De (død)syge offentlige ansatte
Fra : Jesper

Dato : 25-09-07 20:17

Iflg TV-Avisen 21:00 er sygefraværet om året i dage:

Privatansatte 9
Kommuner og regioner 13
Københavns Kommune 16

Hvis kommunerne mangler "varme hænder", så skulle de se at gøre noget
ved sygefraværet, det vil også gavne deres økonomi!

--
Jesper

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-07 21:11

Jesper skrev:
> [...]
>
> Hvis kommunerne mangler "varme hænder", så skulle de se at gøre noget
> ved sygefraværet, det vil også gavne deres økonomi!

En del af sygedagene er svære at undgå når man har mange i jobtræning,
flexjobber osv, men det kan da klart nedbringes ved bedre ledelse.

Der er forresten uhyggeligt mange sygedage pga stress i kommunerne.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 21:40

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> En del af sygedagene er svære at undgå når man har mange i jobtræning,
> flexjobber osv, men det kan da klart nedbringes ved bedre ledelse.

Tænk, jeg havde den naive tro, at det var den enkelte medarbejder, der
meldte sig syg og ikke noget, ledelsen gjorde. Så blev jeg SÅ klogere.

> Der er forresten uhyggeligt mange sygedage pga stress i kommunerne.

Nåja. Døden SKULLE have en årsag. Som bekendt er de kommunaltansatte MEGET
mere stressede end alle andre. Især i Københavns Kommune. F.eks. er det
ekstremt stressende hele tiden at skulle lave kaffe:

http://www.180grader.dk/nyheder/L_rere_bruger_55_r_p_at_lave_kaffe.php

Det er jo også stressende med al den betalte frokostpause, de ekstreme
barselsvilkår osv. osv. Rigtig dårlig ledelse er det!

Jeg har VIRKELIG ondt af de arme kommunalt ansatte, der hele tiden bliver
nødt til at melde sige syge pga. stress ved kaffemaskinernen og ikke mindst
fordi, at ledelsen forlanger disse mange sygemeldinger. Lad os tilbyde dem
pensionering - med fuld løn resten af livet selvfølgelig - når de bliver 50.
Eller måske allerede, når de er 35? De er jo på det nærmeste helt nedslidte
i den alder. Det tærer hårdt på kroppen med al den sygdom og kaffe. Det ved
enhver.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-07 21:46

Jens Bruun skrev:

> Tænk, jeg havde den naive tro, at det var den enkelte medarbejder, der
> meldte sig syg og ikke noget, ledelsen gjorde.

Spændende. Du mener tilsyneladende at dårlig ledelse ikke har
indflydelse på de ansattes arbejdsglæde.

> Så blev jeg SÅ klogere.

Utroligt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 21:54

> Spændende. Du mener tilsyneladende at dårlig ledelse ikke har
> indflydelse på de ansattes arbejdsglæde.

Ser du, det ved jeg i sagens natur intet om. Har du da dokumentation for, at
det ekstreme sygefravær skyldes dårlig ledelse? Jeg forholder mig alene til,
at det er den enkelte medarbejder, der melder sig syg. Hvis man som
medarbejder melder sig syg pga. dårlig ledelse, har man et seriøst problem,
og man bør nok overveje, om man overhovedet hører hjemme på arbejdsmarkedet
med dén indstilling.

På den anden side: Der er jo en grund til, at man har valgt at være
offentligt/kommunalt ansat, hvor latterlige, gammeldags dyder som loyalitet,
flittighed, faglig stolthed, kollegial adfærd og den slags ikke regnes for
noget og typisk er direkte skadelige, hvis man ønsker at overleve i
systemet.

Du var kommunalt ansat, ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-09-07 22:05

Jens Bruun skrev:
> [...]
> og man bør nok overveje, om man overhovedet hører hjemme på arbejdsmarkedet

Alle undersøgelse og al erfaring viser at god ledelse kan
nedbringe sygefraværet.

Derimod er der ingen grund til at tro at man kan nedbringe
sygefraværet ved at sige til medarbejderne at de skal tage
sig sammen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:09

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Alle undersøgelse og al erfaring viser at god ledelse kan
> nedbringe sygefraværet.

Kan du dokumentere, at det er et ledelsesproblem der er skyld i det ekstreme
sygefravær? Hvis ikke, er min påstand om, at der alene er tale om dovenskab,
illoyalitet og forkælethed ligeså god som din.

> Derimod er der ingen grund til at tro at man kan nedbringe
> sygefraværet ved at sige til medarbejderne at de skal tage
> sig sammen.

Nej. Sådan noget kan man ikke sige til medarbejdere. Det kan man sige til
børn.

Man kan med fuld ret forlange af medarbejdere, at de opfører sig som voksne
mennesker, der er deres ansvar bevidst - eller det kan man åbenbart ikke,
når det drejer sig om kommunalt ansatte.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 22:12

> [...]
> voksne mennesker, der er deres ansvar bevidst - eller det kan man åbenbart
> ikke, når det drejer sig om kommunalt ansatte.

