikke bare lavere, men _væsentligt_ lavere en
> f.eks. skolelæreres, der til sammenligning ikke laver dages gode gerning.

Hvordan når du frem til det?

Jeg synes egentlig, det er ret svært at sammenligne faggriuppers lønninger.
Dels er der spørgsmålet om anciennitetsstigninger, som er vidt forskellige i
forskellige overenskomster. Dels er der spørgsmålet om tillæg, hvor
sygeplejerskerne jo med tillæg kan nå op på en særdeles høj løn, mens
lærerne har mere begrænsede tillægsmuligheder.

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 08:27

> [...]
> tillæg, hvor sygeplejerskerne jo med tillæg kan nå op på en særdeles høj
> løn, mens lærerne har mere begrænsede tillægsmuligheder.

Så vidt jeg ved er grundlønnen for en sygeplejerske 19.000, for en
folkeskolelærer 24.000 (eller mere?).

DERtil kommer folkeskolelæreres pensionsordning der er blandt de mest
profitable i Danmark.

.... og ja, folkeskolelærere står nærmest stille ved siden af
sygeplejeskerne, når det kommer til arbejdsbyrde.

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 08:52

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Så vidt jeg ved er grundlønnen for en sygeplejerske 19.000, for en
> folkeskolelærer 24.000 (eller mere?).

Ingen af delene er rigtige, og jeg forstår i øvrigt ikke relevansen af at
sammenligne grundlønnen, når man gerne vil vide, hvad folk faktisk tjener.
Ingen lærere eller sygeplejersker tjener bare grundlønnen!

For en kommunalt ansat folkeskolelærer (de fleste) er overenskomsten sådan,
at grundlønnen afhænger af ansættelsessted og anciennitet. Laveste grundløn
er 22.082, højeste er 26.145 ex. pension. Der til kommer jo en række
tillæg - bl.a. undervisningstillægget, som de fleste lærer naturligt nok vil
have.

For en sygeplejerske afhænger grundlønnen ligeledes af anciennitet og
ansættelsessted. Grundlønnen svinger her mellem 20.306 og 25.787 ex.
pension. Men sygeplejersker har jo virkelig nogle tillæg, der sparker røv.
Blandt andet er det vist en kendt sag, at det virkelig giver kasse at tage
nattevagter og lignende.
http://www.dsr.dk/dsr/upload/6/0/0/lonvejledning_okt_2006.pdf

Så alt i alt: Hvis du vil sammenligne lønningerne, så er det ikke nok at se
på grundlønnen.

> DERtil kommer folkeskolelæreres pensionsordning der er blandt de mest
> profitable i Danmark.

Sygeplejersker har et pensionstillæg på 13 eller 16,3% af den
pensionsgivende løn.

Lærere har til sammenligning enten 17,3 % eller 19,8 % af den
pensionsgivende løn.

Men som den opmærksomme nok har regnet ud, så er det afgørende her, hvilke
løndele, der er pensionsgivende. Da stort set alle sygeplejerskernes tillæg
er pensionsgivende, når de snildt op på side med lærerne her.

> ... og ja, folkeskolelærere står nærmest stille ved siden af
> sygeplejeskerne, når det kommer til arbejdsbyrde.

Du har vel arbejdet både som folkeskolelærer og som sygeplejerske, siden du
mener, du kan udtale dig om det?

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 09:33

> [...]
> lærerne her.

> Du har vel arbejdet både som folkeskolelærer og som sygeplejerske, siden

Næh, men jeg har en udgave af begge slags i familien. Den af dem der er
(nystartet) folkeskolelærer har i flere år arbejdet i det private
erhvervsliv og er selv rystet over, hvor lidt de laver. Hendes umiddelbare
reaktion er, at en lærer der aldrig har været ude i "det virkelige liv" ikke
aner hvad det vil sige at arbejde.

Folkeskole->gymnasiet->seminariet->og de lever bare videre i deres lille
teoretiske boble.

Hun er naturligvis glad for sit job.

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 11:08

> [...]
> (nystartet) folkeskolelærer har i flere år arbejdet i det private
> erhvervsliv og er selv rystet over, hvor lidt de laver.

Og du mener så, at den pågældendes subjektive opfattelse er et validt udtryk
for, hvordan det forholder sig generelt?

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 11:35

> Og du mener så, at den pågældendes subjektive opfattelse er et validt
> udtryk for, hvordan det forholder sig generelt?

Mere valid en hvis den kom fra en der ikke arbejdede som lærer. Når selv en
lærer siger det...

Da der ikke er mange lærere der har oplevet hvordan tingene foregår uden for
deres teoriboble, har de heller ikke noget at holde det op imod.

Det har hun.

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-10-07 10:15

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Mere valid en hvis den kom fra en der ikke arbejdede som lærer. Når selv
> en lærer siger det...

