Indfør direkte demokrati
Fra : dktekno

Dato : 09-10-07 21:10

I danmark har vi demokrati. Siger man. Siger politikerne på Christiansborg.
Og sådan siger de fleste danskere.

Men hvad betyder demokrati? Demokrati kommer af de to græske ord, Demos og
Kratos.
Demos betyder folk, og Kratos betyder styre. Demokrati betyder således
FOLKESTYRE.
Altså, at det er folket, der styrer nationen.

I Danmark har folket en stemme hver, ved hvert valg. De kan stemme på
repræsentanter.
Folke bestemmer således hvem der sidder og styrer vores land. Hvis vi er
utilfredse med vores politikere,
kan vi bare stemme dem ud ved næste valg.

Men det gør ingen forskel. For vi har nemlig ingen indflydelse på de
politikere der sidder i vores folketing.
Når først politikerne er valgt ind i folketinget, og en regering er blevet
valgt, kan politikerne gøre hvad der passer dem,
uden at de kan blive smidt ud. Regeringen kan simpelthen vælge at lave alt
det upopulære i deres regeringsperiode,
, og så 1 eller 2 år før der skal udskrives valg, lefle for vælgerne. På det
tidspunkt har vælgerne glemt
alt om regeringens besparelser (for de højreorienterede regeringer) eller
regeringens skatteforhøjelser
(hvad angår de venstreorienterede regeringer).

I perioden mellem valgene har vi ingen indflydelse på politikken der føres.
Og skulle vælgerne endelig huske
på de dårlige ting regeringen har gjort, og vælge dem ud til næste valg, så
vil den nye regering opføre sig lige
så arrogant over for befolkningen. Der er simpelthen ingen mulighed for, at
vi ved en underskriftindsamling
kan fremtvinge et valg i utide. Og det er iøvrigt ligegyldigt hvem vi
stemmer på, for politikerne ved, at
der kun er dem at vælge imellem, og derfor kan de være ret så ligeglade med
befolkningen.

Befolkningen bliver ikke hørt. Vi kan brokke os alt det vi vil, og
politikerne vil ikke gøre noget.

Man kan forsvare det begrænsede demokrati ved at sige, at hvis vælgerne
kunne smide regeringen ud når de ville,
i utide, så ville upopulære, men nødvendige beslutninger aldrig blive til
noget. Men så er spørgsmålet, om
det er demokrati vi skal have, og ikke ekspertstyre. For hvis befolkningen
ikke er kloge nok til at sætte
sig ind i politik, hvorfor skal de så stemme? Hvorfor så ikke kun have ansat
eksperter til at styre samfundet?

Det kan vel være en løsning. Men hvis vi siger, at vi vil have demokrati, så
må vi gå hele vejen! Vi skal have
DIREKTE demokrati! Istedet for at det er repræsentanterne i folketinget der
alene kan stemme om lovforslag,
så skal befolkningen også have lov til at stemme om det!

Med de teknologiske muligheder der er, og med brugen af digital signatur,
som de offentlige jo benytter sig af,
uden sikkerhedsproblemer, kan vil snilt indføre direkte demokrati.

Som supplement til vores folketingsvalg, hvor vi vælger repræsentanterne, så
kunne vi jo indføre muligheden
for at alle borgere, der er interesserede i politik, eller i et bestemt
emne, kan stemme om de emner, der er til debat
i folketinget. Det kan klares ved en internetportal, hvor interesserede
borgere kan logge ind via digital signatur,
som jo også bruges hos www.skat.dk, deltage i en internet-debat om et emne
der diskuteres i folketinget,
og når folketinget sætter emnet til afstemning, kan alle der er logget ind
via deres digitale signatur, afgive deres
stemme, for om repræsentanternes accept eller forkastelse af lovforslaget,
skal accepteres eller forkastes af vælgerne.

Eksempel:

Når et lovforslag stilles til afstemning, stemmer folketingets
repræsentanter for eller imod. Vælgerne kan så se,
hvilke repræsentanter der stemte på hvad, så de ved hvem de skal stemme på
til næste valg.

Når folketingsmedlemmerne/repræsentanterne har afgivet deres stemme, og
forslaget er accepteret eller forkastes,
skal borgerne have mulighed for vetoret:

Nu skal borgerne have mulighed for også at stemme for lovforslaget. De kan
vælge at acceptere eller forkaste lovforslaget.

Således giver vi borgerne vetoret i folketinget. Og det vil give os ægte
folkestyre, i demokratiets ånd!

