|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | bestilling og returret Fra : duff
 | 
 Dato :  26-09-07 19:16
 | 
 |  | hvordan ser den her ud...
 
 Hun kontakter via telefon en butik og vil bestille ram til en bærbar.
 Den type/størrelse hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
 butikkens ram leverandør.
 Kunde informeres om dette, men VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt
 andetstedsfra at de fint passer sammen"
 Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
 returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
 hendes maskine af. Står på bilag og accepteret af kunde via email.
 Kunde henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke.
 Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?
 
 Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 
 
 |  |  | 
  Martin Jørgensen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Jørgensen
 | 
 Dato :  26-09-07 19:48
 | 
 |  | 
 
            >>>>> "duff" == duff  <duff@fjerndettenu.com> writes:
     duff> hvordan ser den her ud...  Hun kontakter via telefon en
     duff> butik og vil bestille ram til en bærbar.  Den type/størrelse
     duff> hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
     duff> butikkens ram leverandør.  Kunde informeres om dette, men
     duff> VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt andetstedsfra at
     duff> de fint passer sammen" Butikken går med til at bestille
     duff> rammen under forudsætning af nada returret, nada garanti for
     duff> at det virker og nada ansvar om det futter hendes maskine
     duff> af. Står på bilag og accepteret af kunde via email.  Kunde
     duff> henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke.  Kan hun
     duff> gøre nogen krav gældende mod butikken?
     duff> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 Jeg tænker lidt på hvem af de 2 parter, der er den største idiot. På
 en måde er det kunden. På den anden måde er det butikken. Eftersom at
 butikken ikke normalt beskæftiger sig med fjernhandel, så er kunden
 nok egentligt den største idiot (under alle omstændigheder), hvilket
 butikken måske vidste...
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/ Best regards
 Martin Jørgensen
 -- 
 -----------------------------------------------
 This space and text line is available for rent.
            
             |  |  | 
  duff (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : duff
 | 
 Dato :  26-09-07 20:00
 | 
 |  | 
 
            Martin Jørgensen skrev:
 >>>>>> "duff" == duff  <duff@fjerndettenu.com> writes:
 > 
 >     duff> hvordan ser den her ud...  Hun kontakter via telefon en
 >     duff> butik og vil bestille ram til en bærbar.  Den type/størrelse
 >     duff> hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
 >     duff> butikkens ram leverandør.  Kunde informeres om dette, men
 >     duff> VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt andetstedsfra at
 >     duff> de fint passer sammen" Butikken går med til at bestille
 >     duff> rammen under forudsætning af nada returret, nada garanti for
 >     duff> at det virker og nada ansvar om det futter hendes maskine
 >     duff> af. Står på bilag og accepteret af kunde via email.  Kunde
 >     duff> henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke.  Kan hun
 >     duff> gøre nogen krav gældende mod butikken?
 > 
 >     duff> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 > 
 > Jeg tænker lidt på hvem af de 2 parter, der er den største idiot. På
 > en måde er det kunden. På den anden måde er det butikken. Eftersom at
 > butikken ikke normalt beskæftiger sig med fjernhandel, så er kunden
 > nok egentligt den største idiot (under alle omstændigheder), hvilket
 > butikken måske vidste...
 > 
 > http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/ > 
 > 
 > Best regards
 > Martin Jørgensen
 > 
 butikken idiot på hvilken måde?
 At de accepterer at bestille for kunden?
            
             |  |  | 
   Martin Jørgensen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Jørgensen
 | 
 Dato :  26-09-07 20:28
 | 
 |  | >>>>> "duff" == duff  <duff@fjerndettenu.com> writes:
 
 duff> Martin Jørgensen skrev:
 -snip-
 
 duff> butikken idiot på hvilken måde?
 duff> At de accepterer at bestille for kunden?
 
 De påtager sig noget bøvl og så er der diskussionen om hvorvidt de
 driver fjernsalg og så er der diskussionen om hvorvidt kunden
 overhovedet kom og betalte for ram'en og så er der diskussionen om at
 stå og spilde tid på en tåbelig kunde der føler sig utilfreds/snydt
 eller lignende, fordi vedkommende måske mente at butikken var
 forpligtet til at give penge tilbage. Og måske er kunden overbevist om
 at det er fjernsalg og hvis der er tvivl om det, så er helvede
 løs. Det er ikke sikkert at butikken overhovedet ville tjene penge,
 hvorfor det det bl.a. f.eks. langtfra ikke er alle steder at butikker
 gider at bestille ting hjem individuelt til (idiotiske og besværlige)
 kunder - især når man *ved* at kunden ikke kan bruge varen til noget
 som helst - så beder man (måske, ikke sikkert) om problemer, i et
 eller andet omfang og skal måske bruge en masse tid på en bagatel. Det
 er ofte ren underskud at lave det nummer butikken har gjort og
 goodwill er det ikke sikkert man får fra kunden.
 