For et års tid siden var der en undersøgelse der fortalte at sygeplejersker
var mere syge end gennemsnitsarbejderen. Mærkværdigt... ?

Nej, faktisk ikke. Man kan ikke have en sygeplejerske der er forkølet til at
gå rundt på et sygehus, mens det næppe er sygemeldingsgrund hvis man er
murer. Jeg vil sgu nødigt ligge på hjerteafdelingen og blive betjent at af
hostende snøftende sygepasser, vil du?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:15

> [...]
> hvis man er murer. Jeg vil sgu nødigt ligge på hjerteafdelingen og
> blive betjent at af hostende snøftende sygepasser, vil du?

En sød historie. Skal vi så vende tilbage til de kommunalt ansattes ekstreme
sygefravær?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 22:17

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> En sød historie. Skal vi så vende tilbage til de kommunalt ansattes
> ekstreme sygefravær?

Nej, det skal vi ikke, jeg spilder min tid og jeg tror egentlig jeg får mere
fornuftig respons ved at gå ud og snakke med brændeovnen, i det mindste er
den ikke helt så dum at høre på som dig. Du kan jo sige til en dag, hvis du
vil debattere....

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-09-07 22:21

Jens Bruun skrev:
> [...]
> sygefravær? Hvis ikke, er min påstand om, at der alene er tale om dovenskab,
> illoyalitet og forkælethed ligeså god som din.

Dårlig ledelse er en del af problemet.

> [...]
> mennesker, der er deres ansvar bevidst - eller det kan man åbenbart ikke,
> når det drejer sig om kommunalt ansatte.

Først siger du "Nej. Sådan noget kan man ikke sige ..."
Derpå siger du at det netop er det man skal.

Kan du blive enig med dig selv?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:26

> Dårlig ledelse er en del af problemet.

Du kunne altså ikke dokumentere det.

> Først siger du "Nej. Sådan noget kan man ikke sige ..."
> Derpå siger du at det netop er det man skal.

Øh, er du sikker på, vi taler samme sprog? Jeg vil medgive, at jeg burde
have skrevet "forvente" i stedet for "forlange", men jeg havde egentlig
troet, du alligevel fangede min pointe, der vist ikke er SÅ skjult endda.
Jeg tog tydeligvis fejl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-09-07 22:34

Jens Bruun skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne altså ikke dokumentere det.

Naturligvis kan jeg det:
http://www.hkprivat.dk/sw59633.asp
http://www.lederne.dk/lho/Nyheder/Nyheder/Nyheder+2007/daarligledelsegiverstressogsygefrav%C3%A6r.htm

Google har 67000 hits på "dårlig ledelse sygefravær", læs og
bliv klogere.

> [...]
> have skrevet "forvente" i stedet for "forlange", men jeg havde egentlig
> troet, du alligevel fangede min pointe, der vist ikke er SÅ skjult endda.

Jeg har meget svært ved at se at du har andre forlag til hvordan
man nedbringer sygefraværet end at sige til de ansatte at de
skal tage sig sammen.

Fra : Bertel Brander

Dato : 26-09-07 18:59

Bertel Brander skrev:

> [...]
>
> Jeg har meget svært ved at se at du har andre forlag til hvordan
> man nedbringer sygefraværet end at sige til de ansatte at de

Det undrer mig sådan set ikke at Brun ikke svarer, hans formål
med hans skingre skrigeri er undelukkende at køre hetz på offentlige
ansatte...

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 19:05

> Det undrer mig sådan set ikke at Brun ikke svarer, hans formål
> med hans skingre skrigeri er undelukkende at køre hetz på offentlige
> ansatte...

Ja. Lad os bare sige det. Har du det bedre nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 26-09-07 19:32

Jens Bruun skrev:
> "Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Lad os bare sige det. Har du det bedre nu?

Nej, jeg troede dk.politik var en diskussions gruppe.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 19:34

> Nej, jeg troede dk.politik var en diskussions gruppe.

Hvis din holdning er, at mit "skingre skrigeri" udelukkende har til formål
at "køre hetz på offentligt ansatte", er der jo i virkeligheden ikke meget
at diskutere - vel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Brander

Dato : 26-09-07 19:37

Jens Bruun skrev:
> [...]
> at "køre hetz på offentligt ansatte", er der jo i virkeligheden ikke meget

Hvis du har noget konstruktivt at bidrage med skal
du naturligvis ikke holde dig tilbage...

