Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
28-300mm Sigma eller Tamron
Fra : Per F Andersen

Dato : 12-07-01 09:52

Har nogen erfarringer med en af de 2 nævnte obj.

Hvad er forskellen på Sigma/Tamron
Er Sigma en Tamron lavet på licens??

Har nogen prøvet at købe en af disse udenlands?

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Fra : A.H.

Dato : 12-07-01 10:05

Hejsa.

Jeg har en 70-300 fra Tamron og den er bare for fed, både til potræt,
landskab samt macro. Jeg har prøvet en den der går ned til 28mm og vær ikke
bange for at købe den, den skriver også røveskarpt, men vælg Tamron da du
får det bedste glas her.

http://www.tamron.dk
http://www.tamron.dk/art.asp?ARTIKEL=28300

Hilsen
Anders

HomePage.: http://hjem.get2net.dk/soulprince/

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 12:49

A.H. <no@mail.com> skrev i en news:PJd37.79$vh2.5992@news.get2net.dk...
> Hejsa.

Hej Anders

> [...]
ikke
> bange for at købe den, den skriver også røveskarpt, men vælg Tamron da

Vælg Tamron da du får det bedste glas her !!! Er det en joke oder was ?

For det første tegner ingen 28-300 skarpt, og for det andet vinder
Sigmaen over Tamrons i den eneste objektive test jeg kender (MTF test på
www.photodo.com) med marginale 0,1. De får henholdsvis 2,6 og 2,7 og det
er ikke at betragte som røvskarpt tværtimod.

Men det kan selvfølgelig være du har argumenter til at underbygge din
imo ret bombastiske konklusion.

Mvh

Kim

Fra : Per F Andersen

Dato : 12-07-01 13:30

> [...]
> www.photodo.com) med marginale 0,1. De får henholdsvis 2,6 og 2,7 og det
> er ikke at betragte som røvskarpt tværtimod.

Har været inde på omtalte side - men nu giver det tal ikke mig så megen
praktisk information.
Det ville være nyttigt at vide f.eks. hvor stor en forstørrelse et iøvrigt
maximalt skarpt billede med en MTF på 2.6 kan tåle i en betragtningsafstand
på 80 cm (eller hvad der er mest relevant- vi ser jo på fotografier i
virkligheden og ikke gennem mikroskop)

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 14:41

Per F Andersen <perfa@zzsol.dk> skrev i en

> [...]
betragtningsafstand
> på 80 cm (eller hvad der er mest relevant- vi ser jo på fotografier i

Hej Per

Jeg er enig i at tallene i sig selv/ intet fortæller - men ved
sammenligning mellem flere objektive-r der er det OK. Men de absolutte
tal fortæller da gså noget. Jeg har f.eks. et Nikon 85mm 1,8 som tegner
kanonskarpt - det får 4,2 - mens nævnte 28-300 kun får 2,6.

I forvejen er der jo en masse faktorer der bidrager til uskarpe
billeder - eks. rystelser, hurtige film og dårlige fremkaldelser - så
med et objektiv der som udgangspunkt kan tegne skarpt, så er der da en
lille mulighed for at få skarpe billeder i ny og næ - det er der ikke
med dårlige objektiver.

Mvh

Kim

Fra : Per F Andersen

Dato : 12-07-01 15:29

> så er der da en
> lille mulighed for at få skarpe billeder i ny og næ - det er der ikke
> med dårlige objektiver.

Det var jo netop det jeg gerne ville vide noget mere præcist om!
Det KUNNE jo være, at de såkaldte dårlige obj. tegnede skarpt nok til
ikke-professionelle formål, hvor forstørrelser uden korn i størrelsen 2* 3 m
ikke er et must!
Jeg ville såmænd være tilfreds, hvis jeg kunne klare 50*70 cm

mvh Per

Fra : Rune Baess

Dato : 15-07-01 01:07

"Per F Andersen" <perfa@zzsol.dk> wrote in message

> [...]
> ikke er et must!
> Jeg ville såmænd være tilfreds, hvis jeg kunne klare 50*70 cm

50*70 cm taget med et 28-300mm er *ikke* et kønt syn !

Jeg ville ikke bruge nævnte objektiv til andet 1600 ASA (eller derover)
eller til forstørrelser på 12x18 cm (eller derunder)...

Rune

Fra : Jacob S.

Dato : 16-07-01 12:13

> 50*70 cm taget med et 28-300mm er *ikke* et kønt syn !
>
> Jeg ville ikke bruge nævnte objektiv til andet 1600 ASA (eller derover)
> eller til forstørrelser på 12x18 cm (eller derunder)...

Jeg har nu brugt min Tamron 28-300 til 50x75 forstørrelser. Resultatet blev
meget OK, men jeg tog også billedet med linsen indstillet på 28mm.

Jeg kan bare ikke forstå at på trods af at blænden er sat til 3,5 - 6,3, så
skriver mit Canon EOS 300 kamera alligevel 5,6 ved 300mm???
Nogen, som har en forklaring?

Mvh Jacob S.