Skfite dæk eller købe ny bil?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-10-07 21:31

Hej

Ja overskriften lyder måske lidt mærkelig, men situation er, at jeg står
i et dilemma som går ud på om jeg skal skifte dæk på den gamle bil eller
bare købe en ny bil.

Jeg kører til dagligt i en Mazda 626 1,8 '97 mellem Vejle og Århus (ca
35.000km/år). Fin bil til formålet, men desværre så er katalysatoren
stået af. Al indmaden ligger i bunden og rasler. Det er jo så lig med en
ny kat for at den overhovedet kan komme igennem syn om et år
(7500-15.000,-). Inden der er gået et år skal den også have en ny
tandrem (ca 3000,-) og selvfølgelig også lidt ny olie, luftfilter,
tændrør mv. Dernæst står jeg trængende og har behov for nye dæk (ca
3-4.000,-). Så samlet inden der er gået et år bruger jeg nok snildt
20.000,- på bilen. Så rundt regnet 1700,- om måneden de næste 12 måneder
for at holde den kørende og få den igennem syn.

Ved køb af en splinterny bil i størrelsesorden Fiat Punto Grande,
Peugeot 207, Mazda 2 eller lignende op til ca 200.000,- vil regnskabet
gå lige op pr måned (i hvert fald de næste 12 måneder, derefter er der
stadig afdragene).

Sagt på en anden måde. 626'eren koster mig ca 2500,- i benzin +
vægtafgift + forsikring. Skifter jeg til den lille benziner, så sparer
jeg ca 1000,- om måneden i benzin, afgifter og forsikring. Bytteprisen
vil betyde ca 25-2700,- i afdrag om måneden på den nye bil, så
slutregnskabet er lig nul i forskel.

Som jeg ser det, så taler det imod, at jeg skal til at have gæld i en ny
bil (har lige bygget til, så synes faktisk jeg har gæld nok). Det taler
også imod, at jeg går to størrelser ned i bilmodel. Til gengæld taler
det for, at jeg for eksempel kan få en splinterny Mazda2 Sport med
ligeså mange hk som 626'eren, men 200kg lettere (=sjovere). Den vil have
klima, esp, mp3 og være ny.

Det hører med til historien, at vi i forvejen har en Mazda 6 fra 2006 så
vi har ikke behov for flere store biler.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-10-07 21:38

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev :

>Bytteprisen
>vil betyde ca 25-2700,- i afdrag om måneden på den nye bil, så
>slutregnskabet er lig nul i forskel.

bytteprisen ? Hvad tror du den gamle mazda indbringer i en handel ?

--
Jan_stevns

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-10-07 21:53

Hej

jan@bygteknik.dk skrev:
> bytteprisen ? Hvad tror du den gamle mazda indbringer i en handel ?

Er blevet budt 30.000 hos en forhandler. Mekanikeren som sidste havde
fingrene i den ville mene 45.000 var meget billigt, for den ser rigtigt
flot ud. Ganske vist nogle små bilkabuler, men absolut ingen rust og
heller ikke synlig slid i kabinen. Så i mit regnskab ligger bytteprisen
på ca 160-170.000.

Overvejer netop at eksporte den. Det burde give mindst 35.000 +
salgsprisen i udlandet. Det må da næsten være nogle ophuggere syd for
grænsen som opkøber billige danske biler. Ellers har jeg familie i
Tyskland der kan købe den.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 21:57

On Fri, 19 Oct 2007 22:31:03 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

<...>

>Det hører med til historien, at vi i forvejen har en Mazda 6 fra 2006 så
>vi har ikke behov for flere store biler.

Hvad er bilen værd her og nu??......30000???.....det er hvad det
koster at køre en ny over "rampen". Find de præcise priser på hvad der
skal udskiftes før du tager en beslutning.....for hvis den kan klare
syn næste år for 20000 og køre videre er det nok en ganske god
forretning i længden.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-10-07 22:07

Hej

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> skal udskiftes før du tager en beslutning.....for hvis den kan klare
> syn næste år for 20000 og køre videre er det nok en ganske god

Godt gættet De 30.000 blev jeg budt som ved bytte til den absolut
billigste 206'er man kan få. Det var i øvrigt bare en tilfældig
forhandler jeg kørte ind til, så umiddelbart er mit bud at jeg kan få
mere for den.

Priserne på de rundt regnet 20.000 er helt korrekte priser. Har snakket
med værksteder både i DK og i Tyskland i dag. Stumperne er dog alle nye
og delvist uoriginale. Det synes jeg var det bedste kompromis. Spytter
man pengene i bilen skal man nok også overveje en gang pava til den i
betragning af hvor fin den er med hensyn til rust.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-10-07 23:15

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> Jeg kører til dagligt i en Mazda 626 1,8 '97 mellem Vejle og Århus (ca
> 35.000km/år). Fin bil til formålet, men desværre så er katalysatoren stået
> af. Al indmaden ligger i bunden og rasler.

Sikker? Det kan også bare være et varmeskjold der rasler. Har du fået målt
den?

> Det er jo så lig med en ny kat for at den overhovedet kan komme igennem
> syn om et år (7500-15.000,-).

