"isme-styrer"
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-09-07 10:23

Gode venner -

Nu er I jo alle sammen varmet godt op, så jeg vil meget gerne have jeres som
oftest seriøse svar på mit spørgsmål.

Inspireret af en tidligere tråd, har jeg benyttet natten delvist til at få
genlæst Hartvig Frisch's "Pest over Europa". Den giver mange svar - men den
afføder så sandelig også nogle ubesvarede spørgsmål.

Den får fx mig til at spørge:

Hvordan kan det være, at polariserede styrer altid ender med diktatur og
dermed undertrykkelse og forfølgelse af opponenter og minoriteter?

Vi ser på den yderste venstrefløj stalinisme, maoisme, marxisme, kommunisme
mv., mens den yderste højrefløj er repræsenteret ved nazisme, fascisme,
konservatisme mv.

Alle er de kendetegnet ved stærke diktatorer og despoter med kontrol over
nationernes værn. Hvorfor skal det så (nærmest som en naturlov) være
"nødvendigt" bruge vold og anden undertrykkelse?

- Jensby

--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det"

Fra : Ivannof

Dato : 18-09-07 11:13

Jeg tror det er fordi i et demokrati som vores har vi (folket) en ide om at
vi har indflydelse over vores ledelse og politiske system. Vi har valg, som
kan udskifte vores politikere. Læg mærke til at jeg skriver "ide om". Når vi
har en ide om at vi ikke kan lave om på tingene, så bliver vi obsternasige
også selv det egentlig går meget godt. Eksempel: En person kan godt lide
bare at være i Danmark, men hvis loven siger han ikke må, så bliver Danmark
et fængsel.
Med andre ord for at svare direkte på spørgsmålet: Når man ikke synes at man
kan have indflydelse på landets ledelse og ultimativt kan komme til at være
med i samme ledelse, så bliver det et "dem og os" samfund i stedet for at
samarbejde mellem samfundets forskellige elementer
Hilsen Ivan