Vink med en vognstang til skatteelskerne
Fra : Peder B. Pels

Dato : 13-09-07 18:26

http://www.180grader.dk/nyheder/Udenlandsk_arbejdskraft_sl_r_ny_rekord.p
hp

Udenlandsk arbejdskraft slår ny rekord
Allerede nu har flere fået opholdstilladelse end hele sidste år. Heraf
er de fleste lønarbejdere.

***

Hvorfor mon? Tænk jer om, folkens.

Udenslanske (øst-europa) arbejdskraft er populær fordi den er billig.

Den er billigere end lokal dansk arbejdskraft.

Dansk arbejdskraft er for dyr pga. høje skatter på arbejde.

FÅ så sat de forbandede indkomstskatter NED!

--
regards , Peter B. P. http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk
"Blame freedom for the problems caused by its lack" <--- is the essence

Fra : Joakim

Dato : 13-09-07 18:44

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dansk arbejdskraft er for dyr pga. høje skatter på arbejde.
>

> FÅ så sat de forbandede indkomstskatter NED!

Enig.

Fra : Kim2000

Dato : 13-09-07 18:45

> [...]
>
> Den er billigere end lokal dansk arbejdskraft.
>
> Dansk arbejdskraft er for dyr pga. høje skatter på arbejde.

Jeg kan ikke forstå alle er så meget imod at regeringen indkalder den
samlede fagforeningsverden og forsøger at strikke et forlig sammen, hvor
fagbevægelsen på den ene side ikke får mere i løn, men tilgengæld at der
kommer en skattesænkning fx på 5-8% eller måske at bundfradraget steg til
100.000 eller lignende, det ville give flere penge til lønmodtagere, bedre
konkurrenceevne (fordi danske lønninger så steg 0% mens udenlandske steg
3-4%) og det burde alle være glade for. Men bevares det er ikke sådan, man
har gjort det gennem de sidste 100 år, men hvem siger "plejer" behøver være
mere rigtigt end noget nyt?
mvh
Kim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-07 19:16

Peder B. Pels skrev:
> [...]
>
> Den er billigere end lokal dansk arbejdskraft.
>
> Dansk arbejdskraft er for dyr pga. høje skatter på arbejde.

Udbud og efterspørgsel er nærmere årsagen her.

Fra : Jan

Dato : 13-09-07 19:54

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Udbud og efterspørgsel er nærmere årsagen her.

Ja udbyd og efterspørgsel fordi samme regering sad i 80erne hvor alt for få
blev uddannet til f.eks. tømrer eller murer.

Jan

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-07 19:58

Jan skrev:

> Ja udbyd og efterspørgsel fordi samme regering sad i 80erne hvor alt for få
> blev uddannet til f.eks. tømrer eller murer.

Hvordan mener du det er regeringens ansvar?
Mig bekendt var der ikke begrænsninger på hvor mange lærlinge der måtte
ansættes pr år.

Fra : Kim2000

Dato : 13-09-07 19:59

"Jan" <bla@bla.dk> skrev i en meddelelse

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Ja udbyd og efterspørgsel fordi samme regering sad i 80erne hvor alt for
> få blev uddannet til f.eks. tømrer eller murer.

Og læger.... Og nu er man så ved at lave den samme fejl (endda med samme
mand bag roret) med lærere og sygeplejersker. Åbenbart blev man ikke
klogere, det forbandede ved regeringens uddannelsespolitik er, at den
almindelige borger først opdager fiaskoen om 10 år og så er man jo gået af
med en fed pension eller beskylder andre for fiaskoen.
mvh
Kim

Fra : Peder B. Pels

Dato : 13-09-07 20:14

Jan <bla@bla.dk> wrote:

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Ja udbyd og efterspørgsel fordi samme regering sad i 80erne hvor alt for få
> blev uddannet til f.eks. tømrer eller murer.
>
> Jan

Frank EN Stein bedes spørge sig selv havd der sker med efterspørgslen på
en vare, når prisen på denne falder. "varen" vi taler om er naturligvis
arbejdskraft.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-07 20:59

Peder B. Pels skrev:

> Frank EN Stein bedes spørge sig selv havd der sker med efterspørgslen på
> en vare, når prisen på denne falder. "varen" vi taler om er naturligvis
> arbejdskraft.

Som jeg skrev: et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Prisen på
arbejdskraften er høj lige nu fordi efterspørgslen er betydeligt større
end udbuddet. Det afhjælpes ikke ved at sætte prisen ned og dermed øge
efterspørgslen.
Prisen kommer ned ved at øge udbuddet, hvilket man gør ved import af
arbejdskraft.

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-09-07 19:29

Peder B. Pels skrev:
> [...]
>
> Dansk arbejdskraft er for dyr pga. høje skatter på arbejde.
>

> FÅ så sat de forbandede indkomstskatter NED!

Man må naturligvis kunne forvente at udenlandsk som dansk
arbejde bliver beskattet på samme måde.

