"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse 
news:mn.d02b7d790fc1931a.72899@none.com...
Hi Christian Tak for et dejligt sagligt svar ...
> Du finder (mig bekendt) ikke nogen lovregler, som netop regulerer 
> tidsfrister i forbindelse med garanti. Du bliver derfor først og fremmest 
> nødt til at undersøge, om din garantiaftale siger noget herom? Hvis ikke, 
> vil jeg personligt mene, at aftalen må kunne udfyldes af principperne i 
> KBL § 78, stk. 4 og KBL § 79, stk. 1, idet disse nok er det tætteste du 
> kommer på noget, som minder herom.
det må være det her :
er det det her : 
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller 
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for 
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i 
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske 
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens 
regning.
§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for 
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, 
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om 
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens 
rådighed.
   Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om 
afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, 
kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad 
det vil koste at afhjælpe mangelen.
> (disse må i et vist omfang også være udtryk for almindelige 
> obligationsretlige principper).
>
> Under alle omstændigheder kan du i mange tilfælde blot bruge din 
> reklamationsret efter KBL i stedet, hvorefter disse regler i hvert fald 
> finder direkte anvendelse.
vi taler om
1.) Ham der tager i mod varen fra råde mig at indsende den til undersøgelse 
selv om de ikke er en del af hans jop beskirvelse ved el giganten
2.) der er gået lige knap 2 uger fra at el Giganten modtog maskinen til at 
den nåede værkstedet eller retter værkstedet kom med et svar så ville
de have en ?åger pris for at skifte skærmen ( der er flægget inde fra og 
ikke ude fra ved slag ) ( jeg køber en ny i Tyskland og sender den gamle ind 
til forbruger klage nævnet mener jeg det er )
Nå men så er der en fejl ved tastatur hvor jeg beder om at få det lavet hvor 
på jeg bliver *truet* med at det kan tage lang tid
og man må jo sige at indtilvider så har El Giganten bevist at de bruger 
rigtig lang tid om at få noget som helst gjort så når noget så grundligene 
som at få stillet en dignose kan tage så lang tid så frygter jeg da for hvor 
lang tid det kan tage at få det repereret :(
( tastatureret )
> Hvad der så nærmere ligger i begrebet inden for rimelig tid, er meget 
> svært at sige noget helt konkret om. Der er tale om en afvejning, hvor du 
> self. må kigge på manglens karakter, varens pris osv.
er der ikke en eller anden styrelse der ved noget om det - hvem forvalter 
f.eks købe loven er det ved cevile søgs mål eller er der noget reel ret man 
kan forholde sig til ?
>
> I dette tilfælde vil jeg nok synes, at over en måned er ved at være for 
> lang tid.
>
altså havde min egen dbd handler haft en skærm at sætte på så ville jeg 
aflevere den om formidagen og hente den kl 15:00 samme dag og gi 400 kr for 
at få den sat på ... men når man kommer ud i sådan noget som Fona og EL 
Giganten osv så skider de på kunderne de satser på de har noget forsikring 
også vrider de dem for et horibelt beløb - hvad ivl du forslå jeg gør hvis 
jeg f.eks kan få lavet den til det halve andet stedes ?
Mv.
 BMM