Fra : @

Dato : 26-09-07 15:31

On Tue, 25 Sep 2007 23:26:07 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Du kunne altså ikke dokumentere det.

men det gør private firmaer i stigende grad, der bliver mere og mere
fokus på, hvorfor personale i store virksomheder søger væk fra
bestemte afdelinger, og hver gang viser det sig at det ikke er hverken
arbejdets art eller mængde der er den afgørende faktor, men derimod
forholdet til lederen af afdelingen

<prale-mode/ON>
I min tid - 3 år- som holdleder i en produktionsvirksomhed var "mit"
hold på 14 personer et man søgte til ikke væk fra, jeg manglede aldrig
personale
<prale-mode/OFF>

og mine metode var såre simpel:

lytte lytte lytte
aldrig nogensinde hidse sig op
altid begrunde beslutninger, så "pigerne" kunne forholde sig til
beslutningen
problemer løstes bedst med humor,
eksempelvis startede jeg en indsamling til et vækkeur til en ellers
meget dygtig medarbejder, hun havde dog fået den uvane at møde ca. 3
minutter for sent, hun sagde pænt tak for uret og kom ikke for sent
siden

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 22:27

> [...]
>
> Dårlig ledelse er en del af problemet.

> Først siger du "Nej. Sådan noget kan man ikke sige ..."
> Derpå siger du at det netop er det man skal.

Der er mange ting som Bruun ikke ved, åbenbart ved han ikke at sygeplersker
er offentlig ansatte og åbenbart har han ikke noget problem med at blive
behandlet af en sygepasser der er snotforkølet, eller en lægen der er igang
med en hjerteoperation har influenza. Åbenbart kan Bruun heller ikke
forstille sig at når en betjent bliver skadet, så er denne måske væk i 3
måneder, og åbenbart kan Bruun ikke gennemskue at nogle grupper trækker
rigtig meget op på den konto, og åbenbart ved Bruun heller ikke at
flexjobbere, aktiveringsfolk og jobtræningsfolk ligeledes tælles som
offentligt ansatte. Åbenbart ved han så heller ikke at mange flexjob rent
faktisk er i flexjob fordi de lider af en sygdom eller dårligt helbred, som
gør at de netop har meget sygefravær og at det er derfor de netop er i denne
ordning. Men sådan er der så meget.... Lad os endelig ikke ødelægge aftenen
for fordommens mester himself.
mvh
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:34

> [...]
> meget sygefravær og at det er derfor de netop er i denne ordning. Men
> sådan er der så meget.... Lad os endelig ikke ødelægge aftenen for

Jeg troede, du havde travlt med at tale med din brændeovn, men du kunne
alligevel ikke dy dig, hva'? "Bruun" skulle alligevel lige have en sidste
sang fra de varme lande med.

Sig efter mig: KOMMUNALT ANSATTE!

Det er ikke så svært at sige. Selv en skolelærer kan vel stave sig igennem
de to ord?

Jeg begynder at tro, at du simpelhen ikke ved, at hospitalsansatte og
politibetjente IKKE er kommunalt ansat.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-09-07 22:37

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Jeg begynder at tro, at du simpelhen ikke ved, at hospitalsansatte
> og politibetjente IKKE er kommunalt ansat.

HS er da en kommunal størrelse?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:41

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> HS er da en kommunal størrelse?

Sygehusene lå tidligere i amterne. Nu ligger de i regionerne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-07 06:20

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Sygehusene lå tidligere i amterne. Nu ligger de i regionerne.

Hospitalerne i det centrale København lå i de to kommuner, Københavns og
Frederiksberg kommuner, som altså indledte HS-samarbejdet sammen med
staten [Rigshospitalet]. De to centerkommuner havde intet amt over sig
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 22:41

> [...]
>
> Jeg troede, du havde travlt med at tale med din brændeovn, men du kunne
> alligevel ikke dy dig, hva'? "Bruun" skulle alligevel lige have en sidste

Man kan altid finde tid til at være en sang af

> [...]
> de to ord?
>
> Jeg begynder at tro, at du simpelhen ikke ved, at hospitalsansatte og

Du kan jo starte med at se på dit første indlæg. Her fremviser du følgende:

Privatansatte 9
Kommuner og regioner 13
Københavns Kommune 16

Altså kommuner OG regioner. Kan du fortælle mig hvor du skriver om KUN
kommunalt ansatte? Dem har vi data på. Det eneste vi har er Københavns
kommune og den kommune er altså meget svær at sammenligne med resten af
landets 97 kommuner. Flere i flexjobs, flere sociale tabere man kæmper for
at få ud i jobs (hvilket jo er fint nok), jobtræning af socialt svage
borgere, som naturligvis ligeledes trækker op.
mvh
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:56

> Du kan jo starte med at se på dit første indlæg. Her fremviser du
> følgende:
> Privatansatte 9
> Kommuner og regioner 13
> Københavns Kommune 16

Nej, det gør jeg faktisk ikke. Jeg henviser alene til en artikel på 180
Grader, der omtaler de kommunalt ansatte læreres tidsforbrug i forbindelse
med kaffebrygning, i mit første indlæg. Derudover nævner jeg specifikt
kommunalt ansatte. Fortolker du i ond tro nu, eller havde du bare ikke mit
første indlæg helt frisk i erindringen?

> Altså kommuner OG regioner. Kan du fortælle mig hvor du skriver om KUN
> kommunalt ansatte?

Måske du skulle læse mine indlæg igen?

> [...]
> kæmper for at få ud i jobs (hvilket jo er fint nok), jobtræning af
> socialt svage borgere, som naturligvis ligeledes trækker op.

Jaja. Jeg kan høre, jeg er bedre tjent med, at du debatterer med din
brændeovn.

Der gælder åbenbart særlige regler mht. sygefravær for mennesker i flexjobs,
sociale tabere, socialt svage borgere og hvad du nu kan hive op ad hatten. I
virkeligheden skulle deres sygefravær slet ikke medtages i statistikkerne -
vel? Deres illoyalitet, manglende flittighed, manglende faglig stolthed,
ukollegiale adfærd osv. tæller selvfølgelig ikke. Jeg mener - når man er
socialt svag, kan man pr. definition ikke være doven, illoyal, ukollegial
mm. De skal faktisk slet ikke medregnes i nogen statistikker, da de slet
ikke er rigtige mennesker. De er bare zombier, der lever af især min skat
(jeg medregner ikke din skat, da du garanteret modtager mere fra staten, end
du giver den anden vej).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-07 06:20

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jeg henviser alene til en artikel på 180 Grader, der omtaler de kommunalt
> ansatte læreres tidsforbrug i forbindelse med kaffebrygning

Hvilke besparelser forestiller du dig, hvis lærerne ikke skulle kunne
brygge kaffe?

De fleste lærere har pause når eleverne har pause, og for grundskolens
vedkommende er der så nogle lærere der tages som gårdvagter [de andre
står så på 'stand by', hvis der skulle ske noget med deres elever]. I
pausen sidder de på lærerværelset, snakker med kollegerne, aftaler ting,
og drikker en kop te eller kaffe.

Og så er der altså en lærer der tænder for kaffemaskinen, efter at have
kommet kaffepulver i øverst. Forestiller du dig at man kunne spare
penge, ved i stedet at have en kantinedame ansat til at tage sig af det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 26-09-07 11:28

> [...]
> med kaffebrygning, i mit første indlæg. Derudover nævner jeg specifikt
> kommunalt ansatte. Fortolker du i ond tro nu, eller havde du bare ikke mit

Altså nu er 180 graders betingelser mærkværdig. Man fortæller det tager et
minuts tid at sætte kaffen over, nu ved jeg ikke med dig, men JEG stiller
mig altså ikke ved siden af kaffemaskinen og venter på det løber igennem.
Iøvrigt så sætter vi det da over når frikvarteret starter, så vi bruger
altså vores egen pause til at gøre det i.

> [...]
>
> Der gælder åbenbart særlige regler mht. sygefravær for mennesker i
> flexjobs, sociale tabere, socialt svage borgere og hvad du nu kan hive op

Øh ja, det skal der da så sandelig, det er jo derfor de netop er i felx og
skånejobs.

> [...]
>illoyal, ukollegial mm. De skal faktisk slet ikke medregnes i nogen
>statistikker, da de slet ikke er rigtige mennesker. De er bare zombier, der

Det som du skal have fat i er:

Stat/kommune/region betaler fx 200.000 kroner til en person hvis denne er på
pension, så er sygefraværet nul, af naturlige grunde.

Stat/kommune/region betaler fx 200.000 kroner til en person, men denne
person kan klare noget arbejde, men er tit sygemeldt fordi ryggen fx er
ødelagt. Sygefraværet er altså måske helt op både 60 og 70 dage om året. MEN
nu har vi glæde af personen (og personen har glæde af arbejdet), men så må
du altså leve med at der står et tal i en kolonne.

Synes du alternativet er bedre? Alternativet det er jo at give svagelige
mennesker pension og så ikke have dem på arbejde de måske 100-200 dage de er
raske.

I Nordjylland har en undersøgelse af kommunerne (hvordan de så end har lavet
den) i hvert fald sagt at forsvindende lidt er pjæk

> (jeg medregner ikke din skat, da du garanteret modtager mere fra staten,
> end du giver den anden vej).

Jeg FÅR ikke en dyt fra staten. Jeg tjener min løn naturligvis og
arbejdsgiveren er kommunen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 12:05

> Øh ja, det skal der da så sandelig, det er jo derfor de netop er i
> felx og skånejobs.

Pjat. Der bliver netop taget helt særlige hensyn til denne gruppes
ansættelsesforhold. De er ligeså lidt berettiget til at være
overrepræsenteret i sygestatistikkerne, som du og jeg er.

Men det er jo den sædvanlige system/klient-mentalitet, der er så udbredt i
det offentlige: Der skal ikke stilles krav til de svage. De skal bare have
lov til at rende rundt og være svage, så vi andre kan føle os SÅ meget
stærkere.

