Hva dælen er det for en sele?
Fra : Martin Bak

Dato : 16-10-07 10:47

I de første sekunder af dette klip stiger en mand ind i sin bil og får
automatisk selen på. Er det noget særligt amerikansk? Jeg har aldrig set
sådan noget før. Den kan da heller ikke være helt sikker?

http://www.youtube.com/watch?v=8QxZ9qrvCrw&NR=1

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Allan F

Dato : 16-10-07 11:16

> [...]
>automatisk selen på. Er det noget særligt amerikansk? Jeg har aldrig set
>sådan noget før. Den kan da heller ikke være helt sikker?

Selen er gjort fast i døren. Der er kun skråsele, ingen hoftesele, hvilket
betyder, at du er marginalt bedre beskyttet end hvis du sad helt uden. Og du
kan endda blive dræbt af den, hvis du sidder i passagersædet, da din lever
udsættes for et kraftigt pres, der kan rive den i stykker og forårsage indre
blødninger. En engelsk fotomodel (husker ikke navnet) blev enten dræbt eller
var tæt på i et uheld, som ellers skulle være til at overleve.

Findes i flere amerikanske biler.

Allan F

Fra : Brian Nordahl

Dato : 16-10-07 11:52

http://www.seatbeltdefects.com/automatic_belts/index.html

her er en tegning, hvor du kan se at det kun er den skrå sele der er
automatisk, hofteselen er manuel.
vh Brian