Person med uddannelse...
Fra : Martin

Dato : 07-10-07 15:29

....som ønsker at skifte branche.

Det lader sig ikke gøre.

Bad om Truck/lastbil/kran/taxa/bus/whatever-kort som kan tages ret hurtigt
og som man let får job inden for.

Nixen bixen blev der sagt.

Istedet fastholdes man i passiv forsørgelse. Det har PT kostet skatteyderne
omtrent 1.1 mio kr fordi man ikke vil finansiere et truckkort eller lign
til måske 5-10K eller hvad det nu koster.

Vildt ik?

Og jeg kender 10+ mennesker som har det på samme måde.

Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden for
det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???

Fra : Jan

Dato : 07-10-07 15:33

"Martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden for
> det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???
Nej så hellere beskæftigelsesindsatser der ikke kan bruges til et muk andet
end holde deres gode venner indenfor det offentlige beskæftigede :D

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-07 15:34

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden for
> det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???

Og problemet er jo at folk på bistand ikke kan spare op til det og derfor er
afhængig af at kommunen siger god for det.
mvh
Kim

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 16:07

> Og problemet er jo at folk på bistand ikke kan spare op til det og derfor
> er
> afhængig af at kommunen siger god for det.

Netop.

Jeg har en uddannelse 7 år gammel. Jeg kan huske de grundlæggene ting men
har ellers ikke arbejdet i faget. Jeg fiser ind og ud af vikarjobs på 1-2
mdr for i det mindste at holde mig væk fra kontant-hjælp-systemet/offentlig
ansættelse hvor man arbejder til dagpengesats.

Og nej jeg har ikke lige hverken 5 eller 10K at pille ud af min
privatøkonomi til formålet. Det ville betyde jeg ikke kunne betale min
husleje/mad osv.

Istedet fastholdes jeg i delvis passiv forsørgelse.

Pisse-dårligt.

Forstår ikke at man fx kan tage en HH eller HHX og endda få penge for det
når man er 18, men som 26-årig kan man end ikke få de helt korte
uddannelser som truck/taxa/bus osv jo er.

Bare et eksempel på hvor ringe en regering vi har.

Hvis jeg regner hurtig sammen har jeg siden jeg fik det afslag på en
taxa/bus-kort forbrugt for over 1 mio af skattekroner.

Så kan man tænke sit, men jeg tror nu nok jeg stemmer
socialdemokratisk/enhedsliste næste gang...

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-07 17:36

> Istedet fastholdes jeg i delvis passiv forsørgelse.

Ja. Du tvinges til passiv forsørgelse. Faktisk lægges du i fodlænker, så
"systemet" kan fastholde dig i passiv forsørgelse.

> [...]
> uddannelser som truck/taxa/bus osv jo er.
>
> Bare et eksempel på hvor ringe en regering vi har.

Ja, det er selvfølgelig regeringens skyld. Du har ingen skyld selv. Det er
altid alle andres skyld. Havde det ikke været for regeringen, havde du ikke
været en klynkende nasserøv i dag, men havde været direktør i et
internationalt firma. Det er tydeligt.

> Så kan man tænke sit, men jeg tror nu nok jeg stemmer
> socialdemokratisk/enhedsliste næste gang...

Ja. Hvis der var et parti, der ville give din slags det hvid snit, ville jeg
stemme på det.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-07 17:43

> Ja. Hvis der var et parti, der ville give din slags det hvid snit,
> ville jeg stemme på det.

Jeg tror nu du skal være glad for det ikke er abort grund at være
hjerneskadet, ellers havde du da ikke været i live idag.

Det er fakta at kommunerne i en vis grænse gør hvad de kan for at fastholde
folk i deres sindsyge system.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-07 17:48

> [...]
> hjerneskadet, ellers havde du da ikke været i live idag.
>
> Det er fakta at kommunerne i en vis grænse gør hvad de kan for at

Det gør de nu nok ikke for at fastholde folk, men det er en kasse der
betaler bistanden og det er en "skal betales" kasse, mens man kan spare på
den anden kasse ved ikke at give dig det. At det så sammenlagt ikke giver
mening, det er en helt anden snak.
mvh
Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 07-10-07 18:28

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> spare på den anden kasse ved ikke at give dig det. At det så
> sammenlagt ikke giver mening, det er en helt anden snak.

Det er så rigtigt nok, men resultatet er at folk fastholdes i deres
situation, og det er endnu værre hvis man er syg på kontanthjælp (sikke et
helvede det var, og hvilken idioti og arrogance man oplevede).

Fra : Ralph

Dato : 07-10-07 16:05

> [...]
> skatteyderne omtrent 1.1 mio kr fordi man ikke vil finansiere et
> truckkort eller lign til måske 5-10K eller hvad det nu koster.

Hvilken komune bor du i? Her på Mors er det da vist umuligt IKKE at blive
tilbudt uddannelse, for et års tid siden tog jeg et selvbetalt*) kursus på
vores EUC-center i C5 (regnskabsprogram). Mine medstuderende - sendt ud fra
arbejdsformidlingen, spændte vidt; alt fra 7(syv) sproglig dame i
halvredserne der var blevet ledig, HUN skulle lære C5**), 50 årig ledig
landmand der skulle lære tekstbehandling, imternet o.lign. Arbejdsløs
tandlæge der HAVDE fået tilbudt en stilling når hendes konkurrenceklausul
udløb om otte måneder,osv.osv. Vi var to der var der frivilligt.

*) Selvbetalt og selvbetalt, jeg betalte 5*500 kroner for kurset, men fik
8.000 tilbage fra min a-kasse.

**) Mødte tilfældigt damen den anden dag, hun arbejde nu 37 timer om ugen -
med C5.

--
Ralph

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 16:11

> **) Mødte tilfældigt damen den anden dag, hun arbejde nu 37 timer om
> ugen -
> med C5.

Nå men det er jo fint for hende så.

Ser du: problemet er at som ledig i 2. ledighedsperiode har man
tilsyneladende forspildt retten til uddannelse/kurser.

Jo du kan stadig tage dem men så er det selvbetalt uden dagpenge, og du er
dermed på røven medmindre man i forvejen hører til blandt de rige. Ik det er
et pænt ufleksibelt system. Nu går jeg så bare og venter på at jeg ryger
tilbage i 1. ledighedsperidode for så får jeg igen ret til 18 ugers valgfri
uddannelse.

Jeg kunne ligeså godt starte i morgen hvis ikke det var fordi systemet er så
firkantet.

Fra : Ole

Dato : 07-10-07 17:26

Martin wrote:

> Nå men det er jo fint for hende så.
>
> Ser du: problemet er at som ledig i 2. ledighedsperiode har man
> tilsyneladende forspildt retten til uddannelse/kurser.

Hvorfor helvede søgte du så ikke i første periode ?