Der er ingen grund til at sænke indkomstsskatten.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 13-09-07 20:14

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Man må naturligvis kunne forvente at udenlandsk som dansk
> arbejde bliver beskattet på samme måde.

Du tænker dig som sædvanligt ikke om, men kører på autopilot. En lavere
løn betyder at fx polske håndværkere nok ikke engang rammer topskatten,
og dermed kan de faktisk arbejde endnu billigere, da deres samlede
skattebyrde er lavere end en dansker.

> Der er ingen grund til at sænke indkomstsskatten.

Ingen overraskelse at en røver som dig mener det, du mener jo det er
100% OK at berøve folk at hvad de har skabt med deres egne hænder, og
hvad de tilvejebringer verden. En primitiv attitude, faktisk - vi andre
er lidt mere civiliserede end som så.

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-09-07 20:45

Peder B. Pels skrev:

> [...]
> 100% OK at berøve folk at hvad de har skabt med deres egne hænder, og
> hvad de tilvejebringer verden. En primitiv attitude, faktisk - vi andre

Peder kan som sædvanligt ikke svare på et indlæg uden at
kaste mudder.
Jeg synes at indkomstskat er en glimrende måde at få
samfundet til at fungere på.
Så vidt jeg ved har alle civiliserede samfund (med Monaco
som undtagelse) indkomstskat.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 13-09-07 21:44

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> Peder kan som sædvanligt ikke svare på et indlæg uden at
> kaste mudder.

Bertel kan som sædvanligt ikke modargumentere, og begynder derfor
istedet at pive på værste hykleriske maner.

> Jeg synes at indkomstskat er en glimrende måde at få
> samfundet til at fungere på.

Du forstår ikke forskellen på stat og samfund, og du er uvidende om de
skadelige effekter ved indkomstskat.

> Så vidt jeg ved har alle civiliserede samfund (med Monaco
> som undtagelse) indkomstskat.

Du forstår ikke at korrelation ikke er lig med kausation.

Fra : Jan

Dato : 13-09-07 19:53

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> wrote in message
> [...]
> "Blame freedom for the problems caused by its lack" <--- is the essence
> of the arguments of most anti-libertarians.

Folk skulle måske bare have krævet noget i løn de sidste 30 år :)

Jan

Fra : Peder B. Pels

Dato : 13-09-07 20:14

Jan <bla@bla.dk> wrote:

> "Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> wrote in message

> Folk skulle måske bare have krævet noget i løn de sidste 30 år :)
>
> Jan

Og pumpe flere penge i statskassen?

Nejtak. Arbejd 'sort', og giv staten hvad der tilkommer den af dit
arbejdsprodukt - hvilket er PRÆCIS INTET.

Fra : Peter Bang

Dato : 13-09-07 20:54

peter@nospamplease.dk (Peder B. Pels) skrev:

>Hvorfor mon? Tænk jer om, folkens.
>
>Udenslanske (øst-europa)
>arbejdskraft er populær fordi den er billig.

Inden selvsvinget når uanede højder, er der så ikke en behjertet
sjæl med indsigt, der eventuelt kan forklare det liberale unikum
lidt om begrebet KILDESKAT?

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-07 21:54

Peter Bang (slet EHU7L) skrev den 13-09-2007 21:53:

> Inden selvsvinget når uanede højder, er der så ikke en behjertet
> sjæl med indsigt, der eventuelt kan forklare det liberale unikum
> lidt om begrebet KILDESKAT?

Kildeskat er i princippet bare stedet man opkræver skatten, nemlig ved
kilden som ved at lønmodtager/arbejdsgiver-forhold er hos arbejdsgiveren.

Man kan sagtens forestille sig en konstruktion, hvor beløbsmodtager
modtager et beløb uden at der er trukket skat og selv skal sørge for
betaling af skat/am-bidrag.
Honorarer er et eksempel på en sådan konstruktion.

Nej, det skal ind og se er selve ansættelseskontrakten for at vurdere om
den billig eller dyr.
som beskrevet i anden sammenhæng, så skal østarbejdere have samme løn
som tilsvarende danske arbejdere.

Læs mere på www.nyidanmark.dk særlig interesse bør gives til
ansøgningsskema for de arbejdsgivere som ikke har overenskomst og vil
ansætte arbejdere fra de nye EUlande. side 12 hvor man skal erklære at
andre i virksomheden som udfører tilsvarende arbejde har samme løn
hhv. samme løn som svarer til hvad en tilsvarende stilling normalt giver.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Joakim

Dato : 14-09-07 04:19

"Peter Bang (slet EHU7L)" <peterbang@EHU7Lprivat.dk> skrev i en
meddelelse news:11897135590.623827246128215@dtext.news.tele.dk...

> Inden selvsvinget når uanede højder, er der så ikke en behjertet
> sjæl med indsigt, der eventuelt kan forklare det liberale unikum
> lidt om begrebet KILDESKAT?

