Danskerne gider generelt ikke arbejde mere
Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 12:29

Nu er den første større analyse/undersøgelse landet, og Pia K fik
tilsyneladende ret da hun i skatteopgøret med Bendtsen mente at folk hellere
vil holde mere fri for samme beløb end at arbejde mere for at tjene en
skilling ekstra:

"Få danskere vil arbejde mere. Selv folk på deltid nægter at bytte fritid
for penge.

Tre ud af fire danskere i arbejdsstyrken ville sige nej til at arbejde mere,
selv om de fik skattelettelser.

Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Institut fra
Konjunkturanalyse."
http://politiken.dk/erhverv/article391191.ece

Mvh
Zeki

Fra : Sten Schou

Dato : 10-10-07 12:38

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mere, selv om de fik skattelettelser.
>
> Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Institut fra

De kunne så starte med at give folk en skattelettelse, og ikke de håndører
der er tale om her, de batter ingenting.

Hilsen Sten

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 10-10-07 12:46

Sten Schou wrote:

> De kunne så starte med at give folk en skattelettelse, og ikke de
> håndører der er tale om her, de batter ingenting.

Desuden ryger skattelettelsen alligevel... kommunerne hæver skatten. Jeg
håber inderligt de får lammetæv med Thors hammer... og så helst lige et par
millioner udover skattestigningen hver, i reducering af statstilskuddene,
for lige at vise hvem der bestemmer.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 12:54

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse
> De kunne så starte med at give folk en skattelettelse, og ikke de håndører
> der er tale om her, de batter ingenting.

Du tænker på en reel skattereform?

Problemet er at mange ikke kan arbejde mere uden at bukke under for f.eks
stress. En undersøgelse jeg hørte om på P1 viste at - selvom vi papiret
arbejder 37 timer om ugen - i realtiteten generelt arbejder meget længere og
mere end nogensinde tidligere. Vi er langsomt på vej væk fra
industrisamfundets 8-16 job som gradvist erstattes af det såkaldte
"grænseløse arbejde" hvor man i teorien altid er "på."

Det er nok derfor "fritid" efterhånden er blevet så eftertragtet. Det er jo
den rene luksus for en del.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-10-07 13:16

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> "Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse
>
> Du tænker på en reel skattereform?
>
> Problemet er at mange ikke kan arbejde mere uden at bukke under for f.eks
> stress.

Vi ved ikke, om "problemet er" det, du beskriver her. Der er sikkert mange
"problemer" afhængig af, hvem du spørger.

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 13:27

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> Vi ved ikke, om "problemet er" det, du beskriver her. Der er sikkert mange
> "problemer" afhængig af, hvem du spørger.

Tjae, vi ved da noget:

"Vi arbejder 2½ time mere ugentligt, end vi gjorde i 1987.
SFI´s undersøgelse, der omfatter 3.000 mennesker, som har ført dagbog på
såvel hverdage som søn- & helligdage, understreger skævvridningen på
arbejdsmarkedet. Mens stadig færre arbejder mere, så overføres flere i den
erhvervsaktive alder ufrivilligt til mange forskellige overførselsindkomster
og efterfølgende passivitet. Omvendt oplever de "udvalgte" på
arbejdsmarkedet til stadig større stress, som til dels er betinget af
længere arbejdstid og dels til stadigt mere stressbetonet arbejde."
http://www.apk2000.dk/netavisen/artikler/arbejdsplads/03/na0103-danskere_arbejder_mere.htm

"En arbejdsuge over de 40 timer bliver mere og mere udbredt, og det skyldes
manglen på arbejdskraft, skriver Ugebrevet A4. Ifølge Dagbladet Politiken
får næsten halvdelen ikke betaling for overarbejdet.

I takt med at arbejdsløsheden falder og manglen på kvalificeret arbejdskraft
stiger, får fastansatte danskere længere og længere arbejdsdage, skriver
Ugebrevet A4. (...) Ifølge IFKA, Institut for Konjunktur-Analyse, er de
lange arbejdsdage mindst lige så udbredte på landets små og mellemstore
virksomheder. Instituttet har netop færdiggjort en undersøgelse, der
konkluderer, at overarbejde i stigende grad bliver brugt som løsning på
manglende arbejdskraft."
http://www.arbejdsmiljoviden.dk/Aktuelt/Nyheder/2006/April/flere_danskere_arbejder_over.aspx

"En ny undersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at på bare fem år er
tiden, der bruges på arbejdspladsen, forøget med 30 timer årligt. Det vil
sige, at alle landets beskæftigede arbejdede næsten en uge mere sidste år,
end de gjorde i 1995 - og så er der oven i købet ikke taget højde for de
ulønnede timer på jobbet.
http://www.stepstone.dk/Jobsogning/KarrierecenterJobtrendsDanskernearbejdermere.htm