Ole M

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-07 17:47

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor helvede søgte du så ikke i første periode ?
>
> Ole M

Jeg kan se Ole er tilbage fo "bidrage" til debatten....

Fra : Ole

Dato : 07-10-07 18:30

Kim2000 wrote:
> "Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se Ole er tilbage fo "bidrage" til debatten....

"For" at ...

Og du er skolelærer..

Ole M

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-07 18:32

> "For" at ...
>
> Og du er skolelærer..

Jada. Hvorfor forbavser det dig? Manglende talent for at beherske det danske
sprog har længe været en særlig kvalitet for skolelærere.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-07 18:57

> "Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jada. Hvorfor forbavser det dig? Manglende talent for at beherske det
> danske sprog har længe været en særlig kvalitet for skolelærere.

I to tosser kan så glæde jer over at jeg kører hjem i min BMW klokken 1130
hver dag og møder først kl 8 og holder 1-1½ timers kaffepause så det er
sjældent jeg ser ungerne og når jeg ser dem, så siger bare hvilken side de
skal slå op på.

Fra : Ole

Dato : 07-10-07 19:09

Jens Bruun wrote:
> "Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jada. Hvorfor forbavser det dig? Manglende talent for at beherske det danske
> sprog har længe været en særlig kvalitet for skolelærere.

Præcis, jeg fik også tæsk, da jeg påpegede overlærens manglende
kundskaber angående man begynder med stort bogstav ved ny linje,
et indlæg angåene hans ret til at punke elever for ikke at skrive et
korrekt dansk.

Jeg har med vilje ikke skrevet ovenstående korrekt, så har de
lidt at se til

Ole M

Fra : Ole

Dato : 08-10-07 15:52

Kim2000 wrote:
> "Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se Ole er tilbage fo "bidrage" til debatten....

Er det ikke et rimeligt ?

Ole M

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 17:56

> Hvorfor helvede søgte du så ikke i første periode ?

Fordi jeg også i den grad søgte jobs hvor jeg kunne bruge min uddannelse
til noget fornuftigt, men ikke fandt det.

Fra : Jesper

Dato : 07-10-07 16:08

> [...]

> Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden for
> det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???

Der er et 37 t job som pædagogmedhjælper i Søndagsavisen i dag. Det
kræver ingen uddannelse, alle kan bestride det.
--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 16:13

> Der er et 37 t job som pædagogmedhjælper i Søndagsavisen i dag. Det
> kræver ingen uddannelse, alle kan bestride det.

Klart. Fortæl mere? Hvor? Jeg får ikke søndagsavisen herude!

Jeg kender nemlig de første 250 personer som vil søge det og ca 1 kommer
ind.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 20:14

Martin skrev den 07-10-2007 17:13:

> Klart. Fortæl mere? Hvor? Jeg får ikke søndagsavisen herude!
>
> Jeg kender nemlig de første 250 personer som vil søge det og ca 1 kommer
> ind.

Hvad kommune bor du i?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ralph

Dato : 07-10-07 16:19

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ...som ønsker at skifte branche.

Hvor bor du henne?

Hvis du lader dig momsregistrere, så kan jeg tilbyde dig job en månedstid,
momsen kan du skyde tre måneder, skatten ca. 8-9 måneder - dvs. udbetalt d.
14.december ca. kr. 31.500 ved arbejde 7 timer om dagen hver dag i 30 dage,
så skal du af med 6.300 ca. d. 1.3. og 12.000 ca. d. 1.7., men mon ikke du
har fået dit kort og job inden da.
Campingvogn kan lejes for kun 500 kroner om ugen plus forbrug.

--
Ralph

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 17:07

Hvor bor du henne?

*snip en masse*

Jamen fortæl fortæl da.

Jeg er ikke bange for sorte fingre, omvendt hopper jeg ikke på alting. Det
lyder spænende men inden jeg kan tage stilling til dit forslag må du sende
noget langt mere detaljeret om hvad det går ud på. Du kan sende info til
denne mail (slet xxxt) jadahvaxxxt@hotmail.com

Jeg er PT i nordvestsjælland, men mobil hvis det rigtige byder sig men du er
ret ukonkret ind til videre...

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 17:10

Nå nu skriver du mors.

Det er vist lidt mere end en tønde land væk fra mig (odsherred)

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-10-07 18:16

"Ralph" skrev

> [...]
> ikke du har fået dit kort og job inden da.
> Campingvogn kan lejes for kun 500 kroner om ugen plus forbrug.

Meget kreativt - men i strid med kildeskatteloven.

- Jensby
--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det"

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 19:48

Ralph skrev den 07-10-2007 17:19:
> [...]
> har fået dit kort og job inden da.
> Campingvogn kan lejes for kun 500 kroner om ugen plus forbrug.

Problem: Når han kun har dig som eneste kunde, så vil jeres forhold
blive skattemæssigt opfattes som et arbejdsgiver/lønmodtager-forhold.
Og det vil give Martin problemer!
Du vil så muligvis få problemer med noget arbejdsmiljølovgivning omkring
hviledage, men det er mikroskopiske problemer i forhold til det Martin
bliver udsat for hos Skat.

MEN
Hvis du ansætter ham som lønmodtager, så kan han sandsynligvis få
Kost/Logi-fradrag på 613 kroner pr. dag han opholder sig udenfor sit
sædvanelige hjem.
Totalt set er der så en bundgrænse på 5200 kroner, men for en måned vil
det give (30*613)-5200 = 13190 kroner fra skattefar, udover
personfradraget. .
Derudover kilometerfradrag til og fra arbejde dvs. søndagaften og
fredagaften.

Se ligningsvejledningens afsnit: A.F.1.1 og A.F.1.2
Start læsningen her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104072&vID=201529&i=460&action=close#i104072

Jeg kan dog rigtig godt li' din tankegang om, at Martin kan starte som
selvstændig:
At lade sig momsregistrere giver så andre muligheder for at få små
hurtige job rundt omkring fx rengøring, kurertransport eller andet som
martin kan. På den anden side, så skal man huske at lave sin
bogføring, samt kunderne kan finde på ikke at betale.
Kunden skal så ikke tænke på feriepenge, sygepenge og hvad der ellers er
af sjove udgifter ved at have en ansat, men betaler efter faktura.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-07 19:52

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Problem: Når han kun har dig som eneste kunde, så vil jeres forhold
> blive skattemæssigt opfattes som et arbejdsgiver/lønmodtager-forhold.
> Og det vil give Martin problemer!

Det vil så sandelig også give Martin fordele.

