Indsæt billede i tekstfelt
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 17-10-07 12:39

Hej!

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man kan indsætte et
billede inde i et text felt i en form?
Der kan ses et eksempel på mit spørgamål på www.prosa.dk. Oppe i
højre hjørne af siden kan man se et søgefelt hvor googles logo er
indeholdt.

vh

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-10-07 13:14

"Lasse Vestergaard" <ibbernik@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der kan ses et eksempel på mit spørgamål på www.prosa.dk. Oppe i
> højre hjørne af siden kan man se et søgefelt hvor googles logo er

De bruger Google eget script, som styler boxen med et baggrundsbillede:
(function() { var f =
document.getElementById('searchbox_011692378426958990819:ylz6v6oe6lq'); if
(!f) { f = document.getElementById('searchbox_demo'); } if (f && f.q) { var
q = f.q; var n = navigator; var l = location; if (n.platform == 'Win32') {
q.style.cssText = 'border: 1px solid #7e9db9; padding: 2px;'; } var b =
function() { if (q.value == '') { q.style.background = '#FFFFFF
url(http://www.google.com/coop/images/google_custom_search_watermark.gif)
left no-repeat'; } }; var f = function() { q.style.background =
'#ffffff'; }; q.onfocus = f; q.onblur = b; if (!/[&?]q=[^&]/.test(l.search))
{ b(); } } })();

Jeg e rikke ekspert i scripting, så hvis du vil have den fulde forklaring,
så må andre træde til eller du må over i client-side gruppen.

/Per

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-10-07 17:11

Per Christoffersen skrev:

> De bruger Google eget script, som styler boxen med et baggrundsbillede:
> (function() { var f =

Pyha, det ser indviklet ud - var det ikke
lettere at prøve med

input#id {
background-image: url(baggrund.png);
background-repeat:no-repeat;
padding-left:30px;
}

eller noget i den retning?
(Ikke testet

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger

Dato : 17-10-07 17:54

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Pyha, det ser indviklet ud - var det ikke
> [...]

Tror det skal kombineres med noget onfocus, der fjerner billedet når den
besøgende vælger det, for at skrive i det.
Selv om det selvfølgelig kan virke, er det (kan ihvert fald være) generende
for den besøgende at skulle skrive på et billede.

Birger

Fra : Birger

Dato : 17-10-07 18:06

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
8X

> [...]
> Selv om det selvfølgelig kan virke, er det (kan ihvert fald være)
> generende for den besøgende at skulle skrive på et billede.

Den viste kode, sætter faktisk både onfocus og onblur :
[...]
};
var f = function() {
q.style.background = '#ffffff';
};
q.onfocus = f;
q.onblur = b;

Altså billede på baggrund når objektet ikke har focus og intet indhold, men
hvid baggrund når det har.

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-10-07 18:13

> Den viste kode, sætter faktisk både onfocus og onblur :
> (...) Altså billede på baggrund når objektet ikke har focus og intet
> indhold, men hvid baggrund når det har.

Teoretisk set kan det også laves i ren css, og det validerer, så vidt jeg
ved.
Desværre vil Internet Explorer (inklusive ie7) ikke kendes ved det.

input.soegefelt:focus {
noget kode
}

Fra : Birger

Dato : 17-10-07 22:11

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved.
> Desværre vil Internet Explorer (inklusive ie7) ikke kendes ved det.

Det kan det vist.
Der er bare ikke så meget ved det, hvis det ikke virker i den browser de
fleste anvender.
Heller ikke hvis det ikke gør, i mindretallets foretrukne værktøj, hvis du
spørger LKI.
Det er vist derfor nogen af os bruger så meget tid på at finde omveje og
andre metoder at få tingene til at virke alligevel.
Har ikke prøvet, men dette burde kunne bringes til at virke, forholdsvis
simpelt i script.
Så kan i hvert fald de, der ikke er script-forskrækkede, se det som tænkt...

Birger

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 20-10-07 11:11

Jeg siger tusind tak for jeres svar. Det virker jo fremragende