Benzinfyr
Fra : Peter C:

Dato : 22-10-07 08:54

Hej Gruppe

Jeg har købt brugt bil, og i den er monteret et benzinfyr.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre lidt erfaringer og tips/tricks fra
folk der kender til og bruger sådan et.
Sætter man det kun til når det er rigtig koldt, eller bruger man det mere
eller mindre hele året under parolen" det tænder ikke hvis der er varmt nok"
?
Hvad er benzinforbruget for sådan et ? (hvis man har en bil der over 1 år
går 10 på literen i snit ... hvad går den så hvis man bruger fyret) ?

Fyret er et "Volvo" (og det er bilen sjovt nok også) og det har IKKE
fjernbetjening.

Fyr (hehe) løs og gør mig klogere

MVH Peter C:

Fra : Per Thomsen

Dato : 22-10-07 10:47

> Jeg har købt brugt bil, og i den er monteret et benzinfyr.

Til lykke :)

> [...]
> Sætter man det kun til når det er rigtig koldt, eller bruger man det mere
> eller mindre hele året under parolen" det tænder ikke hvis der er varmt

Du kan med fordel bruge den til at fjerne duggen i øjeblikket

> Fyret er et "Volvo" (og det er bilen sjovt nok også) og det har IKKE
> fjernbetjening.

Skulle være et Ardic, har jeg en gang fået at vide.

> Fyr (hehe) løs og gør mig klogere

Håber det hjalp lidt :)

Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-07 15:43

Peter C: skriver:

> Jeg har købt brugt bil, og i den er monteret et benzinfyr.

Nyd det....

> [...]
> eller mindre hele året under parolen" det tænder ikke hvis der er varmt nok"

Når temperaturen er under 5 grader er det dejligt at komme ind i en lun
bil, hvor evt dug er væk fra forruden.

> Hvad er benzinforbruget for sådan et ? (hvis man har en bil der over 1 år
> går 10 på literen i snit ... hvad går den så hvis man bruger fyret) ?

10 på literen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ShutEye

Dato : 22-10-07 17:41

> 10 på literen.

lol :)

Fra : Peter C:

Dato : 22-10-07 19:21

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> lol :)

Ja ja, i ved jo godt hvad jeg mener
Tommy Fer har tildels svaret på det længere nede, og det harmonerer meget
godt med hvad jeg gik rundt og forestillede mig.
Dog ville det jo være interessant af høre erfaringer fra det virkelige liv.

MVH Peter C:

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 20:11

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dog ville det jo være interessant af høre erfaringer fra det virkelige
> liv.

Min potte kører konsekvent 8 km i byen og godt 10 på en (dansk) motorvej.

Jeg kan overhovedet ikke se på mit benzinforbrug, når jeg om vinteren
anvender mit benzinfyr.

Ja, jeg kører også Volvo med et Volvo-fyr monteret = som tidligere nævnt er
et Ardic.

Det kan fjernbetjenes (mit), men det kræver en boks indeholdende en
GSM-telefon, da det skal styres over denne.

Det skyldes, mit originale Volvo-alarmsystem ikke kan håndtere andet, da
fjernstyringen skal være en integreret del af hele sikkerhedssystemet. Det
er jo ikke meningen, alarmen skal gå i gang, når fyret starter..;)

Da jeg var interesseret i boksen, kostede omkring de 4.500 kr., men kunne
ikke virke i DK, da de meddelelser, der styrer fyret, ikke kunne
videresendes af noget telefonselskab i DK. Systemet virkede kun hos svenske
Telia.

Om systemet kan komme til at virke i dag, det ved jeg så ikke.

mvh
Bjørn J.
Volvo S80 med bl.a. benzinfyr.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-07 22:00

Peter C: skriver:

> [...]
> godt med hvad jeg gik rundt og forestillede mig.
> Dog ville det jo være interessant af høre erfaringer fra det virkelige liv.

At den brændstofmængde du bruger på fyret er forsvindende lille i forhld
til hvad du har af andre gevinster.

Din motor er langt hurtigere om at opnå arbejdstemperatur.

At din kabine er behagelig

At du ikke behøves at skrabe dug/is.

Jeg havde gennem snart 2 år førnøjelsen af en Vito med oliefyr..

Fra : KASO

Dato : 23-10-07 07:13

> Peter C: skriver:

> Nyd det....

> Når temperaturen er under 5 grader er det dejligt at komme ind i en lun
> [...]

Nærmere 10,1 km/l - den bruger faktisk lidt mindre om vinteren fordi man
undgår koldstarterne (egen erfaring). Det går så bare (næsten) op med fyrets
forbrug, men jeg har faktisk en nettogevinst (der dog aldrig tjener fyret
hjem - men det var heller ikke meningen). Det hører dog med til historien,
at det er en diesel - som har sværere ved at blive varm end en benzin....

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-10-07 16:06

Peter C: skrev:
> [...]
> går 10 på literen i snit ... hvad går den så hvis man bruger fyret) ?
>
> Fyret er et "Volvo" (og det er bilen sjovt nok også) og det har IKKE

Jeg bruger mit fra ca 15 grader og ned efter, dog med kortere tid på
fyret når det er varmt, bare sådan motoren ikke er 15 grader.

Mit Webasto Thermotop C bruger 0,5 liter i timen. Nu her når det er
koldt som nu.. .altså under 5 grader om natten, så kører det ca 30
minutter. Der er dejligt lunt. Altså 0,25 liter.