Noget andet et så, at det næppe er realistisk, at SKAT vil opfatte det som
et arbejdsgiver/lønmodtager-forhold, hvis det alene omfatter én måneds
arbejde.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 20:11

Jens Bruun skrev den 07-10-2007 20:52:
> [...]
>
> Noget andet et så, at det næppe er realistisk, at SKAT vil opfatte det som
> et arbejdsgiver/lønmodtager-forhold, hvis det alene omfatter én måneds

Jamen, så prøv det!
Jeg vil fandme nødig lande i kløerne på Skat fordi jeg ville udskyde
skattebetalingen.

Særlig når der i skattelovgivningen giver andre og evt. mere
fordelagtige fradragsmuligheder, når man er lønmodtager.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 17:05

Martin skrev den 07-10-2007 16:28:
> ...som ønsker at skifte branche.
>
> Det lader sig ikke gøre.

Jo, hvor der er vilje er der vej!

Særlig sådan som arbejdsmarkedet er skruet sammen i øjeblikket.
Ta' en snak med en arbejdsgiver som gerne vil ansætte dig....mon ikke,
at han gerne betaler for kurset mod at du arbejder for vedkommende i x
tid efter.
Det er en meget anvendt betingelse i forbindelse med uddannelse på
MBA-niveau mv. Lønmodtageren binder sig til at arbejde for
arbejdsgiveren under selve uddannelsen, men også i x tid efter
uddannelsen. Hvis lønmodtageren smutter før tid, så betaler lønmodtager
selv for MBA-uddannelsen.

> Bad om Truck/lastbil/kran/taxa/bus/whatever-kort som kan tages ret
> hurtigt og som man let får job inden for.
>

> Nixen bixen blev der sagt.

Ja, det offentlige skal kun bruge penge, hvor der er et reelt behov.

At give penge til alle som "bare lige får den fikse ide at skifte
branche"......de må sgu lige selv til lommerne.

Man kan sige, at du via din uddannelse allerede har brugt din mulighed
for offentlige financiering af uddannelse.
Og dem som ikke har brugt muligheden....jamen, de får så disse kurser.

> Istedet fastholdes man i passiv forsørgelse. Det har PT kostet
> skatteyderne omtrent 1.1 mio kr fordi man ikke vil finansiere et
> truckkort eller lign til måske 5-10K eller hvad det nu koster.

Der findes masser af jobs, hvor truckkort eller lign. er unødvendig.

Derudover kan man jo snakke med sin bank/sparekasse om det er muligt at
få en kassekredit.
Man skal vist være registereret i RKI eller have tilsvarende dårlig
privatøkonomi for, at bank/sparekassen siger nej til det.

Det kalder man: at investere i sin fremtid!

Når man så får et job på det kort man nu har skaffet sig, så tager det
forholdsvis kort tid at banke den kassekredit ned igen.

> Vildt ik?

Vildt, at man indretter sit liv efter, at det offentlige skal spæde i
privatøkonomien.

> Og jeg kender 10+ mennesker som har det på samme måde.

Tja, så tænker de i fastlåste baner.
Muligvis har gejlet hinanden op til, at "livet er hårdt og uretfærdig".
Måske bør de mennesker hver for sig opsøge en anden type af mennesker
som tænker mere i løsninger, hvor man selv - dvs. uden at indregne
offentlige ydelser i privatøkonomien - skaffer brød til smørret og
varmen til huset mv.

> Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden
> for det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???

Så kan man finde arbejde i så mange andre brancher og stillinger.

Hvis den eneste grund til ens lediggang er arbejdsløshed....så er
arbejdsmarkedet her i 2007 så heldig konstrueret, at når bare man gider
smøge ærmerne op, så kan man få noget arbejde.
Har man nogen fine fornemmelser omkring, at man ikke gider dit eller dat
eller dut.......jamen, så er det naturligvis vanskeligere.

Og ja, jeg har været hele møllen igennem.
(uddannelse cand.merc.HRM hvor jeg startede med ledighed i 7 måneder
har haft forskellige ufaglært arbejde og noget ledighed ind i mellem.
Jeg tror, at jeg pga. min tankegang i at se løsninger frem for problemer
idag sidder i et meget vanskeligt område i den offentlige forvaltning.
Jeg har stadig ikke et fagområde med HRM, men det er jeg også ret
ligeglad med...og har været det lige siden jeg fik ansættelse i
Netto......for jeg må helt ærlig indrømme: jeg vil hellere være ansat i
Netto og tilsvarende mcjob end at bygge min privatøkonomi på offentlig
forsørgelse).

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 17:40

Jojo.

> Jo, hvor der er vilje er der vej!

Seføli er der det.

> [...]
> Ta' en snak med en arbejdsgiver som gerne vil ansætte dig....mon ikke, at
> han gerne betaler for kurset mod at du arbejder for vedkommende i x tid

Jojo. En mulighed måske. Men det kræver at der er en arbejdsgiver som er
villig til at investere i sådan noget. Det er utvivlsomt nemmere hvis en
ansøger har truckkortet i forvejen.

Hvis lønmodtageren smutter før tid, så betaler lønmodtager
> selv for MBA-uddannelsen.

Jeg er ikke helt klar over hvad MBA betyder?

> Ja, det offentlige skal kun bruge penge, hvor der er et reelt behov.

Ja. Jeg vil nu kalde det et meget reelt behov at kunne arbejde fra 7-15
istedet for de skæve arbejdstider som butiksansat, især npr man har barn og
dermed er afhængig af daginstitutionernes åbningstider, de harmonerer ikke
rigtig med butikspersonalets arbejdstid.

> At give penge til alle som "bare lige får den fikse ide at skifte
> branche"......de må sgu lige selv til lommerne.

Ja alle de lommer de har som er tomme.

Skulle man se helt nøgternt på den kunne man hvis man spændte livremmen nok
spare 5K op eller noget. Men det er jo bare ikke den reelle pris. Det
betyder at dagpengene stoppes fordi man så ikke er til rådighed for
arbejdsmarkedet og derfor bliver prisen for den enkelte langt højere.

> Man kan sige, at du via din uddannelse allerede har brugt din mulighed for
> offentlige financiering af uddannelse.
> Og dem som ikke har brugt muligheden....jamen, de får så disse kurser.

Ja - bare ærgerligt den er værdiløs.

> Der findes masser af jobs, hvor truckkort eller lign. er unødvendig.

Ja bevares det gør der da. Jeg skal da også på arbejde i morgen tidlig. Jeg
skal vaske tønder. Lyder det ik fedt? Jeg er endda tilbudt jobbet i hele 2
mdr! Hurra! Så gik der da tid med det...

> [...]
> Man skal vist være registereret i RKI eller have tilsvarende dårlig
> privatøkonomi for, at bank/sparekassen siger nej til det.

Jojo. Men når den i forvejen siger MAX?

> Det kalder man: at investere i sin fremtid!

Måske. Men kan man få ekstra lån i sin ban ved at påstå at man investerer i
sin fremtid?

> Når man så får et job på det kort man nu har skaffet sig, så tager det
> forholdsvis kort tid at banke den kassekredit ned igen.