Men mindre validt end at spørge 2 eller 3 eller 1000 lærere.

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 11:52

> "Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message

> Men mindre validt end at spørge 2 eller 3 eller 1000 lærere.

Det ville være endnu mere validt at spørge alle de lærere der har prøvet at
arbejde i det private før det blev lærere (nogle år) og så de lærere der
ikke har prøvet det.

Jeg tror (kan jo ikke dokumentere det) at du vil opleve temmelig store
forskelle i holdning.

Tim

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 12:00

> [...]
> der ikke har prøvet det.
>
> Jeg tror (kan jo ikke dokumentere det) at du vil opleve temmelig store

Express crashede og jeg troede ikke denne post var røget afsted.... dobbelt.

Tim

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 11:55

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> "Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message

> Men mindre validt end at spørge 2 eller 3 eller 1000 lærere.

Det kunne være endnu mere interessant at spørge hhv. de lærere der har
arbejdet nogle år i det private inden de blev lærere for sig, og de lærere
der ikke har prøvet det.

Jeg tror du vil opleve temmelig store holdningsforskelle.

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 12:07

> "Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message

> Men mindre validt end at spørge 2 eller 3 eller 1000 lærere.

Tjah -
Jeg selv har jo den stik modsatte opfattelse af forholdene i det private og
som lærer.
Sidstnævnte var på mange måder betydeligt mere krævende og belastende, end
førstnævnte.
Og det blev værre og værre, efterhånden som de borgerlige gjorde deres
yderste, med hårder i spidsen, for at udsulte systemet, samtidig med at
læsse flere og flere unyttige og vanvittige opgaver over på lærerne.
Når snart sagt samtlige lærere i landet fortæller enslydende og dette, hvad
er det da for en vanvittig mekanisme, der kan få noget til at tro, det ikke
er sandt?
Myter og løgne, fremført af borgerlige politikere samt deres ubegavede
vælgere, er skyld i svineriet.
Så enkelt er det.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 15:37

> [...]
> ikke aner hvad det vil sige at arbejde.
>
> Folkeskole->gymnasiet->seminariet->og de lever bare videre i deres lille

Jeg har altid fundet, at det helt enkelt burde være et adgangskrav til
uddannelser, at der krævede en gennemført lærlingeuddannelse først.
De forvoksede skolebørn anstalterne spytter ud, er jo helt uvidende om,
hvorledes samfundet fungerer for de fleste.

Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 17:19

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message

> [...]
> De forvoksede skolebørn anstalterne spytter ud, er jo helt uvidende om,
> hvorledes samfundet fungerer for de fleste.

Jeg kan umuligt være mere enig; enhver lærer bør vide hvad det vil sige at
arbejde for en privat arbejdsgiver, og gerne stå i lære, så de lærer at gøre
som der bliver sagt, og at få beskidte fingre... det er sundt!

Jeg har selv stået i lære (to gange, som hhv. maskinarbejder og
bygningssnedker). Det sidste som voksen.

Jeg ville ikke undvære det for livet. Én ting er det fede ved at lære et
praktisk fag, en anden, at lære hvad det vil sige at gebærdes blandt
arbejdende folk (på gulvet).

Det aner de fleste skolelærere intet om, men de holder sig ikke tilbage med
alle deres flotte teorier og analyser... altimens folk der har _prøvet_ det
og ved hvad de taler om, blot ryster på hovedet.

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 18:12

> [...]
> med alle deres flotte teorier og analyser... altimens folk der har
> _prøvet_ det og ved hvad de taler om, blot ryster på hovedet.

Desværre har de fleste lærere blot bevæget sig fra den ene side af katederet
til den anden.
I mine 20 år som lærer, her de kolleger, jeg har haft mest faglig respekt
for, uden undtagelse, næ hov, der var een, været mennesker, der havde reel
erhvervserfaring før de blev lærere.
(Nu skal du bare vente og se et skrål, der kommer)

Men jeg mener forøvrigt, at kravet om reel erhvervserfaring, skulle gælde
alle uddannelser.
Se blot på den vidst almene anerkendelse af, at Teknikumingeniøruddannelsen
blev væsentligt forringet efter kravet om gennemført håndværksuddannelse
forsvandt.
Det forspring, de havde på visse områder fremfor civilingeniører forsvandt
på grund af denne "forfining" af uddannelsen.

Trist, med dette gælder nok al uddannelse der foregår uden opnået reel
livserfaring.
"Wissen ist wenig, können ist König",
som det hedder

Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 18-10-07 19:17

> [...]
> erhvervserfaring før de blev lærere.
> (Nu skal du bare vente og se et skrål, der kommer)

Akademikerne ryster nu af raseri

> Men jeg mener forøvrigt, at kravet om reel erhvervserfaring, skulle gælde
> alle uddannelser.

