Fjernelse af horizontal scrollbar uden at ~
Fra : eco991858

Dato : 15-10-07 20:52

Er det muligt at fjerne den horizontale scrollbar uden at fjerne
den vertikale?

Når den vertikale scrollbar fremkommer kan man risikere at den
horizontale også kommer frem hvis scrollbaren optager nok af
sidebredden til at dække lidt over indholdet, selvom den
horizontale elelrs aldrig er nødvendig ellers.

Findes der en måde hvorpå man kan tvinge den horizontale til
aldrig at komem frem, men stadig have den vertikale efter behov?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 15-10-07 21:04

eco991858 wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Findes der en måde hvorpå man kan tvinge den horizontale til
> aldrig at komem frem, men stadig have den vertikale efter

Lad være med at lave siden for bred, og brug procent.

PerR

Fra : eco991858

Dato : 15-10-07 22:40

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lad være med at lave siden for bred, og brug procent.
>
> PerR

Ok, men lad os nu sige at det ikke var en mulighed....

Kan man fjerne den ene uden at fjerne den anden?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-10-07 22:55

eco991858 <dennisosterdalnielsen@gmail.com> skrev :

>Kan man fjerne den ene uden at fjerne den anden?

I css:

overflow-x: hidden
og
overflow-y: hidden

Er ikke valid css (endnu) og virker ikke i lidt ældre browsere.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : eco991858

Dato : 15-10-07 22:59

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> og
> overflow-y: hidden
>
> Er ikke valid css (endnu) og virker ikke i lidt ældre browsere.

Tusind tak for det

Fra : eco991858

Dato : 15-10-07 22:42

> [...]
> fjerne

> behov?
> >
> Lad være med at lave siden for bred, og brug procent.

Ok, men lad os sige at dette ikke var en mulighed.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-10-07 22:59

eco991858 skrev:
> [...]
>
> Findes der en måde hvorpå man kan tvinge den horizontale til
> aldrig at komem frem, men stadig have den vertikale efter behov?

Ja. Sidens bredde må aldrig overstiger browservinduets
bredde. Det opnå nemmeste med at holde sidens indhold på
90 procent (el noget der ligner)

Der er ingen måde, hvorpå du eksplicit kan fjerne den
hverken den ene eller den anden scrollbar - de fremkommer,
når der er brug for dem, enten fordi websiden er bredere
end hvad der kan vises i browservinduet - så skal den
vandrette scrollbar sætte læseren i stand til at scrolle
hen til det skjulte indhold.

En lodret scrollbar fremkommer automatisk, hvis der er
mere indhold end browservinduet kan rumme i højden. Og igen
er den det værktøj, brugeren for i hænde for at at kunne
scrolle ned til skjult indhold.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-10-07 23:38

eco991858 skrev:

> Er det muligt at fjerne den horizontale scrollbar

Så kan brugeren jo ikke scrolle hen til det indhold
der ikke kan vises, så det er en rigtig dårlig ide at
gøre sådan noget.

> hvis scrollbaren optager nok af sidebredden til
> at dække lidt over indholdet

En scrollbar bør ikke kunne dække over indholdet.

Giv et link til siden, ellers er det vanskeligt at komme
med en løsning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : eco991858

Dato : 16-10-07 00:13

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så kan brugeren jo ikke scrolle hen til det indhold
> der ikke kan vises, så det er en rigtig dårlig ide at
> gøre sådan noget.

I det her tilfælde er der tale om det yderste af en kanp i en
menu. Der er intet indhold som dækkes.

> En scrollbar bør ikke kunne dække over indholdet.

Den vertikale scrollbar kommer kun frem hvis man kører en
relativt lav opløsning, så jeg havde ikke lyst til at lave ekstra
plads til den i de tilfælde. (Mine knapper er kluntede nok i
forvejen)

overflow-x:hidden har løst problemet tilfredsstillende.

> Giv et link til siden, ellers er det vanskeligt at komme
> med en løsning.

Gerne

http://www.jp-design.dk

Den er lavet i frames, så hvis jeg havde linket til den i min
oprindelige post, var der nok en chance for at jeg var blevet
flamed for det i stedet for at folk så på min problemstilling. :p

Der er stadigvæk lidt (understatement) problemer hist og her så
jeg modtager gerne al den kritik folk måtte have.

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-10-07 00:49

eco991858 skrev:

> (Mine knapper er kluntede nok i forvejen)

Ja, men det kan du få hjælp til

> overflow-x:hidden har løst problemet tilfredsstillende.

Godt, men ikke valid kode, som alt det andet.

> [...]
> i min oprindelige post, var der nok en chance for at
> jeg var blevet flamed for det i stedet for at folk så på

Det har du sikkert ret i.

> Der er stadigvæk lidt (understatement) problemer
> hist og her så jeg modtager gerne al den kritik folk
> måtte have.

Det er jo en helt ny situation, når du nu er kommet ud
af skabet - hvor skal vi starte?

Vil du gerne lave noget bedre, så gå væk fra frames
og tabeller til design, sæt en doctype på alle sider,
og spørg i html-gruppen når du går i stå!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk