Guldhornene
Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 08:07

Så er Guldhornene stjålet »igen«, og nu siges det i Radioavisen, at
tyvene muligvis vil forlange »løsepenge« for dem.

Nu er der imidlertid tale om en forgyldt sølvkopi af de oprindelige
horn, en sølvkopi man i Nationalmuseets museumsbutik kan bestille endnu
en kopi af; jeg mindes en pris på 140.000 kroner for en sådan størrelse.
Hvorfor skulle man dog betale løsepenge for det?

Og så kan det i øvrigt undre, hvorfor man udlåner en sådan kopi til
»Kongernes Jelling«. Interesserede museer kan da bare købe et kopi til
den faste samling ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 08:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og så kan det i øvrigt undre, hvorfor man udlåner en sådan kopi til
> »Kongernes Jelling«. Interesserede museer kan da bare købe et kopi til

Ups, skulle have været i dk.videnskab.historie ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 08:50

> Ups, skulle have været i dk.videnskab.historie ...

Da ikke når det politiske emne er startet her, og den oplagte løsning er jo
PRIVATISERING AF ALLE MUSEER - kombiner dem med restauranter så man æder
mens man ser smukke ting. Så vil ejer passe på og tage guldsager med hjem i
weekenden fx mandag kl 5 hvor tyveriet skete.

I ulande sover købmandens søn i butikken og ingen tyverier.

Læs Kim Behnkes fine bog "Privatisering, den danske model" fra dengang han
var Glistrup-lærling som jeg.

Fra : Ole

Dato : 17-09-07 17:35

Per Rønne wrote:
> [...]

Du har helt ret, det er en kopi, lad nogle skolebørn
lave nogle gipsafstøbninger, det er mindst lige så godt.

Det er mere de andre ting der mangler som give et stik i hjertet.

Ole M

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 23:05

Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

> Du har helt ret, det er en kopi, lad nogle skolebørn
> lave nogle gipsafstøbninger, det er mindst lige så godt.

Man kan ikke lave gipsafstøpninger af horn - de har jo tynde vægge.

> Det er mere de andre ting der mangler som give et stik i hjertet.

Frederik VIIs horn er i sig selv nationale klenodier.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 08:16

> [...]
>
> Og så kan det i øvrigt undre, hvorfor man udlåner en sådan kopi til
> »Kongernes Jelling«. Interesserede museer kan da bare købe et kopi til

Man må billigt kunne lave en plastikkopi og evt forgylde den. Kan nogen se
forskel på om der under forgyldningen gemmer sig stålblik, sølv , papmache
eller plast?

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-09-07 08:43

""Per Rønne""
> Og så kan det i øvrigt undre, hvorfor man udlåner en sådan kopi til
> »Kongernes Jelling«. Interesserede museer kan da bare købe et kopi til
> den faste samling ...

Museet i Jelling er en filial af Nationalmuseet.

Aage

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 08:52

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> ""Per Rønne""
>
> Museet i Jelling er en filial af Nationalmuseet.

JEg gætter at tvangsindlagte skoleelever er de fleste af gæsterne.

Og snobber der ikke ville komme hvis billetpris skulle dække de mange dyre
videnskabelige museums-ansatte.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 10:11

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> ""Per Rønne""
>
> Museet i Jelling er en filial af Nationalmuseet.

Så anbring dog en permanent kopi i Jelling, af kopien i Nationalmuseet i
København. 140.000 for en forgyldt sølvkopi er trods alt ikke alverden

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 14:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så anbring dog en permanent kopi i Jelling, af kopien i Nationalmuseet i
> København. 140.000 for en forgyldt sølvkopi er trods alt ikke alverden

Alternativt må de nøjes med Adam Oehlenschlägers "Guldhornene" fra 1803.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 15:26

> Alternativt må de nøjes med Adam Oehlenschlägers "Guldhornene" fra 1803.

Er du klar over hvad en originaludgave af 'Nye Digte' koster?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 15:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Er du klar over hvad en originaludgave af 'Nye Digte' koster?

Sikkert ikke over 140.000 kr
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 15:43

> Sikkert ikke over 140.000 kr

Den kan ikke engang opdrives på et antikvariat:

<http://www.antikvariat.net/search.cgi?post>

Ja, jeg søgte bare på 1800-tallet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 16:40

> Den kan ikke engang opdrives på et antikvariat:
>
> <http://www.antikvariat.net/search.cgi?post>
>
> Ja, jeg søgte bare på 1800-tallet ...

Du skal nok købe den slags på auktioner, det er sikkert ikke noget du
kan forvente antikvariater ligger inde med.
--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 16:56

> Du skal nok købe den slags på auktioner, det er sikkert ikke noget du
> kan forvente antikvariater ligger inde med.

I hvert fald ville de, øh, risikere natlige indbrud à la Jelling, hvis
de ligefrem reklamerede med at de havde et eksemplar liggende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 20:11

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I hvert fald ville de, øh, risikere natlige indbrud à la Jelling, hvis
> de ligefrem reklamerede med at de havde et eksemplar liggende ...

Man kan jo deponere den slags i en bankboks eller lignende betryggende
sted.
--
Jesper

Fra : Wilstrup

Dato : 17-09-07 20:52

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
Jelling, hvis

> Man kan jo deponere den slags i en bankboks eller lignende
> betryggende
> sted.

Et museum skal da udstille sine genstande, ellers er det jo
ikke noget værd at have dem, vel?

Og det er stadig forbudt at stjæle - men der har da sikkert
være diverse alarmer.

Fra : Jesper

Dato : 17-09-07 20:58

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> ikke noget værd at have dem, vel?
>
> Og det er stadig forbudt at stjæle - men der har da sikkert

Nu er der tale om hvordan en evt. sælger af Adam Oehlenschlägers
"Guldhornene" fra 1803 skulle opbevare værket.
Og et museum er fint, hvis sikkerheden er i orden. Som f.eks. på Statens
Museum for Kunst. Masser af vagter, sikringsdøre mellem rummene så man
ikke kan bevæge sig frit omkring efter lukketid.
Arken er den diamentrale modsætning: De er et indbrud der bare venter på
at ske.
--
Jesper