Kom så udlændinge. Vi smadre det hele!
Fra : Pjensen73

Dato : 06-10-07 12:23

http://www.youtube.com/watch?v=FT_HhT2AmAI

Jeg lagde specielt mærke til en indvandre sige: "Kom så udlændinge. Vi
smadre det hele!"

Fra : Wilstrup

Dato : 06-10-07 12:43

"Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> skrev i
meddelelsen news:4707701e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.youtube.com/watch?v=FT_HhT2AmAI
>
> Jeg lagde specielt mærke til en indvandre sige: "Kom så
> udlændinge. Vi
> smadre det hele!"

Suk! kan du dog ikke huske at sætte nutids-r på dine
udsagnsord? Jeg undrer mig tit over at det skulle være så
vanskeligt - men du har måske en forklaring til at du
ustandselig glemmer det? Jeg spørger nu denne gang af
nysgerrighed, for det ser ud til at mange skoleelever har
samme fejl hver eneste gang skønt man siger det til dem hele
tiden. Måske du mangler refleksion over hvad du skriver -for
det kan ikke være en simpel trykfejl at du undlader det - vi
alle kan lave fejl, men netop denne fejl går igen så mange
gange at man skulle tro at det var et politisk komplot for at
genere os skolelærere til vanvid.

Fra : John Jensen

Dato : 06-10-07 12:41

Wilstrup skrev:
> [...]
> alle kan lave fejl, men netop denne fejl går igen så mange
> gange at man skulle tro at det var et politisk komplot for at

Nu er retsstavning IKKE en lov men et forslag til hvordan man kan
formulere sig. Jeg har f.eks. valgt at droppe kommaer efter de nye
forslag er kommet i retsstavningordbogen. Det er min ret. Jeg kan også
stave som jeg lyster. Det afhænger faktisk udelukkende af om man har
nogen form for respekt for modtageren af ens kommuniktaion. Har man kun
disrespekt staver man selvfølgelig efter forgodtbefindende!

Fra : Peter K

Dato : 06-10-07 13:04

John Jensen <afdeling28@gmail.com> wrote in news:470775b6$0$17144$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

Husk - de er udlændinge! Måske sagde de faktisk "smadre"?

Fra : Wilstrup

Dato : 06-10-07 13:33

"John Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu er retsstavning IKKE en lov men et forslag til hvordan
> man kan formulere sig.

Og...? Forholdet er vel dette at man letter kommunikationen
ved at stave og skrive godt, ikke sandt?

Og...?

Fra : Ivannof

Dato : 06-10-07 14:21

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du undlader det - vi alle kan lave fejl, men netop denne fejl går igen
> så mange gange at man skulle tro at det var et politisk komplot for at

Og jeg synes vi skal takke Wilstrup for dette relevante og tankevækkende
indlæg i udlændigedebatten.
Hvis du vil give mit indlæg karakter - så beder jeg om at få det på 13
skalaen. Den nye fatter jeg ikke helt endnu.

Hilsen Ivan

Fra : Sten Schou

Dato : 06-10-07 15:33

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> at du undlader det - vi alle kan lave fejl, men netop denne fejl går igen
> så mange gange at man skulle tro at det var et politisk komplot for at

Nu vi er i gang med at rette stavefejl, så hedder det altså vi skolelærere,
og ikke os........

Hilsen Sten

Fra : El Trabajador

Dato : 06-10-07 19:52

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

> Nu vi er i gang med at rette stavefejl, så hedder det altså vi
> skolelærere, og ikke os........

Vel gør det ej. I den sammenhæng som AHW bruger det ovenfor, hedder det »os
skolelærere«.
--
El Trabajador

Fra : Sten Schou

Dato : 07-10-07 12:36

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Vel gør det ej. I den sammenhæng som AHW bruger det ovenfor, hedder
> det »os
> skolelærere«.

