Danmark og "krigen" i Irak
Fra : Ivannof

Dato : 11-10-07 14:46

Danmark og krigen i Irak er en lang historie og når den dukker op her i
gruppen er det som regel ude af sammenhæng.

Sådan som jeg ser det store perspektiv (og jeg bliver sikkert korrigeret) så
startede det med at Saddam, ihændehaver på det tidspunkt af verdens 4.
største hær, i 1990 invaderede Kuwait for at gøre samme til Iraks 19
provins. Det handlede om olie. Så kom en koalition med USA i spidsen og
gjorde noget ved det samtidig med at det så ud som om at Saddam var ved at
mobilisere folk til at indtage den nordlige del af Saudiarabien. Det
handlede om mere olie.

Vi ved hvordan 1. afdeling endte: Saddam "still in office" og ordet "endte"
er nok lidt meget sagt, for i 12 år kontrollerede koalitionen den øverste og
nederste tredjedel af Iraks luftrum for at sikre at Saddam ikke slagtede
Kurderne i nord og Shiamuslimerne i syd.

I 2003 havde USA så lyst til at "gøre det færdigt". De var stadig i Irak og
ville gerne endeligt hjem. Saddam havde givet dem det indtryk at han stadig
var farlig og havde masseødelæggelsesvåben. Han var ganske god til at
videregive det indtryk. Han bluffede. USA havde et slagkraftigt militær men
elendige efterretninger. Jeg ved ikke engang om de selv troede at Irak var
medskyldige i Word Trade Center katastrofen. Sikkert var det i hvert fald
for USA at Saddam meget gerne ville sidde på al olien i Mellemøsten og USA
troede de kunne slå mange fluer med ét smæk:
1)Adgang til olien
2)Saddam væk og endeligt slutte 1. golf krig
3)høste taknemmeligheden fra iraks befolkning når de fik demokrati og gøre
dem til allierede i Mellemøsten
4)få talebanstammekrigerne bekæmpet og terroristtræningslejrene lukket i
Afganistan.
5)komme endeligt ud af Irak

De troede de kunne klare det hurtigt, men alt er anderledes i mellemøsten

I dag er USA og Danmark i Irak på et FN-mandat og Iraks lovligt valgte
regering beder os om at blive. Det besvarer i hvert fald spørgsmålet om vi
er i krig.

VI ER IKKE I KRIG. Det er vi ikke når landets lovlige og af Irakkere valgte
regering beder om at vi bliver!

Krig var det vel i starte og indtil Saddam var nedkæmpet. Resten har været
Irakkere mod Irakkere med koalitionen som midlertidige politifolk.

Til dem der mener det var forkert for USA og Danmark at blande sig i Irak og
ligefrem føre krig mod Saddam:
Hvis i kunne det gøre det om, ville i have Saddam tilbage?
Have Saddam til at sidde på Iraks, Kuweits og Saudernes olie for ikke at
snakke om Irans?
Skulle Taleban fortsat have træningslejre for terrorister i Afghanistan og
holde kvinder som kvæg?

Dette var i hvert konsekvenserne hvis ingen gjorde noget ved Saddam og
taleban!

Hilsen Ivan

Hilsen Ivan

Fra : Maz Spork

Dato : 11-10-07 15:56

On Oct 11, 3:46 pm, "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> snakke om Irans?
> Skulle Taleban fortsat have træningslejre for terrorister i Afghanistan og

Der er ingen ende på den række af svig og løgn fra vestlige lederes
side, der har båret kampagnen i Irak. Og konsekvenserne målt i
menneskelig lidelse er enorme.

Det store billede glemmer du helt. Præmissen, at en vestlig magt kan
rykke ind i et mellemøstligt land og "skabe et vestligt samfund" eller
"gøre som vi gjorde i Japan". Hvor mange gange har vi prøvet det? Slå
op i historiebøgerne.

I værste fald vælger irakerne en fundamentalistisk muslimsk regering,
som det skete i Iran, og så er verden blevet et mere farligt sted. Det
er der flere tegn på vil ske - den vestligt indsatte regering nyder
ikke legitimitet endnu.