Hvor har du den pris fra? Nu tør jeg ikke sige hvilken cat du får hos
Tsvansen men det er da ihvertefald en helt anden pris (og nok ikke meget
under hvad fx. Meconomen/Autobremsen skal have for en OEM kvalitet):
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=1333103414

> [...]
> om måneden de næste 12 måneder for at holde den kørende og få den igennem

Hmm med den beregning ser det ud som om du allerede har bestemt dig.
Hvis du gerne _vil_ have ny bil, så behøver du da ikke undskylde ;)

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-10-07 09:07

Hej

Morten Vinding Svendsen skrev:
> Sikker? Det kan også bare være et varmeskjold der rasler. Har du fået målt
> den?

Ja, alt under bilen er uoriginal og der er slt ingen tvivl om hvor
støjen kommer fra. Der er ingen varmskjold på den overhovedet.

> [...]
> Tsvansen men det er da ihvertefald en helt anden pris (og nok ikke meget
> under hvad fx. Meconomen/Autobremsen skal have for en OEM kvalitet):

Kat koster 26-3200,- for uoriginal. Kunne aldrig drømme om at sætte
T-hansen udstyr på. Da resten af udstødningen er uoriginal og den også
har visse mangler ryger den samlede regning op på det beløb. Mazda ville
endda have 10.000 for en kat.

> Hmm med den beregning ser det ud som om du allerede har bestemt dig.
> Hvis du gerne _vil_ have ny bil, så behøver du da ikke undskylde ;)

Det er også derfor det er fristende. Dog skal jeg bagefter stadig betale
afdragene. Jeg søger også erfaring fra nogen som måske gjorde noget
lignende. Altså skiftede 406'eren ud med 207'er, Vectra med Corsa osv
som pendlerbil.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 20-10-07 12:31

> Ja, alt under bilen er uoriginal og der er slt ingen tvivl om hvor støjen
> kommer fra. Der er ingen varmskjold på den overhovedet.

Det tvivler jeg så på der ikke er.

> [...]
> visse mangler ryger den samlede regning op på det beløb. Mazda ville endda

Ahh så den pris var incl. udstødning?
Stadigvæk temmeligt meget dog.
Thansen er en blandet landhandel, noget af det de har er faktisk ok. men
meget af det er noget skrammel.
Også derfor jeg skrev at jeg ikke lige kendte hvilket mærke cat's de har.
Sidst jeg købte en udstødning hos dem, holdt den nu ganske udenmærket svjh.
Der er jo mange grader af "uorginal", der er de stumper der er det rene
skrammel, og så er der dem der kommer fra samme bånd men bare ikke lige har
fået Mazda logoet stemplet på.
Mazda er ret urimelige med deres reservedelspriser, så der ville jeg klart
sværge til uorginalt (af en ordentlig kvalitet).

> [...]
> afdragene. Jeg søger også erfaring fra nogen som måske gjorde noget
> lignende. Altså skiftede 406'eren ud med 207'er, Vectra med Corsa osv som

Ja der kan jeg så ikke hjælpe meget. Men generelt får man jo hvad man
betaler for, små billige biler larmer generelt mere, tilgengæld er
reservedel generelt også en del billigere.

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : Anders Majland

Dato : 22-10-07 12:02

> Det hører med til historien, at vi i forvejen har en Mazda 6 fra 2006 så
> vi har ikke behov for flere store biler.

Det billigste vil sikkert være at holde den gamle kørende. Dvs også efter
næste syn - men køreglæden i en lille ny er jo nok større ...

Vejle<>Århus er jo ofte tæt trafikeret så en lille økonmisk diesel uden de
mange heste må være nok. PSA koncernes 1,4hdi vil være et godt bud i en 206
eller 107. Prøv turen i praksis i den helt lille 107'er - hvis du er den
afslappede type der bare følger trafikken tror jeg du føle den har kræfter
nok - Og så gør det jo alligvel en forskel om de lægger 125000 eller de
200000 du har sat som maks

/A

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-10-07 06:38

Hej

Anders Majland skrev:
> [...]
> nok - Og så gør det jo alligvel en forskel om de lægger 125000 eller de

LOL! ROFL! - Beklager mine udbrud, dine forslag er velmente, men jeg er
vaccineret godt og grundig mod alt hvad der hedder diesel fra PSA (og i
de næste mange år diesel generelt). Jeg har haft en Fiesta med omtalte
motor og mage til skrammel har jeg da aldrig oplevet. Den holdt så meget
på værksted pga motorproblemer, at jeg her bagefter fortryder, at jeg
ikke fik FDM ind i sagen fra starten og fik annuleret handlen.

Kræfter - nej. Den har ikke nok. Jeg kører afslappet og kan på det stræk
uden anstrengelser få min 1,8'er op på 13km/l, hvilket jeg synes er ok,
men når man skal op ad Ejer Bavnehøj eller på anden vis accelere, så
gider jeg ikke være den der holder 200 biler i kø bag mig, så skal jeg
hurtigst muligt op i ønsket fart.

Optimalt ville være en bil der gik fra 0-140km/t på 10 sekunder med en
topfart på 150km/t , men det findes ikke. En ny må absolut heller
ikke være langsommere end min nuværende, så mit bud ligger i de små
benzinbiler med 100+hk.

I diesel kontra benzin spørgsmålet, så har jeg tjekket et par modeller.
For eksempel Corsa 1,4 med 90hk i både benzin og diesel. I samme
udstyrsniveau skal man langt over mine ca 35.000km om året for at en
diesel kan svare sig. Kun i det tilfælde, at man tager mindste model
diesel kontra ok benzin vipper regnskabet til en lille dieslers fordel.