Desuden anerkender jeg ikke din påstand om, at det er denne gruppe, der
trækker gennemsnittet for sygefravær op. Jeg ved ikke, hvad det øgede
sygefravær i særligt Københavns Kommune skyldes, men jeg er ikke helt
afvisende overfor den kætterske tanke, at den enkelte medarbejder muligvis
har et ansvar, og at det hele ikke bare skyldes "dårlig ledelse", mange
"socialt svage" medarbejdere og hvad man nu ellers bruger til at fralægge
sig sit personlige ansvar.

Skåret ind til benet: Hvis man har SÅ dårlig ledelse, at man lægger sig syg
med dén baggrund, har man pokkermig bare at finde et andet job. Udover at
pisse på sin arbejdsgiver (der i sidste ende tilfældigvis er os sagesløse,
privatansatte nettoskatteydere), pisser man på alle de kollegaer, der ikke
lægger sig syge, og som derfor skal løbe dobbelt så hurtigt. Det er
pissehamrende illoyalt overfor alle parter.

> [...]
> året. MEN nu har vi glæde af personen (og personen har glæde af
> arbejdet), men så må du altså leve med at der står et tal i en

Vel vil jeg ej leve med det. Så må vedkommende ansættes på andre
betingelser. Det kan da ikke være rimeligt, at fordi det er i det
offentlige, så ansætter man medarbejdere, hvor man pr. definition accepterer
et sygefravær, der ikke accepteres andre steder.

> Synes du alternativet er bedre? Alternativet det er jo at give
> svagelige mennesker pension og så ikke have dem på arbejde de måske
> 100-200 dage de er raske.

Alernativet kunne også være, at man stillede krav til de såkaldt "socialt
svage". De få gange, man har eksperimenteret med den slags kætteri, har det
vist sig, at alle parter får glæde af det. Sygeliggørelse og fravær af krav
ødelægger mennesker.

> I Nordjylland har en undersøgelse af kommunerne (hvordan de så end
> har lavet den) i hvert fald sagt at forsvindende lidt er pjæk

Ja. De er vel "stressede", som jo efterhånden er en standarddiagnose, enhver
læge stikker ud, når fraværet skal (bort)forklares.

> Jeg FÅR ikke en dyt fra staten. Jeg tjener min løn naturligvis og
> arbejdsgiveren er kommunen.

Jeg tror, du misforstår mig. Du er offentlig ansat. Du modtager mere fra det
offentlige, end du yder pekuniært den anden vej.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Malte Runz

Dato : 26-09-07 07:10

(snip)

> Sig efter mig: KOMMUNALT ANSATTE!

Læste du emnet? "... OFFENTLIGE ANSATTE!" Var din lærer syg den dag i havde
læsning i skolen?

--
Malte Runz

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-09-07 08:31

Jens Bruun wrote:
> Kan du dokumentere, at det er et ledelsesproblem der er skyld i det ekstreme
> sygefravær? Hvis ikke, er min påstand om, at der alene er tale om dovenskab,
> illoyalitet og forkælethed ligeså god som din.

Dårlig ledelse er imho utroligt iriterrende, stressfremkaldende, og
det får klart min loyalitet til at falde, og gør mig doven, når jeg
igen og igen skal spilde tid pga. dårlig ledelse..

Jeg har haft et par job hvor jeg havde lidt flere sygedage end
normalt, pga. jeg bare ikke orkede at skulle kæmpe med alt muligt
lort der kunne være undgået med bedre ledelse. Lort, som lederen i
øvrigt allerede var blevet oplyst om kunne undgås.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 10:05

> [...]
> lort der kunne være undgået med bedre ledelse. Lort, som lederen i
> øvrigt allerede var blevet oplyst om kunne undgås.

Og der har vi jo lige præcis sagens kærne.
Den hetz, underbygget med stadig mere vanvittige tiltag i retning af
"dokumentation" og kontrol som den nuværende regering har gennemført,
medfører jo helt enkelt, at man kommer til at betragte sit arbejde som en
stadig kamp mod et idiotisk system, i stedet for at kunne udføre det, man
egentlig er ansat til.

Jeg har jo nu været pensoioneret i nogle år.
Mit arbejde, det egentlige, savner jeg da.
Men dette savn bliver skam ganske overskygget af glæden ved, at være sluppet
for kampen mod b.la Hårders gennemførte idioti.

Ang. lederne:
Disse ville sikkert ikke holde et år i en privat virksomhed.
Der ville man hurtigt skaffe sig af med sådanne principløse følgagtige
tumper.