Enig... uanset om det er rene forskeruddanelser eller lærere vi snakker om.
Det vil _altid_ være en fordel.

> [...]
> Det forspring, de havde på visse områder fremfor civilingeniører forsvandt
> på grund af denne "forfining" af uddannelsen.

Ja. Kombinationen af at komme fra en læreplads og derefter skulle gennemgå
adgangskurset var fremragende.

Der var en temmelig stor frafaldsprocent på adgangskursus, men tilgengæld
var dem der kom igennem gennemsnitligt 85% sikre på at blive ingeniører,
hvor gymnasieelever's %-sats var (vist nok) omkring 70% og HF'ere omkring
60%.

Det vigtigste var dog erfaringen med et praktisk fag og at få beskidte
fingre.

> Trist, med dette gælder nok al uddannelse der foregår uden opnået reel
> livserfaring.
> "Wissen ist wenig, können ist König",
> som det hedder

"Das alles, und noch viel meeeeeehr.... würd' ich machen, wenn ich König von
Deutschland währ'"

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 11:50

> [...]
> om. Det vil _altid_ være en fordel.

> Ja. Kombinationen af at komme fra en læreplads og derefter skulle gennemgå

Helt enig.
Men dette glimrende system blev jo ødelagt.
Efter min opfattelse fordi "man" ville "skåne" overklasseyngel for den
"nedværdigende" lærlingeperiode i fars eller en onkels virksomhed.
En faglig begrundelse, har jeg aldrig kunnet øjne.
Og der jo, efter min opfattelse, en udbredt enighed om, at der er forskel på
teknikummere fra "før og efter".
Og sammenligningen falder ikke ud til "efternes" fordel:

> [...]
> hvor gymnasieelever's %-sats var (vist nok) omkring 70% og HF'ere omkring

Jeg oplevede faktisk intet frafald på holdet.
Men det er jo nok forskelligt fra hold til hold.?
Men jeg har nu ikke set statistikker, som den du referere til.
Men det er jo min fejl

> Det vigtigste var dog erfaringen med et praktisk fag og at få beskidte
> fingre.

Samt evnen til at kunne begå sig på en arbejdsplads, ikke at forglemme.
Jeg husker en øretæve, jeg fik af en nyansat civilingeniør som lærling.
Han var kommet vadende gennem værkstedet, stoppede op, og påstod jeg var
idiot, fordi det emne leg arbejdede på skulle have en svejsning et sted,
hvor man ikke kunne se stedet.
Jeg fortalte idioten, at det kunne man sagtens.
Man brugte jo blot et spejl, og så stedet via dette.
Og at det forøvrigt var en fordel, om man ved sådant var i stand til at
arbejde lige godt med højre og venster hånd.
(det er lettere at køre spejlvendt med venstre hånd)
Så blev han sur, og jeg fik en på skrinet, for at forsøge at "bilde ham
noget ind".
Endnu mere sur blev fjolset, da værkføreren oplyste ham om, at min
fremsatilling var ganske korrekt.
Havde han nu haft en ordentlig baggrund for sit fag, ville han aldrig i den
grad være blevet til grin, offer for hån, spot og latterliggørelse, som han
blev i hele sin tid i virksomheden.

> "Das alles, und noch viel meeeeeehr.... würd' ich machen, wenn ich König
> von Deutschland währ'"
>
> Tim

Min far sagde altid, at med tålmodighed kunne man blive konge af sverige.
Jeg venter stadig

MVH
Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 13:00

> Helt enig.
> Men dette glimrende system blev jo ødelagt.
> Efter min opfattelse fordi "man" ville "skåne" overklasseyngel for den
> "nedværdigende" lærlingeperiode i fars eller en onkels virksomhed.

Jeg kan kun gisne om, hvad årsage var, men udfaldet var ikke godt.

> En faglig begrundelse, har jeg aldrig kunnet øjne.
> Og der jo, efter min opfattelse, en udbredt enighed om, at der er forskel
> på teknikummere fra "før og efter".
> Og sammenligningen falder ikke ud til "efternes" fordel:

Nej, naturligvis.

> Jeg oplevede faktisk intet frafald på holdet.
> Men det er jo nok forskelligt fra hold til hold.?
> Men jeg har nu ikke set statistikker, som den du referere til.
> Men det er jo min fejl

Der var givetvis flere steder uden frafald... men de 85% var gennemsnittet,
hvilket jo faktisk er ganske højt.