"Stressen er over os, og stressforskere advarer som aldrig før mod
konsekvenserne, hvis ikke danskerne snart sætter tempoet ned.
En af de overordnede forklaringer på nutidens stress er, at de krav der
stilles til, hvor effektive vi skal være på arbejdsmarkedet er stigende og
har været det igennem de sidste 20 - 30 år. Vi skal på alle mulige områder
være langt mere produktive i dag, og har slet ikke samme rolige tempo og
pauser, som vi havde engang. Derfor oplever folk, at de har meget mere at se
til, og det giver stress," siger Bo Netterstrøm, overlæge ved
Stressklinikken på Hillerød Sygehus og en af landets førende
stressforskere."
http://www.dansk-costablanca.com/article.483.html

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-10-07 08:43

> Tjae, vi ved da noget:

Ja, bare ikke det, du skriver.

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 18:00

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

> Ja, bare ikke det, du skriver.

Og du taler naturligvis kun for dig selv her.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-10-07 21:14

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og du taler naturligvis kun for dig selv her.

Ja, og dig.

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 23:17

> Ja, og dig.

Det er nu et faktum at der findes folk på det danske arbejdsmarked der ikke
kan yde mere uden at bukke under for stress. Hvem og hvor mange kan
diskuteres.
Men at det er et af problemerne ved vi, hvis "vi" da har tillid til
vurderingen fra Videncenter for Arbejdsmiljø.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-10-07 13:15

> [...]
> for penge.
>
> Tre ud af fire danskere i arbejdsstyrken ville sige nej til at arbejde

Jeg kan ikke se, at der er noget i den undersøgelse, der giver Pia K mere
medhold end Bentsen. Eller noget afgørende eller overraskende n yt for den
sags skyld.

Der er jo f.eks. ikke noget overraskende i, at mange danskere ikke vil
arbejde mere, hvis skatten sænkes. Og der er i øvrigt heller ikke nogen, der
nogensinde har påstået, at alle vil arbejde mere.

Det afgørende spørgsmål er jo stadig, om andelen af danskerne, der vil
arbejde mere, er større end andelen, der vil arbejde mindre - og hvor meget
større i givet fald. Og det svares der jo ikke på.

I øvrigt er spørgsmålet i undersøgelsen alt for snævert stillet, hvis man
vil danne sig et mere kvalificeret billede af de eventuelle dynamiske
effekter af en fremtidig skattelettelse.

Dels fordi de dynamiske effekter fremkommer på andre måder end ved stigende
arbejstid, og dels fordi stigende arbejdstid kan listes ind på andre måder
end ved at gå fra 32 til 37 timer eller fra 37 til ingen øverste
tjenestetid.

Hvis du spørger Hans Hansen, om han vil arbejde mere efter en
skattesænkning, svarer han måske nej. Men hvad nu, hvis Hans Hansen får
tilbudt et helt nyt job et andet sted? Og hvad nu, hvis dette job indebærer,
at Hans kommer til at arbejde lidt mere mod en langt højere timeløn? Eller
hvad nu, hvis Hans Hansen får tilbudt et job, som indebærer andre ulemper
end længere arbejdstid, men som stadig medfører højere løn? Det tager han
næppe stilling til i sit svar. Men alligevel er det jo i den slags
situationer, hvor skattesystemet spiller ind på ens beslutning.

Og uanset hvordan vi vender og drejer det, så er selvfinansieringsgraden via
dynamiske effekter jo den samme, uanset om Hans Hansen stiger fra 40.000 til
60.000 i løn ved at arbejde 50% mere eller om han gør det ved at stige 124
kr i timeløn.

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 13:47

> [...]
> arbejde mere, hvis skatten sænkes. Og der er i øvrigt heller ikke nogen,
> der nogensinde har påstået, at alle vil arbejde mere.

(snip)

Du præsenterer gode og plausible argumenter for mulige konsekvenser af
forskellige handlinger i forskellige scenarier.

Faktum er dog stadig den, at regeringens (og især Bendtsens) spådomme om at
deres minimale skattelettelse vil betyde at folk generelt vil arbejde mere,
nu delvist er blevet afkræftet, da analysen viser det stik modsatte: At det
overvejende flertal vil vælge at holde mere fri. Det var vel næppe det der
var tanken da der blev sagt at skattelettelserne vil få folk til at arbejde
mere og få flere hænder i spil. Der sker jo det modsatte: Folk vil holde
mere fri i stedet.