Egon

Fra : @

Dato : 26-09-07 15:14

On Tue, 25 Sep 2007 23:05:17 +0200, Bertel Brander
<bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Derimod er der ingen grund til at tro at man kan nedbringe
>sygefraværet ved at sige til medarbejderne at de skal tage

en god leder lytter meget mere end hun (m/k) taler

mine erfaringer fra flere jobs siger mig at der findes flere dårlige
og halvdårlige ledere end der findes supergode ledere

på en ellers velfungerende arbejdsplads kan man sagtens finde en eller
flere afdelinger med større "gennemtræk" og sygdomsfravær end der
ellers er normalt

bliver folk så flyttet til en afdeling hvor der er en superleder,
falder deres sygdomsfravær straks

Fra : ben9

Dato : 26-09-07 15:25

Må en offentligt ansat have lov?

Der findes ikke gode ledere - se her sakset fra Wikipedia:

"Peter-princippet
Peter-princippet er opkaldt efter Dr. Laurence J. Peter, og fortæller,
at ansatte i en hierarkisk organisation vil blive forfremmet til deres
første inkompetenceniveau.

Princippet omhandler, at ansatte, der klarer sig godt i deres arbejde,
vil blive forfremmet. Hvis de klarer sig godt i det arbejde, de er
blevet forfremmet til, bliver de forfremmet igen. Hvis de havner i et
arbejde, de ikke klarer sig godt i, så bliver de ikke længere
forfremmet. Ansatte i en hierarkisk organisation sidder altså længst tid
i det arbejde, de er mindst kvalificerede til.

Dette er ikke fordi en højere stilling nødvendigvis er vanskeligere at
varetage. Det kan lige så vel være, at der er tale om en anderledes
stilling. De egenskaber, der gjorde den ansatte dygtig til en tidligere
stilling, kan være irrelevante i den stilling, vedkommende bliver
forfremmet til. En dygtig kirurg kan eksempelvis blive forfremmet til
sygehusdirektør, en stilling, hvor hans evne til at operere ikke længere
bliver brugt.

Peter-princippet bruges ofte til at beskrive bureaukrater og
bureaukratiers problemer.

Dilbert-princippet er en pendant til Peter-princippet.
Dilbert-princippet anbefaler, at firmaer forfremmer deres dårligste
ansatte til et administrativt niveau, sådan at kunderne ikke får dårlige
oplevelser med dem.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Peter-princippet"

Konklusionen er altså at der findes ikke gode ledere, dog kun dem der
ikke er ambitiøse.....

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-07 22:07

Jens Bruun skrev:

> Ser du, det ved jeg i sagens natur intet om.

Men udtale dig om emnet gør du alligevel.

> Har du da dokumentation for, at
> det ekstreme sygefravær skyldes dårlig ledelse?

Er det godt nok at jeg dokumenterer det jeg påstod, nemlig at dårlig
ledelse var en del af årsagen?

> Jeg forholder mig alene til,
> at det er den enkelte medarbejder, der melder sig syg.

Opdagede du det helt selv?

> [...]
> og man bør nok overveje, om man overhovedet hører hjemme på arbejdsmarkedet

Dårlig ledelse er en stressfaktor. Vedvarende stress svækker
immumforsvaret. Svækket immumforsvar fører til mere sygdom.
Hvad har det med indstilling at gøre?

> Du var kommunalt ansat, ikke?

Jo. Var.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:10

> Jo. Var.

Og nu er du så på overførselsindkomst?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-09-07 22:27

Jens Bruun skrev:

> Og nu er du så på overførselsindkomst?

Tro hvad du vil.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:27

> Tro hvad du vil.

Jeg vil heller vide. Vil du svare mig nu?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-09-07 04:58

Jens Bruun skrev:

> Jeg vil heller vide. Vil du svare mig nu?

Det spørgsmål er besvaret i tidligere indlæg.

Fra : ben9

Dato : 26-09-07 07:23

Jens Bruun wrote:
> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Og nu er du så på overførselsindkomst?

la os nu høre hvad *du* laver

du hæger jo meget om at man skal være åbne om dele af sit privatliv her
på usenet, så en enkelt lille oplysning om dit indkomme ka vel ikke skade

(jeg skal nok lade være med at kontakte din arbejdsgiver hvis du sku
komme til at sige noget jeg ikke synes om)

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 21:56

> Spændende. Du mener tilsyneladende at dårlig ledelse ikke har indflydelse
> på de ansattes arbejdsglæde.

Det må være dejligt at have en hjemmeside som 180grader der i den grad kan
bruges til at bakke sine ekstreme synspunkter op med. Gad vide om Bruun er
klar over det er talerør for ekstrem liberalisme?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:00

> Det må være dejligt at have en hjemmeside som 180grader der i den
> grad kan bruges til at bakke sine ekstreme synspunkter op med. Gad
> vide om Bruun er klar over det er talerør for ekstrem liberalisme?

Jeg er pisseligeglad med, hvad det er talerør for. Betvivler du da tallene,
der bringes på 180 Grader? Er vi ude i, at fordi 180 Grader skriver noget,
så er det pr. definition løgn, da 180 Grader er "talerør for ekstrem
liberalisme"?