 
 Best regards
 Martin Jørgensen
 
 --
 -----------------------------------------------
 This space and text line is available for rent.
 
 
 |  |  | 
  N_B_DK (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N_B_DK
 | 
 Dato :  26-09-07 19:56
 | 
 |  | "duff" <duff@fjerndettenu.com> wrote in message
 news:46faa1ea$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk
 
 > Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
 > returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
 > hendes maskine af.
 
 Så er det jo en "specialiseret" vare (i og med den ikke normalt lagerføres),
 og derved er der jo normalt ikke returret på varen ? (eller ?)
 
 --
 MVH. N_B_DK
 LTO robot købes.
 
 
 
 |  |  | 
  Jonas Kofod (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  26-09-07 22:28
 | 
 |  | N_B_DK skrev:
 > "duff" <duff@fjerndettenu.com> wrote in message
 > news:46faa1ea$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk
 >
 >> Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
 >> returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
 >> hendes maskine af.
 >
 > Så er det jo en "specialiseret" vare (i og med den ikke normalt
 > lagerføres), og derved er der jo normalt ikke returret på varen ? (eller ?)
 
 Det har ikke betydning for returretten om butikken ikke normalt
 lagerfører varen. Kun en personlig tilpasning har betydning her for. I
 denne sag er der ikke tale om personlig tilpasning.
 Hvad der kan have betydning er ene og alene om aftalen kan betegnes som
 en fjernhandelsaftale.
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  26-09-07 19:59
 | 
 |  | 
 
            duff skrev:
 > Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?
 > Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 Nej, hun kan ikke stille noget krav til butikken fordi den ikke
 normalt driver fjernhandel.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Carsten (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten
 | 
 Dato :  26-09-07 20:09
 | 
 |  | 
 "duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i meddelelsen
 news:46faa1ea$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > hvordan ser den her ud...
 >
 > Hun kontakter via telefon en butik og vil bestille ram til en bærbar.
 > Den type/størrelse hun vil bestille passer ikke med den bærbare, ifølge
 > butikkens ram leverandør.
 > Kunde informeres om dette, men VIL ha den ram til den bærbare. "har hørt
 > andetstedsfra at de fint passer sammen"
 > Butikken går med til at bestille rammen under forudsætning af nada
 > returret, nada garanti for at det virker og nada ansvar om det futter
 > hendes maskine af. Står på bilag og accepteret af kunde via email.
 > Kunde henter ram, betaler ved afhentning og den dur ikke.
 > Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?
 >
 > Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 
 Næ det kan kunden ikke.
 Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler
 varen i butikken.
 Selv om der skulle være tale om fjernsalg, så er der ikke returret på
 bestillingsvare, hvis der er tale om en vare, som butikken tager hjem på
 kundens opfordring og som ikke normalt føres i butikken.
 
 Så den må kunden heldigvis selv æde og det manglet det da også bare!
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Ludvigsen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  26-09-07 20:30
 | 
 |  | 
 
            Den 26-09-07 21.09 skrev Carsten følgende:
 >> Kan hun gøre nogen krav gældende mod butikken?
 >>
 >> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 > 
 > Næ det kan kunden ikke.
 Korrekt.
 > Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler 
 > varen i butikken.
 Det kan der nu godt være. Hvis butikken har et system til fjernhandel og 
 varen bestilles herigennem, er der fortrydelsesret, selvom varen hentes 
 og betales i butikken. Det afgørende er, hvor aftalen om købet indgås, 
 se Forbrugeraftaleloven §17:
 § 17. Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen i overensstemmelse med 
 reglerne i dette kapitel (fortrydelsesret) ved aftaler om fjernsalg og 
 ved aftaler indgået uden for fast forretningssted som nævnt i § 2, stk. 
 2, nr. 2.
 > Selv om der skulle være tale om fjernsalg, så er der ikke returret på 
 > bestillingsvare, hvis der er tale om en vare, som butikken tager hjem på 
 > kundens opfordring og som ikke normalt føres i butikken.
 Kan du henvise til en paragraf?
 Det lyder som om, du tænker på en tilrettet vare i henhold til 
 Forbrugeraftaleloven § 18 stk. 6. Det er ikke helt det samme som en 
 vare, der ikke normalt føres i butikken.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.
http://kimludvigsen.dk |  |  | 
   Jesper Lund (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Lund
 | 
 Dato :  26-09-07 21:16
 | 
 |  | Kim Ludvigsen wrote:
 
 > Den 26-09-07 21.09 skrev Carsten følgende:
 >> Selv om der skulle være tale om fjernsalg, så er der ikke
 >> returret på bestillingsvare, hvis der er tale om en vare, som
 >> butikken tager hjem på kundens opfordring og som ikke normalt
 >> føres i butikken.
 >
 > Kan du henvise til en paragraf?
 > Det lyder som om, du tænker på en tilrettet vare i henhold til
 > Forbrugeraftaleloven § 18 stk. 6. Det er ikke helt det samme som
 > en vare, der ikke normalt føres i butikken.
 
 Enig med Kim. Det står direkte nævnt et sted på forbrug.dk siden.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  26-09-07 22:55
 | 
 |  | 
 
            Carsten skrev:
 >> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 > Næ det kan kunden ikke.
 > Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler 
 > varen i butikken.
 Forkert begrundelse. Der er ikke tale om fjernsalg fordi butikken
 ikke driver fjernsalg.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
   Carsten (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten
 | 
 Dato :  27-09-07 06:20
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
 news:ilbrmigetb3n.uw1z6p4ozdiy.dlg@40tude.net...
 > Carsten skrev:
 >
 >>> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 >
 >> Næ det kan kunden ikke.
 >> Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og betaler
 >> varen i butikken.
 >
 > Forkert begrundelse. Der er ikke tale om fjernsalg fordi butikken
 > ikke driver fjernsalg.
 
 Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og betalt
 i butikken.
 
 Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og kunden
 ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og derpå afhenter
 den selv og betaler den i butikken, så har kunden mulighed for at besigtige
 varen der og har så ikke samme retigheder som ved fjernsalg.
 
 
 
 |  |  | 
    Jonas Kofod (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  27-09-07 08:25
 | 
 |  | Carsten skrev:
 >
 > "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
 > news:ilbrmigetb3n.uw1z6p4ozdiy.dlg@40tude.net...
 >> Carsten skrev:
 >>
 >>>> Butikken beskæftiger sig normalt ikke med fjernsalg.
 >>
 >>> Næ det kan kunden ikke.
 >>> Der er jo heller ikke tale om fjernsalg når kunden selv henter og
 >>> betaler
 >>> varen i butikken.
 >>
 >> Forkert begrundelse. Der er ikke tale om fjernsalg fordi butikken
 >> ikke driver fjernsalg.
 >
 > Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og
 > betalt i butikken.
 >
 > Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og
 > kunden ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og derpå
 > afhenter den selv og betaler den i butikken, så har kunden mulighed for
 > at besigtige varen der og har så ikke samme retigheder som ved fjernsalg.
 
 NEJ! Det er jo netop hvad flere indlægsholdere har skrevet til dig og
 givet lovhenvisninger til. Det afgørende er hvor aftalen indgås. Smarte
 påfund ala "den var bare lagt til side" er forsøgt og alle afsagte
 kendelser har afvist det. Bestillingen er det aftaleindgående moment.
 Argumentet "kunden har ret til at besigtige varen og skal derfor ikke
 have fjernsalgsrettigheder" er så værdiløst at det ikke engang er værd
 at nævne i forbindelse med en juridisk afgørelse.
 
 
 |  |  | 
    Erik Olsen DK (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Olsen DK
 | 
 Dato :  27-09-07 08:59
 | 
 |  | 
 
            Carsten wrote:
 > Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og
 > betalt i butikken.
 >
 > Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og
 > kunden ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og
 > derpå afhenter den selv og betaler den i butikken, så har kunden
 > mulighed for at besigtige varen der og har så ikke samme retigheder
 > som ved fjernsalg.
 Du har ikke læst 
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/2/fjernsalg-fortrydelsesret-aftaler-efter-1102004/ ordentligt.
 I afsnittet "Fjernsalg":
 "Det spiller heller ikke nogen rolle, at du selv henter varen i 
 forretningen, blot aftalen om køb ikke er blevet indgået der."
 -- 
 Venlig hilsen
 Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/ |  |  | 
    Bertel Lund Hansen (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  27-09-07 12:24
 | 
 |  | 
 
            Carsten skrev:
 > Og der er heller ikke tale om fjernsalg, fordi varen bliver hentet og betalt 
 > i butikken.
 Forkert.
 > Skulle butikken også drive fjernsalg, udover alm. salg fra butik og kunden 
 > ringer og bestiller en vare eller får den lagt til side og derpå afhenter 
 > den selv og betaler den i butikken, så har kunden mulighed for at besigtige 
 > varen der og har så ikke samme retigheder som ved fjernsalg.
 Det er noget du gætter dig til, men sådan står der ikke i loven.
 Der står:
 § 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser 
      eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når 
      aftalen 
 1)   indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved 
      kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den 
      erhvervsdrivende mødes fysisk, og 
 2)   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den 
      erhvervsdrivende.
 Der står om aftalens indgåelse. Der står *intet* om hvordan varen
 overdrages og betales.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/ |  |  | 
 |  |