Kan du ikke lige forklare mig hvad kildeskat,
dobbeltbeskatningsaftaler osv. har med sagen at gøre?

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-09-07 18:59

Joakim skrev den 14-09-2007 05:19:
> [...]
>
> Kan du ikke lige forklare mig hvad kildeskat,
> dobbeltbeskatningsaftaler osv. har med sagen at gøre?

Hvorfor snakker du om dobbeltbeskatningsaftaler?

Disse aftaler er i bund og grund bare aftaler mellem lande om hvilket
land som har beskatningsretten til en given indkomst.
Hvis det viser sig i begge landes egen lovgivning, at hvert land for sig
vil beskatte en given indkomst, så kigger man i
dobbeltbeskatningsaftalen for at få afklaring.
Man kan egentlig sige, at dobbeltbeskatningsaftaler er et lidt forkert
begreb, da de ikke er med for at skabe dobbeltbeskatning, men for at
forhindre dobbeltbeskatning.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-07 21:37

Peder B. Pels skrev den 13-09-2007 19:25:
> [...]
> hp
>
> Udenlandsk arbejdskraft slår ny rekord
> Allerede nu har flere fået opholdstilladelse end hele sidste år. Heraf

Du kan starte med at tænke dig om.

> Udenslanske (øst-europa) arbejdskraft er populær fordi den er billig.

nope.

> Den er billigere end lokal dansk arbejdskraft.
>
> Dansk arbejdskraft er for dyr pga. høje skatter på arbejde.

Problemet i din forskrækkede tankegang er, at de østarbejdere som
ansættes i danske virksomheder skal have det samme i løn som en dansk
arbejder skulle have.
Og beskatningen er ganske den samme.

Der kan være tale om nogen fradrag som østarbejderen får fordi han har,
når han bevarer bopæl i hjemlandet og på den måde slipper billigere i
skat, men tilgengæld også skal betale husleje to steder (både hjemlandet
og i Danmark).
Og for at få fradraget er der ganske entydige krav fx jobbet skal være
midlertidig.

Jeg skal ikke kunne sige, hvad der foregår af sort arbejde eller
uofficielt rundt omkring.
Men officielt og hvis det skal køre efter bogen, så sparer man intet ved
at ansætte østarbejdere vs. danskere.

Derudover bliver arbejdskraften ikke billiger fordi du sætter skatten
ned. For at den skulle blive billigere, så skulle lønmodtagerne
acceptere en lønnedgang.

som sagt: start du med at tænke dig om!

Fra : Joakim

Dato : 14-09-07 04:32

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Derudover bliver arbejdskraften ikke billiger fordi du sætter
> skatten ned. For at den skulle blive billigere, så skulle
> lønmodtagerne acceptere en lønnedgang.

Men på længere sigt kunne man godt forestille sig en lavere
lønstigningstakt som følge af en reduktion i indkomstskatterne. Og
det er jo i konkurrence øjemed heller ikke så ringe endda.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 14-09-07 05:47

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> [...]
> lønstigningstakt som følge af en reduktion i indkomstskatterne. Og
> det er jo i konkurrence øjemed heller ikke så ringe endda.

Carsten Riis fatter som sædvanligt ikke en dyt hvad angår
indkomstskatter og arbejdsincitamenter. Arbejdstagernes lønkrav
reduceres netop væsentligt af at de får en højere realløn når skatten på
arbejde sænkes, eller helt fjernes.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-09-07 19:10

Joakim skrev den 14-09-2007 05:32:
> [...]
> lønstigningstakt som følge af en reduktion i indkomstskatterne. Og
> det er jo i konkurrence øjemed heller ikke så ringe endda.

Det tror du da ikke selv på?

Hvorfor skulle lønmodtagerne dog kræve mindre i lønstigning, sålænge
deres arbejdskraft er efterspurgt.
Den forestilling du taler om giver bare arbejdsgiverne et
forhandlingsargument. Uanset hvordan man prøver at tilfredsstille
arbejdsgiverne så skal de nok dreje det sådan, at de ikke vil betale
hvad "varen" er værd. Enten er lønsideomkostninger forhøje eller også
er skatten for høj. Vi kunder skulle prøve at bruge samme argument
overfor de produkter vi køber. Jamen, jeg gider ikke betale fuld pris
for varen, fordi jeg har brugt penge på benzin for at komme i din
butik....jeg giver dig altså kun 250 kroner for varen, selvom den er 300
værd....jeg har jo betalt skat, så der er ikke så mange penge i mit budget.

Det er lidt sjovt med alle de forestillinger som "sæt skatten
ned"-fortalerne har. Der er jo ingen grænser for dynamiske effekter,
mindre lønstigningstakter og andre retoriske luftkasteller som bygges op.
Hvis disse luftkasteller ville være nogen effektive værktøjer, så skulle
det da være meget nemt at "kickstarte" fx Tysklands erhvervsliv. Det
går vist ikke så godt, gør det?