Jeg troede, du var kvikkere end som så.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ben9

Dato : 25-09-07 21:49

Jens Bruun wrote:
> [...]
> i den alder. Det tærer hårdt på kroppen med al den sygdom og kaffe. Det ved

hmmm - hvad er egentlig dit metie?

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 21:49

> [...]
> mere stressede end alle andre. Især i Københavns Kommune. F.eks. er det
> ekstremt stressende hele tiden at skulle lave kaffe:

Gad vide hvad du egentlig selv laver? Ifølge dig må en arbejdsplads altså
ikke byde på frokostpause, barsel, efteruddannelse, kaffepause og fra
tidligere tiders tråde knap nok på løn, det eneste vi efterhånden mangler
fra dig er at arbejdere skal betale for at få lov til at møde på arbejde.
Hvad laver du selv?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 21:57

> [...]
> og fra tidligere tiders tråde knap nok på løn, det eneste vi
> efterhånden mangler fra dig er at arbejdere skal betale for at få lov

Er det eneste, du kan byde på, en håndfuld stråmænd?

Sagen er i al sin enkelthed, at kommunalt ansatte, der har en masse fordele,
privatansatte ikke har, er ekstremt meget mere syge end privatansatte er.
Har du et bud på, hvad det skyldes? Dårlig ledelse? Stress?

> Hvad laver du selv?

Det har jeg skrevet mange gange tidligere.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-07 22:09

> [...]
> fordele, privatansatte ikke har, er ekstremt meget mere syge end
> privatansatte er. Har du et bud på, hvad det skyldes? Dårlig ledelse?

Udover frokostpause og en kop kaffe (vi betaler iøvrigt selv kaffen bare
lige for slå det fast og mon ikke også den brygges i spisepausen), så er der
sådan set bare ikke rigtigt andet "fryns", fx kan jeg som lærer _ikke_
få/købe en computer gennem firmaet, hvilket har været almindelig praksis i
årevis i det private.

Der er slet ingen grund til at betvivle det er stress, det er der lavet
læssevis af undersøgelser om, der alle entydigt siger det.

> Det har jeg skrevet mange gange tidligere.

Heller ikke denne gang fik vi svar på det.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-07 22:13

> Der er slet ingen grund til at betvivle det er stress, det er der
> lavet læssevis af undersøgelser om, der alle entydigt siger det.

Altså: Det ekstreme sygefravær i kommunerne skyldes stress hos
medarbejderne? Det er det, du siger?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mendoza

Dato : 26-09-07 05:12

Jens Bruun wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Altså: Det ekstreme sygefravær i kommunerne skyldes stress hos
> medarbejderne? Det er det, du siger?

ja

Fra : ben9

Dato : 26-09-07 07:19

Jens Bruun wrote:

> Det har jeg skrevet mange gange tidligere.

men det er tydeligvis ikke værd at gentage

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 10:10

> [...]
> fordele, privatansatte ikke har, er ekstremt meget mere syge end
> privatansatte er. Har du et bud på, hvad det skyldes? Dårlig ledelse?

Du må da virkelig være en idiot af største kaliber.

Du sammenligner private og offentligt ansatte.

Idioti.
Især når du helt forbigår den kendsgerning, at de egentlige arbejdsgivere
for de offentlige er politikere af højrefjolse slagsen.

Man finder næppe en privat virksomhed, der tillader liberalt svineri af den
kendte slags i deres virksomhed.

Men den kendsgerning er vel for svær at få øje på?

Egon

Fra : @

Dato : 26-09-07 15:04

On Tue, 25 Sep 2007 22:40:13 +0200, "Jens Bruun"
> [...]

>Tænk, jeg havde den naive tro, at det var den enkelte medarbejder, der
>meldte sig syg og ikke noget, ledelsen gjorde. Så blev jeg SÅ klogere.

ordentlige ledere er en mangelvare

dårlige ledere er skyld i mere sygdomsfravær end influenza er

>Nåja. Døden SKULLE have en årsag. Som bekendt er de kommunaltansatte MEGET
>mere stressede end alle andre.

sikkert ikke,

men hvis man på en arbejdsplads "hidser" hinanden op til at tro at
man har frygteligt travlt så lever de ansatte i en forestilling om at
de virkelig er stressede og fortravlede

problemet er at mange offentligt ansatte ikke har noget der bare
ligner et sammenligningsgrundlag med havor travlt man kan have i det
private erhvervsliv

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 16:54

> men hvis man på en arbejdsplads "hidser" hinanden op til at tro at
> man har frygteligt travlt så lever de ansatte i en forestilling om at
> de virkelig er stressede og fortravlede

Av, nu nærmer vi os vist...