Hvis det ikke er det vi ønsker, så må vi afskaffe demokratiet, for så er det
ikke demokrati vi skal have, men ekspertstyre.

Politikere i folketinget ved alligevel intet om det, de taler om.
IT-ordførerne ved oftes ingenting, eller kun meget lidt
om IT, og derfor bør de ikke træffe beslutninger. Interesserede borgere, der
vil stemme for eller imod et IT-lovforslag
ved ofte meget mere end politikerne, og derfor vil de være bedre egnede til
at sige god for lovforslaget.

Giv borgerne vetoret! Giv os indflydelse!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-10-07 21:51

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det upopulære i deres regeringsperiode,
> , og så 1 eller 2 år før der skal udskrives valg, lefle for vælgerne.

1) Det er en temmelig grelt udbredt, infantil misforståelse at politkere kun
skal foretage sig "populære" ting: Et land kan ganske enkelt ikke regeres,
hvis ikke politikerne OGSÅ har både mod og mandat til træfffe nødvendige,
men måske lettere "upopulære" beslutninger en gang imellem. Jeg mener man
snyder sig selv som vælger og gør sig selv unødigt umoden, hvis man bare
tror at det hele handler om at politikerne partout skal gøre alt, hvad man
lige selv egoistisk måtte finde "bekvemt og behageligt"...

2) Vi har immervæk parlamentarismen som nødbremse, hvilket vil sige at hvis
en en mindretalsregering (og regeringer i dette land er sjovt nok ret ofte
mindretalsregeringer med således benævnte "parlamentariske støttepartier" i
ryggen!) får et Folketingsflertal imod sig, så kan pågældende regerings
statsminister tvinges til at udskrive valg: Deraf kommer den gode
tommelfingerregel om at en siddende statsminister konstant skal have tallet
90 stående lysende klart i sin bevidsthed (da dèt er vedkommendes nødvendige
støttemandattal for at kunne forblive på posten!), så regeringsmagten er
altså slet ikke så "hæmningsløst uindskrænket", som du vist umiddelbart
forestiller dig...

Anders Peter Johnsen

Fra : Zeki

Dato : 09-10-07 22:07

> [...]
> FOLKESTYRE.
> Altså, at det er folket, der styrer nationen.

(SNIP)

> [...]
> valgt, kan politikerne gøre hvad der passer dem,
> uden at de kan blive smidt ud. Regeringen kan simpelthen vælge at lave alt

I det gamle Grækenland som du refererer til, stemte man om alt. Borgerne i
bystaterne gik til stemmeurnerne (man brugte urner, deraf udtrykket) hver
anden dag, for at stemme om alt muligt, lige fra om en borger skulle udvises
eller om man skulle gå i krig. Typisk betød en sort sten "nej" og en hvid
sten "ja" og ja, dette er det direkte demokrati du ønsker indført?

>så skal befolkningen også have lov til at stemme om det!

I følge Grundloven skal lovforslag fremlagt behandles tre gange. Og der skal
gå en rum tid mellem dem. Dermed sikres en grundig behandling. Folketingets
Forretningsorden sikrer i øvrigt at processen foregår redeligt og alle i
salen bliver hørt.

Årligt bliver der stillet et sted mellem 200 og 300 lovforslag
(http://www.hts.dk/NR/rdonlyres/5BF9E6AA-D861-44AA-963D-A7A2631EC2E2/0/Udviklingeniantalletaflovforslag.pdf)

Så i dag kan vi altså ikke rende ned og stemme hver eneste gang der skal
vedtages et lovforslag. For det vil betyde at vi som borgere ikke kan lave
andet end konstant at skulle tage stilling til dette og hint. Derfor har vi
placeret tilliden hos de folkevalgte, som vi så kan vælge at udskifte ved
valg.

Din tankegang er meget romantisk, men i praksis holder den ikke.

Mvh
Zeki

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 11:05

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Din tankegang er meget romantisk, men i praksis holder den ikke.
>
> Mvh
> Zeki

Du har aldrig hørt om det lille land, midt mellem bjergene?
Dem med det lille kors i flaget?
Deres historie modbeviser vidst uden al tvivl din løsagtige påstand.

Egon

Fra : Zeki

Dato : 10-10-07 12:05

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Du har aldrig hørt om det lille land, midt mellem bjergene?
> Dem med det lille kors i flaget?
> Deres historie modbeviser vidst uden al tvivl din løsagtige påstand.

