MS Windows
briani 27239
Pedagoisk side om raid
Fra : Hagar

Dato : 16-10-07 16:20

Hej i gruppen.

Jeg er blevet bedt om at sætte noget raid op for en landmand, jeg har dog
aldrig bevæget mig i den del før, så jeg vil lære lidt om det. Så hvis der
er en af jer der har et link til en god og pedagoisk side om emnet, så vil
jeg blive henrykt

Hagar

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-07 16:21

On Tue, 16 Oct 2007 17:19:59 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er en af jer der har et link til en god og pedagoisk side om emnet, så vil

HW eller SW RAID ?

/Hans

Fra : Hagar

Dato : 16-10-07 17:43

> HW eller SW RAID ?
>
> /Hans

Han siger han har købt et kort og sat det i maskinen, så det må vel være HW

Hagar

Fra : Max

Dato : 16-10-07 18:17

Hej Hagar

> Han siger han har købt et kort og sat det i maskinen, så det må vel
> være HW

Hvorfor en raid ?

--
Mvh Max

Fra : Hagar

Dato : 16-10-07 18:22

> Hvorfor en raid ?
>
> --
> Mvh Max

Spørg ikke mig, det er som skrevet ikke mig der skal bruge det.

Hagar

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-07 18:41

On Tue, 16 Oct 2007 19:22:10 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

>Spørg ikke mig, det er som skrevet ikke mig der skal bruge det.
Så er det måske bedst at holde sig fra opgaven ?

Hvis man ikke har et formål med en RAID er det bestemt bedst at lade
vær med at bruge en.

Lavpris HW RAID kan give problemer hvis uheldet er ude, så er man
faktisk bedre tjent uden RAID.

For at RAID giver mening skal man have flere diske i sit system.

Lidt hurtige grundtræk.

RAID 0 (Stripe) er for at få høj hastighed (ingen datasikkerhed. bedst
udnyttelse af diskenes samlede kapasitet)

RAID 1 (Mirror) er for at få høj datasikkerhed (På bekostning af
hastighed, lav udnyttelse af diskenes samlede kapasitet)

RAID 5 (med min. 3 diske) er for at få høj datasikkerhed og bedre
udnyttelse af diskenes samlede kapasitet (Endnu mere på bekostning af
hastighed)

Så er der en spøjs afart, JBOD eller sådannoget, man kan kort fortale
lægge en masse fysiske diskes kapasitet sammen og præsentere dette som
en stor disk for OS, fejler en disk, så er man glad for sin backup,
eller sin klippekortordning ved IBAS.

/Hans

Fra : Hagar

Dato : 16-10-07 20:17

> [...]
> lægge en masse fysiske diskes kapasitet sammen og præsentere dette som
> en stor disk for OS, fejler en disk, så er man glad for sin backup,

Han vil køre det med backup af alle de data der skal køres ind, andet ved
jeg ikke.

Hagar

Fra : Max

Dato : 16-10-07 21:05

Hej Hagar

> Han vil køre det med backup af alle de data der skal køres ind, andet
> ved jeg ikke.

Raid bruger man ikke til backup, raid bruger man så man kan skifte
harddiske uden at berøre driften. Backup skal køres på noget
separat, f.eks. bånd eller DVD. Bare tænk på et lynnedslag
i din raid, så er intet til at redde hvis man ikke har en backup
et andet sted.

--
Mvh Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-07 21:25

On Tue, 16 Oct 2007 21:16:46 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

>Han vil køre det med backup af alle de data der skal køres ind, andet ved
>jeg ikke.

Så er det skønne spørgsmål hvad forstår han med "backup" ?
Backup er en metode/værktøj til at genskabe data og/eller en
installation. Det har intet med RAID at gøre.

RAID er en metode at holde sin PC (Server) kørende selvom en disk er
stået af. Eller det kan bruges til at få meget hurtig adgang til sine
data på diske (redigering af lyd og billeder/film feks.).

Spørg ind til hvor lang nedetid han kan tåle på sin PC.
Kan kan klare en dag eller to, har han intet behov for RAID.

Spørg ind til om han kan tåle at miste nogle af sine data og i givet
fald hvor meget (en dags arbejde/dataindsamling, eller to eller ?)
Har opdager du hvor ofte han skal tage backup.

/Hans

Fra : "V. d. Züekheelmüegh~

Dato : 17-10-07 09:10

Hagar wrote:
> [...]
> er en af jer der har et link til en god og pedagoisk side om emnet, så vil

Wikipedia har en udmærket beskrivelse:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

/Rune

Fra : Ole Christiansen

Dato : 17-10-07 10:06

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en af jer der har et link til en god og pedagoisk side om emnet, så vil

Prøv google

http://www.google.com/search?q=hvad+er+raid&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLJ

Fra : Hagar

Dato : 18-10-07 15:26

Nu har han fået sat Raid mirror op, men ønsker nu at teste om det nu virker,
og om det er stabilt. Er der nogen der kender til et godt og gerne gratis
test program til den slags ?

Hagar

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-07 16:54

On Thu, 18 Oct 2007 16:25:47 +0200, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

>Nu har han fået sat Raid mirror op, men ønsker nu at teste om det nu virker,
>og om det er stabilt. Er der nogen der kender til et godt og gerne gratis
>test program til den slags ?
Det kan altså ikke testes med noget program.

Man flår såment bare en af diskene ud og se om maskinen stadig kører.
Så sætter man en ANDEN disk i hvor den udtagne sad, og ser om systemet
rebuilder sig selv. Medens den rebuilder er maskinen langsommere, hvor
meget afgøres af hvordan RAIDen kan proiterer denne process.

/Hans