I den optik - ja, så vil jeg hellere have haft Saddam. Han var ikke
farlig for verdensfreden. Og han adfærd kunne kontrolleres.

Men det fordrer det spørgsmål, om vores vestlige ledere - som jo har
løjet så mange gange for os de sidste fem år i denne sag - har en
interesse i at holde mellemøsten ustabilt.

-- maz

Fra : Ivannof

Dato : 11-10-07 16:13

[...]

Du svarer da i hvertfald på spørgsmålet:

> [...]
> snakke om Irans?
> Skulle Taleban fortsat have træningslejre for terrorister i Afghanistan og

Du ville have foretrukket Saddam som stærk mand i Mellemøsten med jordens
4.største (eller mere for nu har han mere olie at sælge) hær og USA's
energipolitik i sin baglomme?

Det er da interessant og se hvilket alternativ der ville udvikle sig hvis
ikke den krig var startet i 1991!

Hilsen Ivan

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 12-10-07 18:33

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> Men det fordrer det spørgsmål, om vores vestlige ledere - som jo har
> løjet så mange gange for os de sidste fem år i denne sag - har en
> interesse i at holde mellemøsten ustabilt.

De vestlige ledere er Saudi Arabiens tjenere: Saddam skulle ned fordi han
var frafalden, Shiaerne (Iran) er kættere, Syrien er endnu et bundt
frafaldne, Dernæst Kurderne o.s.v. Og naturligvis "Det arabiske initiativ"

Fra : Maz Spork

Dato : 11-10-07 16:21

On Oct 11, 5:12 pm, "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> energipolitik i sin baglomme?
>
> Det er da interessant og se hvilket alternativ der ville udvikle sig hvis

Det er jo spekulation altsammen. Men jeg vil foretrække Saddam over et
fundamentalistisk muslimsk styre any day.

Men kender du historien? Hvor mange gange vi i vesten har forsøgt at
invadere et mellemøstligt land og fejlet?

Ved du, hvor meget det kom bag på CIA at Khomeini landede fra Paris så
snart Shahen var væk - og transformerede landet til en islamisk
republik overnight? Ca 100%.

-- maz

Fra : Ivannof

Dato : 11-10-07 16:58

> [...]

Ved du, hvor meget det kom bag på CIA at Khomeini landede fra Paris så
snart Shahen var væk - og transformerede landet til en islamisk

-------------------
Det er jo spekulation altsammen. Noget mere velfunderet end andet. Men hvis
vi nu antager at mellemøsten er et sted som vi mere eller mindre skal lade
være fordi vi INGEN anelse har om hvad der forårsager hvad i Mellemøsten og
aldrig får det (hvad jeg tror der ligger tæt på sandheden) Hvad vil du så
foreslå man gør hvis udviklingen går i en retning som vi ikke synes om?

Spørgsmålet går lidt i retning af tidligt i 70'erne hvor olien steg 5-10
gange i pris som jeg husker det. Det kunne jo ske en gang til.
Eller hvis Afghanistan har mange lejre hvor der bliver uddannet folk til at
sprænge Nørreport Station i luften. Skal de standses i lufthavnen i Kastrup
eller i hjemlandet?

Hilsen Ivan

Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-07 17:50

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Skulle Taleban fortsat have træningslejre for terrorister i Afghanistan og
> holde kvinder som kvæg?
>
> Dette var i hvert konsekvenserne hvis ingen gjorde noget ved Saddam og
> taleban!

Vedr muslimer her i landet kan vi diskutere om slør er en krigserklæring og
et udtryk for foragt mod vantro og skal holdes nede på særlige steder med
særlig dresscode

Vedr terroristlande er vi der for at hjælpe USA og behøver ikke tage
stilling til lokal kvindeundertrykkelse .
Militæret bør ikke være en del af den nævenyttige godhedsindustri der søger
at tage ansvar for torturhæleri og alt mulig andet, der ikke rager os.

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 18:37

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I 2003 havde USA så lyst til at "gøre det færdigt".

