| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | JDS-læren Fra : Erik Larsen | 
  Dato :  12-07-01 04:35 |  
  |   
            
 I Udfordringen nr. 1 er der et interview med Jens Garnfeldt (JG). For mig at
 se nedtoner JG mere trosbevægelsens Iære, end at han tager et opgør med den.
 1. JG benægter, at han nogensinde har forkyndt om JDS-læren, som siger, at
 'Jesus døde Åndeligt', før han døde fysisk, samt, at han fik Djævelens natur
 og var underlagt Djævelen i tre dage i dødsriget. Her husker JG dårligt - og
 det er underligt, da denne lære er en uadskillelig del at trosbevægelsen,
 også selvom de tre bogstaver 'JDS' i de sidste år ikke længere bliver nævnt
 ret meget, fordi det giver aversioner mod bevægelsen. Men har JG da forkyndt
 om JDS-læren? Ja! Den 28/6 1992 sagde JG bl.a. følgende i sin tale:
 
 'Jeg tror, at Jesus døde åndeligt.. (og) da Jesus dør og kommer i helvede,
 så tester dæmoner og djævelen.. Men da tiden var gået, siger Gud '10-9-8'!
 Djævelen bliver nervøs - hvem afbryder festen? '3-2-1'. I samme øjeblik, der
 blev sagt 0, kom opstandelseskraften over Jesus og derfor opstod han..'
 
 Når man læser, hvad JG siger i Udfordringen, kan man også se, at JG faktisk
 ikke tager afstand fra JDS-læren. For han påstår, at Jesus blev adskilt fra
 Gud ligesom Adam og derfor blev nødt til at dø åndeligt. Trosbevægelsen
 mener nemlig, at Jesu ord: 'Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?'
 konkret betød, at han døde forladt af Gud og først blev født 'på ny' ved
 opstandelsen fra de døde. Derfor skete den fulde forsoning ikke på Golgata.
 Og derfor siger JG:
 
 'Man kan diskutere, om Djævelen var Herre over Jesus i de tre dage, hvor han
 var i Dødsriget..'. Nej - det kan ikke diskuteres! For Jesu sidste ord på
 korset var:
 
 'Det er fuldbragt!' Hvorfor negligerer trosbevægelsen betydningen af disse
 tre vidunderlige ord, og taler i stedet om, at forsoningen først blev
 fuldbragt efter 3 dage i dødsriget?
 
 2. Er mennesket 'en ånd, som har en sjæl og bor i et legeme'. JG indrømmer,
 at det var en uforsigtig forumlering', som er blevet brugt, men benægter, at
 den bliver brugt mere. Men virkeligheden er, at denne del af læren er lige
 så vigtig for trosbevægelsen som JDS. Derfor forkaster JG da heller ikke den
 bagvedliggende teologi, og skriver derfor kun, at formuleringen var
 uforsigtig'. Hvad er teologien da?
 
 Kort sagt betyder den, at 'menneskets ånd i kraft af den nye fødsel har
 guddommelig autoritet og total herredømme over alle ens omstændigbeder'. For
 det er kun menneskets ånd, som bliver genfødt, mens sjælen og legemet stadig
 tilhører Satans domæne, og derfor skal man til stadighed benytte sig af
 åndelig autoritet for at overvinde de dæmoner, som ofte er skyld i det
 enkelte menneskes tvivl, tanker, holdninger og sygdom m.m. Ulf Ekman citeres
 for at have sagt, at 'ikke alle kristne har dæmoner'. Det er overraskende,
 fordi det strider mod det, som han hidtil har undervist om. Helt sikkert er
 det, at han ikke kan ændre teologien bag ordene, lige så lidt som JG kan
 det, da det må betragtes som kernen i trosbevægelsens forkyndelse.
 
 Hvis JG ønsker et virkeligt opgør, så må der ændres ved mere end de enkelte
 udtryk! Han må forandre den grundlæggende teologi - og tage afstand fra de
 gnostiske kilder, som trosbevægelsen bevisligt har hentet sin inspiration
 fra. Den 'klassiske kristendom' må derfor være opmærksom på dette forhold,
 så at interviewet med JG ikke kommer til at 'bane vej for en forsoning med
 de etablerede kirkesamfund'.
 
 (Forkortet afred.)
 
 Eskild Sækjær
 Diakon
 Blistrupvej 1
 2610 Rødovre
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ib Mohn (19-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Mohn | 
  Dato :  19-07-01 15:25 |  
  |   
            Nu citer du, men hvad mener du selv om det
 Jeg mener godt man kan koriger opfattelse, du ved stykke vis.... og alt det
 der.
 
 Om JDS læren er rigtigt eller ikke skal jeg ikke gøre mig klog på men et ved
 jeg JG spræder EV alle vejne han kommer til stor velsignelse for dem der
 høre på.
 Og så der lige et spørgsmål, hvis vi er frelst med "ånd, sjæl og legeme"
 hvorfor er der så stadig sindslidelser og sygedom i blandt os. ?
 
