Kæmpebøde til M$
Fra : Martin Larsen

Dato : 17-09-07 12:14

Den næst-højeste retsinstans i EU fastholder den tidligere dom og
gigantbøden på mere end 3,5 milliarder danske kroner.

Dommen i dag fastslår, at Microsoft har gjort det vanskeligt for
konkurrenter at lave systemer, der kan fungere sammen med Windows.

Jeg synes det lyder lidt hårdt - MS ved jo knapt nok selv, hvordan deres
styresystem virker

Mvh
Martin

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-07 14:28

> [...]
>
> Dommen i dag fastslår, at Microsoft har gjort det vanskeligt for
> konkurrenter at lave systemer, der kan fungere sammen med Windows.

Tja, MS havde sidste år 4 milliarder dollars i overskud på et kvartal, så
det har skam været en god forretning.

mvh
Kim

Fra : Ole

Dato : 17-09-07 16:32

Kim2000 wrote:

> Tja, MS havde sidste år 4 milliarder dollars i overskud på et kvartal, så
> det har skam været en god forretning.
>
> mvh
> Kim

Og ?

Ole M

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-07 17:44

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> Og ?

En bøde i den størrelsesorden vil jo ikke være en straf for et firma af MS´s
størrelse. Det har været en fin forretning at bryde lovgivningen, og det er
det som dommen fortæller firmaerne, det kan godt betale sig at bryde loven -
hvis man er stor nok.
mvh
Kim

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 18:04

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> lovgivningen, og det er det som dommen fortæller firmaerne, det kan
> godt betale sig at bryde loven - hvis man er stor nok.

Forkert, den eneste grund til denne sag er kommet så langt er at der i EU
sidder personer der ikke har noget fornuftigt at tage sig til, det ses jo
tydeligt ved at der ingen er der køber n versionen (uden mediaplayer), men
så har man da brugt en masse penge på ingenting (og UE fik jo deres vijle,
at det så praksis er uden virkning er ligegyldigt)...

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Lars Skovlund

Dato : 18-09-07 16:29

On 2007-09-17, N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Forkert, den eneste grund til denne sag er kommet så langt er at der i EU
> sidder personer der ikke har noget fornuftigt at tage sig til, det ses jo
> tydeligt ved at der ingen er der køber n versionen (uden mediaplayer)

Mon ikke det snarere er fordi den koster det samme? Man tog det
(naivt) som en selvfølge, at microsoft ville prissætte N-versionen
lavere, og det gjorde de ikke. Desuden er meningen jo ikke, at man
skal som forhandler skal levere et computer uden noget at afspille
lyd med, de skal blot kunne få styresystemet uden WMP - så de kan
bestykke slutbrugerens maskine med Windows N + WinAmp/xine/MusicMatch
Jukebox/whatever (det var dommens ene punkt).

Så mangler vi blot at Microsoft tillader disse at integrere med
Windows i lige så høj grad som WMP (det var dommens andet punkt, men
ikke begrænset til WMP).

At appelretten så har underkendt kommissionen, så der ikke skal være
nogen med insiderviden, der holder øje med om microsoft gør det
de har fået besked på (dommens tredje punkt) - det er ganske sikkert i
overensstemmelse med reglerne som dommerne skriver, men meget meget
dumt. Specielle firmaer kræver specielle forholdsregler.

Lars

Fra : N_B_DK

Dato : 19-09-07 07:51

"Lars Skovlund" <lskovlun@image.dk> wrote in message

> Mon ikke det snarere er fordi den koster det samme?

Nej, 99.99% af alle folk vil da vælge den pakke med mest indhold, de eneste
der har brokket sig, er jo andre producenter (som jo sagtens har kunne lave
deres produkter, men folk vil jo ikke benytte Realplaer f.eks, og med god
grund, der er jo flere reklamer end stod man midt på striben i Las Vegas)

> Man tog det
> (naivt) som en selvfølge, at microsoft ville prissætte N-versionen
> lavere, og det gjorde de ikke.