Omvendt var det, da jeg havde EFYS I og II (Elektrofysik, DET var et
skummelt fag) på Odense Teknikum. Jeg husker ikke vores lærers "rigtige"
navn, men han var kendt som "slagteren fra Odense"! Det var sådan en ældre
gut der havde undervist dér de sidste 35 år ell. lign. Den første time vi
havde ham ovehovedet konstaterede han, at det _eneste_ der var konstant i
hans fag, var en dumpeprocent på 85, LOL

Vi rystede sgu' allesammen i bukserne... han var virkelig skræmmende ))

> Samt evnen til at kunne begå sig på en arbejdsplads, ikke at forglemme.

Absolut.

> [...]
> den grad være blevet til grin, offer for hån, spot og latterliggørelse,
> som han blev i hele sin tid i virksomheden.

Som maskinarbejder oplevede jeg ikke sjældent, at ingeniørerne havde tegnet
sig frem til et eller andet (en aksel, en flange, whatever) og havde
beskrevet en arbejdsgang der bare ikke kunne lade sig gøre. Vi, der stod ved
f.eks. drejebænken vidste pr. erfaring, hvordan det skulle gøres. Starte med
bøde bakker, starte med indvendigt gevind etc. etc. etc.

Det var _helt_ tydeligt, at de aldrig havde stået ved en drejebænk, eller i
hvertfald højest på et eller andet to-ugers kursus.

Det holder bare _ikke_!!!

> Min far sagde altid, at med tålmodighed kunne man blive konge af sverige.
> Jeg venter stadig

Hehe ))

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 16:27

> [...]
> hans fag, var en dumpeprocent på 85, LOL
>
> Vi rystede sgu' allesammen i bukserne... han var virkelig skræmmende ))

Hvis dette tal viste sig at holde stik, må han have været en temmelig dårlig
lærer

> Som maskinarbejder oplevede jeg ikke sjældent, at ingeniørerne havde
> tegnet sig frem til et eller andet (en aksel, en flange, whatever) og
> havde beskrevet en arbejdsgang der bare ikke kunne lade sig gøre.

Sådanne erfaringer er jo ikke helt ukendte.
Desværre.

Den før nævnte civilingeniør præsterede en variant.
Han skulle have fusket et kakkelovnsrørs knæ.
Nærig var han jo--
Han kom med en fin tegning, og jeg fik "æren".
Jeg lavede et fint rør, ganske efter tegningen, pudset og poleret.
Kort sagt: Et minisvendestykke
Kors hvor blev fjolset tosset, da han fik det fine knæ, der var en perfekt
miniature af et kakkelovnsrør.
Fjolset havde påført målene i cm i stedet for mm.
Uden betegnelse, så han fik jo et med 15 mm diameter.
Også der reddede værkføreren mig ud af kløerne på torsken, og jeg morede mig
kongeligt.
Så vidt jeg ved, endte han med at betale for et hos tømmerhandelen

Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 19:10

> "Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis dette tal viste sig at holde stik, må han have været en temmelig
> dårlig lærer

Det HOLDT stik, og ja, jeg mener han var en rigtig dårlig lærer.

> Sådanne erfaringer er jo ikke helt ukendte.
> Desværre.

Ja, desværre, og det kunne der være blevet rettet op på, hvis man _skulle_
have en relevant praktisk uddanelse først.

> [...]

> Uden betegnelse, så han fik jo et med 15 mm diameter.
> Også der reddede værkføreren mig ud af kløerne på torsken, og jeg morede

Hahaha )

> Så vidt jeg ved, endte han med at betale for et hos tømmerhandelen

Sådan!

Tim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-07 13:22

Egon Stich skrev:

> Helt enig.
> Men dette glimrende system blev jo ødelagt.
> Efter min opfattelse fordi "man" ville "skåne" overklasseyngel for den
> "nedværdigende" lærlingeperiode i fars eller en onkels virksomhed.

Glemmer du akademiingeniørerne?

> En faglig begrundelse, har jeg aldrig kunnet øjne.

Teknikum og akademiet havde nærmet sig så meget at der ikke var den
store forskel længere. Samtidigt var søgningen på begge dele så lav at
der ikke var økonomi i at opretholde begge dele.

> Og der jo, efter min opfattelse, en udbredt enighed om, at der er
> forskel på teknikummere fra "før og efter".

Det hedder diplomingeniør efter.

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 16:52

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> [...]
> forskel længere. Samtidigt var søgningen på begge dele så lav at der ikke

Det bliver uddannelsen da ikke bedre af.

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 16:34

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskel længere. Samtidigt var søgningen på begge dele så lav at der ikke

Men ændrer jo ikke på, at slutresultatet blev ringere.
I manges opfattelse, ihvertfald.

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-07 19:03

Egon Stich skrev:

> [...]

Ingen kommentarer til den faglige begrundelse?

> Men ændrer jo ikke på, at slutresultatet blev ringere.
> I manges opfattelse, ihvertfald.

Arbejdsgiverne klager bestemt ikke. Det var sådan set på deres
foranledning at uddannelserne blev slået sammen.

