Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af lille digitalt kamera
Fra : Legolas

Dato : 11-07-01 19:45

Hvad skal man købe, når man skal anskaffe sig et nyt digitalt kamera,
som skal være småt, og levere nogle *go´e* billeder?

- Canon Ixus 300 eller S20

- Sony CyberShot DSC-P1

- Nikon CoolPix 880

Gode råd modtages.

Legolas

Fra : Martin Koch

Dato : 11-07-01 21:21

"Legolas" <legolas@i.am> skrev i en meddelelse
> Hvad skal man købe, når man skal anskaffe sig et nyt digitalt kamera,
> som skal være småt, og levere nogle *go´e* billeder?

Efter min smag må det være Canon PowerShot G1. Det leverer kanon gode
billeder. Ligger i top i alle tests.
Læs denne omfattende test af kameraet :
http://www.dpreview.com/reviews/canong1/

Prisen i Danmark er lige i overkanten. Kr. 7.800,- er det billigste lige pt.
I USA kan det anskaffes for ca. kr. 5.500,- hvilket jeg selv har gjort.

Held og lykke med jagten

/Martin

Fra : Juul

Dato : 11-07-01 23:25

> [...]
pt.
> I USA kan det anskaffes for ca. kr. 5.500,- hvilket jeg selv har gjort.

Det var billigt, er der en adr/url så vi kan bestille

Søren

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 09:25

Plus told og afgifter...

5.500 + 7% i told plus 25% moms, så er vi ikke langt fra de 7800 kr.

Men man kan selvfølgelig bare forsøge at få det smuglet ind i landet
(risikovurdering : 7% +25% plus en bøde

Så go ahead

Mvh

Kim

Juul <xx@xx.xx> skrev i en

Fra : Martin Koch

Dato : 12-07-01 10:29

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men man kan selvfølgelig bare forsøge at få det smuglet ind i landet
> (risikovurdering : 7% +25% plus en bøde

Reelt er der nok ikke den store risiko hvis man f.eks. tager det med hjem
fra en ferie. Jeg købte det derovre og eftersom jeg havde taget det i brug
derovre var det ikke længere forseglet i kasse m.v. og indgik i min alm.
rejsepakning

I øvrigt synes jeg godt nok det er sjældent at tolderne gider kigge på noget
som helst.
Men ja - der er naturligvis en minimal risiko :)

/Martin

Fra : Kim Østrup

Dato : 12-07-01 15:06

Martin Koch <martin@koch.dk> skrev i en
> [...]
noget
> som helst.
> Men ja - der er naturligvis en minimal risiko :)

Hej Martin

Jeg kender en (sådan begynder gode historier gerne der tog til østen
et år - købte et DV kamera til under halv pris - tog det med hjem og alt
gik godt. Året efter tog han kameraet med sydpå - igen udenfor EU - og
her købte han et digicam - igen til omkring halv pris. På vej gennem
tolden blev der spurgt til digicam - og da manualer og indpakning stadig
lå i kassen var en løgnhistorie ikke mulig, så der måtte opkræves....

Men tolderen spurgte også til DV kameraet - og måbende måtte min
uheldige bekendte fortælle tolderen - "at han havde da ikke medbragt
kvittering på et et år gammelt DV kamera - og om ikke tolderen var så
fræk også at kræve told, moms og bøde for den.. Hvis tolderen havde
taget fejl kunne han jo blot henvende sig med en behørig kvittering.

Om den holder i retten ved jeg ikke, men hvem hulen gider eje et kamera
som man ikke uden risiko kan tage med på ferie ?

Mvh

Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-07-01 21:35

> som skal være småt, og levere nogle *go´e* billeder?
>
> - Canon Ixus 300 eller S20
>
> - Sony CyberShot DSC-P1
>
> - Nikon CoolPix 880

Det er ikke let at anbefale det ene frem for det andet. Da jeg valgte var
der nogle punkter der var vigtige for mig:

batterier:
jeg ville ikke være afhængig af specielle batteripakker fra (SONY etc) der
koster 400kr, og som kun kan lades op med et specielt apparat. Derfor
kiggede jeg efter noget med standard AA celler. De koster ca 15kr (x.moms)
for NiMH af god kvalitet (1600mAh). Det muliggør at jeg kan bruge dem i
lommelygter, kamera barberapparat, støvlevarmere etc, og i nødsfald købe
alkaline i en kiosk, hvis jeg løber tør.

memory kort:
jeg gik efter noget, der er industristandard, og kan købes alle steder fra
mange leverandører. Derfor gik jeg efter CompactFlash, der osse bruges i
industrielle computere. De er ikke extremt små og "designer smarte", men
pålidelige med gode stik og store størrelse (jeg har 3 stk 128Mby) Jeg har
set 128Mby til lige under 1000kr.

Optik:
Jeg gik efter noget der kan lave macro med god geometrisk gengivelse, og
hvor glasset kan leve op til 3Mpix. (Sony'en laver tydelig kugleforvrængning
af billedet ved macro optagelser)

Robust kamerahus:
jeg kiggede efter noget, der var lavet af metal og ikke plast, og som kan
tåle at blive brugt udendørs på arbejde.

Ud over det er jeg meget konservativ i mit kameravalg, og har brugt Nikon
fra starten af 1970'erne...

880'ernen opfylder alle mine krav, men jeg købte alligevel 990'erne, bl. a.
fordi der er større batterikapacitet i den.

Kig ind på http://www.imaging-resource.com/ Her er der gode test og
beskrivelser.

Bo

Fra : U. Pedersen

Dato : 11-07-01 22:21

On Wed, 11 Jul 2001 22:34:42 +0200, "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk>
wrote:

> [...]
>lommelygter, kamera barberapparat, støvlevarmere etc, og i nødsfald købe
>alkaline i en kiosk, hvis jeg løber tør.

ja og sådan kan man blive ved, men Sonys måde at lade bateriet op, er
som at klø sig i nu...n, ind med opladeren i stikket i dit camera, og
ca. 1 time efter er du klar til over 2,5 timers brug af dit camera.
Der kan AA vist ikke værer med ?

> [...]
>pålidelige med gode stik og store størrelse (jeg har 3 stk 128Mby) Jeg har

Ja der har Sony jo sin egen standart, men da jeg købte mit camera, fik
jeg en virkelig god pris på et 64Mb hos Japan, og jeg har endnu ikke
kunne fylde kortet op ved normal brug.

> [...]
>hvor glasset kan leve op til 3Mpix. (Sony'en laver tydelig kugleforvrængning
Kuglefor..... hvad er nu det, de macro jeg har lavet ser jeg ikke
noget kugleformet over, men jeg kan da også værer blind ?
se dk.binaer (dk.fritid.foto-tagetes) der er en macro fra idag, og jeg
kan ikke se nogen kugle ?

>Robust kamerahus:
>jeg kiggede efter noget, der var lavet af metal og ikke plast, og som kan
>tåle at blive brugt udendørs på arbejde.
Sony hus er af metal

>Ud over det er jeg meget konservativ i mit kameravalg, og har brugt Nikon
>fra starten af 1970'erne...
Ja jeg har brugt Konica
Men vi har jo hver vores religion

>880'ernen opfylder alle mine krav, men jeg købte alligevel 990'erne, bl. a.
>fordi der er større batterikapacitet i den.
Sony batteri lever i over 2,5 time.

og endnu bedrer http://www.imaging-resource.com/PRODS/P1/P1PICS.HTM

--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-07-01 09:05

Hej NG, lige et par svar...

> ind med opladeren i stikket i dit camera, og
> ca. 1 time efter er du klar til over 2,5 timers brug af dit camera.
> Der kan AA vist ikke værer med ?

-problemet med ladere er, at de ikke findes i min bil.
NEJ: AA cellerne i min CoolPix 990 holder væsentligt længere. Normalt holder
et sæt 1800mAh batterier til mere end en arbejdsdag, svarende til måske 300
billeder. At lade et kamera op tager længere tid end det halve minut, jeg
bruger på at skifte batterier. Jeg har aldrig kunnet lide specielle
batteripakker. Enten er de hundedyre, eller osse er det ikke til at skaffe
dem om 5år, når man skal have en ny. MEN: jeg indrømmer at det giver
designerne en vis frihed.

> Ja der har Sony jo sin egen standart, men da jeg købte mit camera, fik
> jeg en virkelig god pris på et 64Mb hos Japan, og jeg har endnu ikke
> kunne fylde kortet op ved normal brug.

Jeg har ca 190 billeder på et 128Mby kort. Som sagt er CompactFlash en
standard, der bruges i industristyringer og måleinstrumenter i stedet for
mekaniske harddiske.

