Skal man le eller græde.?
Fra : BJ

Dato : 16-10-07 22:33

Der dør flere i den danske trafik af forurening end ved uheld.!

Længe leve dieselpotterne og deres statstilskud..;)

http://jp.dk/indland/trafik/article1132084.ece

mvh
Bjørn J.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 16-10-07 23:41

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message
> Der dør flere i den danske trafik af forurening end ved uheld.!
>
> Længe leve dieselpotterne og deres statstilskud..;)
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article1132084.ece

Græde?

Helt tilbage i 1999 advarede "Det Økologiske Råd" mod diesel partiklerne og
problemet med det stigende salg af diesel biler:
http://www.ecocouncil.dk/arkiv/1999/991101_diesel.html
Og jeg mindes at have hørt om de skadelige virkninger af diesel partiklerne
langt tidligere...

Men politikerne har åbenbart besluttet at forurening måles i CO2...

Jeg skal ihvertefald skal have smidt nyt pollenfilter i begge potterne!
Jeg har tænkt på T.Svansens til omkring en hund, ser ud til at være i
rimelig kvalitet: http://www.thansen.dk/product.asp?pn=1364479875
Alco skriver på deres hjemmeside: "ALCO uses multilayered synthetic media
which are able to repel moisture and to trap harmful particles down to 0.1µ
such as smoke soot and bacteria."
Det lydder jo fint, men er der nogen der har bedre forslag?

/Morten
Vectra B 2,0 CD '98
Corsa C 1,2 Comfort '01

Fra : Henrik B.

Dato : 17-10-07 07:30

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Der dør flere i den danske trafik af forurening end ved uheld.!
>
> Længe leve dieselpotterne og deres statstilskud..;)
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article1132084.ece

Ja, og hvor viser det endnu engang, hvor populistisk dansk miljøpolitik er.
Man "tør" ikke lovgive om, at alle diesella'er SKAL have et effektivt
partikelfilter. Vor Herre til hest.....

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 10:13

Henrik B. <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, og hvor viser det endnu engang, hvor populistisk dansk miljøpolitik er.
> Man "tør" ikke lovgive om, at alle diesella'er SKAL have et effektivt
> partikelfilter. Vor Herre til hest.....

Så generer man jo erhvervslivet - og den kollektive trafik. Det går s'gu
ikke!
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 10:39

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så generer man jo erhvervslivet - og den kollektive trafik. Det går s'gu
> ikke!

Erhvervslivet kan sagtens køre på benzin, men den kollektive trafik *skal*
åbenbart svine og slå folk ihjel.

Bemærkelsesværdigt at det offentlige *altid* er lysår bagud det politikerne
forlanger/forventer af det private......

Nå, det offentlige system er heller ikke just dansk verdensmester i
omstillingsevne og vilje dertil.!

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 11:42

> [...]

> KLIP

> Erhvervslivet kan sagtens køre på benzin, men den kollektive trafik *skal*

Med "erhvervslivet" sigtede jeg ikke primært på sælgere; men mere på
landbrug, erhvervsmæssig gods- og passagertransport og sår'n.

> Bemærkelsesværdigt at det offentlige *altid* er lysår bagud det politikerne
> forlanger/forventer af det private......

Hvem er i den forbindelse "det offentlige"? Arriva?, Busserne A/S?,
City-Trafik? (Vælg selv blandt Movia's entreprenører).

> Nå, det offentlige system er heller ikke just dansk verdensmester i
> omstillingsevne og vilje dertil.!

Hvem er din kandidat til titlen?
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 12:26

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

http://jp.dk:80/indland/aar/erhverv/article1130058.ece

> Hvem er din kandidat til titlen?

De private erhvervsliv. Hvis det ikke evner at omstille sig, har det
offentlige ingen penge til at fortsætte sin trummerum.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 13:14

BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

> "Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

---snip---

> http://jp.dk:80/indland/aar/erhverv/article1130058.ece

Var det for svært at stave til DSB?