> problemet er at mange offentligt ansatte ikke har noget der bare
> ligner et sammenligningsgrundlag med havor travlt man kan have i det
> private erhvervsliv

Bingo.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 26-09-07 19:16

On Wed, 26 Sep 2007 17:54:06 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Av, nu nærmer vi os vist...

nix,

de offentligt ansattes sygdomme er ikke indbildning, men resultatet af
en massepsykose

>Bingo.

heller ikke

selv om der savnes sammenligningsgrundlag så er der offentligt ansatte
der er stressede, bl.a. fordi kravene øges

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-09-07 17:08

@ skrev:

> problemet er at mange offentligt ansatte ikke har noget der bare
> ligner et sammenligningsgrundlag med havor travlt man kan have i det
> private erhvervsliv

Og omvendt.

Jeg har mindre travlt i det private erhvervsliv end jeg havde i det
offentlige.
Til gengæld får jeg nu mere i løn, har stadigvæk betalt frokostpause (nu
betaler firmaet bare en del af maden), har stadigvæk ret til
omsorgsdage, har flere forskellige slags fryns og der bliver indsat en
betragtelig sum på min pensionsopsparing hver måned.

Fra : Kim2000

Dato : 26-09-07 17:10

> [...]
> har flere forskellige slags fryns og der bliver indsat en betragtelig sum

Og det firmaet får er en loyal medarbejder, der rent faktisk formentlig er
parat til at yde en ekstra skalle når det er nødvendigt.
mvh
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 18:52

> Og det firmaet får er en loyal medarbejder, der rent faktisk
> formentlig er parat til at yde en ekstra skalle når det er nødvendigt.

I modsætning til offentligt ansatte, der er illoyale og nægter at give den
en ekstra skalle, når det er nødvendigt (indsæt selv udråbstegn eller
spørgsmålstegn hér efter personlig præference)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 26-09-07 19:18

On Wed, 26 Sep 2007 18:07:41 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>Og omvendt.

høh

jeg skiftede fra at være postbud til at være havnearbejder på akkord

lønnen var væsentligt højere, men det var tempoet sågu også

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-09-07 20:05

@ skrev:

> høh
>
> jeg skiftede fra at være postbud til at være havnearbejder på akkord
>
> lønnen var væsentligt højere, men det var tempoet sågu også

Jeg laver nøjagtigt det samme i det private som jeg lavede i det offentlige.

Tempoet er rigtigt højt mange steder i det offentlige.

Fra : @

Dato : 26-09-07 20:30

hvor?

DSB måske?

Fra : Kim2000

Dato : 26-09-07 20:33

> hvor?
>
> DSB måske?

Det ironisk er at netop fordi banedanmarks folk skal løbe dobbelt så
hurtigt, så er der masser af forsinkelser. Kan du huske regeringen skar 50%
af banedanmark?

Fra : @

Dato : 26-09-07 21:01

On Wed, 26 Sep 2007 21:32:44 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>>

>Det ironisk er at netop fordi banedanmarks folk skal løbe dobbelt så
>hurtigt, så er der masser af forsinkelser. Kan du huske regeringen skar 50%

privatiser' det selskab

Fra : Frank

Dato : 26-09-07 10:25

> Iflg TV-Avisen 21:00 er sygefraværet om året i dage:
>
> Privatansatte 9
> Kommuner og regioner 13
> Københavns Kommune 16

Det kunne være interessant at se fraværet pr. gruppe af ansatte.

F.eks. administratioen, sosu-hjælpere/assistenter, park og vej, ect.

Mit gæt er at administrationen har et fravær som det private,
sosu-hjælpere/assistenter har en meget højere end det private. Det er hvad
jeg har set fra tidligere statistikker.

> Hvis kommunerne mangler "varme hænder", så skulle de se at gøre noget
> ved sygefraværet, det vil også gavne deres økonomi!

Hvad med er du man skulle gøre?

Hvilken forslag har du til at nedbringe sygefraværet?

Mvh
Frank

--
We should invade their countries, kill their leaders and convert them to
Christianity. We weren't punctilious about locating and punishing only

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-07 21:11

Frank skrev den 26-09-2007 11:25:
> [...]
>
> Mit gæt er at administrationen har et fravær som det private,
> sosu-hjælpere/assistenter har en meget højere end det private. Det er hvad

Det ville jeg også gerne.

Som en anden debattør er inde på, så skal sosuhjælpere og andet
sundhedspersonale lægge sig syge tidligere/oftere end personer som ikke
håndterer syge mennesker.

Alene derfor vil der være snyd at indregne sundhedspersonale med i
sygestatistikken når man samligner private vs offentlige ansatte.
I det private er der forholdsvis lidt sundhedspersonale.

> Hvad med er du man skulle gøre?
>
> Hvilken forslag har du til at nedbringe sygefraværet?

A: Lave nogen samlignlige statistikker!
B: Først herefter kan vi se på hvad der kan gøres.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-09-07 21:16

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Som en anden debattør er inde på, så skal sosuhjælpere og andet
> sundhedspersonale lægge sig syge tidligere/oftere end personer som
> ikke håndterer syge mennesker.

Og så undrer man sig samtidigt over, at disse grupper ikke får mere i løn,
end de gør?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.