Både og. Så meget mere ville det heller ikke give, men så lavede man da
trods alt et-eller-andet.

> Vildt, at man indretter sit liv efter, at det offentlige skal spæde i
> privatøkonomien.

Ja. Et resultat af hvordan samfundet er skruet sammen. Derfor må vi af med
Fjogh ved et kommende valg.

> [...]
> ydelser i privatøkonomien - skaffer brød til smørret og varmen til huset

Jo det er den optimale situation.

Desværre fungerer virkeligheden ikke sådan.

> Så kan man finde arbejde i så mange andre brancher og stillinger.

Hvor? Jeg har ledt i 5 år forgæves...! - kun afbrudt af vikariater og
deltidsjobs.

> [...]
> Har man nogen fine fornemmelser omkring, at man ikke gider dit eller dat
> eller dut.......jamen, så er det naturligvis vanskeligere.

Jeg gider skam både dit og dat. Imorgen skal jeg stå og vaske tønder hele
dagen. Pænt ufedt men så kan jeg da tage en pizza med hjem når jeg er færdig
;/

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 19:23

Martin skrev den 07-10-2007 18:40:
> [...]
>
> Jojo. En mulighed måske. Men det kræver at der er en arbejdsgiver som
> er villig til at investere i sådan noget. Det er utvivlsomt nemmere hvis

Tja, hvis arbejdsgivernes piveri om "der er mangel på arbejdskraft" har
noget indhold og de tænker i løsninger, så er det da bare med give det
- lad os kalde det - starttilskud.

> Hvis lønmodtageren smutter før tid, så betaler lønmodtager
>
> Jeg er ikke helt klar over hvad MBA betyder?

En ret dyr efteruddannelse for ledere i virksomheden.

Det var nu ikke MBA du skulle hæfte dig ved, men konstruktionen.

Arbejdsgiver betaler for uddannelse mod at være sikker på lønmodtager i
x tid efter uddannelsen.

> [...]
> og dermed er afhængig af daginstitutionernes åbningstider, de harmonerer
> ikke rigtig med butikspersonalets arbejdstid.

Der findes andre job end butik!

Og ja, det er muligt at have børn i daginstitution og have job langt væk
fra hjemmet.
Min svigerinde har de sidste 3½ år uddannet sig til Optiker med
praktikplads 30 kilometer fra hjemmet og skoleperioderne foregår i
Randers (hun bor i Thy). Derudover har hun 2 andre uddannelser i
bagagen som - jf. din udtryksmåde - er værdiløs: HE og kontorassistent.
Børnene er der 4, 7 og 12 år gammel (så vidt jeg husker). Svogeren har
så et job forholdsvis tæt på hjemmet og mere familievenlige arbejdstider.
De har både hus og bil.
Lad mig sige det sådan: Hvis det kan lade sig gøre i Thy, så bør
det edderhugme også kunne lade sig gøre at have 2 voksne med
fuldtidsarbejder og stadig have et fungerende familieliv.

> [...]
> Det betyder at dagpengene stoppes fordi man så ikke er til rådighed for
> arbejdsmarkedet og derfor bliver prisen for den enkelte langt højere.

Hvor lang tid tager det kursus? Hvis det er under 20 timer pr. uge og
det er muligt at få dagpenge.

Du ser problemer og ikke muligheder!

> Ja - bare ærgerligt den er værdiløs.

Hvad er det for en uddannelse?

Alle uddannelser har en en eller anden værdi (måske ikke økonomisk, men
så menneskeligt)....men det hvad man gør ud af uddannelsen er det der
hvor guldet ligger.
Både du og jeg har en uddannelse som ikke har givet pote i form af, at
have fået job indenfor det vi er uddannet til.

Det ser dog ud til, at jeg har håndteret min "værdiløse" uddannelse på
en lidt anden måde end du har?
Hvad kan det være? Jeg har hverken millioner på kontoen (faktisk en
studiegæld på pt. over 250.000 kroner. Da den var højest over 300.000).
Som jeg er færdig med at betale, når jeg er 48 år gammel. Eller andre
ting som du misunder andre for.

> Ja bevares det gør der da. Jeg skal da også på arbejde i morgen tidlig.
> Jeg skal vaske tønder. Lyder det ik fedt?

I forhold til hvad?

Hvis dit eneste alternativ er: lediggang.
så ja.

Hvis dit alternativ var, at være direktør for NovoNordisk, så nej.

> Jeg er endda tilbudt jobbet i
> hele 2 mdr! Hurra! Så gik der da tid med det...

Ja, det viser at du gider tage fat.

> Jojo. Men når den i forvejen siger MAX?

så har man ikke styr på sin privatøkonomi! At udnytte sin kassekredit
maks er dumt.
En kassekredit er lidt ligesom en elastik.... hvis man trækker max i
elastikken hele tiden, så sprænger den.
På samme måde med din kassekredit....hvis du udnytter den konstant, så
opfylder den ikke sit formål nemlig at være den elastik som får en kort
periode med lave indtægter til at hænge sammen.

Lav en plan for at få afviklet gælden (en kassekredit som er udnyttet
max er reelt en gæld som du ikke afdrager på).

Du skrev selv ovenfor, at nøgternt betragtet bør det ikke være noget
problem at skrabe 5000 kroner sammen over forholdsvis kort tid.
Jamen, så se nøgternt på dine udgifter!
Kort fortalt: noter hele husstandens indtægter (lige fra kontanthjælpen
og børnepengene over dagpengene til Nettolønnen) og noter alle
udgifter (jeg mener ALLE).
Det skulle gerne give et overskud. Dette overskud SKAL du bruge til
gældsafvikling. Ingen grund til at sige til dig selv, at så skal der
være lidt ekstra til børnene....Det har du allerede noteret under
udgifterne!

Hvis jeres udgifter overstiger indtægterne, så har du et problem!
Løsningen er så, at prioritere dine udgifter.
1. prioritet: udgifter som skal betales: Boligudgifter (Herunder:
realkreditafdrag/leje; strøm, vand og varme); akasse/fagforening;
daginstitution; nuværende afdrag på anden gæld; medicin

Det giver en pose penge til nødvendige udgifter: Mad, tøj, forsikring,
transport (herunder: bilforsikring), Personlig hygjiene.

Nu skulle der gerne være en mindre pose penge til, at have det sjovt for.
Dette: at have det sjovt for man bør overveje eksistensberettigelsen af.
Hvis man vil have en større pose penge, så undersøg den her sjove pose.
Hvad skal skæres væk for at flytte den til gældsafdrag. Jo mindre gæld
du har, desto mindre skal du betale i renter på gælden, hvilket på sigt
giver flere penge til "at have det sjovt for".