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 19:06

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Men ændrer jo ikke på, at slutresultatet blev ringere.
> I manges opfattelse, ihvertfald.

Netop.

Tim

Fra : Kim2000

Dato : 18-10-07 22:50

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Nu skal du bare vente og se et skrål, der kommer)
>
> Men jeg mener forøvrigt, at kravet om reel erhvervserfaring, skulle gælde

Hvad er så reel erhvervserfaring?? Mener du lærergerningen ikke er et
erhverv? Er inginørerhvervet ikke et erhverv? Mener du i fuldt alvor at man
skulle blive klogere ved at stå i kiosk eller murer en væg? Eller hvad
snakker vi om?

mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 11:58

> [...]
> man skulle blive klogere ved at stå i kiosk eller murer en væg? Eller hvad

Reel erhvervserfaring er ganske enkelt det ordet antyder.
Hvilket erhverv der er tale om, er aldeles ligegyldigt.
Det det drejer sig om, er den viden om forholdene, man erhververver sig
gennem deltagelse i samme.
Noget en skoledreng jo ikke gør.

Denne erfaring i samfundsforhold er ikke noget, man kan læse sig til.
Lærerer ved en masse om, hvorledes lærere opfatter samfundsforhold set
genbnem lærerens øjne.
Men ikke ret meget om, hvorledes tingene ser ud fra andres synsvinkel.
Dette gælder jo alle "teoretiske" mennesker.

Og dog påstår samme, at de skulle være istand til at kloge sig på
samfundsforhold udover i teorien?
Aldrig i livet.
Og forskellen er jo til at føle på.

Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 13:05

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> man skulle blive klogere ved at stå i kiosk eller murer en væg? Eller hvad

Det er da ren logik, at en ingeniør der arbejder som udvikler på en
maskinfabrik har en kæmpefordel, hvis han er udlært maskinarbejder.

På samme måde er det da ren logik, at en lærer har en kæmpefordel, hvis
han/hun har prøvet at arbejde i det "virkelige" liv. Så er samfunds- og
arbejdsforhold ikke bare en teoretisk størrelse, men noget læreren kan tale
om på en realistisk baggrund.

Desuden tror jeg det er særdeles sundt for lærere at opleve hvor meget der
arbejdes for pengene uden for skolesystemet. Det ville få de fleste til at
hyle lidt mindre og arbejde lidt mere.

Tim

Fra : Kim2000

Dato : 19-10-07 14:40

> [...]
> arbejdes for pengene uden for skolesystemet. Det ville få de fleste til at

Som tidligere nævnt, en lærer arbejder 1924 timer på et år plus det løse.

Om det er sundt at arbejde i en butik, eller en fabrik eller noget andet
først er jeg mere splittet overfor, jeg har selv arbejdet på et trykkeri, i
forsvaret, som filialleder i en butik, det er i hvert fald en anden verden,
så langt kan vi hurtigt være enig om. Men faktum er i hvert fald at
regeringen vil det modsatte og belønner jo een direkte hvis man går direkte
fra skolen til uddannelsesstedet.
mvh
Kim

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 16:54

> [...]
> i forsvaret, som filialleder i en butik, det er i hvert fald en anden
> verden, så langt kan vi hurtigt være enig om.

Du virker da også mere verdensnær end mange andre lærere. Det virker faktisk
som om du ved, hvad der foregår i verdenen uden for folkeskole og som om, at
du har noget realitetssans.

> Men faktum er i hvert fald at regeringen vil det modsatte og belønner jo
> een direkte hvis man går direkte fra skolen til uddannelsesstedet.

Ja, og det er ikke særlig betryggende.

Tim

Fra : Kim2000

Dato : 19-10-07 17:12

> [...]
>>

> Du virker da også mere verdensnær end mange andre lærere. Det virker
> faktisk som om du ved, hvad der foregår i verdenen uden for folkeskole og

Man kan komme langt med ros

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 19:19

> Man kan komme langt med ros

Hehe.... der fik jeg mig lige indsmigret )

Jeg mente det imidlertid alvorligt. Jeg synes det er ret tydeligt at se på
dine indlæg, at du ikke har befundet dig i et teoretisk vakuum hele dit
liv... og det mener jeg _er_ meget vigtigt for en lærer. Det være sig
folkeskole, gymnasie, handelsskole eller universiteteslærer.

Man _lærer_ ting og sager ved at blive udsat for de tæv det giver på en
privat arbejdsplads.... eller at stå i lære, eller at aftjene sin værneplgt
(nu er der nogen der sprænger deres bylder). Det er sgu' sundt at lære, at
man ikke er verdensmester i alt.

Undskyld, men tag Arne H. Wilstrup som et rigtig rigtig godt eksempel på,
hvor galt det kan gå.