Nope, man kan ikke sige "os skolelærere"

Hilsen Sten

Fra : @

Dato : 07-10-07 13:08

On Sun, 7 Oct 2007 13:36:27 +0200, "Sten Schou" <dot@dotdot.com>
wrote:

>"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Nope, man kan ikke sige "os skolelærere"
>
>Hilsen Sten

jo "vi" kan

/
når vi er helt alene siger vi sommetider du til os selv/
Preben kristensen-Linie Tre

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : El Trabajador

Dato : 07-10-07 13:36

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i

> "El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nope, man kan ikke sige "os skolelærere"

Jo man kan. Det hedder:

"Han gav en skideballe til os skolelærere"

"Vi skolelærere mener at eleverne i dag er dovne og uopdragne"

Du bør afholde dig fra at udtale dig om sproglige emner, da du åbenbart
ikke har en skid forstand på det.
--
El Trabajador

Fra : Wilstrup

Dato : 07-10-07 14:32

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i meddelelsen

> "El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nope, man kan ikke sige "os skolelærere"

Kan du begrunde det?

Man kan godt benytte objektsformen som substantiv i visse
sammenhænge, så jeg efterlyser din begrundelse for at man ikke
kan sige "os skolelærere".

Fra : Snuden

Dato : 06-10-07 15:47

On Sat, 6 Oct 2007 13:42:43 +0200, "Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>nysgerrighed, for det ser ud til at mange skoleelever har
>samme fejl hver eneste gang skønt man siger det til dem hele

Måske er det mere et udtryk for undervisningens kvalitet end for
elevernes evner...
--
Snuden

Fra : Tim Petersen

Dato : 06-10-07 16:07

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
> at du undlader det - vi alle kan lave fejl, men netop denne fejl går igen
> så mange gange at man skulle tro at det var et politisk komplot for at

Who gives a shit?

Arne, du er en idiot.

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-07 17:04

> [...]

>alle kan lave fejl, men netop denne fejl går igen så mange
>gange at man skulle tro at det var et politisk komplot for at

Suk... Det eneste Wilstrup kan finde ud af er, at kritisere en
stavefejl...

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-10-07 19:01

Wilstrup skrev:
> "Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> skrev i
> meddelelsen news:4707701e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Suk! kan du dog ikke huske at sætte nutids-r på dine
> udsagnsord?

Suk! Kan du dog ikke huske at starte med stort hvor det er påkrævet?

> Jeg undrer mig tit over at det skulle være så
> vanskeligt - men du har måske en forklaring til at du
> ustandselig glemmer det?

Jeg undrer mig tit over at det skulle være så vanskeligt. Men du har
måske en forklaring på, at du ustandseligt glemmer det?

> Jeg spørger nu denne gang af
> nysgerrighed, for det ser ud til at mange skoleelever har
> samme fejl hver eneste gang skønt man siger det til dem hele
> tiden.

Jeg spørger nu denne gang af nysgerrighed, for det ser ud til at ingen
andre dansklærere har samme fejl.

> [...]
> genere os skolelærere til vanvid.

Måske du mangler refleksion over hvad du skriver, for det kan ikke være
en simpel trykfejl at du undlader det. Vi kan alle lave fejl, men netop
denne fejl går igen så mange gange at man skulle tro, at det var et
politisk komplot for at genere os tidligere gymnasieelver til vanvid?

Og så laver du også ALTID fejlen efter et ":" (kolon). Som hovedregel
skal du starte med stort efter kolon. En af de få undtagelser er i
forbindelse med opremsninger.

Og hvis nu vi er i gang, så ville det være skønt for os tidligere
gymnasieelever, hvis du holdt op med at misbruge bindestregen ("-").

Håber der er lidt at reflektere over...

BG

Fra : Wilstrup

Dato : 08-10-07 01:27

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i meddelelsen

> Suk! Kan du dog ikke huske at starte med stort hvor det er
> påkrævet?

Nej - det er ikke så vigtigt som at skrive nutids-r.