Hvis der ingen penge er til overs "til at have det sjovt"........så bør
man gå de enkelte poster igennem med en tættekam fx køber man cocacola
eller discountcola og spørg: er der i hele taget brug for cola?
Behøvedes der stå levis på cowboybukserne? Hvad med
forsikringsdækningen svarer den til behovet og kan behovet dækkes i
samme eller andet selskab til en billigere penge.
Man har også indflydelse på strømudgiften, hvor man kan spare en god
portion penge på årsbasis.
Hvad med gælden? Er det dyre forbrugslån som med fordel kan omlægges
til lån med lavere rente og dermed enten lavere ydelse eller kortere
løbetid. Vælger du lavere ydelse, så brug pengene på at skabe luft på
kassekreditten.

Madbudgettet bør også prioriteres i: Essentielle madvarer; madvarer og
non-essentielle madvarer (det er helt klart de non-essentielle
madvarer som kan og bør neddrosles, når man har trang økonomi).

Under non-essentielt: slik, sodavand, kiks, kager, i hele taget:
fødevarer som ikke er en del af sund og fornuftig kost. Fx din pizza du
taler om at ville spise imorgen.
Under essentielle madvarer: Pasta, ris, kartofler, mælk, havregryn,
brød, frugt og grønt og ting som er essentielle for en sund og
fornuftig kostsammensætning.
Under madvarer: Tja, der er en store gruppe madvarer som ikke nævnt
under non-essentielt og essentielt. Jeg vil sætte fx Ketchup og sennep
under denne kategori

> Måske. Men kan man få ekstra lån i sin ban ved at påstå at man
> investerer i sin fremtid?

Ja!

Når du fremlægger et realistisk budget for din bank, der viser hvordan
du har tænkt dig at bruge lånet og tænkt dig at afdrage det, så skulle
banken da være godt dum ikke at yde lånet.

Måske skal du bare starte med, at vise banken, at du med dine nuværende
ressourcer kan skabe luft i økonomien fx undlade at bruge kassekrediten
maksimalt i et par måneder.

Økonomisk overskud skabes ikke "natten over", når udgangspunktet er en
trang privatøkonomi.
Det kræver overblik, vedholdenhed og overblik. Jep, overblik skrevet
med vilje 2 gange.

> Både og. Så meget mere ville det heller ikke give, men så lavede man da
> trods alt et-eller-andet.

Netop det der flydende flyvske "et-eller-andet". Det får enhver
sagsbehandler til at vende det hvide ud af øjnene.

Jeg kan godt forstå, at når du fremlægger dit ønske om truckkort bare
skal bruges til "at lave et-eller-andet", at din sagsbehandler har
afvist ønsket.
Hvis du tilgengæld står med et konkret jobtilbud på hånden, men det
eneste som mangler er det der truckkort....så formoder jeg, at
sagsbehandleren kigger anderledes på ansøgningen.
Og ja, det kan godt føles som en Catch22, for hvordan skal du få et
jobtilbud hvor truckkort er krav, mens du intet truckkort har. Men at
du ikke kan få truckkort uden at et truckjob-jobtilbud på hånden.
Hvor kunne du da tænke dig at bruge dit truckkort? spørg virksomheden
om de vil hjælpe dig med at dokumentere jobtilbuddet (altså hvis de har
interesse for dig). Eller hvad med bare at starte med at arbejde som
alm. lagermand og over tid fortælle, at et godt fastholdelsesargument
vil være, at de betaler truckkortet for dig.

> Ja. Et resultat af hvordan samfundet er skruet sammen. Derfor må vi af
> med Fjogh ved et kommende valg.

Det er ikke samfundet skyld, hvordan du skruer din dagligdag sammen!

Du træffer nogen valg undervejs i dit liv. Og disse valg giver nogen
konsekvenser af positivt og negativ art.
Hvordan du så anvender de konsekvenser eller undlader at gøre noget, så
de negative konsekvenser "slår hårdere" igennem end en konstruktiv
handling ville have gjort. Det er altså noget du skal tage på din egen
kappe.

At jeg så er enig med dig, at Fogh-regeringen bør skiftes ud.... det er
en anden snak.
Det er ikke noget med din og/eller min dagligdag at gøre.

> Jo det er den optimale situation.
>
> Desværre fungerer virkeligheden ikke sådan.

Virkeligheden er i vidt omfang hvad du gør den til.

Den virkeligheden du siger, at den ikke fungerer på den måde.....jamen,
den virkelighed har jeg været i.

Og gu' er det ikke optimalt. Hvad er optimalt nu om stunder? Men
bare at flæbe over, at man ikke kan få af samfundet, som man - hvis man
virkelig ville - selv kan betale..... nej, det er sgu ikke en optimal
måde at tilgå tingene på.

> Hvor? Jeg har ledt i 5 år forgæves...! - kun afbrudt af vikariater og
> deltidsjobs.

Tja, har du så søgt på den rigtige måde? og med et realistisk mål for øje?

> Jeg gider skam både dit og dat. Imorgen skal jeg stå og vaske tønder
> hele dagen. Pænt ufedt men så kan jeg da tage en pizza med hjem når jeg
> er færdig ;/

Hmmmm, drop pizza'en og brug pengene til opsparingen til dit
truckkort.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-07 17:33

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bad om Truck/lastbil/kran/taxa/bus/whatever-kort som kan tages ret
> hurtigt og som man let får job inden for.
>
> Nixen bixen blev der sagt.

Jeg tog et hyrevognskort, da jeg var fattig studerende. Ingen andre betalte
for det. Hvor svært kan det være?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 18:05

> Jeg tog et hyrevognskort, da jeg var fattig studerende. Ingen andre
> betalte for det. Hvor svært kan det være?

.. et argument som tit dukker op.

Ja hvor svært kan det være?

Jo ser du det kan være ret svært når du for det første ikke har råd til det
selv og tilmed frarøves dagpengene i de dage det måtte vare.
Når man har uddannelse i forvejen (som burde være en fordel) lukker det
tidligere AF kassen lige i snotten på en.

Jeg kan ikke sådan lige skære 10-15K af en måned til selvbetalt uddannelse.
Og hvis jeg kunne havde jeg brugt dem på tandbehandling istedet, men det er
en helt anden snak...

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-10-07 18:12

> [...]

> Når man har uddannelse i forvejen (som burde være en fordel) lukker
> det tidligere AF kassen lige i snotten på en.

Du klynker. Brug din klynke-energi på noget formålstjeneligt i stedet for.

> Jeg kan ikke sådan lige skære 10-15K af en måned til selvbetalt
> uddannelse. Og hvis jeg kunne havde jeg brugt dem på tandbehandling
> istedet, men det er en helt anden snak...