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 16:33

> [...]
> at regeringen vil det modsatte og belønner jo een direkte hvis man går
> direkte fra skolen til uddannelsesstedet.

Det har du da genske ret i.
Men forklaringen på dette er jo ikke svær at få øje på.
Man behøver blot at se på, hvor mange i regeringen, der netop er
teoretikere.
Og alene har livserfaring fra positioner, der ikke har meget med normale
mennerskes situation at gøre.
Adskillige politikere er jo skolebørn, der har stræbt efter jobbet lige fra
første dag i ungdomsafdelingen, for efter endt skolegang at blive opstillet.
Har altså aldrig oplevet de tæsk, som tilværelsen forsyner så mange med.
Deraf deres spinverden, uden sammenhæng med de virkeligheder, de arbejdende
dele af befolkningen oplever.

Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 19:13

> [...]
> Deraf deres spinverden, uden sammenhæng med de virkeligheder, de
> arbejdende dele af befolkningen oplever.

De har oplevet en forFÆRdelig masse tæsk, men KUN i den politiske verden.
Det er deres metiér, men det betyder faktisk KUN, at de er gode politikere
(som f.eks. overbelæste Svend Auken), det betyder _ikke_, at de har nogen
som helst føling med, hvordan tingene foregår i den virkelige verden.... ude
på arbejdspladserne.

Tim

Fra : Ralph

Dato : 17-10-07 18:44

>I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.
> Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.

Tjah, det hedder udbud og efterspørgsel - det har vores sundhedsminister
desværre ikke fattet en brik af: "vi har forøget antallet af pladser på
sygeplejeskolerne med 9%, så kom ikke her og sig at vi ikke gør noget"
Nogenlunde sådan lød det for et års tid siden.
Ja det er da meget godt, men ansøgningerne til skolerne er faldet med ca. 9%
det sidste år.
Du får hvad du betaler for. Og hvis du ikke vil betale nok, så får du
ingenting.

Sundhedsvæsenet er i deres fulde ret til at betale hvad de synes er
rimeligt, og sygeplejerskerne er i DERES fulde ret til at afgøre om de gider
arbejde til den løn

--
Ralph

Fra : Kim2000

Dato : 18-10-07 10:08

> [...]
>
> Sundhedsvæsenet er i deres fulde ret til at betale hvad de synes er
> rimeligt, og sygeplejerskerne er i DERES fulde ret til at afgøre om de

Og mere præcist kan det ikke siges.

Om 10 år mangler der 15.000 lærere (der er ca. 60.000 stillinger), jeg ved
ikke hvordan det ser ud for sygeplejersker, men det er allerede mangel i
dag. Men åbenbart vil Jesper og gerne have en uudannet til at skole deres
børn og en uddannede til at stå for narkosen....
mvh
Kim

Fra : Ivannof

Dato : 18-10-07 13:23

> [...]
> dag. Men åbenbart vil Jesper og gerne have en uudannet til at skole deres
> børn og en uddannede til at stå for narkosen....

Som jeg sagde tidligere i tråden er lønfremgang mest et spørsmål om hvor man
vil ligge i forhold til andre erhverv.

En anden ting der vil tælle er hvor meget man vil stemme med fødderne. Hvis
der bliver for få eks. lærere eller sygeplejersker er det vel dér de skal
have lønforhøjelse?

Er det et tip til overenskomstforhandlingerne:
Der hvor folk gerne vil blive er lønnen rigelig
Der hvor man har svært ved at rekruttere er lønnen for lav? Eller hvad?

Hilsn Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 15:39

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det et tip til overenskomstforhandlingerne:
> Der hvor folk gerne vil blive er lønnen rigelig
> Der hvor man har svært ved at rekruttere er lønnen for lav? Eller hvad?
>
> Hilsn Ivan

I teorien, ja.
Men i virkelighedens verden taler arbejdsgivere sammen.
Såe - atter en urealistisk teoretisk betragtning

Egon

Fra : Ivannof

Dato : 19-10-07 09:36

> [...]
>
> I teorien, ja.
> Men i virkelighedens verden taler arbejdsgivere sammen.
> Såe - atter en urealistisk teoretisk betragtning

Goddag mand økseskaft? Eller hvad

Hilsen Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 12:00

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Goddag mand økseskaft? Eller hvad
>
> Hilsen Ivan

Eller hvad.
Naturligvis.
Du har ikke forstået, at lønforskellene ikke findes i den udstrækning, du
åbenbart tror?
Fordi arbejdsgiverne naturligvis laver Mestergrise også på dette område.
Er det svært at få øje på?

Egon

Fra : Ivannof

Dato : 19-10-07 13:45

> [...]
> åbenbart tror?
> Fordi arbejdsgiverne naturligvis laver Mestergrise også på dette område.

Kære Egon

Hvad snakker du om?