Pudsigt at Bendtsen i øvrigt nævnte slagteriarbejderne som én af de
potientelle grupper der vil arbejde mere, når en analyse fra maj 2007 fra
Familie og Arbejdslivskommisionen i forbindelse med fritvalgsordningen kunne
konkludere at "de fleste slagteriarbejdere vil vælge mere fritid."
http://www.familieogarbejdsliv.dk/fileadmin/user_upload/documents/chance/hovedrapport/html/kap07.htm

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-10-07 08:41

> [...]
> mere, nu delvist er blevet afkræftet, da analysen viser det stik modsatte:
> At det overvejende flertal vil vælge at holde mere fri.

Nej, dette er en kraftig overfortolkning på flere punkter.

(1) Regeringen har aldrig påstået eller sagt noget, der med nogen rimelighed
kan udlægges som en påstand om, at "folk generelt vil arbejde mere". Den har
derimod udtrykt en forventning om, at der vil komme et øget udbud af
arbejdskraft som følge af skattesænkningen. I det udsagn ligger der ingen
antagelser om, hvorvidt danskerne generelt eller et flertal af danskerne vil
arbejde mere.

(2) I den undersøgelse, du henviser til, tales der ikke om specifikke
skattelettelser - blot om skattelettelser generelt. Regeringens skattepakke
har betydning for marginalskatten for ca. 500.000 mennesker i
mellemindkomstgruppen, fordi de opnår en lettelse af marginalskatten ved, at
grænsen for, hvornår man betaler mellemskat, hæves. Topskatteyderne (næsten
halvdelen af arbejdsstyrken) opnår derimod ikke en lettelse af
marginalskatten. Så når undersøgelsen konkluderer, at 25% af danskerne vil
arbejde mere, hvis skatten sænkes, kan man ikke gå ud fra, at dette tal også
er 25% som følge af den aktuelle skattepakke. Mest sandsynligt er det
faktiske tal lavere, fordi der blandt de 25% også vil være skatteydere, som
ikke opnår en lempelse af marginalskatten som følge af skattepakken.

Jeg vil i øvrigt gerne lige indføje, at i min optik er det faktisk
overraskende, at hele 25% siger, at de vil arbejde mere, hvis skatten
sænkes. For man skal jo i den sammenhæng huske, at rigtig mange mennesker
ikke har mulighed for at arbejde mere - enten fordi de arbejder så meget i
forvejen, at dette ikke er en reel option, eller fordi de er bundet til et
erhverv, hvor det af den en eller den anden grund ikke er muligt at arbejde
mere end f.eks. 37 timer om ugen. Jeg undrer mig derfor over den
journalistiske vinkling på historien - det virker helt misforstået på mig.

> Det var vel næppe det der var tanken da der blev sagt at skattelettelserne
> vil få folk til at arbejde mere og få flere hænder i spil. Der sker jo det
> modsatte: Folk vil holde mere fri i stedet.

Det viser undersøgelsen intet om overhovedet. For det første er det STADIG
ikke den faktiske skattepakke, der måles på, og for det andet viser
undersøgelsen kun noget om, hvor mange der vil arbejde mere - ikke hvor
mange der vil arbejde mindre.

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 18:10

> [...]
>
> (1) Regeringen har aldrig påstået eller sagt noget, der med nogen
> rimelighed kan udlægges som en påstand om, at "folk generelt vil arbejde

Jeg sad og så hele pressekonferencen hvor Bendt Bendtsen tydeligt i
forbindelse med "dynamiske effekter" sagde at skattelettelsen ville gøre at
> [...]

>af arbejdskraft som følge af skattesænkningen. I det udsagn ligger der
>ingen antagelser om, hvorvidt danskerne generelt eller et flertal af

Men det var altså ikke hvad han sagde. Jeg kan huske at jeg bed mærke i lige
præcist dette, og at det bl.a var dette udsagn der gav mig interessen for at
modbevise det.

> [...]
> ikke den faktiske skattepakke, der måles på, og for det andet viser
> undersøgelsen kun noget om, hvor mange der vil arbejde mere - ikke hvor

Ja, sådan kan man godt se på det. Men med en øget indkomst pga
skattelettelse vil der være en del der griber muligheden for at arbejde
mindre. Spørgsmålet er om det antal er størrere end dem der vil arbejde
mere.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-10-07 20:30

> [...]
>
> Jeg sad og så hele pressekonferencen hvor Bendt Bendtsen tydeligt i
> forbindelse med "dynamiske effekter" sagde at skattelettelsen ville gøre

Det er i så fald den eneste gang, han har sagt det.

> Ja, sådan kan man godt se på det. Men med en øget indkomst pga
> skattelettelse vil der være en del der griber muligheden for at arbejde
> mindre.

Måske - men igen - det er rent gætværk, når du nu udtaler dig om det.

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 21:06

> Måske - men igen - det er rent gætværk, når du nu udtaler dig om det.

Næh...jeg kender da nogle stykker som helt klart vil gribe muligheden og som
efter eget udsagn vil arbejde de der par timer mindre om måneden, hvis de
får det samme udbetalt som tidligere. Jeg tror skam ikke at de er de eneste
i landet, tror du?

Derudover er der jo alle dem der arbejder gratis. Som pt får det samme
udbetalt uanset om de arbejder 37 eller 47 timer om ugen. Går de ifm
skattelettelsen "op i tid" på papiret, fra 37 til f.eks 41 timer om ugen, så
vil det ikke nødvendigvis få indflydelse på det arbejde de leverer. De får
bare løn for nogle af de timer de tidligere har arbejdet gratis. Men det
kommer der ikke mere produktivitet ud af.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-10-07 21:16

> Næh...jeg kender da nogle stykker som ...

Er den information relevant i forhold til en diskussion af, hvad der gælder
for samfundet som helhed?

> helt klart vil gribe muligheden og som efter eget udsagn vil arbejde de
> der par timer mindre om måneden, hvis de får det samme udbetalt som
> tidligere. Jeg tror skam ikke at de er de eneste i landet, tror du?

Sikkert ikke - det kan være, der er 34 mere på landsplan.

> [...]
> skattelettelsen "op i tid" på papiret, fra 37 til f.eks 41 timer om ugen,
> så vil det ikke nødvendigvis få indflydelse på det arbejde de leverer.

Nej, selvfølgelig ikke. Men det vil det jo for alle dem, der påtager sig et
højere lønnet job uden øverste tjenestetid, hvor de før havde et max på 37
timer f.eks.

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 23:21

> Er den information relevant i forhold til en diskussion af, hvad der
> gælder for samfundet som helhed?

Ja, for den viser jo at det er mere end "gætværk", ikke sandt?

> Sikkert ikke - det kan være, der er 34 mere på landsplan.

På samme måde som det også måske kun er 34 på landsplan der vil arbejde
flere timer pga en skattelettelse.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-10-07 07:13

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, for den viser jo at det er mere end "gætværk", ikke sandt?

Nej, det gør det jo netop ikke. Det er irrelevant i en diskussionen af, hvad
der gælder for arbejdsstyrken som helhed, hvad en eller to af dine bekendte
siger, gælder for dem.

> På samme måde som det også måske kun er 34 på landsplan der vil arbejde
> flere timer pga en skattelettelse.

Præcis - altså kan vi ikke tage udgangspunkt i, hvad der gælder for et par
af vore bekendte, når vi vil forstå dette. Det er derfor, der laves
undersøgelser som den, du første henviste til.

Fra : Zeki

Dato : 12-10-07 13:26

> Præcis - altså kan vi ikke tage udgangspunkt i, hvad der gælder for et par
> af vore bekendte, når vi vil forstå dette. Det er derfor, der laves
> undersøgelser som den, du første henviste til.

Og når undersøgelsen viser at en ud af fire vil arbejde mere, kan vi så ikke
regne med mere end 34?

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 09:13

> [...]
> et højere lønnet job uden øverste tjenestetid, hvor de før havde et max på

Han fremturer.
Og det skal alle de kloge, der ikke arbejder gratis, så betale for?
Find dig en fagforening, og få ordnede forhold.
I stedet for dette skråleri.

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-10-07 11:01

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> Han fremturer.
> Og det skal alle de kloge, der ikke arbejder gratis, så betale for?
> Find dig en fagforening, og få ordnede forhold.
> I stedet for dette skråleri.

Egon, ti stille, når du ikke ved, hvad du taler om. Det er synd for dit i
forvejen kedelige image, at du bliver ved med at underminere din egen
troværdighed.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 11:42

> [...]
>
> Egon, ti stille, når du ikke ved, hvad du taler om. Det er synd for dit i
> forvejen kedelige image, at du bliver ved med at underminere din egen

At arbejde uden løn, er dumt.
At forlange dette gratis arbejde betalt via skattelerttelser, er stupidt og
egoistisk.

Troværdighed?
Min ligger tårnhøjt over din.

Egon

Fra : Ole

Dato : 12-10-07 18:36

Egon Stich wrote:

> [...]
> Og det skal alle de kloge, der ikke arbejder gratis, så betale for?
> Find dig en fagforening, og få ordnede forhold.

Tsk...

Ole M

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-07 13:09

> [...]

