Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom objektiv til Nikon D200
Fra : Søren Reinke

Dato : 15-10-07 22:20

Hejsa

Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon D200, og har idag et 12-24
Widaangle objektiv, og et 60mm makro objektiv.

Men nu kunne jeg godt tænke mig et godt zoom objektiv.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad erfaring og foreslag i har.

Jeg har haft kig på lidt af hvert fra Nikons 18-200mm, 70-200mm 2.8,
fast 300mm 4.0 osv.

Men er seriøst i tvivl, håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

Med venlig hilsen
Søren Reinke som ikke skal havde det med under vandet :)

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-10-07 07:48

Søren Reinke skrev:
> [...]
>
> Men nu kunne jeg godt tænke mig et godt zoom objektiv.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad erfaring og foreslag i har.

Jeg har efterhånden været gennem en hel række af Sigma's objektiver, så
lidt erfaring har jeg vel
Jeg synes der blev for meget at slæbe på når jeg har udstyret med på
ferie, så jeg endte med at stille mig i kø til et 18-200 fra Nikon.
Det har jeg aldrig fortrudt, og efterhånden bliver Sigmaerne bare i
skabet når jeg skal ud. Med i tasken er så Nikons 18-200, samt Nikons
70-300 og så en fast Nikon 50/1,4.

> Jeg har haft kig på lidt af hvert fra Nikons 18-200mm, 70-200mm 2.8,
> fast 300mm 4.0 osv.

Jeg var lidt nervøs for manglende lys, men oplever det ikke som et
problem jeg tænker over. VR og et stativ hjælper selvfølgelig.

/Michael

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-10-07 07:58

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-10-07 09:48

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Skal det være en zoom op til 200 mm og kvalitet, så er der ingen vej udenom
Nikon AF-S 70-200/2,8 VR IF ED G
AF-S 18-200 er en klasse under 70-200/2,8 VR'en. Meget versatil og let, men
ikke i nærheden af den anden i kvalitet.

Hvad du skal ha, afhænger helt af dit budget, og hvad du hovedsageligt vil
fotografere.
70-200/2,8 er et godt allround objektiv, men den er generelt for kort til
dyr og fugle, så det er væsentligt, at du gør dig klart, hvad du vil.

En Nikon AF-S 300/4,0 IF ED er fin og skarp, men den kna ikke blive kortere,
og den er ikke vanvittig lysstærk. Desuden har den ikke VR. Til gengæld
fungerer den ret godt med en 1,4 x TC.

Du kunne jo også kigge efter en brugt AF-S 300/2,8! Lynskarp, tung og
hurtig.
Eller en Sigma EX 500/4,5 HSM!
Det kommer an på, hvad du vil....
Begge de to teler kan findes i brugt til ca 15 kilo. - lidt mere end en ny
AF-S 70-200/2,8 VR

Så lidt mere info om, hvad du kunne tænke dig at fotografere, og hvad du er
parat til at ofre på sagen, er nødvendigt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 16-10-07 10:06

[...]

____

Hej Søren.

Som Jesper siger, vurder hvad du vil ofre, og hvad du skal knipse.

Jeg har begge og efter jeg fik min 70-200 så har jeg ikke brugt min 18-200
(jeg har også en 17-55 2,8). Mine erfaringer med 18-200 er at den er ok. Den
har et problem med at den falder ud og ind afhængig af hvordan du bære den.
Den er så løs i zoomen at holder du kameraet nedaf så ryger zoomen ud på
200, og holder du det op ad, ja så er du på 18. Tro mig det er møg
irriterende. Skarphed er ok, men synes aldrig jeg fik samme skarphed som kit
objektivet 18-70.

70-200 er skarp som en i h.... så den kan jeg kun anbefale. Men igen vurder
hvad du vil ofre, og hvad du vil have med hjem.

Bo

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-10-07 12:15

> [...]

>objektiv, og et 60mm makro objektiv.

>Men nu kunne jeg godt tænke mig et godt zoom objektiv.

Jeg har en 70-200 bl 2,8 VR osv. Du får ikke et der er meget bedre end det
hvis man ikke skal bruge mere end de 200 mm. Den er for kort til småting og
jeg har for nyeligt købt mig en 80-400 mm også VR. Den er ikke så lysstærk
og heller ikke så hurtigt men den skarp og nemmere at have med rundt end de
store linser.

Det ville nok hjælpe lidt hvis du skrev hvad du skulle bruge den til.

Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-10-07 16:07

Søren Reinke skrev i 4713d9c5$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon D200, og har idag et 12-24
> Widaangle objektiv, og et 60mm makro objektiv.
>
> Men nu kunne jeg godt tænke mig et godt zoom objektiv.

Du mener nok tele - for zoomen har du jo i forvejen i dit 12-24.

> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad erfaring og foreslag i har.
>
> Jeg har haft kig på lidt af hvert fra Nikons 18-200mm,

I nogenlunde samme kvalitet som Nikons meget anvendte kit-objektiv 18-70 mm,
men med VR. Jeg kunne godt tænke mig det selv, men det vil sikker kun blive
brugt som rejse/ferieobjektiv, da det som alle objektiver er et kompromis
mellem pris/vægt og kvalitet. Om det er dyrt eller billigt må være op til en
individuel virdering. Men det er lidt smart med ét objektiv, der dækker så
meget.

> 70-200mm 2.8,

I AFS-VR-udgaven er det et fremragende objektiv, men absolut hverken diskret
eller let. Men rent optisk eller mht. byggekvalitet fås det næppe bedre.
Mange synes ikke det er et godt brændviddeområde, jeg bruger det rigtigt
meget.

> fast 300mm 4.0 osv.

En 300mm er sjov, men i almindelighed ikke så anvendeligt. Men har man behov
for brændvidden, er det selvfølgeligt et OK valg. Hvis prisen er af mindre
betydning, er et AFS 300/2.8 VR givet bedre, men også noget tungere. Måske
et AF 300/2.8 brugt kunne være en attraktiv mulighed, der burde kunne fås
billigere. AFS 300/4 ser dog ud til at være et rigtigt fint objektiv, og den
ene blænde kompenseres nok af AFS ifht. en gammel AF 300/2.8

> Men er seriøst i tvivl, håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

Personligt ville jeg helt afgjort mangle noget mellem 24 mm og 60 mm -
umiddelbart ville jeg kigge efter kitobjektivet 18-70, hvis det handler om
value for money.
Det objektiv, jeg selv bruger mest på min d200 er et AFS 17-35mm f/2.8. Er
man upåvirket af at Nikon har introduceret fullframe, kunne et 17-55mm
f/2.8G ED-IF AF-S DX være et godt bud. Men de to sidstnævnte er ikke just
lavprisobjektiver.

vh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : HKJ

Dato : 16-10-07 16:17

Søren Reinke wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad erfaring og foreslag i har.
>
> Jeg har haft kig på lidt af hvert fra Nikons 18-200mm, 70-200mm 2.8,

18-200 er et meget let objektiv, så hvis du ikke gider slæve for meget
vægt, kan det være godt.

Selv bruger jeg normalt 17-55, 70-200 og en 1.4x telekonverter, det
giver et dejligt stort zoom område, men vejer selvfølgelig noget at have
med.
Afhængig af hvad jeg skal, kan jeg supplere med 12-24, 90mm macro,
80-400, men ikke alt på en gang, det er for tungt.

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-10-07 18:01

Søren Reinke wrote:
> Hejsa
>
> Jeg er den lykkelige ejer af et Nikon D200, og har idag et 12-24
> Widaangle objektiv, og et 60mm makro objektiv.

Jeg glemte lige at sige jeg har et billigt sigma 18-125 3.5-5.6d
objektiv også, (købte jeg sammen med huset for at havde et eller andet
til over vandet. 12-24 og 60mm er købt med undervandsfotografering for øje.

Flere af jeg spørger hvad det specifikt er jeg vil fotografere.

Ja den har jeg også grublet over

I starten er det nok mest ferier, storby besøg osv. og når vejret
tillader det også lidt mere eksperimenterende, insekter,
langtidseksponering om natten, af vandet osv. Men også gerne af fugle osv.

Umiddelbart grubler jeg lidt over om det ville være fornuftigt at starte
med f.eks. et godt men ikke nødvendigvis lysstærkt tele objektiv, som
f.eks. går til 300mm +/- 100

Men jeg vil selvfølgelig heller ikke købe et objektiv som er 'helt til
grin' på min D200'ere. Hvis i forstår.

Hvad angår prisen for objektivet, er jeg villig til at betale det som
det nu koster (altså indenfor visse grænser).
Men om det lige er 14000 jeg vil give for et 70-200 2.8d, tja det er nok
i den højere ende :)

/Søren Reinke

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 11:30

Søren Reinke wrote:
> [...]

det nu koster (altså indenfor visse grænser).
Men om det lige er 14000 jeg vil give for et 70-200 2.8d, tja det er nok

________________________________

Hej Søren!

Helt personligt kunne jeg godt drømme om følgende:
17-55 2.8
70-200 2.8 VR
og
200-400 4 VR
Men da de kræver en temmelig stor kapital...

Som det er nu har jeg:
18-70 3.5-4.5 (Kit)
80-200 2.8 AF (den gamle et-rings)
60 2.8 micro
Samt en del primes.

Det jeg savner mest ved 18-70'eren, er nok, et lidt større
hul. - som jeg dog supplerer med mine primes. Men igen...

VR Kunne godt bruges op til de 200mm, men da jeg
ikke gør i sport er den gamle 80-200 hurtig nok, i AF, til
mig! - Og den kan findes, brugt, til ca. 3000,-!

Det jeg savner mest, er nok at finde noget over de 200.
- Men da jeg lige har været nødt til at handle bil, har det
lange udsigter!!!

med venlig hilsen
Tonni