Kære Sidsel - der er vigtige ting i vissse~
Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-07 07:53

fx følgende

Helge Sander:Studiejob forkorter uddannelsen,

I Politiken 10.10 fremdrager videnskabsministeren statistik om at der er
ringe frafald og god jobsucces hos de, der har haft studiejob - og det går
nu ikke ud over SU.

Det er klart en fordel, da vi mangler hænder, at unge ikke forfalder til
virkelighedsfjerne studier kun, men har kontakt med arbejds-markedet og
undgår "at drukne i speciale-sumpen".

Fra : Per Hagemann

Dato : 12-10-07 21:02

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er klart en fordel, da vi mangler hænder, at unge ikke forfalder til
> virkelighedsfjerne studier kun, men har kontakt med arbejds-markedet og

Hvis målet er at din datter skal blive en samfundsnyttig borger, ville et
bedre råd måske være helt at opgive universitetsuddannelsen og søge ind i et
erhverv, hvor man ikke tjener sit udkommende som snyltere for
skatteborgermidler.

Fra : Kim2000

Dato : 12-10-07 22:25

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedre råd måske være helt at opgive universitetsuddannelsen og søge ind i
> et erhverv, hvor man ikke tjener sit udkommende som snyltere for

Og med det råd kan man så leve fra hånden til munden hele livet (leve i
fattigdom og dø i fattigdom), der er kun een måde at sikre sig på, det er
uddannelse, uddannelse og mere uddannelse.
mvh
Kim

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-10-07 01:00

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fattigdom og dø i fattigdom), der er kun een måde at sikre sig på, det er
> uddannelse, uddannelse og mere uddannelse.

Jeg synes man skal skelne mellem uddannelse som noget formalistisk og
indsigt som noget brugbart. Der er mange uddannelser, hvor man lærer noget
vigtigt (ingeniør, håndværkere og mange andre), men hvilke
universitetsuddannelser giver samme resultat? At de universitetsuddanede
ofte klarer sig godt i arbejdslivet kan forklares med privilegier,
snobeffekt, og at det ofte er dygtige individer som vælger
universitetsvejen.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-07 01:54

> [...]

> ofte klarer sig godt i arbejdslivet kan forklares med privilegier,
> snobeffekt, og at det ofte er dygtige individer som vælger

Da Sidsels storebror var 8 år og på GRønland i 3 år , gik han på eget
initiativ ind i en fiskekonservesfabrik og spurgte om han kunne få job , og
for børnebetaling udførte han en arbejdsmands arbejde i årevis med brug af
koncentrerede farlige konserveringskemikalier. Det gav ham selvtillid.

Sidsel har jeg også fra hun var helt lille motiveret med akkordbetaling
eller timebetaling for alt hun kunne gøre gavn med, og det har hun haft det
sjovt med, især har hun afskrevet citater fra biblioteksbøger.

Men på seminariet hvor hun vil blive folkeskolelærer, er der ingen
udfordringer.
Hun´skal bare være der, og ingen andre søger vikarjob og hun foretrækker
storbyens natteliv, så jeg kan næppe motivere hende til at følge minister
Helge Sanders råd og få joberfaring under studiet.
Det var en sjuskefejl at jeg sendte privat mail til hende til ng, sorry.

Selvfølgelig har Glistrup ret i at vi overuddanner de unge. Snobeffekt er
desværre KONGE, så jeg vil ikke gøre oprør mod det

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 10:05

> [...]
> fattigdom og dø i fattigdom), der er kun een måde at sikre sig på, det er
> uddannelse, uddannelse og mere uddannelse.

Naturligvis.
Men det skal sandelig være på områder, der er samfundsnyttige.
Derved kunne det undgås, at vi blev overrendt af en masse klaphatte, der
trot, at de er kvalificerede til alt, blot de har lært at læse hieroglyffer.
Eller djøffere, der tror, de har evner som politikere blot i kraft af en
uddannelse, der er beregnet til noget ganske andet.

Egon