> Og det skal alle de kloge, der ikke arbejder gratis, så betale for?
> Find dig en fagforening, og få ordnede forhold.

Tror du at en departementschef eller en direktør for TDC har en fast
arbejdstid? 37 timer om ugen? Eller at de overhovedet får
overarbejdsbetaling hvis de arbejder over?

Det er faktisk ganske almindeligt at akademikere og edb-folk arbejder
over, uden ekstra løn. Men det kan en akademikerfob som dig naturligvis
ikke forstå.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 16:08

> Tror du at en departementschef eller en direktør for TDC har en fast
> arbejdstid? 37 timer om ugen? Eller at de overhovedet får
> overarbejdsbetaling hvis de arbejder over?

Hvad kommer det dog mig ved?
Nævnte ligger jo, som de selv har redt.
At dette skulle udløse skattelettelser for nævnte fjolser, er da helt
forkert.
Ikke destomindrer er det jo fortrinsvis sådanne typer, der skriger op, og
vil have mere.
Under påstand af, at "det vil udløse lyst til at arbejde mere"--

> Det er faktisk ganske almindeligt at akademikere og edb-folk arbejder
> over, uden ekstra løn. Men det kan en akademikerfob som dig naturligvis
> ikke forstå.

Nej.
Det kan jeg helt enkelt ikke få ind i hovedet.
At mennesker, der påstår at være klogest, i den grad kan modbevise deres
påstand, ved at arbejde gratis.
Uden selv at kunne opdage det.
Og proppen ryger da helt af, når samme akademikerfjolser kræver belønnelse
for egen dumhed i form af skattelettelser.
I forventning af, at klogere mennesker, der har ordnede arbejdsforhold,
skulle arbejde mere, for derved at betale for akademikerfjolsernes
dåbelighed?

det er da klart, at sådan stupid fremfærd udløser fobier hos andre.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-07 06:39

> [...]

> Hvad kommer det dog mig ved?
> Nævnte ligger jo, som de selv har redt.
> At dette skulle udløse skattelettelser for nævnte fjolser, er da helt

Det var der jo heller ikke flertal for i folketinget, og
skattenedsættelsen for topskatteydere blev jo ej heller til noget.

Selv om den nu havde været med i Socialdemokratiets skatteplan fra
2005-valget. Ellers var den jo på det nærmeste en afskrift af denne plan

> [...]
> dåbelighed?
>
> det er da klart, at sådan stupid fremfærd udløser fobier hos andre.

Nu er det jo langt fra alle der kræver det. I det hele taget er
skattelettelser, især i topskatten, en decideret politisk tabersag i
befolkningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 09:11

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kommer der ikke mere produktivitet ud af.
>
> "Ifølge Dagbladet Politiken får næsten halvdelen ikke betaling for

Og der har vi jo så forklaringen på, at omtalte grupper alene er ude i
egoistisk ærende.

I stedet for at melde sig ind i en fagforening, så det gratis slaveri kan
ophøre.
På dette område vælger de at infamere og bekæmpe fagforeninger.
Ikke den store iontilligens der præger gruppen på dette område.

Endvidere giver det forklaringen på, at de ikke kan indse, at deres påståede
ønske om "flere hænder" ganske enkelt kan løses ved at genindføre
skattefrihed for overarbejdsbetaling.

Kortsagt kan man fastslå:
Den men "flere hænder" er løgn og hjernespind.
Ligesom de "dynamiske effekter".

Tilbage står en egoistisk gruppe, der ufrivilligt er taget med bukserne
nede.

Vorherrebevares.

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-07 12:09

Egon Stich skrev:

> Og der har vi jo så forklaringen på, at omtalte grupper alene er ude i
> egoistisk ærende.
>
> I stedet for at melde sig ind i en fagforening, så det gratis slaveri
> kan ophøre.

Det foregår skam med fagforeningernes billigelse. De har oven i købet
selv ansat folk på de betingelser.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 11:40

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Det foregår skam med fagforeningernes billigelse. De har oven i købet selv
> ansat folk på de betingelser.

Bliver dumheden mindre af dette?

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-10-07 13:08

Egon Stich skrev:

> Bliver dumheden mindre af dette?

Nej, dumheden bliver ikke mindre af at melde sig ind i en fagforening -
jeg ser dog tegn på det modsatte. Du er i fagforening, ikke?

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-07 10:57

> Nej, dumheden bliver ikke mindre af at melde sig ind i en fagforening -
> jeg ser dog tegn på det modsatte. Du er i fagforening, ikke?