Nej, beslutningen blev truffet allerede i september 2001, da daværende
forsvarsminister Rumsfelt under et møde med Bush og hans nærmeste rådgivere
foreslog at bombe Irak fordi der her var "bedre mål end i Afghanistan."
Officielt kom udmeldingen i april 2002, da Bush efter et møde med Blair
udtalte at "I decided that Saddam needs to go." Herefter rullede hele
propagandamaskinen som skulle overbevise amerikanerne og verdensbefolkningen
at Saddam var en større skurk end ham der stod bag 9/11.

> [...]
>slagkraftigt militær men elendige efterretninger. Jeg ved ikke engang om de
>selv troede at Irak var medskyldige i Word Trade Center katastrofen.

Propaganda 101: Du behøver ikke at sige tingene direkte. Hvis du siger
tingene indirekte og gentager det igen og igen, så kan du få folk til at
konkludere det du gerne vil have dem til. I Bush og hans regerings tilfælde
bestod det af sætninger og udtalelser som inkluderede ord som
"paddehatteskyer", " Saddam", "Irak", "9/11", "terrorister", "nuclear" osv.
Og de blev gentaget i en uendelighed fra august 2002 til invasionens
begyndelse.

Irak og Saddam havde absolut intet med 9/11 at gøre. Det er blevet bekræftet
og dokumenteret flere gange. Alligevel troede 3 ud af 4 amerikanere ved
invasionens begyndelse i marts 2003, at Saddam var indblandet i 9/11 og var
en massiv trussel mod verdenssamfundet, selvom han siden GF1 ikke har truet
en eneste nation.

>Sikkert var det i hvert fald for USA at Saddam meget gerne ville sidde på
>al olien i Mellemøsten

Naturligvis. Og det behøver vi ikke Alan Greenspan til at fortælle os.

> I dag er USA og Danmark i Irak på et FN-mandat og Iraks lovligt valgte
> regering beder os om at blive. Det besvarer i hvert fald spørgsmålet om vi
> er i krig.

Hvorfor har vi så trukket vores soldater hjem når de nu "beder os om at
blive"?

> VI ER IKKE I KRIG. Det er vi ikke når landets lovlige og af Irakkere
> valgte regering beder om at vi bliver!

Men pånær et par helikoptere er vi der jo ikke længere.

Det interessante i denne sammenhæng er følgende:
"Noget tyder på, at de danske soldaters afrejse fra Sydirak faktisk har
været med til at forbedre sikkerheden i området."
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/10/04/100800.htm?rss=true

For der er jo en del der påstår at meget af balladen dernede skyldes
tilstedeværelsen af fremmede tropper. Hvis amerikanerne trak sig ud, ville
vi så se samme tendens som i Basra-området?

> Til dem der mener det var forkert for USA og Danmark at blande sig i Irak
> og ligefrem føre krig mod Saddam:

Det må være mig!

> Hvis i kunne det gøre det om, ville i have Saddam tilbage?

Nej. Men intet land har ret til at besætte et andet når der ikke er
dokumentation på at landet udgør en trussel og fordi man ikke kan lide den
der sidder ved magten.

> Have Saddam til at sidde på Iraks, Kuweits og Saudernes olie for ikke at
> snakke om Irans?

Havde han da planer om det?

> Skulle Taleban fortsat have træningslejre for terrorister i Afghanistan og
> holde kvinder som kvæg?

Hvad har det med Irak at gøre?

> Dette var i hvert konsekvenserne hvis ingen gjorde noget ved Saddam og
> taleban!

Hvem siger det? Eller spurgt på en anden måde: Hvem har bildt dig ind at
Saddam ville invadere Kuwait (igen), Saudi Arabien og Iran, "hvis ingen
gjorde noget"?

Fra : Ivannof

Dato : 11-10-07 23:45

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> propagandamaskinen som skulle overbevise amerikanerne og
> verdensbefolkningen at Saddam var en større skurk end ham der stod bag

Saddam var stor nok skurk til at man havde forbudt ham at overflyve over
halvdelen af hans eget land!

> [...]
> "paddehatteskyer", " Saddam", "Irak", "9/11", "terrorister", "nuclear"
> osv. Og de blev gentaget i en uendelighed fra august 2002 til invasionens

Det lyder som en sammensværgelse. Hvad ville sammensværgelsen opnå?

> [...]
>
> Naturligvis. Og det behøver vi ikke Alan Greenspan til at fortælle os.

