Ozonhullet
Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-07 12:41

På:

<http://ing.dk/artikel/82125?nyhedsbrev>

kan man se at ozonhullet over Antarktis bliver stadig mindre. På kun ét
år er det blevet reduceret med 30%.

Men apokalyptikerne kan berolige sig selv. Reduktionen tilskrives
'naturlige variationer', mens enhver forøgning selvfølgelig må skyldes
menneskelig aktivitet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-07 14:30

> [...]
>
> Men apokalyptikerne kan berolige sig selv. Reduktionen tilskrives
> 'naturlige variationer', mens enhver forøgning selvfølgelig må skyldes

Det er vel fordi vi ikke udleder freon længere, så det er da rart det har
virket.

mvh
Kim

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 09-10-07 14:49

> Det er vel fordi vi ikke udleder freon længere, så det er da rart det har
> virket.

Nå.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-07 15:17

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Det er vel fordi vi ikke udleder freon længere, så det er da rart det har
> virket.

Vi hører nu ellers stadig hvert år, når hullet udvider sig. Men aldrig
når det trækker sig sammen ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-07 15:30

> Vi hører nu ellers stadig hvert år, når hullet udvider sig. Men aldrig
> når det trækker sig sammen ...

Jeg har læst de sidste 5 år at hullet konstant bliver mindre. Hvilket jo
naturligt nok er glædeligt, men korrekt det er ikke en dommedagshistorie og
dermed måske ikke så interessant at skrive om, de steder jeg har læst om det
har primært være Natur Geografic og Illustreret Videnskab.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-07 16:12

> [...]

> dermed måske ikke så interessant at skrive om, de steder jeg har læst om det

National Geographic?

> og Illustreret Videnskab.

Ja, jeg har så kun læst det i den almindelige presse. Men ok, nu
tilhører journalisterne jo heller ikke dem mest troværdige type af
mennesker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-07 16:18

> National Geographic?

Nemlig (læser det kun på biblioteket, men ellers et fint, men dyrt, blad)

Fra : Notion

Dato : 09-10-07 19:37

> [...]

Det er da noget man har i sin stue

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-07 15:43

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men apokalyptikerne kan berolige sig selv. Reduktionen tilskrives
> 'naturlige variationer', mens enhver forøgning selvfølgelig må skyldes

Ligesom en varm efterårsdag er et sikkert tegn på global opvarmning og tørke
i Afrika
Der er ingen grund til at hæfte sig ved ozonhullets størrelse med særligt
hyppige mellemrum. Man forventer at ozonen er tilbage ved 1980-niveau i
2068.

Dog kan ozonen også påvirkes af global opvarmning - så der er stadig manger
farer der lurer på os.

Mvh
Martin

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-10-07 16:38

> [...]
>
> Men apokalyptikerne kan berolige sig selv. Reduktionen tilskrives
> 'naturlige variationer', mens enhver forøgning selvfølgelig må skyldes

Efter vi stoppede med at lave skummadrasser med freon og har stoppet for
anvendelse af R12 og R22 er ozonhullet ganske rigtigt blevet mindre år for
år.
Afhængig af den enkelte forskers "poltiske"overbevisning skyldes det
naturlige forhold eller at vi har stoppet udledning af freon (næsten).
Personligt hælder jeg til at naturen heler sig selv efter vi har skabt
hullet.

/Henning.