> De private erhvervsliv. Hvis det ikke evner at omstille sig, har det
> offentlige ingen penge til at fortsætte sin trummerum.

I din optik består "samfundet"/Danmark kun af to parter?
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 15:43

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Var det for svært at stave til DSB?

Tjaee...du havde jo ikke læst hele tråden, så jeg til det igen ... læs: give
dig et link.

Hvorfor læser du ikke hele tråden, er det for svært for dig?

Hvem andre tjener pengene?

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 16:06

> [...]

> KLIP

> Tjaee...du havde jo ikke læst hele tråden, så jeg til det igen ... læs: give

Læser du selv de link du giver? I betragtning af, at dit første indlæg
havde en kritik af biltrafikken - hvor ordet "diesel" ikke forekommer,
hvor der argumenteres for mere kollektiv trafik - kan man tvivle på at
du har læst og forstået artiklen.

> Hvorfor læser du ikke hele tråden, er det for svært for dig?

Hvilken anledning har du til at tro at jeg ikke har læst den?

End de to parter? Fisk!
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 16:08

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> havde en kritik af biltrafikken - hvor ordet "diesel" ikke forekommer,
> hvor der argumenteres for mere kollektiv trafik - kan man tvivle på at

Hvilke partikler kommer fra en benzinbils udstødning?

> Hvilken anledning har du til at tro at jeg ikke har læst den?

Læs opad i denne tråd.

> End de to parter? Fisk!

Torsk?

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 17:49

BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

> "Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvilke partikler kommer fra en benzinbils udstødning?

Har du aldrig set en benzinbil sode? Sod er partikler! Men artiklen, som
du brugte som startskud for tråden, nævner ingen specielt.

> Læs opad i denne tråd.

Goddag mand! Økseskaft!

Du starter tråden med et link til en artikel, der påstår at
partikelforurening fra biltrafikken forårsager over 3000 dødsfald om
året. Samme artikel argumenterer for mere kollektiv trafik, som du - i
et senere indlæg - beskylder for "at svine og slå folk ihjel."

Blandt det øvrige vrøvl er der så tilfældige udfald mod det offentlige /
den kollektive trafik. Forsøg på at vise dig at en ganske væsentlig del
af den dieselforbrugende kollektive trafik - og i øvrigt
transportsektoren - er en del af det private erhvervsliv preller af som
vand på en gås.

Er du forvirret? For klar i mælet er du sågu ikke.

> Torsk?

Med en velvillig fortolkning af din noget begrænsede ytring, må jeg
udlede, at du mener at "tjene pengene" er tegn på omstillingsevne og
-vilje. Gid det var så vel!
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 18:07

"Jens" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du aldrig set en benzinbil sode? Sod er partikler! Men artiklen, som
> du brugte som startskud for tråden, nævner ingen specielt.

Goddag mand økseskaft!!!!

Magen til ævl for at slippe for at dumme sig endnu mere.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 18:23

BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

> Erhvervslivet kan sagtens køre på benzin, men den kollektive trafik
> *skal* åbenbart svine og slå folk ihjel.

Hvis "erhvervslivet" er sælgere i personbiler, så ja. Men spørg Folmer
og Hr. Møller hvad de siger til at køre på benzin.

> Bemærkelsesværdigt at det offentlige *altid* er lysår bagud det
> politikerne forlanger/forventer af det private......

Dén kom ud af det blå - uden sammenhæng eller henvisninger til
dokumentation. Er det en tvangstanke du har, eller er der bare en
henvisning jeg har overset?

> Nå, det offentlige system er heller ikke just dansk verdensmester i
> omstillingsevne og vilje dertil.!