> [...]
> noget kugleformet over, men jeg kan da også værer blind ?
> se dk.binaer (dk.fritid.foto-tagetes) der er en macro fra idag, og jeg

Jeg har set mange billeder af printplader taget med en sony på makro
indstilling, og hvor printet ligner en oppustet sofapude og kanterne er
krumme. Nærmest som taget med et fiskeøje. Da det er billeder fra mine
kunders projekter, kan jeg ikke lægge dem til skue offentligt. Min kollega
har omtalte apparat, men jeg kommer ikke lige på model navnet. Det kostede
ca 7000 kr for 8 måneder siden

> Ja jeg har brugt Konica
> Men vi har jo hver vores religion

Ja, og religionskrige fører ikke til noget fornuftigt. Vi kører heller ikke
i samme slags biler, og jeg anser forskelligheder som en fordel. Det giver
plads til at der kommer forskellige kameraer, biler, osv og konkurrance om
kunderne. Jeg syntes osse at Nikons leddelte vride design var højst
besynderligt, indtil jeg købte apparatet.

Bo //

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 11-07-01 23:12

Jeg vil anbefale dig at tjekke http://www.dpreview.com/ De laver nogle
virkelig gennemarbejdede tests af allehånde digital-kameraer, - også de fire
du nævner. Som en anden også skriver her i tråden, kan Canon G1 absolut
anbefales (har selv eet). Det er en smule større og dyrere end dine forslag,
men billedkvaliteten er forrygende!
Når jeg nu alligevel er igang med at skamrose G1´eren, synes jeg lige, at du
skal kigge på denne side: http://studio-on-the.net/photography/G1/index.html
Her viser en finsk gut, ved navn Pekka Saarinen, hvad sådan en G1´er kan
levere - ganske imponerende IMHO...
Når du så har besluttet dig, bør du absolut overveje et større
CompactFlash-kort, som en anden her i tråden også skriver. De
standard-leverede 8mb-kort rækker kun liiiige til øllet. Jeg anskaffede mig
et 64mb-kort, som indtil videre har været passende. De falder svjv. i pris
pt. så kig dig for..!

Go´ fornøjelse!
/Asger Ellekrog

Fra : Kasper

Dato : 12-07-01 08:30

"Legolas" skrev d. 11-07-01 19:45 dette indlæg :
> [...]
kamera,
> som skal være småt, og levere nogle *go´e* billeder?

Hej,

jeg har lige købt et Sony DSC-P1, og det kan varmt anbefales, fine
billeder.

Min eneste ærgelse er, at det ikke har manual fokus, men det får man jo
sjældent i et kompakt-kamera (ved ikke, om de andre modeller du nævner
har det). Det kan være svært at se på den lille skærm, om billedet blev
HELT skarpt (men OK, det ville det jo også være med manual fokus).

MemoryStick fungerer fint, og tilsvarende med batteritiden, jeg har
været sammen med andre, som har skiftet både tre og fire sæt
AA-batterier før mit batteri løb tør...den medfølgende
USB-driversoftware fungerer helt uden problemer, er hurtigt installeret
og fylder minimalt.

Man finder dog hurtigt ud af, hvor meget man ryster på hånden, med et
sådant kamera, og et lille bøjeligt 50 kr´s HAMA bord-stativ kan derfor
varmt anbefales, også selvom kameraet er håndholdt, hvis det bliver
formet som et håndtag til venstre hånd.

Kameraet er købt online for DM 1520 i Tyskland, billigste pris fundet
på:

http://geizhals.cc/de/?cat=dcam

De er også en del billigere med MemoryStick og andet tilbehør dernede.

Ifølge den medfølgende internationale 12 mdrs. Sony garanti, kan man
blot indlevere kameraet til Sony Danmark, hvis der skulle blive nogle
problemer (og man ikke kan/vil sende det til Tyskland igen), rart at
vide.

mvh,

Kasper

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-07-01 09:04

"Kasper" <Kasper.news@kandu.dk> wrote:

>Det kan være svært at se på den lille skærm, om billedet blev
>HELT skarpt (men OK, det ville det jo også være med manual fokus).

Det har egentlig undret mig, at man ikke laver mulighed for et
forstørret område midt på skærmen, så man har mulighed for at vurdere
skarpheden, mens man tager billedet.

I øvrigt har vi på arbejde et gammelt Sony diskettekamera med mulighed
for manuel fokusering. Så det findes på nogle kompakt-kameraer.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?