Mit udgangspunkt var:
Der hvor folk gerne vil blive er lønnen rigelig
Der hvor man har svært ved at rekruttere er lønnen for lav?

Prøv at forholde dig til de to linier, hvis du vil svare.

Beklager men jeg er ikke god til at læse mellem linierne. Jeg er bedre til
at forholde mig til det der står PÅ linierne!

Mestergris! Den har jeg ikke hørt før. Må jeg spørge hvad det er?

Hilsen Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 16:17

> [...]
>
> Mit udgangspunkt var:
> Der hvor folk gerne vil blive er lønnen rigelig
> Der hvor man har svært ved at rekruttere er lønnen for lav?

Teorien er skam rigtig nok.
Jeg påpeger blot, at en del steder i landet fungerer denne teori ikke, idet
det er ret let for de få mestre i omegnen, at lave mestergrise.
Både hvad priser og løn angår.
Og de gør det, naturligvis.

> Beklager men jeg er ikke god til at læse mellem linierne. Jeg er bedre til
> at forholde mig til det der står PÅ linierne!
>
> Mestergris! Den har jeg ikke hørt før. Må jeg spørge hvad det er?

Naturligvis må du da det.
Det er en gammel betegnelse for aftaler mestre imellem.
Exempelvis når de skiftes til, efter aftale, at byde lavest på et tilbud.
Altså et ord for forskellige uhæderlige aftaler mestre imellem.
De deler Julegrisen, kan man sige.

Hempel f.ex, der netop er blevet idømt et par mill. i bøde for at diktere
slagspriserne i sammenarbejde med grossererne, er dømt for en Mestergris.

MVH
Egon

Fra : Kim2000

Dato : 18-10-07 21:32

> [...]
> Der hvor folk gerne vil blive er lønnen rigelig
> Der hvor man har svært ved at rekruttere er lønnen for lav? Eller hvad?

Tja, det kan man sige, Bruun sagde engang i et indlæg, at lønnen var fin nok
og folk kunne jo bare lade være med at blive det. Ja, det er så præcis det
der sker nu. 3000 søgte i år ind på lærerseminarierne, vi ved fra erfaring
at ca. 50% gennemfører, på gode årgange 60%, efter 5 år er mindre end
halvdelen af de uddannede fortsat i faget - og 30.000 lærere er over
halvtres. Du kan selv regne på hvornår systemet kollapser. Det er jo det
samme med sygeplejerskerne, hjemmehjælpere osv osv. Da man sikkert ikke har
penge til massive lønstigninger, så kunne man jo se på om det monstro er
lønnen man er mest utilfreds med. Mit bud er det er arbejdsforholdene, der
giver den reaktion at man ønsker mere i løn.
mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 11:52

> [...]
> er lønnen man er mest utilfreds med. Mit bud er det er arbejdsforholdene,
> der giver den reaktion at man ønsker mere i løn.

Ja, det var rigtig smart af Hårder at nedlægge en del seminarier.
Rationalisering og koncentration øger jo effektiviteten og er billigere.
Og det tror han, og borgerlige generelt, stadig er tilfældet.
Det siger regnearket jo selv---

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-10-07 19:59

Jesper skrev:
> I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.

I Californien får de næsten 70.000$ om året.

> Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.

Det er vel nærmere den danske befolkning der er nogen forkælede
pattebørn. De nægter at forstå det gode gamle princip om udbud og
efterspørgsel.

Fra : Jan

Dato : 17-10-07 22:19

> I Californien får de næsten 70.000$ om året.

> Det er vel nærmere den danske befolkning der er nogen forkælede pattebørn.
> De nægter at forstå det gode gamle princip om udbud og efterspørgsel.

Ja skal være ulighed ellers får vi bare et endnu mere korrupt samfund med
endnu flere sorte penge under bordet end allerede er tilfældet.

Jan

Fra : Jan

Dato : 17-10-07 22:13

> [...]
> arbejder tjener 17.000 kr/md.
>
> Jeg siger de danske sygeplejsker er nogle forkælede pattebørn.

Ja hvorfor alverden skal de have noget i løn for at arbejde på alle tider af
døgnet det er da helt urimeligt.

Jan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-10-07 08:53

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
>I Finland tjener en sygeplejeske 14.000 kr/md. En almindelig finsk
> arbejder tjener 17.000 kr/md.

Jeg går ikke ud fra, at alle finske sygeplejersker tjener det samme - danske
sygeplejersker gør i hvert fald ikke. Jeg kan dårligt forestille mig en
anden faggruppe, hvor folk med så ens kvalifikationer kan opnå så
forskellige lønninger på grund af tillæg og anciennitetsstigninger. Så hvad
er det egentlig for et tal, du slynger ud her?

