Skat?
Fra : Kim2000

Dato : 28-09-07 18:54

Jeg er kort fortalt blevet tilbudt et bedre lønnet job, hvor jeg stiger fra
26 til 35 om måneden, men jobbet er mere krævende, ikke synderlig mere
interessant og en af overvejelserne er bla. lønnen. Men kan man et sted
udregne hvor meget man egentlig reelt får ud af de ekstra 9000, så vidt jeg
kan regne mig frem til med lommeregneren, så får jeg mindre end 3000 ekstra
hver måned for et job der ikke har "en øvre tid" som det så smukt hedder.

Der er tit disse debatter her, så er der nogen der kan linke til en
udregningsmaskine for dummies

mvh
Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-09-07 19:15

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
> [...]
> jeg kan regne mig frem til med lommeregneren, så får jeg mindre end 3000
> ekstra hver måned for et job der ikke har "en øvre tid" som det så smukt

Nettoforskellen er 3.668 kr. pr. måned efter skat ud fra de forudsætninger,
du har angivet her - dvs. ingen renteudgifter eller lignende. Ikke at det
betyder det store.

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-09-07 19:22

Christian R. Larsen skrev:

> Nettoforskellen er 3.668 kr. pr. måned efter skat ud fra de forudsætninger,
> du har angivet her - dvs. ingen renteudgifter eller lignende. Ikke at det
> betyder det store.

Kan man tage det som en tommelfingerregel, at man får udbetalt lige godt
40 % af det ekstra man måtte tjene, når man er oppe i topsskat?

Kan man opstille en simpel tommelfingerregel der siger noget om, hvor
meget man skal tjene, hvis man fx gerne vil have 300.000 kr./år
udbetalt, eller kræver det lidt mere end tommelfingre pga. bund- mellem-
og topskat?

BG

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-09-07 08:06

"Barney Gumble" <nope@nospam.com> wrote in message

> Kan man tage det som en tommelfingerregel, at man får udbetalt lige godt
> 40 % af det ekstra man måtte tjene, når man er oppe i topsskat?

Ja, hvis man er ligeglad med anden decimal. Mange topskatteydere betaler 63%
i marginalskat, så de får kun udbetalt 37%.

> Kan man opstille en simpel tommelfingerregel der siger noget om, hvor
> meget man skal tjene, hvis man fx gerne vil have 300.000 kr./år udbetalt,
> eller kræver det lidt mere end tommelfingre pga. bund- mellem- og topskat?

Det afhænger jo af, hvad man bruger pengene på, for typisk bruger du dem jo
bl.a. på en bolig, hvilket igen vil sige, at du har et rentefradrag.

Fra : @

Dato : 29-09-07 20:11

On Sat, 29 Sep 2007 09:06:26 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Det afhænger jo af, hvad man bruger pengene på, for typisk bruger du dem jo
>bl.a. på en bolig, hvilket igen vil sige, at du har et rentefradrag.

som dog ikke nedbringer topskatten

kun visse pensionsordninger kan bruges til dette, og her er der også
begrænsninger

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-10-07 08:16

"@" <1@invalid.net> wrote in message

> som dog ikke nedbringer topskatten

Nej, men hvis man har et rentefradrag, skal man stadig tjene mindre for at
få 300.000 udbetalt, end hvis man ikke har et rentefradrag. Marginalskatten
vil altid være 63% hvis man får 300.000 udbetalt, og ikke indbetaler på en
ratepension.

Fra : Jan

Dato : 01-10-07 14:07

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> få 300.000 udbetalt, end hvis man ikke har et rentefradrag.
> Marginalskatten vil altid være 63% hvis man får 300.000 udbetalt, og ikke

Så snak med din arbejdsgiver om at få de sidste kr. udbetalt som skattefri
kørselsgodtgørelse så du slipper for topskatten.

Jan

Fra : Kim2000

Dato : 01-10-07 16:11

"Jan" <bla@bla.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Så snak med din arbejdsgiver om at få de sidste kr. udbetalt som skattefri
> kørselsgodtgørelse så du slipper for topskatten.

Jeg vil så sige at efter den samtale jeg havde idag, så kunne hverken 50
eller 100 for få mig til at tage stillingen, de arbejdsforhold der var i
udsigt var simpelthen en hån mod enhver, der ville gå 2 måneder før jeg lå
med stress.
mvh
Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-10-07 08:34

"Jan" <bla@bla.dk> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Så snak med din arbejdsgiver om at få de sidste kr. udbetalt som skattefri
> kørselsgodtgørelse så du slipper for topskatten.

Det vil så være ulovligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-07 20:01

> [...]

> du har angivet her - dvs. ingen renteudgifter eller lignende. Ikke at det

Det er altså mere end jeg betaler i 'husleje' for min andelsbolig på 70
m^2, beliggende i Københavns Kommune ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-07 21:09

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
>
> Nettoforskellen er 3.668 kr. pr. måned efter skat ud fra de
> forudsætninger, du har angivet her - dvs. ingen renteudgifter eller
> lignende. Ikke at det betyder det store.
Jeg har et hus og et par lån, så jeg har udbetalt omkring 15700 ud af 26000,
det virker på min bare helt galt at stige med 9000 i løn uden rigtig at få
noget ud af det.
mvh
Kim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-09-07 21:20

Kim2000 skrev:

> Jeg har et hus og et par lån, så jeg har udbetalt omkring 15700 ud af 26000,
> det virker på min bare helt galt at stige med 9000 i løn uden rigtig at få
> noget ud af det.

Sig pænt goddag til argumenterne mod topskat og overvej så om der er
"alternative" måde du kan få udbetalt løn på (en god pension kan også
være rar senere i livet).

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-09-07 16:38

Kim2000 skrev den 29-09-2007 22:09:

> Jeg har et hus og et par lån, så jeg har udbetalt omkring 15700 ud af 26000,
> det virker på min bare helt galt at stige med 9000 i løn uden rigtig at få
> noget ud af det.

Tja, tilgengæld har du mulighed for bedre pensionsopsparing.

Du kunne jo overveje at forhandle dig til nogen bedre aftalevilkår fx
en øvre tid mod at gå et par tusind ned i bruttoløn.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-09-07 19:32

Kim2000 skrev:
> [...]
> hver måned for et job der ikke har "en øvre tid" som det så smukt hedder.
>
> Der er tit disse debatter her, så er der nogen der kan linke til en

Det har de på Skats hjemmeside.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 28-09-07 19:56

"Kim2000" skrev i en meddelelse

> Jeg er kort fortalt blevet tilbudt et bedre lønnet job, >hvor jeg stiger
> fra 26 til 35 om måneden, men jobbet er mere krævende, >ikke synderlig
> mere interessant og en af overvejelserne er bla. lønnen.

Er der ingen frynsegoder

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Chrisjoy

Dato : 02-10-07 10:46

On Sep 28, 8:14 pm, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> du har angivet her - dvs. ingen renteudgifter eller lignende. Ikke at det

Hei, kan du fortelle meg hvor toppskatten slår inn i Danmark, dessuten
også hvor de slår inn, hvis det er flere trinn.