U-sindsyge van Gogh og ytringsfriheden
Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-07 01:12

Her et svar til en person, der skrev langt på mit plankeværk om
urimeligheden i, at læger kalder hende sindsyg.
TRIST KOVENDING VEDR MIN GADEAVIS:
Debat vedr Islam, tør jeg ligesom svenskerne ikke nu.

(svar) Grafitti er kunst, ja,
og van Goghs malerier er særlig stor kunst,

fordi han turde være sig selv i en sådan grad,

at man fejlagtigt kaldte ham sindssyg.

Sindssyg-begrebet bør kun bruges om dem der selv søger psykiaterhjælp eller
tvinges til den pga. vold

YTRINGSFRIHED KAN MAN IKKE FÅ FOR MEGET AF

(og en tilføjelse:) Sent opdukkede breve viser at van Gogh næppe "skar sit
øre af" .

Forresten er det ikke sygdom hvis han selv skar den værdiløse øreflip af.

Han boede sammen med den stridbare maler Gaugain der var en erfaren fægter,
og efter et skænderi har denne med sin kårde skabt læsion på øreflip hos
malerkollega Vincent van Gogh ikke fik blodforsyning , men atrofierede og
faldt af.

Den magiske sære van Gogh legede Jesus. Han sendte måske øreflippen til en
veninde. Da han nogen tid senere var udbrændt og ikke kunne lave flere
geniale malerier, skød han sig i maven og levede længe og uden smerter med
såret og døde så af det.

Vi har kun øre-historien fra Gaugain , der skjulte sin kårde og havde
dårlig samvittighed og næppe er et sandhedsvidne.

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-09-07 14:16

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vi har kun øre-historien fra Gaugain , der skjulte sin kårde og havde
> dårlig samvittighed og næppe er et sandhedsvidne.

Hvorfor digter du dette nonsens.
Der foreligger en politirapport om hændelsen. Desuden findes et selvportræt
af Vincent med bandage om øret.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-07 15:29

> Hvorfor digter du dette nonsens.
> Der foreligger en politirapport om hændelsen. Desuden findes et
> selvportræt af Vincent med bandage om øret.

Korrupt eller dovent politi i en lille flække i SydFrankrig i 1880 er ikke
garant for noget.
Det nok godtaget den patologiske løgner Gaugains pletrensning af egen skyld.

Jeg benægter ikke at det har blødt fra øreflippen som udsættes for et sår
formodentlig fra Gaugains kårde, og at von Gogh lader det fremgå af
selvportræt er heller ikke modbevis på min revisionisme - som mange fagfolk
hylder.

Fortæl mere om politirapporten - den nævnes ikke iPolitikens artikler om
Gaugains kårde og skyld. Straks efter hændelsen sendte Agugain sin kårde som
postpakke til en fjern ven og havde formodentlig dårlig samvittighed

Hvis han skar sin ligegyldige øreflip af (intet tyder på mere end flippen)
er det så sindsygt?

Masser af fængselsfanger spiser kniv og gaffel og gør andet selvmutilerende
og piller du aldrig sårskorpe af før tid?

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-09-07 17:48

> [...]
> formodentlig fra Gaugains kårde, og at von Gogh lader det fremgå af
> selvportræt er heller ikke modbevis på min revisionisme - som mange

Vincents bror Theo kom til Arles da han hørte at Vincent var blevet indlagt.
Da Theo så at det ikke var alvorligt forlod han Arles Juledag og tog sammen
med Gauguin til Paris.

I et brev fra Vincent til broren 2/2 89 står: (om Gaugin) "Jagede jeg ham
mon væk? Eller hvorfor giver han mig ikke noget livstegn?"

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 00:18

> [...]
>
> I et brev fra Vincent til broren 2/2 89 står: (om Gaugin) "Jagede jeg ham
> mon væk? Eller hvorfor giver han mig ikke noget livstegn?"

Smalltalkeren Aristoteles er blandt de mange, der har øjnet slægteskab
mellem GAL og GENIAL

Her en god modsigelse af dette poppede misundelsessynspunkt fra en
Nobelpristager, der blev mobbet pr fejldiagnosticering som psykotisk:

"The concept of genius as akin to madness has been carefully fostered by the
inferiority complex of the public". Ezra Pound

Der skal mod til at betræde ny veje som stor kunstner eller videnskabsmand
og der skal mod til at være sig selv og bruge ytringsfriheden.

Jeg har fået tre ruder knust på en uge og får min vægavis på plankeværk
revet ned eller brændt ofte, selvom der intet racistisk eller injurierende
skrives

Folk kalder mig sindsyg, grundløst, og voldelige angreb på min person er kun
afværget, fordi jeg har en stærk hændværker som lejer, og han har
modangrebet, hvilket ikke er en holdbar løsning for en Gandhi-pacifist som
mig.

Medskyldig i sådant er bl.a. de fjolser der stempler nytænkere som sindsyge,
fx Vincent van Gogh.

Man ejer sin krop og at han da han var udbrændt, kunstnerisk, begik selvmord
er en privatsag og ikke sygdom..

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-09-07 11:35

> [...]

> mig.
>
> Medskyldig i sådant er bl.a. de fjolser der stempler nytænkere som

Dine inkontinens-hjælpemidler er måske ikke særlig nyttige.

Du påstod at ørefliphistorien kun kendes fra Gauguin.

Det er MEGET forkert. Læs evt dette lille stykke fra Dr. Felix Rey 29/12 88:

"Without a doubt he thought it was I who had locked him up. I have assured
him that I am a friend to him and I want to see him well again very soon. I
didn't hide the situation from him and explained to him why he was isolated
in a room. I told him that his attacks didn't allow us to let him in the
wards among our other patients. We talked a good while and we parted as good
friends. He begged me to write to you and give you all the news; something
he wouldn't have done at the start of our interview. When I tried to talk to
him about the motive that had driven him to cut his ear; he answered me that
it was quite a personal business."

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 14:00

> [...]
> I tried to talk to him about the motive that had driven him to cut his
> ear; he answered me that it was quite a personal business."

Bemærk at han skriver CUT HIS EAR
og ikke at han har cutted det af

Han var meget JEsusagtig og kan for at beskytte sin temperamentsfulde,
fordrukne ven Gauguin have påtaget sig skyld selvom kårdeangreb - ifølge
Politiken - var årsag til flængen over øreflippen
Den del af flippen der ikke får blød vil blive atrofieret , indskrumpen, tør
og kunne sendes til en pige, hvilket er sært men ikke sygt.

Min inkontinens selvhjælp er sær men ikke syg og det var engang meget der
senere er blevet normalt, fx bundløst børnehavetøj i Kina

Definer sindsyg - skal man ikke enten selv søge psykiaterhjælp eller være
farlig?

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-09-07 15:00

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Bemærk at han skriver CUT HIS EAR
> og ikke at han har cutted det af

Du får et citat fra pastor Salles 31/12 88:
"Unfortunately, as a result of the insane act which required his admission
to the hospital and the more than strange behaviour that he showed in that
establishment, the doctors found it necessary to isolate him and place him
in an isolated room which they can keep locked."

"the insane act" hentyder til den konvolut med øreflippen som Vincent
forærede til luderen Rachel.

> Han var meget JEsusagtig og kan for at beskytte sin temperamentsfulde,
> fordrukne ven Gauguin have påtaget sig skyld selvom kårdeangreb - ifølge
> Politiken - var årsag til flængen over øreflippen

Hvem har fremsat Politiken teori?
Leo Jansen fra Van Gogh Museet i Amsterdam, som arbejder på et storværk med
breve vedr Gogh, dementerer dette:
"What we know about the incident, Mr. Jansen continued, comes from a brief
police report, which mentions that van Gogh wounded himself, and from
Gauguin's memoirs, which may not be entirely reliable."

Brevene udkommer 2009 og vil blive lagt på nettet.

> Definer sindsyg - skal man ikke enten selv søge psykiaterhjælp eller være
> farlig?
Man skal have omverdensopfattelse, der under usentimentale omstændigheder
ville føre til hurtig uddøen.

Van Gogh henvendte sig selv til sindssygehospitalet i Saint-Rémy
de-Provence.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 15:51

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

NEtop

> Du får et citat fra pastor Salles 31/12 88:

Pastorer er meget formynderiske og man ønskede at få en psykiatri op at stå
så alle afvigere kaldtes syge - grundløst

> [...]
> establishment, the doctors found it necessary to isolate him and place him
> in an isolated room which they can keep locked."

Læger er formynderiske og skadelige. Intet sigt ved så ligegyldig
selvmutilation.

> "the insane act" hentyder til den konvolut med øreflippen som Vincent
> forærede til luderen Rachel.

En pige der er ven med mere end en, kaldes og kaldtes ofte luder. Vi ved
intet sikkert

> [...]
> police report, which mentions that van Gogh wounded himself, and from
> Gauguin's memoirs, which may not be entirely reliable."
Netop

> Brevene udkommer 2009 og vil blive lagt på nettet.

Politikens artikel er ældre

> Man skal have omverdensopfattelse, der under usentimentale omstændigheder
> ville føre til hurtig uddøen.

Du vil altså definere alle autonome som sindsyge?
Og en million andre danskere der lever på overføringsindkomst.

> Van Gogh henvendte sig selv til sindssygehospitalet i Saint-Rémy
> de-Provence.

Det var asyl for alkoholikere og fattige - psykiatriske afdelinger fandtes
ikke dengang

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-09-07 17:07

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du vil altså definere alle autonome som sindsyge?

Ja, selvom de som andre røde er et grænsetilfælde på kanten af psykopati,
hallucination og tvangstanke.

> Og en million andre danskere der lever på overføringsindkomst.

Vi ved ikke hvorledes de alle ville klare sig i naturtilstand. Vilde bliver
sjældent mere end 40 - 50 år gamle.

> Det var asyl for alkoholikere og fattige - psykiatriske afdelinger fandtes
> ikke dengang
Saint Paul de Mausole hospitalet har altid været sindssygehospital siden det
blev oprettet i 1807. Hvis du skulle have set nogle af Vincents billeder af
medpatienter, burde du heller ikke være i tvivl. Men jeg opfatter at du nu
tømt for argumenter er slået over i tisse-infantil benægtelse.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-07 16:00

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor digter du dette nonsens.
> Der foreligger en politirapport om hændelsen. Desuden findes et
> selvportræt af Vincent med bandage om øret.

JEg fremlægger en "karantæne-sandhed" = arbejdshypotese, som jeg finder mere
overbevisende end den traditionelle. Det er ikke at digte.

Jeg mener ikke genier som van Gogh og Grundtvig m.fl. har skadet andre eller
sig selv og de har beriget andre enormt.
HVis man havde behandlet dem med lykkepiller havde de MÅSKE været uden visse
nedture, men samfundet havde været uden store fornyelser, så jeg finder det
stærkt angribeligt at kalde dem syge.

Mange misunder genier og kan lide at få dem pillet ned og beskrevet som
"syge".

Men vi får et lorte samfund hvis al afvigelse skal normaliseres med medicin
og vi er så vilde med at føle medlidenhed at vi gør folk syge som ikke er
det.