Humanister skal i studiet indlemme følgende "blære-ord" i deres aktive
ordforråd, altså ikke blot kunne forstå dem i sammenhængen.
De første og fleste har jeg lært mig af lyst, men de sidste virker
unødvendige på mig, og lærere kan let fremmedgøre eleverne ved at
videnskabeliggøre litteraturoplevelse med kloge-Åge adfærd.
-----------------
Berettigede fremmedord ?
Abstraktionsniveau, analyse/ dekonstruktion, autencitet
besjæling/personifikation, illedsprog/metafor, dannelsesroman, dialog,
drama, fabel, fantasilitteratur, faglig fokus, fascination, fiktion,
fortælletempo, genre, glorificere, gyser, identifikation, ideologikritik,
impressionisme, indresyn, kanon, kode, komposition, kontekst, konnotation,
ledefigur, motiv, myte ordklasse, omkvæd, poesi, prosa, relevans, retorik,
rimtyper, saga, salme, scenarie, stil, symbol , syntaks, tema, tolkning,
--------------------
Skadeligt blærerøvs-pjat?
allusion anafor, assonans, dystopi, denotation, faktion, kohærens,
metasprog,
|