MS Windows
briani 27239
timer-minutter variabel
Fra : Morten Christensen

Dato : 14-10-07 17:12

Jeg skal lave backup af en database ved at kopiere den i en bat-fil.
Efter kopieringen skal filen omdøbes, så dato og tid kommer med i
fil-navnet.

Med "ren fil.navn fil_%date0,10%.navn" får jeg dato-oplysninger ind i
filnavnet. %date% kan så gentages, så datoen bliver formatteret, som jeg
vil have det.

Findes der en variabel som %date:% som kan indsætte timer og minutter ?

--
Morten Christensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-07 18:02

Morten Christensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Findes der en variabel som %date:% som kan indsætte timer og
> minutter ?

%time%

- den giver dog normalt også sekunder og hundrededele sekunder -
det ved jeg ikke om man kan slippe for......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-07 18:36

Jan Vestergaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> - den giver dog normalt også sekunder og hundrededele sekunder
> - det ved jeg ikke om man kan slippe for......

Det gør man selvfølgelig efter samme metode, som med date

%time0,5%

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-10-07 19:35

Jan Vestergaard skrev dette den 14-10-2007 19:35:

> Det gør man selvfølgelig efter samme metode, som med date
>
> %time0,5%
>
> Jan

Når resultatet skal ind i et filnavn, er det naturligvis nødvendigt at
drible udenom colon'er og komma'er i tids-svaret.
Så der må vist ikke være mere end 2 karakterer i træk.

--
Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-10-07 19:23

Jan Vestergaard skrev dette den 14-10-2007 19:01:

> %time%
>
> - den giver dog normalt også sekunder og hundrededele sekunder - det ved
> jeg ikke om man kan slippe for......
>
> Jan

Tak for hjælpen. Nu ser det ud til, jeg har puslet mig frem til den
rigtige løsning. Med forbehold for slåfejl og på 1 linie:

ren fil.navn
fil_%date8,2%%date3,2%%date0,2%-%time0,2%%time3,2%%time6,2%.navn

giver
fil_071014-202253.navn

--
Morten Christensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-07 19:56

> [...]
> linie: ren fil.navn
> fil_%date8,2%%date3,2%%date0,2%-%time0,2%%time3,2%%time6,2%.navn

Ja - det ser rigtigt ud

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 15-10-07 07:46

Morten Christensen wrote :

> [...]
>
> ren fil.navn
> fil_%date8,2%%date3,2%%date0,2%-%time0,2%%time3,2%%time6,2%.navn

Husk lige at teste tiderne med encifrede timetal.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-10-07 13:44

Klaus Jørgensen skrev:

> Husk lige at teste tiderne med encifrede timetal.

Ja, der fejlede den. Jeg må lave et nyt forsøg efter midnat.
Mon det også går galt de første 9 dage i måneden

--
Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 16-10-07 08:48

Morten Christensen skrev dette den 15-10-2007 14:43:
> [...]

Den her ser ud til, at klare problemet med det encifrede timetal. Første
karakter af timen bliver ikke taget fra variablen, men er hardcodet til
0. Jeg har de 2 linier stående under hinanden. Efter 10 omdøber den
første linie, og der er ingen fil til den anden linie at omdøbe. Før 10
fejler den første linie, hvorefter den anden linie omdøber.

ren fil.navn
fil_%date8,2%%date3,2%%date0,2%-0%time1,1%%time3,2%%time6,2%.navn

Men jeg er ikke sikker på, løsningen er sikker nok til backup af en
vigtig database.

--
Morten Christensen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 16-10-07 09:19

Morten Christensen wrote :

> [...]
> fil_%date8,2%%date3,2%%date0,2%-0%time1,1%%time3,2%%time6,2%.navn
>
> Men jeg er ikke sikker på, løsningen er sikker nok til backup af en vigtig

Jeg ville nu nok lave det som følger:
set t99=%time%
if "!%t990,1%"=="! " (set t=0%t991,1%%t993,2%) else (set
t=%t990,2%%t993,2%)
echo %t%

Jeg bruger t99 som en midlertidig variabel så referencen ikke kan
skifte undervejs i processen, og udskriver så resultatet. Bemærk at
"if"-sætningen er én lang linie - den kan knække i en newsreader.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-10-07 14:34

On Sun, 14 Oct 2007 18:12:25 +0200, Morten Christensen
<mc@mc.sletmig.cx> wrote:

> [...]
>vil have det.
>
>Findes der en variabel som %date:% som kan indsætte timer og minutter ?
Ikke helt, men måske fgl kan bruges ?

set datodag=%DATE0,2%
set datomaaned=%DATE3,2%
set datoaar=%DATE6,4%
set tid-T=%time0,2%
set tid-M=%time3,2%

filnavn_som_består_af_dato_måned_år_klokkeslet_som_timer_og_minutter.txt="%datodag%-%datomaaned%-%datoaar%-%tid-T%-%tid-M%.txt"

/Hans

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-10-07 19:18

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> filnavn_som_består_af_dato_måned_år_klokkeslet_som_timer_og_minutter.txt="%datodag%-%datomaaned%-%datoaar%-%tid-T%-%tid-M%.txt"

Tak for forslaget. Men mon ikke det har samme problem som den anden
løsning. At hvis det er før 10 om formiddagen, er der kun 1 karakter for
timetallet, og så kommer der et kolon med i både time-værdien og
minut-værdien. Hart du en løsning på, at checke om den 2. karakter i
timer og minutter er et tal eller et kolon ?

--
Morten Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-10-07 19:54

On Mon, 15 Oct 2007 20:17:55 +0200, Morten Christensen
<mc@mc.sletmig.cx> wrote:

> [...]
>minut-værdien. Hart du en løsning på, at checke om den 2. karakter i
>timer og minutter er et tal eller et kolon ?
Kik lidt på hvordan det er bygget op, så tror jeg der er basis for et
eksperiment desangående, noget al la:

set kolon = %time2,1%
if %kolon% == ":" goto whatever

med en sådan test kan du jo selv fylde et evt. manglende nul ind.

/Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-07 20:01

> [...]
> både time-værdien og minut-værdien. Hart du en løsning på, at
> checke om den 2. karakter i timer og minutter er et tal eller

Det burde ikke være et problem, da det stadig er samme karakter i
strengen.

Det første ciffer er bare udskiftet med en blank - her er de fire
muligheder, som de ser ud i Win XP:

Time indsætter en blank før første ciffer:
9:09:37,56
10:10:13,79

Date indsætter et 0:
09-09-2007