Dansk erhvervsliv har i hvert fald brilleret ved konsekvent
udflagning/afvikling gennem mange år. Ikke megen fremstilling finder
sted indenlands. Der er snart bare krejlere og hundeklippere tilbage
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 20:59

> Hvis "erhvervslivet" er sælgere i personbiler, så ja. Men spørg Folmer
> og Hr. Møller hvad de siger til at køre på benzin.

Folmer kører på diesel i hans arbejdsvogn, det er også der, man skal bruge
det. Disse potter udrustes også med effektive systemer til at forhindre os
andr i at blive kvalt eller få cancer.

Hr. Møller ved jeg ikke rigtigt med, for den jeg kender fra NG, han ville
være svært utilfreds med at få hældt diesel på hans løveunge.

> Dén kom ud af det blå - uden sammenhæng eller henvisninger til
> dokumentation. Er det en tvangstanke du har, eller er der bare en
> henvisning jeg har overset?

Det er da almindeligt kendt og det gælder snart sagt alle områder. Selv de
ansatte klager, hvis jeg da læser rigt i de trygte medier, eller har du
overset det?

> Dansk erhvervsliv har i hvert fald brilleret ved konsekvent
> udflagning/afvikling gennem mange år. Ikke megen fremstilling finder
> sted indenlands. Der er snart bare krejlere og hundeklippere tilbage

Så lange tid disse krejlere og hundeklippere tjener valuta hjem til Danmark,
så kan det offentlige bruge løs. Hvis dette holder op, tror du så virkelig
på, det offentlige kan tjene de samme penge ind, de elendige
socialdemokrater, platugler og nassekarle..?..

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 18-10-07 05:25

> [...]

> det. Disse potter udrustes også med effektive systemer til at forhindre os

Så benzin er ikke lige sagen alligevel?

> Hr. Møller ved jeg ikke rigtigt med, for den jeg kender fra NG, han ville
> være svært utilfreds med at få hældt diesel på hans løveunge.

Jeg tænkte nu på den Hr. Møller med skibene, Dansk Supermarked etc.
Undskyld uklarheden.

> Det er da almindeligt kendt og det gælder snart sagt alle områder. Selv de
> ansatte klager, hvis jeg da læser rigt i de trygte medier, eller har du
> overset det?

Og relevansen til trådens emne er?

I min verden er der forskel på at noget er almindeligt kendt - eller
anerkendt. Jeg ser ingen grund til at godtage dine fordomme uden
argumentation.

> [...]
> på, det offentlige kan tjene de samme penge ind, de elendige
> socialdemokrater, platugler og nassekarle..?..

Jeg ser ikke klart potentialet for valutaindtjening i import af sko fra
Malaysia, eller elektrisk håndværktøj fra Kina - men det er nok bare
mig.

Jeg forstår at erhvervsliv er erhvervsliv - og dermed positivt og
ufatteligt effektivt. De knapt 30 år jeg har handlet med værftsbranchen
har dog ikke formået at overbevise mig om at dansk erhvervsliv var
specielt effektivt. Men værfterne er jo også snart væk.
--

Jens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-10-07 20:30

On Wed, 17 Oct 2007 19:22:51 +0200, spam@spam.invalid (Jens) wrote:

>Hvis "erhvervslivet" er sælgere i personbiler, så ja. Men spørg Folmer
>og Hr. Møller hvad de siger til at køre på benzin.

>--

Jeg har skam været ude at køre pakker med en benzinbil.

Tilbage i 70'erne (i forrige århundrede), havde vi , der hvor jeg
kørte på daværende tidspunkt en Volvo lastbil med en V8 benzinmotor.

Den havde en størrelse der gjorde den velegnet til kørsel i de små
gader i den indre by.

Jeg var lige kommet hjem, efter at have afleveret min "egen" bil til
værkstedet, og blev spurgt om jeg gad køre en hastetur til Helsingør.

Det ville jeg godt, og fik af en eller anden skidespræller anvist
Volvo'en at køre i.