> Jeg undrer mig tit over at det skulle være så vanskeligt.
> Men du har måske en forklaring på, at du ustandseligt
> glemmer det?

Du er ikke særlig begavet, vel? Jeg glemmer det ikke - jeg
gider blot ikke at gøre det. Pjensen73 glemmer det fordi han
ikke reflekterer over det - og jeg vil gerne af nysgerrighed
vide hvorfor. Det kunne jo lære mig et og andet om hvorfor
elever generelt skriver som de gør. I modsætning til Pjevsen
ved jeg godt hvordan man skriver korrekt dansk.

> Jeg spørger nu denne gang af nysgerrighed, for det ser ud
> til at ingen andre dansklærere har samme fejl.

Det er helt bevidst at jeg skriver som det passer sig i
stilen - det er til gengæld ubevidst at Pjevsen og andre
skriver uden nutids-r - det vil jeg gerne have en forklaring
på. Også uden dine dumsmarte indlæg.

> Måske du mangler refleksion over hvad du skriver, for det
> kan ikke være en simpel trykfejl at du undlader det.

Nej, da -det er helt bevidst.

Vi kan alle lave fejl, men netop
> denne fejl går igen så mange gange at man skulle tro, at det
> var et politisk komplot for at genere os tidligere
> gymnasieelver til vanvid?

Du er ikke gymansieelev, men en dumsmart person, som det næppe
er værd at spilde sin tid med.

> Og så laver du også ALTID fejlen efter et ":" (kolon). Som
> hovedregel skal du starte med stort efter kolon. En af de få
> undtagelser er i forbindelse med opremsninger.

vrøvl. Kolon bruges foran en forklaring, eksemplificering
eller specificering af et foregående ord eller udtryk:
Der kan sættes kolon eller komma hvor tegnet kan siges at have
betydningen 'nemlig':

P.G. Holm taler om et interessant emne: krisen i dansk
landbrug.
Han havde fattet en dristig plan: at gå på ski over
indlandsisen.

> Og hvis nu vi er i gang, så ville det være skønt for os
> tidligere gymnasieelever, hvis du holdt op med at misbruge
> bindestregen ("-").

Jeg misbruger ikke bindestregen, men anvender tankestreg.

Tankestreg kan bruges mellem helsætninger for at betegne et
indholdsmæssigt skift:

Svigerfar var i dårligt humør. Det var derfor jeg helst ikke
ville diskutere politik. - I næste uge rejser vi så på ferie,
og det glæder vi os meget til.

Her svarer tankestregen til nyt afsnit eller underafsnit.

Tankestreg kan med en vis dramatisk effekt vise at det
efterfølgende er noget uventet eller overraskende:

Han havde længe udfordret skæbnen - og til sidst lykkedes det
ham da også at brække en ankel

Tankestreg kan ligesom komma og parentes sættes omkring et
indskud eller foran en tilføjelse, især af selvstændig
karakter:

Hvis De siger ja - og det håber jeg De gør! - kan vi komme i
gang med sagen allerede i januar.

Ved indskud og tilføjelser kan tankestregen erstatte
punktummer, semikoloner og kommaer:
Thomas var fraværende - han var forkølet - og derfor blev
mødet aflyst.

Personlig eller litterær stil kan man antyde noget
uafsluttet ved at lade en sætning ende med en eller flere
tankestreger

> Håber der er lidt at reflektere over...

For det første: det var ikke dig, jeg stilede mit indlæg
til, men til Pjensen73, der gang på gang undlader nutids-r.
At du kommer med forkerte -og dumsmarte - bemærkninger,
ændrer ikke ved det forhold at den nævnte fejl oftest ses i
stile. Derfor er jeg nysgerrig efter at få at vide hvad det
egentlig er der gør at mange glemmer dette "r".

Det samme gør sig gældende ved ordet "lærer". Det er noget
mange skriver som "lære",hvilket er både forkert og
forvirrende.