Du kan ikke sammenligne Danmark med Schweiz pga de store forskelle i det
parlamentariske grundlag og fordi vores grundlov er væsentlig forskellig.
F.eks har de to kamre i Schweiz og ved en fakultativ afstemning skal der
inden 100 dage samles 50.000 underskrifter. Der afholdes i øvrigt ca 18-20
folkeafstemninger om året.

Som jeg skriver så holder den i praksis ikke her i Danmark, for det vil
betyde et brud på grundloven.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 15:55

> [...]
> folkeafstemninger om året.
>
> Som jeg skriver så holder den i praksis ikke her i Danmark, for det vil

Som kunne laves om.
Ikke sandt?

Forøvrigt kan man også mene, at den slet ikke behøver at laves om, men kan
genvedtages i uændret skikkelse.
OG DEREFTER OVERHOLDES -!!!

Egon

Fra : Jan

Dato : 09-10-07 23:05

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in message
> [...]
> til
> at sige god for lovforslaget.
>
> Giv borgerne vetoret! Giv os indflydelse!

Sådan som mange slingrer fra parti til parti ender det jo i kaos, kan jo se,
hvor mange der pludselig tilslutter sig ny alliance. Tør slet ikke tænke på,
hvad der sker, hvis en manipulator som Ali Hanmann (hypnotisør) stiller op
:D

Jan

Fra : fribytteren

Dato : 10-10-07 02:35

On 9 Okt., 22:10, "dktekno" <dkte...@gmail.com> wrote:
> [...]
> at sige god for lovforslaget.
>
> Giv borgerne vetoret! Giv os indflydelse!

Først og fremmest skal folketingsvalget gøres demokratisk.

Der skal ikke kunne stemmes på et parti, kun på personlige kandidater.
Efter stemmeafgivningen kan kandidaternes stemmer godt fordeles på
partier, for min skyld gerne.

Partierne fratages eneretten til tillægsmandater, hvorved at
kandidater uden for partierne kan få del i dem.

Kandidater uden for partierne gives ret til at opstille i hele eller
dele af landet, mod at have stillere i samtlige opstillingskredse i de
storkredse de er opstillet i, dersom de stiller op i mere end en
storkreds.

I dag kan der ikke afgives stemmer på en kandidat uden for partierne i
mere end en storkreds, hvorved at kandadater uden for partierne er
henvist til en kredsmandat. Kunne en kandidat uden for partierne
stille op i flere storkredse, kunne denne få større mulighed for valg,
ved hjælp af et tillægsmandat.

Det vil få folketinget til at være mere demokratisk og blive en
forsamling der vil være mere repræsentativt end det er i dag.

Der skal selvfølgelig også være mulighed for at folket kan stoppe et
folketing i at vedtage en lov, som folket er imod, ved at folket kan
kræve et lovforslag til folkeafstemning. Ved en underskriftindsamling
på 2% af de stemmeberettigede vælgere ved sidste afholdte
folketingsvalg.

Det vil gøre vort folkestyre mere levende og nærværende for folket. Om
det vil være mere demokratisk end det er i dag, kan kun tiden vise.

Nogle vil endog påstå, at et folketing bestående af flere solister
(partiløse medlemmer) end partirepræsentanter, vil være svært at få
til at fungere. Ikke desto mindre vil folketingsmedlemmerne alligevel
gruppere sig i interessefællesskaber, ligesom de gør det nede i EU-
parlamentet, hvor de nationale partier finder sammen i hver deres
interessegruppe.

Et direkte demokrati vil helt sikkers være dødsfødt, fordi et
demokrati, hvor vi skal stemme om alt, hvad der kommer af lovgivning,
vil blive helt uoverkommeligt for folket. Zeki siger i sit indlæg
meget rigtigt, at vi som borgere ikke kunne gøre andet hele tiden.
Hvad nok vil få folket til at miste lysten til folkestyret.

Det repræsentative folkestyre er fint nok, men når nogle har
fortrinsret i forholdet til andre (partiadelen med deres eneret til
tillægsmandater. 1/5 af pladserne i folketinget), da mister
folkestyret store dele af dets repræsentative islæt og derved er det
mindre demokratisk i sin udforming.

Nu er spørgsmålet så, om partierne (partiadelen) vil afgive sin
fortrinsret, som ellers skulle være afskaffet i følge grundlovens §
83:

Enhver i lovgivningen til adel, titel og rang knyttet forret er
afskaffet.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen