Soc.dem., deres velfærdsrettigheder og fin~
Fra : OBS

Dato : 17-09-07 19:59

Jeg har lige et spørgsmål, nu her hvor S har fremlagt deres katalog over velfærdsrettigheder.

De siger at de vil aflyse de skattelettelser på 9,5 milliard som regeringen er i gang med at implementere, for at finansiere deres velfærdsrettigheder. Men mig bekendt, så bliver nettoresultatet af skattepakken ikke en lettelse på 9,5 milliard kr., men vist snarere kun 3-4 milliarder eller noget i den stil hvis jeg husker rigtigt, fordi regeringen vil hæve bl.a. energiafgifterne.

Risikerer vi monstro at skulle betale flere penge til staten hvis S kommer til magten igen, eller agter S også at fjerne de afgiftsforhøjelser som regeringen har lagt op til? De har jo længe sagt at skattetrykket ikke skulle stige, men det kan de jo selvfølgelig også godt komme og sige at det gør det heller ikke, selvom de hæver afgifterne. Afgifterne tæller mig bekendt ikke med i udregningen af skattetrykket (ret mig gerne hvis jeg tager fejl). Resultatet er bare det samme... færre penge i borgernes lommer.

Er der andre der også har bemærket dette, eller kender til flere detaljer omkring finansieringen af disse velfærdsrettigheder?

--
---
* Filter i adressen, fjern alt det med stort *

Fra : Kasper

Dato : 18-09-07 08:04

OBS skrev:

> De siger at de vil aflyse de skattelettelser på 9,5 milliard som
> regeringen er i gang med at implementere, for at finansiere deres
> velfærdsrettigheder.

De ca. 10 mia. er lige knap lidt mere end en dråbe i havet og ændrer
ikke fundamentalt på den høje indkomstskats skadelige effekter.
Som sociolog Henrik Dahl sagde efter sidste valg, så er det temmeligt
deprimerende, at vælgerne skal vælge mellem to regeringsalternativer,
hvor den førte økonomiske politik er adskilt af ca. 1½ procent!

Det er dog nok urealistisk at tro, at Sosserne vil gå væk fra
Lykketoft-doktrinen med fornuftig finanspolitik - men vi kan nok ikke
regne med at få mere ud af vores arbejdsindsats...

> Resultatet er bare det samme... færre penge i borgernes lommer.

Well, når nyhedsbrevet A4 spørger folk, så vil de jo netop *gerne* ha'
det offentlige til at forvalte deres penge - vi små mennesker på gulvet
er jo når alt kommer til alt ikke gode til alle de valgmuligheder, og så
skal Mor Helle nok hjælpe os :)

Kasper