Men når du endelig vil kloge dig på hvornår man skal skrive
med stort begyndelsesbogstav, så ville de klæde dig at du
havde undersøgt sagerne først fremfor at gøre dig selv til
grin her.

Du skulle tage og undersøge hvad RO skriver om disse ting
førend du kloger dig på hvad jeg gør forkert - for her tog du
igen fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 06:31

On Mon, 8 Oct 2007 02:27:00 +0200, "Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote:

>Nej - det er ikke så vigtigt som at skrive nutids-r.

ROTFL... Wilstrup i en nøddeskal...

>Du er ikke særlig begavet, vel? Jeg glemmer det ikke - jeg
>gider blot ikke at gøre det.

Wilstrup laver altså fejl med vilje...

>I modsætning til Pjevsen
>ved jeg godt hvordan man skriver korrekt dansk.

Åbenbart IKKE...

>Det er helt bevidst at jeg skriver som det passer sig i
>stilen - det er til gengæld ubevidst at Pjevsen og andre
>skriver uden nutids-r

LOL... Faktaresistens i fineste udførelse... )

>Nej, da -det er helt bevidst.

ROTFL...

<snip resten af sludderet>

Fra : Ivannof

Dato : 08-10-07 10:09

Det har vel ikke meget med politik at gøre. Kunne i ikke lave de der lange
tråde ovre i dk.semantik. For det er vel for at afspore at det skal køre
her?

Hilsen Ivan

Fra : Barney Gumble

Dato : 08-10-07 14:45

Wilstrup skrev:
> "Barney Gumble" <nope@nospam.com> skrev i meddelelsen

> Nej - det er ikke så vigtigt som at skrive nutids-r.

Og her knækker kæden jo allerede fuldstændig for dig. Jeg HAR læst
resten af dine svar, og det er, som med ovenstående, vist kun dig selv
der kan se fornuften i det du skriver. "Jeg gider ik' skrive med stort".
Jøsses! Og det kommer fra en person der kalder sig dansklærer (helt
ærligt, jeg tvivler seriøst på det er sandt). Hvis du virkelig VAR
dansklærer, så ville du også kende til baggrunden for nogles forkerte
brug af r nutid. Hvis du virkelig VAR dansklærer, så ville du ikke
påpege den slags på usenet, og da slet ikke på den måde du gør det. At
du så selv falder i med begge ben, fordi du har seriøst graverende og
gennemgående fejl, ja det er jo blot sjovt for os andre (du og andre
skal være velkommen til at spotte mine fejl, jeg skrev kun mit indlæg
pga. den lårtykke dobbeltmoral hos Wilstrup).

Jeg har tidligere skrevet at jeg ville være bekymret, hvis du skulle
undervise mine børn i dansk. Nu har jeg blot medlidenhed med dine elever
(hvis du da har nogen).

Ærgeligt at de skal præges af én som dig, der er så ligeglad med
skriftsproget, at du fx kan finde på at skrive følgende om det at starte
en sætning med stort: "Jeg glemmer det ikke - jeg gider blot ikke at
gøre det."

Tak for kaffe...

BG

Fra : Bruno Christensen

Dato : 08-10-07 18:42

On Mon, 8 Oct 2007 02:27:00 +0200, Wilstrup wrote:

> Tankestreg kan med en vis dramatisk effekt vise at det
> efterfølgende er noget uventet eller overraskende:
>
> Han havde længe udfordret skæbnen - og til sidst lykkedes det
> ham da også at brække en ankel

Så bør du også bruge en af de "korrekte" tankestreger (de er lidt/noget
længere end bindestregen)

"—" "–"

Den første er en tankestreg, den anden en lidt kortere udgave, en
"halvgeviert-tankestreg" som kun bruges ved "pladsmangel på linien".