Ikke mere.
Jeg er jo nu stakkels fattig pensionist.
Men fra dag 1 på slavemarkedet, har jeg skam altid været medlem af relevant
fagforbund.
Det skal man jo være, om man vil have ordnede forhold.
Men jeg har sandelig også altid kæmpet imod det pamperi, der desværre
foregår.
På grund af at så mange ikke er demokratisk aktive i deres forbund.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 09:05

> [...]
> skattelettelse vil der være en del der griber muligheden for at arbejde
> mindre. Spørgsmålet er om det antal er størrere end dem der vil arbejde

Ja, naturligvis vil normale mennesker vælge mere fritid.
Det nuværende problem for "topskatteskrigerne" er simpelthen, at deres
fantasterier om "dynamiske effekter" og lignende tomme floskler, viser sig
ikke at holde vand.
Naturligvis.
Så nu er de i "fordrejningsfasen", hvor de forsøger at vride undersøgelser
til at vise det modsatte.
Istedet for at indrømmer "fejltagelsen", og komme videre med livet som glad
topskatteyder.

Egon

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 12-10-07 17:56

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Istedet for at indrømmer "fejltagelsen", og komme videre med livet som
> glad topskatteyder.

Eller gå ned på halv tid og blive mere glad!

Fra : Ole

Dato : 12-10-07 18:38

Frithiof Andreas Jensen wrote:
> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Eller gå ned på halv tid og blive mere glad!

Og du skal stoppe med at tage de piller..

Der ikke mange der selv bestemmer hvor mange timer de arbejder.

Ole M

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 11:45

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Og du skal stoppe med at tage de piller..
>
> Der ikke mange der selv bestemmer hvor mange timer de arbejder.
>
> Ole M

De fleste fornuftige er jo godt tilfreds med de 37 timer.
Det tog mere end 100 år at tilkæmpe sig dette.

Nu forsøger ubegavede skruebrækkere at ødelægge det hele på små 10 år.
Og vil ikke indrømme, at de ligger, som de har redt.

Egon

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 15-10-07 08:28

> Og du skal stoppe med at tage de piller..
>
> Der ikke mange der selv bestemmer hvor mange timer de arbejder.
>
> Ole M

De fleste af de der betaler Topskat gør faktisk! Der er tre på min
arbejdsplads der arbejder 3 dage om ugen fordi de bygger hus og sådan noget.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 13:48

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> vil danne sig et mere kvalificeret billede af de eventuelle dynamiske
> effekter af en fremtidig skattelettelse.

Nu er undersøgelsen jo som sådan ikke offentliggjort; hovedresultatet er
bare sluppet lidt for tidligt ud, så vi har stadig en del at sætte os
ind i, /når/ rapporten offentliggøres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 13:32

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> vil holde mere fri for samme beløb end at arbejde mere for at tjene en

Så, så, er du nu begyndt at være enig med Pia Kjærsgaard ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 10-10-07 14:40

Zeki tastede følgende:
> [...]
> selv om de fik skattelettelser.
>
> Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Institut fra

Havde jeg muligheden gik jeg gerne ned på 20 eller 25 timer, men med
mit job er det ikke en mulighed, og som privatøkonomien ser ud nu, kan
det heller ikke lade sig gøre, men om et år kan det lade sig gøre.
Flere timer vil jeg kun tage hvis de virkelig batter noget i foret.
Min arbejdsgiver vil ikke betale mere end de normale satser for
overarbejde, så 37+ timer bliver det aldrig til.
Skal det løses, politisk, så jeg ønskede at arbejde mere, så kan det
kun justeres på skatten, topskatten.
En anden ting der kunne få mig til at blive længere var hvis firmaet
løste nogen af mine dagligdags trummerum ting, eks. madlavning, indkøb,
græsslåning, hækkeklipning, malerarbejde, børnepasning, alt det lort
som jeg spilder min vågne tid med, som ikke ligefrem er kvalitetstid.
Om det er et politisk eller et arbejdsgiver problem, det vil jeg lade
nogen klogere om at vurdere.
Kai

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 15:39

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg spilder min vågne tid med, som ikke ligefrem er kvalitetstid.
> Om det er et politisk eller et arbejdsgiver problem, det vil jeg lade

Det vil jeg også, men du har fat i noget dér, især det med børn. En anden
ting der hører med til ligningen er, at afstanden fra hjem til arbejde
vokser støt samtidig med at der kommer mere og mere pres på (indfalds)vejene
som fører til flere og længere køer som fører til spildtid og mere stress.

