5 fejl "quiz" på hjemmeside
Fra : Tage Danielsen

Dato : 17-10-07 13:33

Hej

Hvordan laver jeg en "Find 5 fejl" quiz på min hjemmeside

Denne her ser umiddelbart enkel ud, men jeg kan ikke lige se hvordan det er
lavet udover at det er et eller andet med nogle "form" og "input" koder ?

http://www.danskefilm.dk/index2.html

Nogen der kan hjælpe mig med lidt kode eller et link til hvordan jeg kan
lave det.

Mvh
T Danielsen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-10-07 03:05

"Tage Danielsen" skrev i en meddelelse...

> [...]
> ?
>
> http://www.danskefilm.dk/index2.html
>
> Nogen der kan hjælpe mig med lidt kode eller et link til hvordan jeg kan

Mit forslag:

1. Lav et billede, og så en kopi, hvor du fjerner fem dele
2. På originalen, brug image map og area
http://www.w3schools.com/tags/tag_area.asp og
http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml_areamap til at
definere de klikbare områder, dette findes der programmer til. Og -
3. brug CSS hover med cursor:cross til at sætte cursoren til det samme, lige
meget hvor den er på billedet
http://www.w3schools.com/css/pr_class_cursor.asp.
4. Linksne i area kan laves med henvisning til en simpel JS-tæller. Eller du
kan gøre det med lidt serverside. tror ikke, du kommer ud over én af delene.

MVH
Rune Jensen

Fra : Tage Danielsen

Dato : 19-10-07 10:41

> [...]
> definere de klikbare områder, dette findes der programmer til. Og -
> 3. brug CSS hover med cursor:cross til at sætte cursoren til det samme,

Den er jeg helt med på

> 4. Linksne i area kan laves med henvisning til en simpel JS-tæller. Eller
> du kan gøre det med lidt serverside. tror ikke, du kommer ud over én af
> delene.

Her kniber det så lidt mere - har du evt et forslag til en simpel tæller -
jeg har ledt og ledt på nettet, men syntes ikke lige at kunne finde det
rigtige.

T Danielsen

Fra : Birger

Dato : 19-10-07 13:13

"Tage Danielsen" <tagedanielsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har ledt og ledt på nettet, men syntes ikke lige at kunne finde det

En simpel tæller kan vist ikke gøre det. Så kan man klikke 5 gange på samme
fejl, og få at vide at opgaven er løst...

<script type="text/javascript">
Fundet = new Array( 5);
for ( idx = 0; idx < 5; idx ++) {
Fundet[ idx] = false;
}

function MapFundet( idx) {
Fundet[ idx] = true;
AllFound();
}

funktion AllFound() {
var total = 0;
for ( idx = 0; idx < 5; idx++) {
if ( Fundet[ idx] == true) {
total++;
}
}
if ( total < 5) {
document.getElemtById( 'res_txt').innerHTML = "Du har fundet
"+total+" af 5 fejl";
}
else {
document.getElemtById( 'res_txt').innerHTML = "Du har fundet alle 5
fejl";
}
// eller simplere, men mindre overskueligt:
// document.getElemtById( 'res_txt').innerHTML = ( total < 5) ? "Du har
fundet "+total+" af 5 fejl" : "Du har fundet alle 5 fejl";
}
</script>

I de 5 områder i areamap, hvor ændringerne er, sætter du
onclick="MapFundet( X);" hvor X er fra 0 til 5, forskelligt for hvert
område.
Hvor areamappet klikkes forkert, sætter du onclick="AllFound();". Man kunne
også lave en anden funktion, der via "res_txt" fortæller at klikket var
forkert.

Et sted i HTML skal du så have en div eller span ( eller hvad der nu ellers
passer i dit design), med <xx id="res_txt"></xx>. Det vil så vise resultatet
efter et klik.

Der er omkring en million andre måde det kan gøres på - dette blot for at
give dig ideen, og det er i øvrigt ikke testet.
En god ting at tilføje, kunne være en markering af de områder der er blevet
korrekt identificeret som fejl - evt. med mulighed for at vise, de brugere
der må give op, den rigtige løsning.
(Der er intet i verden så frustrerende som ikke at få svaret på en opgave
man ikke selv kan løse!)

Birger

Fra : Tage Danielsen

Dato : 22-10-07 08:23

Jeg takker for svarene og prøver at arbejde videre med forslagene

T Danielsen