Nej hvorfor skulle produktet være billigere ? (der er jo netop flere
omkostninger ved at lave det om, og trykke nye medier osv, så faktisk burde
N versionerne være dyrere)

> [...]
> bestykke slutbrugerens maskine med Windows N + WinAmp/xine/MusicMatch
> Jukebox/whatever (det var dommens ene punkt).

Dvs du mener at forhandlerne, skal åbne hver kasse og indstallere alle
mulige programmer som de mener brugeren gerne vil have ?

> Så mangler vi blot at Microsoft tillader disse at integrere med
> Windows i lige så høj grad som WMP (det var dommens andet punkt, men
> ikke begrænset til WMP).

Ikke helt korrekt, 1 andre programmer man sagtens integreres som WMP, 2 det
det gik på var mere på deres server os.

Personligt mener jeg det er sindsygta t kræve at folk skal åbne op for deres
kildekode til et OS, det åbner en masse huller, så enten skal det vre helt
åbent , eller være så lukket som muligt.

> [...]
> overensstemmelse med reglerne som dommerne skriver, men meget meget
> dumt. Specielle firmaer kræver specielle forholdsregler.

MS. er ikke et specielt firma, de er bare de største.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Lars Skovlund

Dato : 19-09-07 11:43

On 2007-09-19, N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:
> [...]
> grund, der er jo flere reklamer end stod man midt på striben i Las Vegas)

Vi taler om at _forhandlerne_ skal have den mulighed. Og ja, Real har
skudt sig selv i foden; men det skal da ikke gøre nogen forskel for
Microsofts juridiske situation? Der er jo andre muligheder...

> Nej hvorfor skulle produktet være billigere ? (der er jo netop flere
> omkostninger ved at lave det om, og trykke nye medier osv, så faktisk burde
> N versionerne være dyrere)

Fordi det kun vil være rimeligt at trække dækningsbidraget for WMP
fra prisen. Og Microsoft _har_ jo overtrådt loven, derfor må de selv
afholde omkostningerne ved at udbedre problemet. Jeg fastholder, at de
i hvert fald har set stort på EU-kommissionens hensigter, om ikke dens
ord. Og at kommissionen har været for naive i den henseende.

> Dvs du mener at forhandlerne, skal åbne hver kasse og indstallere alle
> mulige programmer som de mener brugeren gerne vil have ?

Det gør de i forvejen. Har du aldrig set diverse tilbudsaviser hvor
der sælges computere med enorme softwarepakker ved siden af? Her er
der heller ikke tale om at hælde mere på, der er tale om at erstatte
WMP med noget andet - men at kunne bevare integrationen (ligesom det
var tilfældet med IE i USA).

> Personligt mener jeg det er sindsygta t kræve at folk skal åbne op for deres
> kildekode til et OS, det åbner en masse huller, så enten skal det vre helt
> åbent , eller være så lukket som muligt.

Der er _ikke_ tale om kildekode, og har aldrig været det. Der er tale
om _teknisk dokumentation_:

40 In the contested decision, the Commission emphasises that the
refusal in question does not relate to Microsofts 'source code', but
only to the specification of the protocols concerned, that is to say,
to a detailed description of what the software must achieve, in
contrast to the implementations of the code on the computer. It
states, in particular, that it 'does not contemplate ordering
Microsoft to allow copying of Windows by third parties'.

'The refusal' henviser her til at Miceosoft har nægtet at efterkomme
Sun's ønske om at få udleveret disse oplysninger.

> MS. er ikke et specielt firma, de er bare de største.

De har forsøgt at undvige ifm Windows N (se ovenfor), de har kommet
med doktorerede videoer (i USA) der skulle vise at Windows uden IE
kører langsommere end Windows med IE, de har trukket tingene så meget
i langdrag at dommen for WMP's vedkommende stort set vil være uden
effekt osv. Det, i sammenhæng med de enorme midler de har til rådighed
til at lave disse svinestreger, gør dem specielle.