Jeg kører trofast afsted klokken 05.30 hver morgen på arbejde og når min
arbejdsplads klokken 7, selvom jeg først skal møde klokken 8. For kører jeg
klokken 06.00 vil jeg komme for sent pga de begyndende kødannelser. Det
tager mig også lige et par timer at komme hjem. Jeg bruger vel sammenlagt
16-20 timer om ugen på at komme til og fra arbejde. Og jeg er langt fra den
eneste. Rent faktisk virker det som om at hele Vestsjælland skal ind til
København om morgenen og hjem igen samme tid i tidsrummet 15-17.

Mon ikke at der ville være generel villighed til at konvertere nogle af
disse timer til ekstra arbejdstimer hvis transporttiden blev minimeret?
Eller hvis der blev indført hjemmearbejdsdage hvor man kunne sidde foran sin
PC derhjemme og arbejde, frem for at sidde foran PC'en på arbejdet 70 km væk
og lave det samme?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 16:54

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> eneste. Rent faktisk virker det som om at hele Vestsjælland skal ind til
> København om morgenen og hjem igen samme tid i tidsrummet 15-17.

I hele den diskussion hører det med, at danskere i beskæftigelse har
lavere arbejdstid end amerikanere. Man regner altså ikke de mange
amerikanske kvinder med, der trods selv en universitetsuddannelse er
hjemmegående husmødre. Uden job.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 22:22

>(...) der trods selv en universitetsuddannelse er
> hjemmegående husmødre. Uden job.

Jeg skal hilse fra min kone og sige at det at være hjemmegående husmor også
er et job

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 06:06

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Jeg skal hilse fra min kone og sige at det at være hjemmegående husmor også
> er et job

Jamen, når folkeskolelærere har råd til at forsørge ikke alene børn, men
også kone, så trænger de da vist ikke til højere løn ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 08:23

> Jamen, når folkeskolelærere har råd til at forsørge ikke alene børn, men
> også kone, så trænger de da vist ikke til højere løn ...

Og det har folkeskolelærere generelt heller ikke mulighed for. Min kone går
på arbejde 8-16 som mange andre. Derfor kan man jo godt have tidligere
erfaring for at være hjemmegående husmor, ikke?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 09:06

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Og det har folkeskolelærere generelt heller ikke mulighed for. Min kone går
> på arbejde 8-16 som mange andre. Derfor kan man jo godt have tidligere
> erfaring for at være hjemmegående husmor, ikke?

Jeg husker skam udmærket fra min gymnasietid, da min mor gik hjemme. Det
var med at blive vækket om morgenen, mens min far spiste morgenmad. I
bad, og så selv morgenmad, mens min far tog afsted på arbejde.
Morgenmad, te og avislæsning mens mor smurte madpakke, og kom den i
skoletasken, og så afsted ned til bus og skole. Og om eftermiddagen
hjemkommet fra skole naturligvis te og kage, det var hverdagen også for
en 21-årig gymnasiedreng.

Og så var hun minsandten også nødt til at have hushjælp en gang om ugen.
Men ok, hun førte så også min fars fabriks bogholderi hjemmefra, så de
ansatte fik deres rette løn, kreditorerne blev betalt til tiden, og
debitorerne blev holdt i ørerne ...

Men senere fik de jo vaskemaskine og tørretumbler, og med de almindelige
moderne hjælpemidler, herunder støvsuger og opvaskemaskine, ligger der
altså ikke et fuldtidsjob derhjemme. Så efter fabrikkens lukning blev
hun da også kursusleder; arrangør og leder af socialministeriets kurser
for hjemmehjælpere, de nuværende sosu'er ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 11-10-07 20:35

> med de almindelige
> moderne hjælpemidler, herunder støvsuger og opvaskemaskine, ligger der
> altså ikke et fuldtidsjob derhjemme.

Ja, det er uden tvivl blevet lettere. Det er blot den eventuelle fordom om
at hjemmegående stort set ikke laver noget/har "fri" som jeg opponerer imod.
Vælger man at holde sine to små børn hjemme, kan der skam være rigeligt at
se til, opvaskemaskine eller ej. Derudover opståer der jo tit nye behov som
kræver vedligeholdelse og ressourcer. Et hårdtarbejdende par som begge
kommer hjem kl 17, har måske ikke lige tid til at se så meget til haven
f.eks, som hvis den ene gik hjemme og kunne bruge tid på at vedligeholde og
forbedre.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-07 12:39

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> f.eks, som hvis den ene gik hjemme og kunne bruge tid på at vedligeholde og

Nu er havearbejde, vask af bil og vedligeholdelse og ombygning på huset
jo traditionelt mandearbejde, og holdes af samme grund ude af regnskabet
med hvor meget arbejde i hjemmet, de to køn har.

