pumpe til ilt + rensning
Fra : Flemming

Dato : 12-07-01 10:12

Kan man få en pumpe til et lille akvare på ca. 40 liter, som både renser og
giver ilt? (evt. indvendig/udvendig filter)?

Fra : Simon

Dato : 12-07-01 10:46

man kan få de der til små akvarier der er drevet af ilt pumper, de må da
også ilte vandet... men de er ikke særligt kraftige så man skal nok ikke
meget over 40L akv. før det er for meget, jeg havde en i mit første akvarie
for små 13-4år siden, ved ikke om man stadig kan få dem..
mvh-Simon

Fra : rosenkilde

Dato : 12-07-01 14:47

"Simon" skrev d. 12-07-01 10:46 dette indlæg :
> [...]
akvarie
> for små 13-4år siden, ved ikke om man stadig kan få dem..

Hejsa det er ikke det store problem man kan få udmærket små invendige
filtre til under 200 kr.
Bla. fluval 1 sådan en har min datter i hendes lille akvarie.

MVH

Henrik

http://www.kandu.dk/

Fra : Flemming

Dato : 12-07-01 15:10

"rosenkilde" <rosenkilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Simon" skrev d. 12-07-01 10:46 dette indlæg :
> Hejsa det er ikke det store problem man kan få udmærket små invendige
> filtre til under 200 kr.
> Bla. fluval 1 sådan en har min datter i hendes lille akvarie.

Hvordan fungerer det så?

Pumpen og filteret i vandet, og så en slange fra pumpe og op i luften
hvorfra den suger eller hvad?

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 12-07-01 15:23

"Flemming" <flemming@post.dk> wrote in message
> "rosenkilde" <rosenkilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan fungerer det så?
>
> Pumpen og filteret i vandet, og så en slange fra pumpe og op i luften
> hvorfra den suger eller hvad?

Nej den skal såmen placeres i overfladen af vandet så den suger vand nedefra
gennem filtret og "spytter" det ud for oven evt. lige over overfladen, men
det er nu ikke så vigtigt - bare der er bevægelse i vandet.

Fra : Flemming

Dato : 12-07-01 15:35

"Lars Bo Wassini" <lars@wassini.(dk)> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennem filtret og "spytter" det ud for oven evt. lige over overfladen, men
> det er nu ikke så vigtigt - bare der er bevægelse i vandet.

Bevægelse i vandet skaber da vel ikke noget ilt eller hvad?

Jeg mener at have set en pumpe som tog luft ind ved hjælp af en slange som
stak ud af akvariet og som var tilsluttet toppen af pumpen. Vandet blev
suget op i gennem filteret og blev så blandet med luften inden det blev
"spyttet" ud.

Fra : Madsen

Dato : 12-07-01 16:46

"Flemming" <flemming@post.dk> skrev:

> Bevægelse i vandet skaber da vel ikke noget ilt eller hvad?

Bevægelse i overfladen gør. Det er her al udveksling af ilt til vandet
foregår så vidt jeg ved. Jeg har faktisk aldrig brugt luftsten i de ca.
20 år jeg har haft akvarie. En god overfladecirkulation kombineret,
men plantevækst og sund fornuft i antal af fisk man putter i sit
akvarium, er mere end rigelig IMHO.

> [...]
> stak ud af akvariet og som var tilsluttet toppen af pumpen. Vandet blev
> suget op i gennem filteret og blev så blandet med luften inden det blev

Lige præcis den pumpe du beskriver kender jeg ikke, men jeg kan
huske at der til mit første akvarium på 45 liter fulgte en pumpe med
af denne type: <http://www.wol.dk/~hijklm/akvarie/pumpe.gif>
Jeg ved ikke om man kan få dem mere, men de var ganske gode
til mindre akvarier.
Man koblede luftslangen på det tynde rør og den stod så og sendte
luftbobler op af det tykke rør som så kunne justeres vha. en klemme
på luftslangen. Toppen af beholderen kunne tages af og selve be-
holderen skulle fyldes med filtervat. Det var nem at se når dette vat
skulle rengøres da beholderen jo var gennemsigtig.

Eneste bivirkningen ved den var at min guppyer dengang gik ned
bag ved pumpen og kom i klemme, men det lærte man af og fik
placeret den så det ikke kunne lade sig gøre. :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Søren Lange

Dato : 12-07-01 16:57

Det er lige netop bevægelse i vandet der skaber ilten, eller rettere, det er
pga. af bevægelse i overfladen, at vandet optager ilten, en bevægende
overflade optager mangefold nemmere ilt end en stillestående. Hovedformålet
med luftpumpen, er udelukkende at lave bobler der brister i overfladen og
derved sætter gang i overfladebevægelsen. Dog er der en lille, om MEGET
ringe optagelse af ilt under vandet ved boblerne fra bruse stenen, men det
er ikke nævneværdigt. En god pumpe der spytter vand ud lige i eller
nedenunder overfladen er ikke så få gange mere effektiv end en luftpumpe.
Håber svaret kan bruges til at finde det der passer dig....
Vil lige nævne at luftsten faktisk kun er nødvendig på steder med ring
cirkulation i overfladen, eks. kampfisk der bygger skumrede i overfladen...

Mvh.:
Søren Lange
Viby J, Århus
Soeren-lange@mail1.stofanet.dk

Fra : ole larsen

Dato : 12-07-01 22:44

Flemming skrev i meddelelsen ...
>Kan man få en pumpe til et lille akvare på ca. 40 liter, som både renser og
>giver ilt? (evt. indvendig/udvendig filter)?

Først om ilten:
Vand i balance med luft indeholder ved 25 C. ca. 0,64 mg/L CO2
(kultveilte)og ca. 8,6 mg/L O2 (ilt). I et akvarium vil der som regel altid
være mere CO2 end balancen giver og der kan - afh. af
fiskemængde/plantevækst være mere eller mindre O2 end balancen giver ( jo
vandet bliver ved god plantevækst let overmættet med O2 - indtil 130 %).
Med luftsten/diffuser/overfladebevægelse accellererer man mod balancen,
d.v.s. reducerer CO2 mængden til skade for planterne. I et veldrevet
akvarium med god plantevækst vil man i slutningen af lystimerne som oftest
reducere mængden af O2, da plantevæksten som nævnt kan overmætte vandet
m.h.t. O2. I mørketimerne og i akvarier med ringe plantevækst og stor
fiskemængde vil man nok have mindre end 8,6 mg/L O2 og mængden vil så stige
ved anvendelse af luftsten/diffuser/overfladebevægelse.
Men man kan ikke med luftsten/diffuser/overfladebevægelse øge O2 indholdet
til over balancen lige som man ikke kan forøge styrken af en 10% opløsning
ved at tilsætte en 10% opløsning.

Så filter:
De motorfiltre jeg har set, er nok for store til 40 L, men de kan drosles
ved at pakke filtermediet tæt. Og så synes jeg det er værd at bemærke (igen
at et filter ikke "renser" på den måde at det fjerner noget. Det
opsamler og ilter (og bruger derved ilt fra vandet så vandet der løber ind i
filtret er mere iltrigt end det, der løber ud af filtret), men snavset er
stadigt i kredsløbet indtil du renser filtretmediet.
Hvis du ikke planlægger rig og varieret plantevækst, kunne et luftdrevet
filter, evt et bundfilter, være sagen: det fylder "intet" og virker udmærket
hvis rigtigt sat op og vedligeholdt

Ole