Du er sovset ind i tankegangen om, at det altid er andres skyld det hele. At
det altid er andre, der skal løse DINE problemer. At det hele er regeringen
og "systemets" skyld.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du ikke har den fjerneste interesse i
at tjene dine egne penge selv. Du har det tydeligvis bedre ved at lade mig
og andre skatteydere betale for, at du kan sidde bag skærmen og klynke over
noget, du kunne gøre noget ved så let som at klø dig selv bagi.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 18:33

> Du klynker. Brug din klynke-energi på noget formålstjeneligt i stedet for.

Klynker? Nå, men hvis det er det det hedder, så er det det jeg gør når 75%
af mit livsgrundlag dermed faldt bort.

> Du er sovset ind i tankegangen om, at det altid er andres skyld det hele.
> At det altid er andre, der skal løse DINE problemer. At det hele er
> regeringen og "systemets" skyld.

Jamen det ER jo altid andre som løser folks problemer. Selv hvis du er
DF´er! Mangler jeg en liter mælk regner jeg da med købmanden har en sådan
jeg kan købe. Og jo det ER samfundets skyld som det ellers er forbudt at
sige. Jeg blev eksempelvis bildt ind af en studievejleder at
hg2-butiks-praktik var en drømmeuddannelse, men det kan jeg love dig for at
det var det bestemt ikke - fandt jeg ud af 4 år for sent.

> [...]
> og andre skatteydere betale for, at du kan sidde bag skærmen og klynke
> over noget, du kunne gøre noget ved så let som at klø dig selv bagi.

Ja hold kæft må det klø i din røv var. Jeg var heldigvis så klog at sikre
mig så der ingen ko på isen er. Dagpengeberettiget i min 4 år og kan blot
supplere med lidt vikariater hist og her og dermed forsat være berettiget
uden at måtte ned på kontanthjælp og blive tvunget til alt muligt.

Og nej jeg har absolut ingen skrupler ved at du prinicipielt er med til at
betale for det lukomspapir jeg tørrer min røv i -via skat.

For at få dit blodtryk ned vil jeg berolige dig med at jeg trods alt skal på
arbejde i morgen tidlig...

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 07-10-07 18:49

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ...som ønsker at skifte branche.
>
> Det lader sig ikke gøre.

Jo, det lader sig fint gøre. Slå op i avisen eller kig på jobportaler og
skift.
Det er meget nemt at få arbejde nu om dage. Faktisk så nemt at dem der ikke
har et job, enten må være uarbejdsdygtige efter eget valg eller er syge.
Kom til Nordsjælland og du har arbejdet få minutter efter.

> Bad om Truck/lastbil/kran/taxa/bus/whatever-kort som kan tages ret hurtigt
> og som man let får job inden for.

Det lyder som en plan...et whateverkort. Stor engagement.
Betal selv, det gør alle andre. Næsten.
Eller lav en aftale med et busselskab om ansættelse i deres firma, hvor de
giver dig kørekortet, mod at du kører for dem efter endt uddannelse.
Meget brugt i København og Nordsjælland

> Nixen bixen blev der sagt.

Med rette...

> Istedet fastholdes man i passiv forsørgelse. Det har PT kostet
> skatteyderne omtrent 1.1 mio kr fordi man ikke vil finansiere et
> truckkort eller lign til måske 5-10K eller hvad det nu koster.

Hvor længe har du gået?
1,1 mio er mange penge at få i almisser

> Vildt ik?

Jo, helt vildt og fuldstændig uacceptabelt at du kan malke skatteyder kroner
i den størrelsesorden.

> Og jeg kender 10+ mennesker som har det på samme måde.

Og jeg kender 10+ mennesker som selv tager et ansvar..

> Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden for
> det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???

Ehh?

Fra : Martin

Dato : 07-10-07 19:13

Ja lad mig svare dig. Du er tydelig vis på højrefløjen,men lad mig tage din
spg en ad gangen:
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jo, det lader sig fint gøre. Slå op i avisen eller kig på jobportaler og
> skift.

Det har jeg gjort i 5 år nu uden resultat.

> [...]
> syge.
> Kom til Nordsjælland og du har arbejdet få minutter efter.

Kom til nordsjælland sir du. Det taler vist for sig selv.

> [...]
> Eller lav en aftale med et busselskab om ansættelse i deres firma, hvor de
> giver dig kørekortet, mod at du kører for dem efter endt uddannelse.

Ja og det sidste du sir er ret vigtigt. Meget brugt i kbh. Men jeg bor
hverken i nordsjælland eller kbh og har ingen intentioner om at flytte
dertil.

> Hvor længe har du gået?

Ja hvor længe har jeg gået? Siden 2002 er jeg flakket rundt mellem alle
mulige mærkelige typer af jobs. Disse har bragt mig til Køge, langeland,
Hornbøk og Marielyst og en masse andre byer som ligger derimellem.

Så ca 5 år er jeg gået uden noget reelt/stabilt job, udover at så har det
enten været deltid/sæson/tilkalde eller i den dur.

> 1,1 mio er mange penge at få i almisser

Ja gu er det så. De gu jo bar ha givet mig det truckkort og jeg havde
arbejdet full-time de sidste 5 år.

Jo, helt vildt og fuldstændig uacceptabelt at du kan malke skatteyder
kroner
> i den størrelsesorden.

Ja og på grundlæggende plan synes jeg det også selv, jeg har bare ikke noget
valg. Jeg skal også have mad i aften...

har det på samme måde.

> Og jeg kender 10+ mennesker som selv tager et ansvar..´

Sikkert. Det ændrer ikke på jeg stadig ti år efter folkeskolen stadig ikke
laver noget som gør jeg kan forsørge mig selv - kun delvist.

Hvis du med dit Ehh mener hvad det mon kunne være så kunne det eksempelvis
være at daginstitutioner først åbner 0630 hvis man tilbydes job fra kl 0600.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-07 20:04

Martin skrev den 07-10-2007 20:12:

> Ja og det sidste du sir er ret vigtigt. Meget brugt i kbh. Men jeg bor
> hverken i nordsjælland eller kbh og har ingen intentioner om at flytte
> dertil.

Hvordan kan det være samfundet skyld, at du ikke vil flytte/køre til de
jobs som er?

Det er dit eget valg!

> Ja hvor længe har jeg gået? Siden 2002 er jeg flakket rundt mellem alle
> mulige mærkelige typer af jobs. Disse har bragt mig til Køge, langeland,
> Hornbøk og Marielyst og en masse andre byer som ligger derimellem.

Dvs. du er villig til at køre efter jobs?

men byskiltet Storkøbenhavn skræmmer dig?

> [...]
> det enten været deltid/sæson/tilkalde eller i den dur.

> Ja gu er det så. De gu jo bar ha givet mig det truckkort og jeg havde

Det er edderhugme løgn!

Hvis du partout gerne ville have haft et arbejde, hvor truckkort var
adgangsbetingelsen, så ville du sætte alt i sving for at gøre det muligt!