Jeg kan ikke lige erindre hvormange taster en skrivemaskine har (det er
begrænset), et PC tastatur har omkring 100 taster. En sættekasse havde
omkring 128 rum.

De fleste skrifter har 255 tegn, så der skal nok bruges
"Alt-"kombinationer"" for at skrive korrekt dansk.
— (tankestregen fremkommer ved at holde "Alt"-tasten nede og på det
numeriske tastatur taste 0151
--
MVH
Bruno

Fra : Wilstrup

Dato : 09-10-07 14:24

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i meddelelsen

> Så bør du også bruge en af de "korrekte" tankestreger (de er
> lidt/noget
> længere end bindestregen)
>
> "-" "-"

Sikke da noget vås. Der er ikke en særlig tankestreg på
tastaturet. Den lange streg er noget man benytter til
understregning - der er ikke regler for hvor lang en
tankestreg skal være. Kravene er kun at der er mellemrum
mellem ordene.

> Den første er en tankestreg, den anden en lidt kortere
> udgave, en
> "halvgeviert-tankestreg" som kun bruges ved "pladsmangel på
> linien".

Det er din påstand - der er intet belæg for din påstand. RO
foreskriver intet om længden af tankestregerne.

> [...]
> har (det er
> begrænset), et PC tastatur har omkring 100 taster. En

Og...?

> [...]
> "Alt-"kombinationer"" for at skrive korrekt dansk.
> - (tankestregen fremkommer ved at holde "Alt"-tasten nede og

Jeg benytter ikke specialtegn på den måde - det er fuldkommen
tåbeligt at man skal skelne mellem længend af streger, når det
er let at se, hvad der er orddelingstegn og tankestreger.

Fra : Pjensen73

Dato : 06-10-07 12:47

Den Sat, 06 Oct 2007 13:42:43 +0200 skrev Wilstrup:

> [...]
> fejl går igen så mange gange at man skulle tro at det var et politisk
> komplot for at genere os skolelærere til vanvid.

Du har fuldstændig ret. Det er kun for at genere skolelærerne mest
muligt

Fra : Pjensen73

Dato : 08-10-07 17:23

Den Mon, 08 Oct 2007 15:44:53 +0200 skrev Barney Gumble:

> [...]
> skriftsproget, at du fx kan finde på at skrive følgende om det at starte
> en sætning med stort: "Jeg glemmer det ikke - jeg gider blot ikke at

Ja, og jeg gider ikke at bruge r i nutid, så der er det samme som
Wilstrup, der ikke vil starte en sætning med stort.
Så Wilstrups moral giver jeg ikke meget for.

Fra : Pjensen73

Dato : 09-10-07 22:31

Den Tue, 09 Oct 2007 15:46:35 +0200 skrev Wilstrup:

> [...]
> nutids-r viser ikke alene at der er tale om en stavefejl, men også at
> vedkommende slet ikke har styr på den danske grammatik.
>
> Sker det en eller to gange, så kan man forstå det, men hvis det sker
> hver gang, så er det altså en stavefejl der viser at vedkommende ikke er
> fortrolig med det danske sprogs grammatik eller er et sjuskehovede.
>
> Der er altså forskel på stavefejl og så formelle fejl. Stavefejl giver
> anledning til misforståelser, formelle fejl giver ikke anledning til
> andet end en panderynken p.g.a. formalia ikke er overholdt.

Hvorfor forholder du dig ikke til emnet istedet for for at lege
dansklærer? Vi ønsker ikke din hjælp. Pas dig selv.

Fra : Pjensen73

Dato : 09-10-07 22:33

Den Tue, 09 Oct 2007 15:54:02 +0200 skrev Kim Larsen:

> "Wilstrup" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> Der er i det hele taget rigtig meget vi er ligeglade med ved Pjevs men
> det har han ikke rigtig evner til at fatte blandt mange andre ting han
> heller ikke fatter.

Sagde Kimsebassen, som slet ikke fatter noget som helst.