 --
 Ib Mohn
 Ib@branel.dk
 Ib@zoe.dk
 Thi således elskede Gud verden,
 at Han gav sin søn
 
 "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:QU837.4$vh2.462@news.get2net.dk...
 >
 > I Udfordringen nr. 1 er der et interview med Jens Garnfeldt (JG). For mig
 at
 > se nedtoner JG mere trosbevægelsens Iære, end at han tager et opgør med
 den.
 > 1. JG benægter, at han nogensinde har forkyndt om JDS-læren, som siger, at
 > 'Jesus døde Åndeligt', før han døde fysisk, samt, at han fik Djævelens
 natur
 > og var underlagt Djævelen i tre dage i dødsriget. Her husker JG dårligt -
 og
 > det er underligt, da denne lære er en uadskillelig del at trosbevægelsen,
 > også selvom de tre bogstaver 'JDS' i de sidste år ikke længere bliver
 nævnt
 > ret meget, fordi det giver aversioner mod bevægelsen. Men har JG da
 forkyndt
 > om JDS-læren? Ja! Den 28/6 1992 sagde JG bl.a. følgende i sin tale:
 >
 > 'Jeg tror, at Jesus døde åndeligt.. (og) da Jesus dør og kommer i helvede,
 > så tester dæmoner og djævelen.. Men da tiden var gået, siger Gud '10-9-8'!
 > Djævelen bliver nervøs - hvem afbryder festen? '3-2-1'. I samme øjeblik,
 der
 > blev sagt 0, kom opstandelseskraften over Jesus og derfor opstod han..'
 >
 > Når man læser, hvad JG siger i Udfordringen, kan man også se, at JG
 faktisk
 > ikke tager afstand fra JDS-læren. For han påstår, at Jesus blev adskilt
 fra
 > Gud ligesom Adam og derfor blev nødt til at dø åndeligt. Trosbevægelsen
 > mener nemlig, at Jesu ord: 'Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?'
 > konkret betød, at han døde forladt af Gud og først blev født 'på ny' ved
 > opstandelsen fra de døde. Derfor skete den fulde forsoning ikke på
 Golgata.
 > Og derfor siger JG:
 >
 > 'Man kan diskutere, om Djævelen var Herre over Jesus i de tre dage, hvor
 han
 > var i Dødsriget..'. Nej - det kan ikke diskuteres! For Jesu sidste ord på
 > korset var:
 >
 > 'Det er fuldbragt!' Hvorfor negligerer trosbevægelsen betydningen af disse
 > tre vidunderlige ord, og taler i stedet om, at forsoningen først blev
 > fuldbragt efter 3 dage i dødsriget?
 >
 > 2. Er mennesket 'en ånd, som har en sjæl og bor i et legeme'. JG
 indrømmer,
 > at det var en uforsigtig forumlering', som er blevet brugt, men benægter,
 at
 > den bliver brugt mere. Men virkeligheden er, at denne del af læren er lige
 > så vigtig for trosbevægelsen som JDS. Derfor forkaster JG da heller ikke
 den
 > bagvedliggende teologi, og skriver derfor kun, at formuleringen var
 > uforsigtig'. Hvad er teologien da?
 >
 > Kort sagt betyder den, at 'menneskets ånd i kraft af den nye fødsel har
 > guddommelig autoritet og total herredømme over alle ens omstændigbeder'.
 For
 > det er kun menneskets ånd, som bliver genfødt, mens sjælen og legemet
 stadig
 > tilhører Satans domæne, og derfor skal man til stadighed benytte sig af
 > åndelig autoritet for at overvinde de dæmoner, som ofte er skyld i det
 > enkelte menneskes tvivl, tanker, holdninger og sygdom m.m. Ulf Ekman
 citeres
 > for at have sagt, at 'ikke alle kristne har dæmoner'. Det er overraskende,
 > fordi det strider mod det, som han hidtil har undervist om. Helt sikkert
 er
 > det, at han ikke kan ændre teologien bag ordene, lige så lidt som JG kan
 > det, da det må betragtes som kernen i trosbevægelsens forkyndelse.
 >
 > Hvis JG ønsker et virkeligt opgør, så må der ændres ved mere end de
 enkelte
 > udtryk! Han må forandre den grundlæggende teologi - og tage afstand fra de
 > gnostiske kilder, som trosbevægelsen bevisligt har hentet sin inspiration
 > fra. Den 'klassiske kristendom' må derfor være opmærksom på dette forhold,
 > så at interviewet med JG ikke kommer til at 'bane vej for en forsoning med
 > de etablerede kirkesamfund'.
 >
 > (Forkortet afred.)
 >
 > Eskild Sækjær
 > Diakon
 > Blistrupvej 1
 > 2610 Rødovre
 >
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |