Foghs skatteletteler kopi af S-plan
Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 06:43

I dagens Politiken kan man på:

<http://politiken.dk/indland/article381756.ece>

se, at de lettelser af skatten, som er aftalt mellem regeringen og Dansk
Folkeparti, og som Ny Alliance vil stemme for, er en tro kopi af den
plan om skattelettelser som Socialdemokratiet under Mogens Lykketoft
lagde frem forud for folketingsvalget i 2005.

Eneste forskel er at socialdemokraterne også ville hæve grænsen for,
hvornår der skulle betales topskat. Jeg ser nu i avisens omtale heller
ingen kompensationer til overførselsindkomsterne for flere 'grønne'
afgifter; her har DFerne opnået:

1. Personfradraget stiger med 1000 kroner. Det giver også
skattelettelser for overførselsindkomster, om end ikke meget.

2. Overførselsindkomsterne hæves ekstraordinært med 6‰, og altså ud over
den normale velfærdsregulering som følge af satspuljeforliget, som alle
folketingets partier står bag, med undtagelse af Enhedslisten, Ny
Alliance [som dog nok skal komme med] og sandsynligvis også SF.

Hævningen af topskattegrænsen, som foreslået af S, ville i øvrigt have
gjort at der i dag ville have været /færre/ topskatteydere i dag, end vi
har. VKO-forliget medfører kun at antallet fremover holdes konstant.

Ærligt talt, jeg synes socialdemokraterne har et forklaringsproblem ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-09-07 08:04

> Ærligt talt, jeg synes socialdemokraterne har et forklaringsproblem ...

Enig - og det har regeringen også.

- Jensby

--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det"

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 08:46

Jan Bang Jensby <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

> Enig - og det har regeringen også.

Af samme art som da Schlüter kort efter Ankers fald indførte den
pensionsbeskatning, som Anker ikke kunne få gennemført?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-09-07 09:07

""Per Rønne"" skrev

> Af samme art som da Schlüter kort efter Ankers fald indførte den
> pensionsbeskatning, som Anker ikke kunne få gennemført?
> --

Præcist! Endnu et bevis på, at der ikke er den store forskel på de førende
partier, når det kommer til realpolitik.

Det mest groteske er i disse tider, at "Vi konservative" (som en spindoktor
har sagt, at de skal sige) er medvirkende til, at den nyligt indgåede
skatteaftale får marginalskatten til at stige. Det er mig en gåde, at der
ikke er medier, der interesserer sig for det.

- Jensby

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 09:33

Jan Bang Jensby <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" skrev

> Præcist! Endnu et bevis på, at der ikke er den store forskel på de førende
> partier, når det kommer til realpolitik.

Jep.

> [...]
> skatteaftale får marginalskatten til at stige. Det er mig en gåde, at der
> ikke er medier, der interesserer sig for det.

Hvor mener du at marginalskatten stige? Den falder bare ikke for
topskatteydere [for hidtidige mellemskatteydere falder den] ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-09-07 19:38

""Per Rønne"" wrote

> Hvor mener du at marginalskatten stige? Den falder bare ikke for
> topskatteydere [for hidtidige mellemskatteydere falder den] ...

Det gør den, fordi den oprindeligt aftalte reduktion af AM-bidragssatsen fra
8% til 7,5% blev taget af bordet.

Derved gik skatteyderne glip af en reduktion i marginalskatteprocenten på
knap 0,5%.

- Jensby

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-07 19:57

Jan Bang Jensby <jbjFJERN@FJERNarosrevision.dk> wrote:

> [...]
> 8% til 7,5% blev taget af bordet.
>
> Derved gik skatteyderne glip af en reduktion i marginalskatteprocenten på

En bibeholdelse af en skat er da ikke det samme som at den stiger ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 20:11

On Wed, 19 Sep 2007 20:57:09 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>En bibeholdelse af en skat er da ikke det samme som at den stiger ...

Jeg kom lige til at tænke på håndværksmesteren, der sagde at han havde
sat 10.000kr til på et stykke arbejde, fordi han kun tjente 40.000kr
af de 50.000kr han havde regnet med...

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-09-07 20:32

""Per Rønne"" wrote

> En bibeholdelse af en skat er da ikke det samme som at den stiger ...

Ud fra et offersynspunkt - jo!

Inden de konservative kom med krav om afskaffelse af topskatten, var det
allerede aftalt, at AM-bidraget skulle reduceres.

Da man så skulle forhandle topskatten på plads, blev det i stedet en aftale
om grænsen for mellemskat - mens reduktionen af AM-bidragssatsen blev
strøget.

Marginalskatten bliver dermed højere, end den villa have været, hvis ikke de
konservative havde krævet topskatten afskaffet/reduceret.

- Jensby

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 11:02

> [...]
> har. VKO-forliget medfører kun at antallet fremover holdes konstant.
>
> Ærligt talt, jeg synes socialdemokraterne har et forklaringsproblem ...

For 2 år siden var S-planen uansvarlig og hokospokus ifølge regeringen, i
dag gennemfører de den, men nu er planen ifølge S uansvarlig og
hokospokus....