Fra : Pjensen73

Dato : 09-10-07 22:36

Den Tue, 09 Oct 2007 15:59:47 +0200 skrev Wilstrup:

> "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Meget præcist udtrykt - desuden er der den forskel på Pjevs og mig at
> jeg ved hvordan man skriver korrekt dansk, medens han ikke ved det og
> først skal lære det. Da han imidlertid ikke bryder sig om at lære noget
> som helst der blot tangerer noget mere avanceret end Søren og
> Mette-læsebøgerne, så lades alt håb ude.

Sikkert fordi der bor så mange perkere i nærheden af mit hjem, at jeg
bliver påvirket og "glemmer" det danske. Hvis vi nu udviser dem, kan det
være at jeg husker nutids-r

> Hans nye ven, Barney Gumble, føler sig kaldet til at forsvare en sag der
> ikke er et forsvar værd - så vi har fået endnu et fjols i gruppen.
>
> Det er dog besynderligt så magnetiske fjolserne er her: de tiltrækker
> hinanden som et stykke metal tiltrækkes af en magnet;jo dummere de er,
> jo mere tiltrækningskraft har de til hinanden.

Sagde manden, som KUN kan finde ud af, at svine sine meddebattører til.

Fra : Pjensen73

Dato : 09-10-07 22:38

Den Tue, 09 Oct 2007 21:57:02 +0200 skrev Barney Gumble:

> [...]
> sådan set i bund og grund komplet ligeglad med om du skriver med stort
> eller lille. Jeg ved ikke hvem det er du mener er blevet "dødeligt
> fornærmet" (du kunne godt tage at kigge lidt på din citatteknik), men
> hvis du mener det er mig, så kan jeg da godt trække lidt på smilkebåndet
> over sådan en kompliment og så ellers henvise til din egen overreaktion
> ;)
>
> Tag en tudekiks og kom videre. Mon ikke du har vigtigere kampe at kæmpe
> i denne gruppe? Det ser sådan ud hvis man læser lidt med...
>

> * Undskyld! Ikke "fejl". Helt bevidste undladelse...

Wilstrup er født dobbeltmoralsk.

Fra : Patruljen

Dato : 10-10-07 00:36

On 6 Okt., 14:33, "Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:

> Og...? Forholdet er vel dette at man letter kommunikationen
> ved at stave og skrive godt, ikke sandt?

Nu syntes det dybest set somom din intention nærmere består i at
umuliggøre kommunikation - ved at flytte fokus fra det overordnede
budskab, som fint kan opfattes til en ubetydelig detalje, som en
stavefejl.

Med andre ord. Du flytter fokus til et niveau, som omhandler -
stavefejl. Hvis det er alt, der runger i dit lytteudstyr, Wilstrup, er
det bekymrende -

> Jeg har f.eks. valgt at droppe kommaer efter de nye

> Og...?

Og ?

He. Jeg husker fra døgninstitutioner udtrykket. Og ?
Ligegyldigt hvad helvede du siger, kan der altid tilføjes dette. Og ?

Wilstrup har samlet det op fra yngre - ligeglade - generationer.
Wilstrup er - ligeglad.

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Patruljen

Dato : 10-10-07 00:43

On 9 Okt., 15:54, "Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote:
> [...]
> har han ikke rigtig evner til at fatte blandt mange andre ting han heller

Nu du taler om - intet at fatte, Hr. Larsen. Så er der en del,du ikke
har fattet. Jeg skal undlade de mere komplicerede sager. Som i
projektion eller primitive forsvarsmekanismer. Dem fatter du næppe.
Når du ikke har fattet dette -

Hvis du virkelig var ligeglad - gad du end ikke nævne det. Så
elementære psykologiske sandheder - har du formentlig ikke fattet. Så
gad du næppe skrive til PJensen, at han ingenting fatter -

Eller var det for komplekst Hr.Larsen ?

Mvh. Niels Bruun.