Lars

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-09-07 12:57

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og med god grund, der er jo flere reklamer end stod man midt på striben i

Der er da ikke reklamer i min free realplayer (som jeg var nødt til at bruge
fordi den havde en codec, der kunne spille nogle .wmv-filer fra MS's site
Man skal bare krydse rigtigt af ved installation.

Mvh
Martin

Fra : Ole

Dato : 17-09-07 19:24

Kim2000 wrote:

> [...]
> det som dommen fortæller firmaerne, det kan godt betale sig at bryde loven -

Hvilken lov ?

Ole M

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-09-07 19:41

> [...]
> MS´s størrelse. Det har været en fin forretning at bryde lovgivningen, og
> det er det som dommen fortæller firmaerne, det kan godt betale sig at

Jeg kan ikke finde en lov, der kræver at en virksomhed skal udlevere sine
forretningshemmeligheder til konkurrenterne, bare fordi virksomheden etr
stor.

Jan

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-07 20:12

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forretningshemmeligheder til konkurrenterne, bare fordi virksomheden etr

Det er jo monopollovgivningen der her er tale om, altså om at de har
misbrugt deres monopol. Om de har gjort det, skal jeg overhovedet ikke kunne
bedømme, men åbenbart mener EU jo det.

At man så kan synes det ville være komplet mærkværdigt ikke at få en
film/musik og dvd afspiller med sit 1000 kroner dyre styresystem kan de
fleste af os nok være enige om. Det var jo det samme pjat med at Explorer
ikke måtte medfølge Windows-sagen fra halvfemserne.

Personligt ser jeg det ikke som en fordel for os forbrugere at vende tilbage
til de "gode gamle dage", hvor man kunne sidde med sin Amiga/Atari derhjemme
uden at kunne snakke med sit arbejde eller sin uddannelsesplads, eller at et
computerspil blev solgt i en million kopier. Der er jo en grund til at PC
spil er relativt billige i forhold til fx Xbox, der er 200 millioner PC
maskiner der alle taler det samme sprog, mens der er 50 millioner brugere af
Xbox, PS2 og alle de andre, der hver eneste gang skal omskrives til hvert
sit sprog.

mvh
Kim

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-09-07 20:22

Kim2000 formulerede spørgsmålet:
- klip -

> [...]
> Xbox, PS2 og alle de andre, der hver eneste gang skal omskrives til hvert sit

Fuldstændig enig.
For menigmand er det en selvfølge.
Jeg har et par gange forklaret fortvivlede onkler og tanter der har
købt en computer med styresystem, at de lige mangler noget software,
der kan de ting de har hørt om, skrive og regne.
Det "glemte" de at fortælle i biksen hvor de fik prakket maskinen på
sig.
Hvis der også mangler en afspiller og en explorer, så ville den være
helt gal.
Kai

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-09-07 12:08

Den 17-09-2007, skrev Kim2000:
> [...]
> Xbox, PS2 og alle de andre, der hver eneste gang skal omskrives til hvert sit

Kim, kig lige over i dk.forbruger, der er debatten også i gang.
Kai

Fra : Pjensen73

Dato : 17-09-07 17:42

Den Mon, 17 Sep 2007 13:14:07 +0200 skrev Martin Larsen:

> [...]
> konkurrenter at lave systemer, der kan fungere sammen med Windows.
>
> Jeg synes det lyder lidt hårdt - MS ved jo knapt nok selv, hvordan deres

Så det godt der er noget der hedder linux.
Bruger selv Ubuntu og den er gratis.

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 20:12

Pjensen73 <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote:

> Så det godt der er noget der hedder linux.
> Bruger selv Ubuntu og den er gratis.

Jeg bruger MacOS X. Ganske vist ikke gratis, men pengene går ikke i M$
lommer!
--
Jesper

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-07 20:12

> Jeg bruger MacOS X. Ganske vist ikke gratis, men pengene går ikke i M$
> lommer!