> Hvorfor har vi så trukket vores soldater hjem når de nu "beder os om at

Jeg ved det ikke. Men jeg kan selvfølgelig gætte. Og hvis jeg skal det så
tror at det folketingsflertal som sendte dem afsted mente at "nu bliver
Irakkerne nok glade fordi vi fjerner den væmmelige diktator og lukker
torturkældrene". Nu ser det ud til at de som nation mere er masokister og at
vi ikke længere er ønsket af de civile i Irak selv om det mest er skoler og
lokal sikkerhed vi tager os af. Så nu tager vi bare hjem og så må vi finde
en god grund så det kan retfærdiggøres.

Med det de udenlandske soldater er ude for i Irak forstår jeg egentlig ikke
at hele bundtet ikke bare for svinder derfra i morgen. Rationalet."Ok, de
var ikke glade for at vi afskaffede Saddam. Taknemmeligheden udeblev. Da der
nu er mange som siger at grunden til al uroen i Irak er at vi udenlandske
soldater er her, jamen så lad os se hvad der sker når vi tager hjem, hvis de
gerne vil have det sådan!"

> [...]
> tilstedeværelsen af fremmede tropper. Hvis amerikanerne trak sig ud, ville
> vi så se samme tendens som i Basra-området?

Hvad tror du der sker hvis alle soldater tager hjem og Irak får "fred"?
Er det faktisk et forsøg værd?

> Det må være mig!

> Nej. Men intet land har ret til at besætte et andet når der ikke er
> dokumentation på at landet udgør en trussel og fordi man ikke kan lide den
> der sidder ved magten.

Det kan man selvfølgeligt sige. På den anden side havde vi en situation i
Afrika hvor der var nogle Hutuer der kremerede nogle Tutsier eller var det
omvendt. Jeg kan bare huske et citat fra en Hutu-fyr anklaget for folkedrab:
"Det er en falsk anklage. Der er jo stadig nogle tilbage!"

Debatten dengang gik på at der SKULLE vi havde været på pletten. Hvornår
skal vi og hvornår skal vi ikke? Der kunne man også have sagt "der er ingen
fare for omkringliggende lande. Det er internt. Det skal vi ikke blande os
i. De udrydder bare hinanden! Pas!!

> Havde han da planer om det?

> Hvad har det med Irak at gøre?

Det har noget med andre landes sikkerhed at gøre.

> Hvem siger det? Eller spurgt på en anden måde: Hvem har bildt dig ind at
> Saddam ville invadere Kuwait (igen), Saudi Arabien og Iran, "hvis ingen
> gjorde noget"?

Jeg så meget fjernsyn under GF 1 og hvad var det vores hjemlige ekspert
hed - var det Bernstein? - Jeg kan huske at han stod der inde bag skærmen og
analysere og det så grangiveligt ud som om at da krigen var ved at starte
havde Saddam opmarcheret en halv million soldater parat til at ordne Saudi.
Det var på det tidspunkt hvor han allerede sad på Kuweit. Iran havde han
prøvet at tage i 80'erne og Kurderne prøvede han at gasse og efter GF1 gik
han i gang med de illoyale shiaer i syd. Israel fik også nogle raketter.
Ingen kunne vide sig sikker på hvad Saddam ville ende med at gøre.

I bakspejlets skærende lys er der mange der ville have gjort noget andet end
det der skete.

Hvad bør der ske NU?

Hilsen Ivan

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-10-07 00:14

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> I bakspejlets skærende lys er der mange der ville have gjort noget andet
> end det der skete.
>
> Hvad bør der ske NU?

Det bedste er at være tålmodig og undgå at de allierede tropper lider tab i
forsøget på at civilisere bavianerne.

Mvh
Martin

Fra : Maz Spork

Dato : 15-10-07 13:50

On Oct 11, 5:58 pm, "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> sprænge Nørreport Station i luften. Skal de standses i lufthavnen i Kastrup

Pointen var vist, at en angrebskrig mod Irak ikke gør verden til et
fredeligere sted. Men det fortaber sig i dansk udenomssnak. Gad vide,
om det bliver et tema i valgkampen?

-- maz