I øvrigt er det umuligt at sammenligne lønninger på tværs af lande - der er
jo et utal af afgørende parametre, som er helt forskellige. For eksempel
skat og andre personalegoder.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 19-10-07 15:40

On Thu, 18 Oct 2007 09:52:55 +0200, Christian R. Larsen wrote:

> I øvrigt er det umuligt at sammenligne lønninger på tværs af lande - der er
> jo et utal af afgørende parametre, som er helt forskellige. For eksempel
> skat og andre personalegoder.

En god tommelfingerregel er: "hvor mange chickenburgere kan du købe hos
McDonalls for 1 timeløn?"

--
MVH
Bruno

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 19-10-07 15:46

Bruno Christensen skrev:

> En god tommelfingerregel er: "hvor mange chickenburgere kan du købe hos
> McDonalls for 1 timeløn?"

Ogsaa kaldet BigMc indexet :P

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-10-07 07:09

"Kristian Bundgaard" <NOSPAMMirozel@gmail.com> wrote in message

> Ogsaa kaldet BigMc indexet :P

Og BigMac indexets formål har ikke noget med købekraft / lønniveau at gøre,
men er et mål for, om en valuta er over eller undervurderet ift. dollaren.

http://www.mcdonalds.dk/page/mcdonalds/23345/51708/default.asp

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-10-07 07:07

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> wrote in message

> En god tommelfingerregel er: "hvor mange chickenburgere kan du købe hos
> McDonalls for 1 timeløn?"

Uenig - det løser ikke problemet, og det er i realiteten præcis den samme
fremgangsmåde som Jesper anvender, når han forsøger at sammenligne.

Problemet er, at der f.eks. er stor forskel på, hvilke udgifter, du skal
afholde ud af din nettoløn (lønnen efter skat) i forskellige lande.

I f.eks. Tyskland er en mindre del af sygesikringen offentligt finansieret.
Det betyder, at når du ser på nettotimelønnen, så vil den _alt andet lige_
være højere end i Danmark, men til gengæld er der jo udgifter, som man vil
skulle afholde ud af sin nettoløn i Tyskland, som man ikke vil skulle
afholde i Danmark.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 20-10-07 19:54

On Sat, 20 Oct 2007 08:06:41 +0200, Christian R. Larsen wrote:

> Problemet er, at der f.eks. er stor forskel på, hvilke udgifter, du skal
> afholde ud af din nettoløn (lønnen efter skat) i forskellige lande.

Jeg forstår nettoløn som det du har udbetalt til forbrug.

--
MVH
Bruno

Fra : @

Dato : 20-10-07 22:02

On Sat, 20 Oct 2007 20:54:24 +0200, Bruno Christensen
<news@lpdommer.dk> wrote:

>Jeg forstår nettoløn som det du har udbetalt til forbrug.

og hvis 90% af lønnen er nødvendig for at få tilstrækkeligt med mad,

så er der ikke meget tilbage til at sikre sin alderdom eller til at bo
for

så for at få sammmenlignelige størrelser er man nødt til at have alle
faktorer med

det er muligt at vi her i landet synes at nogle ting er dyre, men vi
tager os dog råd til dem,

nogle af disse ting er ganske uopnåelige for rigtig mange mennesker i
fattige dele af verden

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-07 13:36

On 18 Okt., 09:27, "Tim Petersen" <thpeter...@hotmail.com> wrote:

> Så vidt jeg ved er grundlønnen for en sygeplejerske 19.000, for en
> folkeskolelærer 24.000 (eller mere?).

samlign her:

http://www.dsr.dk/dsr/upload/6/0/0/lonvejledning_okt_2006.pdf
med
http://www.dlf.org/L%c3%b8n+og+job/Ansat+i+kommune/Penge/L%c3%b8n/L%c3%a6rer+i+folkeskolen/Grundl%c3%b8n

Dertil skal lige siges, at der jo for både lærere og sygeplejersker
kommer forskellige tillæg til afhængig af hvordan de arbejder.

/Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-07 13:46

On 19 Okt., 12:58, "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> [...]
> Hvilket erhverv der er tale om, er aldeles ligegyldigt.
> Det det drejer sig om, er den viden om forholdene, man erhververver sig

hehehehe, hvad med job inden jura og økonomi?

Eller er det ikke erhverv for dig?

Og hvad med de forhold man har blandt jurister og økonomer. Der bliver
vel også erhververet noget viden om forholdene, ved man deltager i
juridisk og økonomisk arbejde.

/Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-10-07 13:49

On 19 Okt., 12:49, "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> Samt evnen til at kunne begå sig på en arbejdsplads, ikke at forglemme.
> Jeg husker en øretæve, jeg fik af en nyansat civilingeniør som lærling.....

snip: interessant anekdote.

Her har vi så forklaringen på, hvorfor Egon ikke kan li' folk med
uddannelse.

/Carsten