Når den kom ud på lande/motorvejen og fik noget pedal, så gik den ca.
600 METER på en liter benzin. ))

Det er usædvanligt ulækkert at se voksne mennesker græde. Det kan jeg
skrive under på, for vores rutinerede disponent var begyndt
umiddelbart efter at have erfaret hvilket køretøj jeg var blevet sendt
afsted i. Han havde stadig hævede røde øjne da jeg kom tilbage, og han
tog en tur til, da jeg fortalte ham at jeg havde været nødt til at
tanke op, for at komme hjem. )))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-07 07:40

> Længe leve dieselpotterne og deres statstilskud..;)
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article1132084.ece

Tilgengæld er det nok mest benzin madkasser der står for de fleste uheld
Hvis regeringen nu kunne tage sig sammen og fjerne afgiften på rapsolie, så
kunne det jo hurtigt løses.Så var det jo alle benzinskøjterne der skulle
køre rundt med røde ørere!

Stef

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 09:17

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tilgengæld er det nok mest benzin madkasser der står for de fleste uheld

Det kunne nu være en morsom statistik..

> Hvis regeringen nu kunne tage sig sammen og fjerne afgiften på rapsolie,
> så kunne det jo hurtigt løses.Så var det jo alle benzinskøjterne der
> skulle køre rundt med røde ørere!

Den forstår jeg ikke, da benzinpotterne kan køre på sprit.?

mvh
Bjørn J.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-07 13:12

> Den forstår jeg ikke, da benzinpotterne kan køre på sprit.?

Ja og indtilvidere har man været så miljøbeviste at blande 5% i benzinen og
øge prisen med 1 krone

Stef

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 15:45

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja og indtilvidere har man været så miljøbeviste at blande 5% i benzinen
> og øge prisen med 1 krone

Jeg tror ikke du skal regne med at biodiesel bliver billigere end
traditionel diesel.

Jeg vil håbe, det kommer til at koste 15 kr. literen og diesel sættes op til
samme niveau som i UK, der er 12 kr. literen..;)

Du ved, "miljø" koster penge ... mange penge..:)

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 08:41

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Der dør flere i den danske trafik af forurening end ved uheld.!

Gu' ved hvordan de har fundet ud af at de netop er bilernes partikler
og ikke noget andet, f.eks brændeovne etc. ?
--
Jan_stevns

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-07 08:59

> Gu' ved hvordan de har fundet ud af at de netop er bilernes partikler
> og ikke noget andet, f.eks brændeovne etc. ?
> --
Der er jo ingen registrering over brændeovne og andre brændselsfyr, så det
nemmeste er jo at skyde skylden på automobilerne Jeg tror nu også en del
kommer fra diverse ting der bliver proppet i fyr og lign.. Kender da i
hvertfald en der fyrer med knust spånplade i sin stoker!

Stef

Fra : claus b. p.

Dato : 17-10-07 23:16

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message
> [...]
> del kommer fra diverse ting der bliver proppet i fyr og lign.. Kender da i
> hvertfald en der fyrer med knust spånplade i sin stoker!

Jamen ifølge "Danmarks Miljøundersøgelser" er det faktisk partikler fra
bl.a. brændeovne, langt mere end fra biler, der slår folk ihjel.
Se dette link:
http://ing.dk/artikel/82376
Er det "eksperterne" eller journalisterne der ikke kan finde ud af hvilket
ben de skal stå på?

/Claus

Fra : Jens

Dato : 18-10-07 05:25

claus b. p. <cbp33@hotmail.com> wrote:

> [...]
> http://ing.dk/artikel/82376
> Er det "eksperterne" eller journalisterne der ikke kan finde ud af hvilket

Journalisterne.
--

Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-07 09:01

On 17 Okt., 09:40, j...@bygteknik.dk wrote:

> Gu' ved hvordan de har fundet ud af at de netop er bilernes partikler
> og ikke noget andet, f.eks brændeovne etc. ?