> [...]
>
> Ja og på grundlæggende plan synes jeg det også selv, jeg har bare ikke
> noget valg. Jeg skal også have mad i aften...

Jeg vil næsten garantere for, at din mad vil smage langt bedre, når du
med dig selv ved, at du selv har knoklet dig til dem.

> Sikkert. Det ændrer ikke på jeg stadig ti år efter folkeskolen stadig
> ikke laver noget som gør jeg kan forsørge mig selv - kun delvist.

Hvad fortæller det dig om din måde at tilgå verdenen på?

> Hvis du med dit Ehh mener hvad det mon kunne være så kunne det
> eksempelvis være at daginstitutioner først åbner 0630 hvis man tilbydes
> job fra kl 0600.

Er du eneforsørger?

Fra : Martin

Dato : 08-10-07 11:59

> Dvs. du er villig til at køre efter jobs?

næ jeg blev taget i røven gjorde jeg, så det har ikke ligefrem gjort mig
vild med den tanke.

> men byskiltet Storkøbenhavn skræmmer dig?
Det kan man godt sige. Jeg har aldrig brudt mig om kbh, og slet ikke
huspriserne derinde.

> [...]
>
> Hvis du partout gerne ville have haft et arbejde, hvor truckkort var
> adgangsbetingelsen, så ville du sætte alt i sving for at gøre det muligt!

Tjahh tjohhh.. prøv det? Hvis det var så nemt at man blot skulle sætte "alt
i sving" for at opnå det så havde jeg nok ikke forsøgt forgæves i 5 år vel.

> Jeg vil næsten garantere for, at din mad vil smage langt bedre, når du med
> dig selv ved, at du selv har knoklet dig til dem.

Det tror jeg nu ikke. Det kommer det samme sted fra, baseret på de samme
råvarer uanset...

> Hvad fortæller det dig om din måde at tilgå verdenen på?

Det fortæller mig at min studievejleder i sin tid tog røves gevaligt på
mig. Jeg tog HG, og nu hører jeg fra flere sider at disse "skal bruges" til
at financiere HH´erne. Men min studievejleder kaldte mit "projekt" for en
drømmeuddannelse... tilsyneladende for pengenes skyld. Hvor god en
studievejleder er man så...?

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 00:02

Martin skrev den 08-10-2007 12:58:

> næ jeg blev taget i røven gjorde jeg, så det har ikke ligefrem gjort
> mig vild med den tanke.

Du bliver taget i røven i samtlige 5 år?

> Det kan man godt sige. Jeg har aldrig brudt mig om kbh, og slet ikke
> huspriserne derinde.

Man kan jo også bare nøjes med at arbejde i kbh.
Eller hvad med nogen af forstæderne?

Fx Coops hovedlager i Taastrup. Mon ikke de mangler nogen folk som er
villige til at give det en skalle og når kemien passer sørge for
Truckkort til dig
(((jeg så noget et projekt om at skaffe arbejde til ufaglærte på DR1
forleden, hvor de havde en gruppe med ud for at prøve at køre truck. I
udsendelsen gjorde "en af de høje herrer" udtryk for, at nogenlunde
sådan fungerer det i Coop))).

> Tjahh tjohhh.. prøv det? Hvis det var så nemt at man blot skulle sætte
> "alt i sving" for at opnå det så havde jeg nok ikke forsøgt forgæves i 5
> år vel.

hmmmm, nu har jeg selvfølgelig ikke mødt dig til jobsamtale eller i
arbejdsmæssig sammenhæng. Og derfor skal jeg være varsom med at komme
med konkrete kommunikationstips til dig.

Jeg fornemmer dog, at du gerne vil have et fast arbejde, men på en eller
anden måde ankommer budskabet ikke til de arbejdsgivere som du har
interesse for.

På negativ siden har du tre muligheder:
Enten går du i indadvendt negativ tankespiral og giver dig selv skylden
for din situation.
Eller går du i gang med en konkret negativ tankespiral og anklager
arbejdsgiverne for at være så ignorante og idiotiske, at de ikke ser dit
potentiale.
Eller går du igang med at anklage personer i din fortid for, at have
givet dig et forkert tip, som du fulgte...tilgengæld har du på et
bevidst plan været klar over, at det er noget forkert tip du har fået,
men du i ord og handling kan du ikke slippe fri fra denne person. og du
meget ubevidst over, at den eneste som bruger energi på disse anklager
er dig selv. OK, også lige mig, men det er nu ikke fordi jeg deltager
i dit energiforbrug, men mere fordi jeg kan se en Martin som har stirret
sig sur på en fortid, som med et det rigtige tankemæssige knips giver
slip på fortiden og giver sig selv lov til at finde sig i nutiden for at
konstruere en fremtid uden bagudrettet negativ energi.

> Det tror jeg nu ikke. Det kommer det samme sted fra, baseret på de
> samme råvarer uanset...

jeg har fortalt, at jeg arbejde i Netto fra nov03-nov04, ik.
Endda som ufaglært kasseassistent.
Er du klar over, hvor stolt jeg var, da jeg kunne ringe til akassen og
sige, at de ikke længere behøvedes at sende mig dagpengekort, da jeg nu
havde fået en Lønseddel.
Beløbet som landede på min konto var kun en lille bitte smule højere end
dagpengene. Men alene det, at jeg skulle stå op før min kone og sige,
at nu tager jeg på arbejde...og kunne ringe til hende ca. 8 timer
senere, at jeg nu havde fyraften. Jeg siger dig....en fed fornemmelse!

Det var der jeg udviklede min tanke om, at jeg hellere ville arbejde i
Netto med min cand.merc.-uddannelse end at rende rundt på dagpenge og
fede den.

jeg landede så igen på dagpenge, da ryggen gav op. Igen var jeg glad
for at sikkerhedsnettet fandtes. Tilgengældt vidste jeg med mig selv,
at jeg ikke længere kunne påtage mig moderat til hårdt fysisk arbejde.
Og jeg var sgu da også ked af, at jeg med en cand.merc. kun havde fået
et job i Netto, men at jeg ikke kan kunne klare den type job.

jeg havde brug for hjælp til at finde ud af hvad jeg så kunne....selve
akassen kunne ikke hjælpe, men der var en karriererådgivning som havde
nogen arrangementer engang imellem og de var gratis for medlemmer.
Nå ja, jeg ringede til karriererådgivningen. Jeg fortalte så, at jeg
brug for en rådgiver eller deltagelse i arrangementer som kunne hjælpe
mig med at komme igang igen efter min lidt kedelige afgang fra Netto.
Jeg fik en tid hos Allan.
(((jeg ved ikke om jeg brugte disse ord, men receptionisten gav mig
altså tid hos en psykolog...hvilket jeg ikke vidste før jeg sad overfor
ham))).

Jeg fortalte ham, at jeg havde nogen kedelige oplevelser ude på
arbejdsmarkedet, som nu aflukkede mig fra den type job jeg har haft
indtil nu.
På det tidspunkt havde jeg en bred portefølje af de tre negative
muligheder jeg nævnte ovenfor. Ud fra hvad jeg havde oplevet*, så
var det jo også lidt svært at tænke i konstruktive løsninger fremfor
overlevelse.

*: der er meget mere end det jeg har fortalt.

Derfra lavede vi en mental togtur omkring hvad jeg kørte med, hvordan
jeg kørte, hvor jeg kørte, hvor jeg kunne tænke mig at køre, hvad jeg
kørte i, hvilke signaler jeg modtog men overså og hvilke signaler jeg
afgav men ikke helt var klar over og hvilken effekt de har.
Efter togturen kørte jeg "mit lokomotiv" ind på værkstedet, fandt ud af
hvad jeg kørte i, så jeg kunne finde ud af hvilke strækninger jeg kunne
forvente at køre på; og så fik jeg lige justeret udsynet, så jeg kunne
se bedre....derudover en god gennemgang af signaler og hvilken effekt de
har.
De 11 samtaler a 1-1½-2 timer jeg havde med ham var nok noget af det
mest givtige jeg nogensinde har gennemgået!
Der skete så det sidste vinter, at jeg ligesom var klar til at skifte
fra "regionaltog" til "ICtog" og så kontaktede jeg ham igen. Jeg fik
så en justering af "mit lokomotiv", samt en gennemgang af ekstra
samtaler.
Det underligste var så (udover, at "togstrækningerne" ser lidt
anderledes ud i 2007 end tilbage i 2004-2005), at jeg lige pludselig
havde 3 jobsamtaler hvor jeg fik jobtilbud på dem alle, men valgte
ligesom at sidde i hvad jeg vil samligne med dem der sætter prisskilt på
det som "det enkelte lokomotiv" skal betale for at køre de "strækninger"
som findes.

> [...]
> bruges" til at financiere HH´erne. Men min studievejleder kaldte mit
> "projekt" for en drømmeuddannelse... tilsyneladende for pengenes skyld.

Hvem bruger energi på det tip som din studievejleder gav dig for 1825
dage siden?
og hvad får du ud af det energiforbrug?

Ups, spørgsmål 2 svarer på spørgsmål 1.

> Hvor god en studievejleder er man så...?

Tja, han har da skaffet ressourcer til skolen, som gør at de kan uddanne
andre.
Din oplevelse er forståelig nok, at han nok er knap så god.
Prøv at fortælle, hvad du lærte af, at følge tippet?
((((bagefter vil jeg fortælle dig, hvad jeg ville have lært af det tip))))

Er det ikke snart på tide, at vågne op fra dit mareridt?

Fra : Jan

Dato : 08-10-07 13:45

> [...]
>
> Helt specifikke personlige ting kan gøre at man ikke kan arbejde inden for
> det man oprindeligt blev uddannet til... men ehh.....???

Hvis du får job på et lager og er stabil vil virksomheden vel betale et
truckcertifikat hvis de skal bruge en til at køre truck.

Jan

Fra : @

Dato : 08-10-07 19:02

On Mon, 8 Oct 2007 14:45:09 +0200, "Jan" <bla@bla.dk> wrote:

>"Martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

>Hvis du får job på et lager og er stabil vil virksomheden vel betale et
>truckcertifikat hvis de skal bruge en til at køre truck.

problemet er at for at få jobbet på lageret skal man først have et
truckcertifikat

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 00:18

@ skrev den 08-10-2007 20:01:

> problemet er at for at få jobbet på lageret skal man først have et
> truckcertifikat

Kender godt fornemmelsen af den catch22 du beskriver.

Der findes jobfunktioner på et lager, som ikke kræver truckkort.
Såfremt kemien mellem lønmodtager og arbejdsgiver er god, så er det en
forholdsvis lille investering for virksomheden, at have en medarbejder i
begyndelsen som ikke kan hele udfylde hele jobbet, men viser viljen til
at ville mere.

Man kunne jo også forsøge med, at spørge virksomheden om de vil skrive
et kort brev til en sagsbehandler i Jobcenteret om, at Martin er en rar
mand, men lige mangler det det hersens truckkort før reel ansættelse er
mulig.

Det kræver - efter at have debatteret lidt med Martin her i gruppen - at
han slipper fortiden, så han kan koncentere sig om hvor han er
nu....ellers ved han ikke hvor han kommer til at gå hen.

Det er ikke en nem proces og slet ikke en proces som foregår "over
night".

Fra : @

Dato : 11-10-07 03:31

On Thu, 11 Oct 2007 01:18:23 +0200, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Kender godt fornemmelsen af den catch22 du beskriver.
>
>Der findes jobfunktioner på et lager, som ikke kræver truckkort.

kommer an på lageret,

jeg har i en kort periode været "plukker" som vi kaldte det,

man plukkede forskellige varer fra hylder/paller og satte dem på samme
palle til een ordre til de "små" kunder, (de store kunder fik hele
paller af samme vare) det job kan sagtens bestrides uden truckkort,
man kan endda lovligt flytte paller blot trucken er låst i
løftemekanikken til ikke at kunne løfte højere end(AFAIK) en meter
over gulvet

de fleste arbejdsgivere der søger lagerfolk foretrækker naturligvis
folk som straks fra dag et kan bestride de funktioner der er på
arbejdspladsen,

men for at vende tilbage til problemet,

så virker det da totalt tåbeligt ikke at ville sende en ledig person
på en kompetencegivende korttidsuddannelse, især da når personen selv
er interesseret i at uddanne sig for at få et job,

AFAIK magler både vognmænd,busselskaber og taxa-firmaer chauffører,

kan ledige heller ikke få lov til at uddanne sig til at kunne bestride
disse jobs?

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 10:05

@ skrev den 11-10-2007 04:30:

> [...]
>
> AFAIK magler både vognmænd,busselskaber og taxa-firmaer chauffører,
>

> kan ledige heller ikke få lov til at uddanne sig til at kunne bestride

På den anden side, så kan man spørge om, hvorfor vognmænd, busselskaber
og taxa-firmaer ikke selv betaler disse korttidsuddannelser*, når nu de
mangler folk.
Man kunne jo lave den aftale med lønmodtageren (evt. indbygge den i
overenskomsten), at man betaler det kursus mod at lønmodtageren i hvert
fald er i jobbet i fx 9 måneder efter kursus. Opsiger medarbejderen før
tid, så betaler lønmodtageren selv for kurset.

Arbejdsgiverne er selv med til at danne disse catch22-paradokser, når de
forlanger at det offentlige skal tage opgaver, som de snildt selv kan
arrangere.