Ellers havde man jo ikke kunnet nå frem til feministernes yndlingstese:
at det især er kvinderne der laver arbejde i hjemmet ....
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 10-10-07 16:49

Zeki har bragt dette til os:
> [...]
> der blev indført hjemmearbejdsdage hvor man kunne sidde foran sin PC
> derhjemme og arbejde, frem for at sidde foran PC'en på arbejdet 70 km væk og

Vi har diskutionen før, vist i en anden gruppe.
Transporttid er svær at ligge ind under arbejdsgivers ansvar, men jeg
kan ikke sige at det er mindre vigtigt end mine punkter.
Kai

Fra : Hr. Jensen

Dato : 10-10-07 16:08

On Wed, 10 Oct 2007 13:28:31 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

>"Få danskere vil arbejde mere. Selv folk på deltid nægter at bytte fritid
>for penge.

Mange mennesker arbejder jo primært for at have råd til at holde fri.

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 22:23

"Hr. Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mange mennesker arbejder jo primært for at have råd til at holde fri.

Mens mange mennesker arbejder for at kunne leve, er der også en del der
lever for at arbejde.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 06:06

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> "Hr. Jensen" <pomanden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mens mange mennesker arbejder for at kunne leve, er der også en del der
> lever for at arbejde.

Og de er så præget af at arbejde mere end 37 timer om ugen, normalt uden
overarbejdsbetaling [de får løn for arbejdet, uanset hvor lang tid det
tager; typisk i lederstillinger], samtidig med at de hele tiden hyler op
om afskaffelse af topskatten - en afskaffelse som jo netop /ikke/ ville
få dem til at arbejde mere!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 15:26

> [...]
> mere, selv om de fik skattelettelser.
>
> Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Institut fra

Så meget for Regnedrengenes hjernespind om "dynamiske effekter".
Nu har de da fået bukserne halet ned om knæene

Egon

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 10-10-07 17:41

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Tre ud af fire danskere i arbejdsstyrken ville sige nej til at arbejde
> mere, selv om de fik skattelettelser.

Min professor i økonomi arbejdede for Staten før han blev
universitetslektor. Hans tidligere job var - ifølge ham selv - at følge med
i hvad ministeren nu tilfældigvis havde offentligjort af ideer og så levere
tallene til at gøre det rigtigt med!

Men det er da rigtigt: "Worry about what you control" som man siger. Jeg
gider heller ikke stemme næste gang.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 18:24

Frithiof Andreas Jensen
<frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Min professor i økonomi arbejdede for Staten før han blev
> universitetslektor.

Så arbejder han jo stadig for staten ...

> Hans tidligere job var - ifølge ham selv - at følge med i hvad ministeren
> nu tilfældigvis havde offentligjort af ideer og så levere tallene til at
> gøre det rigtigt med!

Ganske almindeligt.

> Men det er da rigtigt: "Worry about what you control" som man siger. Jeg
> gider heller ikke stemme næste gang.

Så du er ligeglad om den næste statsminister bliver Asmaa eller Lars
Løkke?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 10-10-07 18:56

> Så du er ligeglad om den næste statsminister bliver Asmaa eller Lars
> Løkke?

Præcis - resultatet bliver jo aldeles det samme (Selvom Asmaa's
underholdningsværdi naturligvis ville være større).

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-07 19:14

skrev i meddelelsen news:470d1213$0$63742$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Præcis - resultatet bliver jo aldeles det samme (Selvom Asmaa's
> underholdningsværdi naturligvis ville være større).

Det må vist kaldes overdreven tillid til fuzzy logic

Mvh
Martin

Fra : Jan

Dato : 11-10-07 04:15

> [...]
> mere, selv om de fik skattelettelser.
>
> Det viser en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Institut fra

De kan jo prøve med LØN

Jan

Fra : @

Dato : 11-10-07 04:43

On Thu, 11 Oct 2007 05:15:09 +0200, "Jan" <bla@bla.dk> wrote:

>"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

så prøv med reelle skattelettelser

>De kan jo prøve med LØN

hjælper ikke så længe folk har følelsen af at være til grin,
(de føler at andre scorer langt over broderparten af udbyttet at den
ekstraindsats der ydes)

<<<<
forslag:
Alt arbejde ud over de normale gennemsnitlige 37 timer pr. uge gøres
skattefrit.
<<<<<<

så tør jeg (næsten) garantere for at der ikke mere vil være mangel på
arbejdskraft

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : @

Dato : 11-10-07 04:51

On Thu, 11 Oct 2007 05:15:09 +0200, "Jan" <bla@bla.dk> wrote:

>"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message

>De kan jo prøve med LØN

man kan også prøve at fjerne beskatningen af arbejdsmarkedet