Det må vel være noget med størrelsen af partiklerne.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 09:15

KLIP

>Det må vel være noget med størrelsen af partiklerne.

Lige på en studs.

Man har også lavet målinger bl.a. på store veje i København.

Jeg vist tidligere givet link til denne artikel i NG.

mvh
Bjørn J.

Fra : claus b. p.

Dato : 17-10-07 12:10

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message
> Der dør flere i den danske trafik af forurening end ved uheld.!
>
> Længe leve dieselpotterne og deres statstilskud..;)

Underligt at folk ikke kan forstå at sætte tingene i perspektiv. En
gennemsnits dieselpersonbilsbilist betaler over 75.000 kroner i direkte
skatter og afgifter hvert år, hvordan kan det opfattes som et
"statstilskud"?
Den største del af dieselforureningen stammer fra lastbiler, busser og ikke
mindst DSBs tog! Hurra for offentlig transport.
Når partikelforureningen nu skammes ud som den store skurk, skyldes det jo i
virkeligheden at alle andre forureningsformer er nedbragt i et voldsomt
omfang. Det er langt mindre usundt at bo i byen nu, end for 25 år siden.
(Når man ser bort fra andre parametre som stress ol.)
Men man kan bebrejde politikerne at de ikke har fået udbygget veje og
parkeringsmuligheder i byerne, i samme omfang som man har haft travlt med at
bygge kæmpe firmadomiciler og dyre boliger langs havnefronten. Den mængde
forurening og det antal mennesker, der sidder i timevis i den, kunne have
været nedbragt, hvis man havde gjort noget i tide. Men det er som om nogle
politikere ligefrem ønsker trængsel og trafikkøer, fordi de tror at færre så
vil køre i bil. Men det opnår man ikke ved at forstsætte med at koncentrere
arbejdspladserne i byerne, og boligerne længere og længere væk.

CO2 er et projekt opfundet af nogle smarte folk, som kan se en industri i at
fordele betalbare kvoter til lande, der blåøjet går med på ideen. Der står
netop i avisen at nogle nu vil til at uddele kvoter til hver enkelt
person.... Det er formentlig ikke kun mig der kan ane vanviddet i det
projekt. Sålænge man skal betale 10 kr. for en liter diesel eller benzin i
Danmark, men kun 2-3 kr. i USA, - og 2 kr. pr. kWh el, mens nordmændene og
svenskerne betaler 0,50-1 kr. pr. kWh, mon så ikke vi kan hævde at vi ER
straffet nok?

Løsningen? For den enkelte: Flyt væk fra byen, og få et job i umiddelbar
nærhed af bopælen. Spar kørsel i bilen, og få et sundere liv ved at cykle,
bo i økologisk hus, og fyr med halm og solvarme. Problem: Det kan vi jo
ikke allesammen gøre, så tingene vil nok ikke ændre sig meget! Det vil
hverken den ene eller anden nye skat eller afgift/afgiftsændring lave om på.
Så der er frit spil for CO2 øko-guruer og andre pengemænd.

PS: Tænk at uddele Nobels fredspris til Al Gore og en øko-institution som
bare gør deres job. Der må VIRKELIG være mangel på fredsskabende mennesker i
verden.

Og så er vi vist ved at nå ud i noget OT.
/Claus

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-10-07 13:14

> Længe leve dieselpotterne og deres statstilskud..;)
>
> http://jp.dk/indland/trafik/article1132084.ece

Nu skal man jo åbenbart tage tallene med et gran salt
http://ing.dk/artikel/82376

Stef

Fra : BJ

Dato : 17-10-07 15:46

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu skal man jo åbenbart tage tallene med et gran salt
> http://ing.dk/artikel/82376

Spændende, gælder det så også for døde rygere?

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 16:06

BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Spændende, gælder det så også for døde rygere?

Naturligvis. Folk der ikke dør af røg (diesel- eller tobaks-) lever
evigt
--

Jens