Nej, Bill Gates ejer kun 49% af det firma

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-09-07 20:23

Kim2000 kom med denne ide:

> Nej, Bill Gates ejer kun 49% af det firma

Er du sikker på at det ikke er mere?
Kai

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 20:53

> Nej, Bill Gates ejer kun 49% af det firma

M$ ejede på et tidspunkt aktier i foretagenet, men det har de solgt og
de har i øvrigt aldrig haft en bestemmende aktieandel i Apple.
--
Jesper

Fra : Kim2000

Dato : 17-09-07 21:01

> M$ ejede på et tidspunkt aktier i foretagenet, men det har de solgt og
> de har i øvrigt aldrig haft en bestemmende aktieandel i Apple.

Hvis det ikke havde været for Bill Gates (der de sidste 5 år har doneret
mere til ulandsbistand hvert år end det samlede USA), så havde Mac været død
og begravet eller i samme situation som Amiga er i dag, dvs. markedsandele
der får de fleste til at spørge "hvem?". Jeg kan slet ikke se hvorfor så
mange er imod Microsoft og Gates, Microsoft har adskillige gange haft
eksemplarisk service, lave priser, særdeles gode priser på langt de fleste
produkter, lavet fremragende hardware og gode spil. Og så er Gates yderst
generøs, fx fik hele staten Seattle computere på Gates' regning, men
selvfølgelig blev det med det samme kritiseret fordi de havde indlagt
Windows og Office - det er da også for galt at få computere leveret med
software....

Det som Gates har gjort forkert, er at det lykkes for ham at blive den
største på markedet.
mvh
Kim

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 21:23

> [...]

> software....
>
> Det som Gates har gjort forkert, er at det lykkes for ham at blive den

Apple kan takke Steve Jobs for sin overlevelse, ikke Bill Gates. Der er
intet i vejen med at være stor, men der er noget i vejen med at misbruge
et defacto monopol på styresystemer og kontorprogrammer. Bill G. er en
enog meget generøs mand. Al ære værd. Hatten af for det. Men nu har EF
domstolen fundet M$ skyldig i at have misbrugt sin dominerende stilling
på markedet og de mener det skal koste M$ 3,7 mia kr.
--
Jesper

Fra : Peder B. Pels

Dato : 18-09-07 12:43

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Den næst-højeste retsinstans i EU fastholder den tidligere dom og
> gigantbøden på mere end 3,5 milliarder danske kroner.

Et greb i lommen for MS, specialt når de alligevel er priviligeret med
patenter af diverse stater. De får nemt pengene ind igen.

--
regards , Peter B. P. http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk
"Blame freedom for the problems caused by its lack" <--- is the essence

Fra : Tveskaeg

Dato : 19-09-07 15:00

On Mon, 17 Sep 2007 13:14:07 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>konkurrenter at lave systemer, der kan fungere sammen med Windows.
>
>Jeg synes det lyder lidt hårdt - MS ved jo knapt nok selv, hvordan deres

Pengene havner i EU's kasse og ikke hos de forbrugere som EU mener at
Microsoft har snydt.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-09-07 16:07

"Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message

> Pengene havner i EU's kasse og ikke hos de forbrugere som EU mener at
> Microsoft har snydt.

Ja går kun ud over folk i EU, vi har ingen gavn af denne retssag.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-09-07 16:50

> "Tveskaeg" <nobody@noone.com> wrote in message

> Ja går kun ud over folk i EU, vi har ingen gavn af denne retssag.

Jeg har desværre ikke tid til at undersøge om der er noget som helst reelt i
sagen, eller om det bare er de sædvanlige venstresnoede kleptokrat-pampere
der råhygger sig.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 19-09-07 18:25

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Jeg har desværre ikke tid til at undersøge om der er noget som helst
> reelt i sagen, eller om det bare er de sædvanlige venstresnoede
> kleptokrat-pampere der råhygger sig.

Jeg er ikke i tvivl om det er det sidste.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.