Jeg tror selv på at efter som motoren slipper for tilskudsdysen (choker)
ved opstart... Så er brændstoffet hurtigt tjent ind.

mvh Tommy Fer

Fra : Peter C:

Dato : 22-10-07 19:26

> [...]
>
> Jeg tror selv på at efter som motoren slipper for tilskudsdysen (choker)
> ved opstart... Så er brændstoffet hurtigt tjent ind.

Ja, hvis man for nemhedens skyld siger at bilen går 10 på literen, og den -
med den mængde benzin den vil bruge på at køre 2,5 km - kan varmes op til
"dejlig lun" så tror jeg da næsten at der er tale om et tilskud til
brændstoføkonomien. Jeg mener, bilen er jo langtfra varm efter 2,5 km, med
traditionel koldstart, så som du skriver ... det er hurtigt tjent ind.

Tak for svar.

MVH Peter C:

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-10-07 20:11

> [...]
> Sætter man det kun til når det er rigtig koldt, eller bruger man det mere
> eller mindre hele året under parolen" det tænder ikke hvis der er varmt

Det er ihvertfald vigtigt du bruger det jævnligt så det ikke gror fast.
Også gerne i længere tid end lige de 5minutter hvis den kører som
tilskudsvarme til motoeren - så har det en tendens til at sode til.

Plejer at have fyret til at køre næsten hver morgen i et kvarterstid - så
passer pengene.

Der er jo den huske regel at du bør køre ligeså længe som fyret har kørt før
at regnestykket går op med batteristanden.

/Dennis

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 20:15

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:471cf5c8$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Der er jo den huske regel at du bør køre ligeså længe som fyret har kørt
> før at regnestykket går op med batteristanden.

På min potte er det så snedigt indrettet at fyret kan ikke starte, hvis det
"truer" benzinindholdet i tanken eller batteriets evne til at kunne starte
motoren, så jeg hverken kan komme frem eller tilbage..

PS: Det er fabriksmonteret.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 20:22

On Mon, 22 Oct 2007 21:14:45 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>"truer" benzinindholdet i tanken eller batteriets evne til at kunne starte
>motoren, så jeg hverken kan komme frem eller tilbage..

Det der med ikke at komme frem og tilbage er så implementeret i
gearkassen? *g*

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 20:23

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Det der med ikke at komme frem og tilbage er så implementeret i
> gearkassen? *g*

BINGO...LOL

PS: Da gearkassen gik i stykke, kunne den ikke skifte til 1. trin. Alt andet
virkede perfekt selv W = vinterdrive..

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 20:26

On Mon, 22 Oct 2007 21:22:59 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

>BINGO...LOL
>
>PS: Da gearkassen gik i stykke, kunne den ikke skifte til 1. trin. Alt andet
>virkede perfekt selv W = vinterdrive..

øv, så kunne du jo komme ud alligevel )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 20:27

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> øv, så kunne du jo komme ud alligevel )

Ja da, men den var lige pludselig ikke mere med automatgear. Jeg måtte sku
selv klikke den i 2. trin osv..

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 20:33

On Mon, 22 Oct 2007 21:27:09 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Ja da, men den var lige pludselig ikke mere med automatgear. Jeg måtte sku
>selv klikke den i 2. trin osv..

Ja, og?......med dobbelt turbo og mange propper var det vel bare et
velment dask med højre fod før der skete noget........(måske et knap
så hårdt dask med foden , hvis der var vinter)
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 20:37

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, og?......med dobbelt turbo og mange propper var det vel bare et
> velment dask med højre fod før der skete noget........(måske et knap
> så hårdt dask med foden , hvis der var vinter)

Nu havde jeg altså købt en potte med automatgear og derfor haft fornøjelsen
af ikke at skulle røre i oliepinden, så den skulle laves.

Tænk at 1. trin kunne koste over 35.000 kr. at reparere. Hvad ville det ikke
have kostet at få repareret 2., 3., 4. og Reverse også med den pris per trin
(jeg fik godt en pæn rabat af Autohuset Vestergaard og 0, nul, zip, nada af
Volvo Danmark eller for den sags skyld Volvo Sverige). Godt jeg fik en
fabriksombyttet..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 20:55

On Mon, 22 Oct 2007 21:36:30 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Volvo Danmark eller for den sags skyld Volvo Sverige). Godt jeg fik en

Tjah, jeg har indtil nu fået to koblinger af Citroen......gad vide,
hvorlænge det holder. Den sidste holdt 12000 km, så gad vide, hvad
fa... de egentlig lavede. (skiftede fjedre eller hva?).....så jagten
er gået ind på en lidt større "hundemobil" - V70, 9-5, Passat eller
lign.......måske ligefrem en afdanket E-klasse stc.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 22-10-07 21:37

Ivan Madsen <> skrev :

>Tjah, jeg har indtil nu fået to koblinger af Citroen.....

I har fået og i har fået ......

Peanuts !

Krampen købte engang en rigtig fed Pøsjo 505 Stationcar - turbodiesel,
med pløreturbine und alles en GRDTGDSGD version åbenbart

Fik (!) 3 Automatkasser, 4 gange bremseskiver, 2 motorer, 3
turboladere ......

Så fik Pøsjø en bil ;)

hele scenariet tog 11 måneder -

apropos emnet - forsøøgte man dælme da også at montere et bensinfyr på
den - det virkede heller ikke .

--
Jan_stevns